Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva kan man forvente seg?


Kitano

Recommended Posts

Litt diffus emnetittel, jeg vet, men her er saken: Jeg har en familiegolden fra kritthvite utstillingsforeldre. Helsen ser bra ut langt bakover og gemyttet kunne jeg ikke fått bedre. Så slo det meg, etter å ha kommet hjem fra jobb i dag; etter ni timer alene har unghunden rørt hverken leke eller det fylte tyggebeinet. Han har purket på sofaen. Ut vil han, men ikke så kjapt. Ute trasker han litt, gjør i fra seg, gjesper og vandrer vilkårlig fra flekk til flekk.

Jeg vil at han skal løpe. Han er ungdom. Han har hatt et høyt aktivitetsnivå så lenge han har levd. Jeg vil at han skal bli redningshund. Men går det? Er det nok "hund"?

At linjer betydde noe, visste jeg. Det så jeg også eksempler på. Men en golden skal kreve litt, både mentalt og fysisk. Har dyret blitt avla ut av dem? Eller kan jeg ikke forvente mer enn som så? En smålubben sofagris som egentlig ikke vil løpe for mye?

For å være mer seriøs: Er det noe poeng for meg å begynne å trene han sammen med andre redningshunder hvis målet er å en gang bli godkjent? Eller er det umulig for å førstegangseier med et stort, hvitt utstillingsavkom å klare seg?

Er det litt urovekkende at jeg har en hund som aldri gidder å hoppe opp på folk, forresten? Jeg har aldri trent på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste goldene jeg har møtt har vært ganske laidbacke. Tuslet omkring lukter og er sammen med eieren, lett å snakke til. Har aldri sett noen som har fått raptus og løpt skikkelig tulling.. Tror nok avelen har blitt litt slik ja. Derfor noen velger jaktgolden for å konkurre med, netopp fordi de har mer energi og tempo. Jeg ville dog ikke gitt opp hunden enda! Gå på kurs, begynn å trene, se hva som skjer. Kanskje du finner en god motivator for hunden, lek masse og bygg opp energinivået. Ihvertfall prøv en god stund før du "gir opp". Jeg syns dog at du er heldig som har en slik hund, men vi er jo alle ulike i hva man ønsker i en hund! :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville jo egentlig ha en slik hund også, og jeg drømte om en sofagris når han var på sitt verste som valp. Men jeg kunne liksom ikke helt forestille meg at han skulle roe seg mye. At det var lettere å få ham i gang. Jeg har vært litt redd i perioder for at jeg har bortskjemt ham siden jeg har klikket som gal siden jeg fikk ham. Kravene økes jo, men jeg har nok vært for dårlig der. Kan det være dette bare er en fase? Sånn hormonell greie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labradoren min løper knapt ute på tur, det er jo innmari mye mer spennende å snuse på tisseflekker eller finne søppel i grøfta! Men det er jo allikevel mulig å trene henne, også i løpeøvelser. Vil hun noen gang være både like rask og utholdende som en border collie eller belger? Nei, aldri - og det er veldig mye av grunnen til at jeg ikke skal ha labrador neste gang.

Retrievere er i grunnen ganske seige hunder. De kan holde det gående en god stund - selvfølgelig under forutsetning av at de er i god fysisk form!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å høre for i utgangspunktet er det seighet som er viktigst. Lange fjellturer vet jeg han komme til å klare, så lenge hoftene henger fast. Det finner vi ut om et halvår, men statistikken er på vår side. Førstepri er selvsagt en frisk og fornøyd hund. Klaging på morsomme fakter kommer i andre rekke :huh:

Han apporterte nettopp badehåndkleet. 2.5 meter orket han å bære det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min tante har golden og den er ganske aktiv men på et annet nivå enn Amiga. Amiga spinner rundt mens den traver etter. Labradoren vi hadde var ganske spinnvill. Men de fleste hundene her lærer seg å bare ta livet chill når det ikke skjer noe, også være aktive på tur,trening,leking etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med et lite goldenoppdrett, og syns utstillingsindividene virker som nesten en annen rase. Sammenlignet med sånn jeg kjenner golden, er den "nye" typen en slags barnevennlig zoombie. Sikkert en del på grunn av avl - men kanskje også fordi de er oppdratt til å bli familiezoombier?

Så hva i alle dager gjør det fornuftig å la slike fordommer gå utover både deg OG bikkja di, og tenke at siden han er golden og ikke like valpeeplekjekk lenger så er det bare å gi opp treninga?!

