Gå til innhold
Hundesonen.no

Bør jeg bruke matskål stativ?


Djervekvinnen

Recommended Posts

Bør jeg bruke opphøyet stativ til matskålene? Jeg har alltid hørt at for store hunder bør man ha stativ til skålene slik at de ikke må bøye seg så langt ned. Men så var det flere som sa at NEI hunder som er utsatte for magedreing bør ikke bruke stativ, for det skulle visstnok gjøre det værre. :)

Har aldri brukt det til mine hunder, men har vurdert det lenge til Nitro.

Vet at skålhøyden i seg selv ikke utgjør noen større risiko så lenge man tar det med ro etterpå, men kjekt å vite "fasiten" uansett :P

Dere med store hunder, har dere stativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Da jeg hadde IU fikk han maten sin på et lite bord, ikke så mye med tanke på magedreining, men fordi han sølte sånn når skåla sto på gulvet. Jeg tror ikke det har så mye å si pga magedreining, men jeg tror det kan være mer komfortabelt å spise litt opp fra bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende dette er heeeelt feil, men kan jo nevne det for det. Syntes jeg har hørt noe om at hunder som bruker stativ når de spiser (opp i høyden) promper mindre? Vet ikke om det er sant eller ikke men.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at det å drikke og spise fra stativ/i høyden er sunnere i forhold til å motvirke magedreining - det blir ikke den samme glupske slukingen av mat som når skåla står på gulvet, og kanskje til og med flytter på seg mens hunden jogger etter på matjakt.

Vi mistet tre hunder til magedreining, og etter det begynte vi å gi de mat servert i høyden. En vet aldri om det hjalp, men vi så i hvert fall en markant endring i måten de spiste på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte et sånn stativ til min Airedale de siste årene(har forsåvidt stativet enda)og jeg synes det var ganske praktisk. Om det har noe å si for magedreining osv, skal jeg desverre ikke uttale meg om... :P Heller ikke at de promper mindre... :) Min prompa no i tide og utide uansett ho... :P

Men jeg synes det er praktisk med et sånn stativ i hvert fall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende dette er heeeelt feil, men kan jo nevne det for det. Syntes jeg har hørt noe om at hunder som bruker stativ når de spiser (opp i høyden) promper mindre? Vet ikke om det er sant eller ikke men.. :)

dette ken jeg skrive under på :P

Bullterriere promper å raper,men med høyt matstativ reduseres det kraftig!

+ at mesteparten av vannet han drikker blir svelget å ikke bare renner ut igjen :P

mindre sikkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Skal prøve å finne tak i ett. Har letet en stund, men de jeg har funnet har vært så dyre. Men så fant jeg en svensk side hvor det ikke ble så dyrt.

Nitro må bøye frambeina ganske mye for å nå ned, så det blir sikkert mer behagelig for han med stativ.

EDIT: åhh når jeg skulle inn å bestille var det selvfølgelig ikke inne på lager. Akkurat som den forrige butikken jeg hadde tenkt å kjøpe hos. (og de tok det ikke inn mer) Snakk om uflaks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips...

Hvis du har (eller kjøper) en sånn liten trekrakk - lager et hull som passer til matskålen(e) dine - vips har du et meget rimelig slikt, i alle fall.

Hvor "fint" det blir avhenger av hvor fin liten krakk du har...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har hatt mitt i mange år og virker som hundene liker det :ahappy: Kjøpte det mest med tanken på at jeg synes det er bedre at de spiser i høyden de er.Praktisk når passer flere hunder da er ganske stort så holder med den vannskåla.Hehe.Frøkena her styrer veldig om får i skåler som sklir for hun er jo vant til den står fasti stativet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle schäfertispa mi fikk bøtte snudd på hodet og skåret ut bunnen av som stativ. Billig og enkelt, men ikke så vakkert da.

Nirm ser ut som en sjiraff om han må spise fra bakken. Beina hans er litt ute av proporsjon, så det er ikke behagelig for han å spise fra gulvet, så han fikk stativ for lenge siden. Noe han liker veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...