Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan oppfatter andre hunden din?


SandyEyeCandy

Recommended Posts

Fremmede: Schäfer på speed, ukontrollert og uten oppdraglese. Han er stor, ergo er folk redde. Folk blir nok veldig skuffet over at han ikke hilser og er sosial.

Kjente: Schäfer uten oppdragelse rett og slett, men søt og en anelse rar og kanskje ikke sååå pen (om man er i schæfermiljøet, dårlig pels, banan og dårlig vinklet i front)

Vi som kjenn'rn: hormonloppe som tror han er en schæfer med feil farge. Alt for masse av alt egentlig, både kropp, sjel og vilje. Han er ikke sosial, men kan godt finne på å kose bittelitt på vei forbi. Han er snill som dagen er lang og med tiden blir han nok en veldig herlig schäfermann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøbel er glad i alt og alle, og digger å gi susser til folk. Rekkefølgen hans med et supert liv, går på folk som nr. 1, og mat som nr. 2. Han er nesten for glad i folk. På trening her om dagen hylte han nesten, fordi han ikke fikk lov til å hilse på alt og alle. Vi trener jo i NRH, så det å være glad i folk, er jo rimelig positivt. Men alle som har møtt han, og spesielt de som kjenner litt og mye til flatten, sier han er typisk flat. Og flatten bare ER sånn. Men mange blir også positivt overrasket over at jeg får så lett kontroll over han når jeg har godbiter på meg. Da er han et tent lys og et lite arbeidsjern. :)

Men de som kjenner han ekstra godt, de vet at han er en liten pøbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, uoppdragne drittbikkjer... :)

Kahlo: fremmede - stor svart hund som er stri som pokker (rasegeneralisering). Fremmede som hilser på en vill og gæern dag: den er ikke tam. Fremmede som hilser når hun har en rolig dag: Stor svart misforstått kosebamse som baaare vil tas på.

Kjente: Den er ikke tam, men om man får se henne i rolig modus så kommer kosehunden frem.

Kasko: Rar sak som elsker alt og alle! Men folk skvetter når han kommer med jodlingen, for hender den høres ut som knurring. Gjelder vel både kjente og ukjente, heldigvis ikke mange som ser "sinnavepsen" i aksjon. :P

Lupin: langbeint sak som ikke finnes tam - full fart og stormende jubel - vil helst inn i munnen din og kose, og vasker hjernen din fra øra og inn. Litt forsiktig - så om det skjer mye rundt han så virker han nok veldig fjern og reservert. Fremmede syns vel han er tynn, men enda ikke fått kommentarer på det. Stort sett så er han en vakker harehundmix. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilfeldig forbipasserende som ikke kjenner hundene mine og som ikke er noe videre "hundemennesker":

Tør ikke tenke på det... *fnis* En haug med uoppdragne, bråkete fillebikkjer!!

Unntatt Gigi, for hun er så søt og snill.

Tilfeldig forbipasserende som liker hunder:

Vakreste hundene de har møtt, og så så glade. Spesielt den fine mørke, som bråker ekstra mye fordi han må sitte stille og rolig før han i det hele tatt får lov å hilse på :)

"Ikke-hundefolk" som kjenner hundene:

Lykkelige hunder som helst sitter alle sammen samtidig på samme fang :P

Hundefolk som kjenner hundene:

En smule uoppdragne, men overlykkelige hunder, som elsker å være med der det skjer når det skjer og som elsker å fortelle hele verden at de koser seg (Roma og Bravo in particular).

Bravo kan gjerne bli sett på litt som en hormonbombe med testo tytende ut av ørene, men han kan være det også med jevne mellomrom.... Spesielt når det er andre guttaboyz i nærheten, og han er ute med "damene sine".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok folk har inntrykket av at rasen min er konstant oppå deg, konstant logrer, hyper og litt overalt -alltid.

Alle jeg snakker med har hørt at kelpier er gaaal! :P Men de må vell ha møtt type working kelpie da :)

Forøvrig tror jeg at mange ser på min som en sur, dustette, liten gneldre bikkje. Spesielt Papillon her inne som hadde med Ida ut fra Lillestrøm utstillingen, Blondie sitter i buret sitt og passer på det, så hun høres helt motbydelig ut :P Da tenkte jeg: hva tror hun om Blondie nå?

Det er bare det at hun ikke liker andre hunder så spesielt godt :P Ihvertfall ikke når hun har noe å passe på.

Men selv ser jeg på henne som en fantastisk herlig hund :) . Selvfølgelig har hun sine feil som alle, og det er mye min skyld. På noen områder er hun ukomplisert i hjemmet, på tur, trening ol. På andre punkter har vi mye å jobbe med. Men jeg føler hun ikke er slik som sikkert mange som bare har møtt henne raskt tror hun er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle jeg snakker med har hørt at kelpier er gaaal! :) Men de må vell ha møtt type working kelpie da :)

Forøvrig tror jeg at mange ser på min som en sur, dustette, liten gneldre bikkje. Spesielt Papillon her inne som hadde med Ida ut fra Lillestrøm utstillingen, Blondie sitter i buret sitt og passer på det, så hun høres helt motbydelig ut :P Da tenkte jeg: hva tror hun om Blondie nå?

Det er bare det at hun ikke liker andre hunder så spesielt godt :P Ihvertfall ikke når hun har noe å passe på.

Men selv ser jeg på henne som en fantastisk herlig hund :D . Selvfølgelig har hun sine feil som alle, og det er mye min skyld. På noen områder er hun ukomplisert i hjemmet, på tur, trening ol. På andre punkter har vi mye å jobbe med. Men jeg føler hun ikke er slik som sikkert mange som bare har møtt henne raskt tror hun er.

Hehe, tror ikke jeg tenkte det faktisk :P Husker ikke hva jeg tenkte jeg, var så stressa for å rekke toget!

Hva folk tror om Frøken: Sur, ovlergen, usosial primadonna. Lydig.

Hva folk tror om Ida: Allid glad, supersosial, gæærn liten tøs. Veeldig ulydig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på hvordan folk opfatter Jatzy, men jeg tror at mange tror hun er totalt stressa og understiulert! Dyret finnes jo ikke reservert. Hu er av den typen som hopper, skriker og gauler når folk hilser. Og jo mer de hilser, jo mer gauler og hopper hu. Hu logrer fra nakken og helt ut til halespissen.. Totalt overlykkelig over at nettopp du kom for å hilse! Og har hun hilst på deg før, ja da er hun enda mer glad for å se deg igjen!! Det er ikke få ganger at aussie-bruks damen der vi bodde før stadig spurte meg om hu var en sånn en aussie med veldig mye enerergi ... Da var det litt pinlig/vanskelig å forklare at hu egentlig er roligere en de fleste aussier :ahappy:

Så, for de som ikke kjenner henne, og som ikke har hilst på henne før.. Tror jeg tenker på henne som en veldig stresset, understimulert og masete.. Fordi hu er ekstremt intens i hilse situasjoner.

De som kjenner henne, vet at hun er intens i hilsesituasjoner, men at hun ellers er en rolig og tilfreds hund som ikke gjør så voldsomt mye ut av seg når det ikke skjer noe.. Og hvor intens hu er med de hu kjeenr fra før, kommer egentlig helt ann på hva de kan om hunder og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på hvordan folk opfatter Jatzy, men jeg tror at mange tror hun er totalt stressa og understiulert! Dyret finnes jo ikke reservert. Hu er av den typen som hopper, skriker og gauler når folk hilser. Og jo mer de hilser, jo mer gauler og hopper hu. Hu logrer fra nakken og helt ut til halespissen.. Totalt overlykkelig over at nettopp du kom for å hilse! Og har hun hilst på deg før, ja da er hun enda mer glad for å se deg igjen! Det er ikke få ganger at aussie-bruks damen der vi bodde før stadig spurte meg om hu var en sånn en aussie med veldig mye enerergi ... Da var det litt pinlig/vanskelig å forklare at hu egentlig er roligere en de fleste aussier :ahappy:

Så, for de som ikke kjenner henne, og som ikke har hilst på henne før.. Tror jeg tenker på henne som en veldig stresset, understimulert og masete.. Fordi hu er ekstremt intens i hilse situasjoner.

De som kjenner henne, vet at hun er intens i hilsesituasjoner, men at hun ellers er en rolig og tilfreds hund som ikke gjør så voldsomt mye ut av seg når det ikke skjer noe.. Og hvor intens hu er med de hu kjeenr fra før, kommer egentlig helt ann på hva de kan om hunder og ikke.

AKKURAT som om jeg skulle sagt det selv om My *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hærlig Aussiegalskap :D:hug::ahappy:

Kunne ikke vært foruten :lol::D :D

De fleste som blir kjent med mine 2 dyr får et bedre forhold til My fordi de føler "de får mer fra henne" enn Emma. Emma er mer sånn "alle er her for min del og sånn ER DET BARE" mens My er mer "åååå eeeelsk meg, jeg elsker jo deg, sammen kan vi elske hverandre og da det koselig, klø på meg bak øret, og på rumpa, elsk meg - elsk meg - elsk meg! SEEE så søt jeg er!" og man føler at hun virkelig gjør en innsats. Emma bare forventer at alt skal komme av seg selv fordi hun fortjener det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som hilser på Frost syns nok hun er litt for "mye". FRost er intens, skal helst hoppe og kave på deg, og gjerne sleike deg i ansiktet. Frost har heller aldri tid til å stå i ro, det har hun nemlig ikke tid til. Også har vi de dagene hun syns alt er skummelt, da vil hun ikke hilse på, men heller bjeffe litt på de og "smiler usikkert". Men i begge deler så virker hun nok litt uopdragen og som en SKIKKELIG tennåring, dvs virrete, glad, klønete og MYE. Men alt i alt er folk positive og syns hun er herlig! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Jeg hører til stadig når jeg går på tur med Aron "Nei så glad du var da" Så jeg regner med de oppfatter Aron som en hyper, glad og veldig leken. =) Han elsker folk og andre hunder og skal helst hilse på alle som går forbi. Så dette er nok en riktig oppfattelse. Jeg har en veldig hyper, leken og veldig sosial valp =)Og en smule gal hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan folk oppfatter Ganzie avhenger veldig om de kjenner henne, og hvordan de møter henne.

Ute på tur med hund er det nok ofte: "Oi, så lydig. se Bonzo, slik skal du gå" (får henne til å gå fot når vi passerer hunder, ellers har hun en tendens til å utagere bittelitt :ahappy: ) Enkelte hunder tilter hun totalt på, snurrer i båndet, snerrer og er generelt drittbikkje. Da tenker nok folk "kjære vene, typisk bortskjemt skjødehund.

Om folk møter henne inne i hennes eget hus... aiai.... De vil nok ikke ha sheltie selv, for å si det slik :D

Folk som kjenner henne derimot vil stort sett ta henne med hjem :D Hun er herlig mot folk hun kjenner og stoler på, "den perfekte hund" som familien min kaller henne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to måter å møte gutten her på:



  1. De som møter ham med AD/HD-tendenser og herjekoser med både ansikt og munn - og som således blir smakt på - ser på ham som en uoppdragen valp. Jeg biter meg til blods i leppa hver gang folk forteller ham (og meg) hvilke "fase" han er i og "hva som er tillatt". Dette gjelder uheldigvis de fleste andre hundeeiere.

  2. De som møter ham med folkeskikk og kos opplever ham som den mest stabile hunden som eksisterer, med tendenser til å være småfeit og nonchalant. Dette gjelder de fleste normale mennesker.

Jeg tipper alle her kjenner seg igjen i at andre skal imponere med sine kunnskaper om hund, fullstendig uavhengig av egen erfaring. Det er kanskje det jeg er mest lei av i hele verden. Umulig å unngå. Jo, forresten, møter du MEG så slipper du det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmede uten hund: enten farlig "schäfer", skummel "schäferblanding", eller ååh så pen "schäfer" :D

Fremmede med hund over ca. 40 cm i mankehøyde der passeringssituasjoner ikke er til å unngå:: gal/farlig "schäfer" eller "schäferblanding" :ahappy: (de færreste har hørt om belger)

Fremmede med hund under ca 40 cm i mankehøyde: De tror sikker også det er "schäfer" og det kan hende de synes synd på den "stakkars" i ivrige og glade hunden med den slemme eieren som ikke tillater at hunden hilser på andre hunder i bånd.

Folk som blir kjent med han: kosegris og sjarmør :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på at jeg egentlig ikke har sagt hva jeg tipper andre tenker om mine, enda jeg starta tråden. :)

Aiko for fremmede:

Veldig pen, verdig, litt fjern, kjedelig, utrolig lydig (jeg har nemlig en spisshund som kan gå lineføring forbi andre eller som aldri gjør utfall, og som setter seg på plass dersom jeg stopper :whistle: ).

Aiko for mennesker hun kjenner:

Verdens gladeste med den skjønne halen som vipper lykkelig fra side til side, lydig, leken, veldig opptatt av reinslighet (hun vasker alle hun kjenner fra topp til tå), kjærlig, smilende, vanvittig tydelig kroppsspråk.

Imouto for fremmede:

Kontaktsøkende, nydelig, "åh, for en pels!", turbo, i møte med hunder som oppfører seg "ureglementert" som en liten grevling.

Imouto for mennesker hun kjenner:

Så full av lykke at hun nesten tisser på seg, ivrig, litt voldsom, kul og ekstremt stor personlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg nesten tenke litt. Hun har fått kallenavnet Frøken fryd av andre. Mange ord om hvor søt og snill hun er. Hun kan være veldig energisk, men smisker seg opp med språket sitt :) Når hun møter hunder som er stressa ivrige eller sinna, så vil hun ikke ha noe med dem å gjøre. Da virker det kanskje som om jeg har trent henne slik, men nei. Hun liker store hunder også da, så lenge de har kroppskontroll. Møter hun derimot hunder på egen størrelse som er stressa av en eller annen grunn, så kan hun fort ville dempe dem med å sprette bort og vise hvor lite farlig hun er og at hun baare vil leke altså. Av og til forelsker hun seg helt i en hund (f.eks. en Pomerianer vi møtte), da er det plutselig jeg som har en ivrig hund. Hun har hjulpet en del hunderedde mennesker. Så er det jo en del som tror hun ikke trenger noe trening, for hun "er jo så liten". De skulle bare visst de. :whistle:

Jeg tror det mest negative jeg har hørt om henne, er fra folk som ikke liker at hun hopper.

ELH: Jeg kan i hvertfall love at jeg vet hva en Tervueren er, selv om hun er under 40 cm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...