Nei, ta deg sammen, ta deg en halvliter om det er det du trenger, og fortsett på veien til å få bikkja di godkjent som redningshund :D Det blir helt sikkert vanskeligere for deg enn for gamlekara som trener opp sin femtiende superbisk, men jo vanskeligere det er - jo mer lærer du. Ikke se bort i fra at du er verdensmester når du evt får ny hund i framtiden :P

Lykke til - hilsen Vimsern og Pelsblåndi som helt sikkert kommer til å bli lp-stjerner i nær framtid! ;):huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi han et aktivt liv og tren mot målet - så vil du jo etterhvert finne ut om han mangler det som skal til eller om han har det - men jeg har sett masse lykkelige, lekne, spretne, lettrente goldner - selv av utstillingslingjer. Ikke gi opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver min portugisiske vannhund :huh: Det skal sies at hun er av det ekstreme slaget når det gjelder å være rolig. Men innimellom glimter hun til og imponerer stort. På vanlig tur er hun ikke spesielt engasjert og løper så og si aldri. Men er vi på agilitytreing er det fart og hopp og sprett hele tiden! Tror nok det gjelder å finne noe hunden liker, for de aller fleste hunder som er i god form liker å holde på med en eller annen aktivitet. Lydighet er ikke greia for oss, ei heller spor eller rundering. Det har vist seg ganske så tydelig. Men agility.. :D

Man kan få den seigeste hund i gang om man virkelig vil! Det tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min holdent høres ut som du beskriver. Hun er 7 år, og verdens mest fantastiske og behaglige hund. Det har hun vært fra valpestadiet. Jeg syns absolutt ikke du skal gi opp allerede nå. Jeg har jobba med min i alle år, og hun er kjempeflink om jeg trener på hennes premisser. Hun er en lykkelig hund som gjerne går rundt og snuser og koser seg, men hun kan løpe også. Vi lever et aktivt liv med mye fysisk hver dag. Sykkel, ski og lange turer. Det jeg fant ut var at energi nivået hennes, og iveren etter å løpe økte med mitt aktivitetsnivå. Hun kan løpe som en oioi, være superivrig og leke, men jeg må lese henne godt for å utnytte iveren hennes.gi han tid,bli kjent med han,ikke krev for mye. Elwira er et levende bevis på at late showgolden kan klare det som andre hunder :huh: og joda, hun får som andre hunder ras, gjerne flere ganger daglig, og løper rundt som en gal.

Golden er bedaglige, flotte hunder som det bor mye i. Trikset er å få fram dette. Hvordan det gjøres er individuelt fra hund til hund, og eier til eier. Bli ordentlig kjent med han (det er først de siste årene jeg har lært min og kjenne ordentlig) og kos dere masse! Det er vanskelig og trene umitiverte hunder uten fart, men du lærer mye av det, og får enormt mye igjen for det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en kjempenyttig tråd for meg dette.

Jeg merker jo at jeg sliter å finne nok ting som hunden vil jobbe for. Det kan virke som om jeg har "vannet ut" lysten på noe annet enn de beste godbitene. For jeg pleier også å leke/trene litt med en 8 år gammel golden. Da er det meg og de to sammen. Gamlefar på 8 er villig til å gjøre alt for en tørrforkule. Småen foretrekker å ligge i gresset med en pinne. Det er også så vidt de leker sammen lengre, fordi ingen av de gidder.

Jeg hadde likt å sett at det var jeg som var begrensningen og ikke hunden. Og det virker som om det er meg, men alle nybegynnere ønsker jo en hund som kan kompensere for deres manglende kunnskap. Heldigvis er han egentlig såvidt født og jeg såvidt startet, så ingenting er sikkert enda.

Det er selvsagt en rekke positive sider med en hund som er rolig inne og ganske avslappet ute. Det er nok bare å finne på-knappen.

Nirm: Jeg synes ikke han er kjempemotivert til noe som helst. Vi jogger (varierer fart i forhold til underlag) hver morgen, leker med andre hunder hver ettermiddag og trener hver kveld. Han er aldri helt i hundre. Han er fullfører jo treningene (det er bare små økter med klikker) og leker minst noen sekunder med kompisen. Men jeg har jo sett hvordan han kan være og det er det jeg savner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om han har mye slitsom moro hver dag, kanskje han bare er litt lei, sliten, eller rett og slett bortskjemt? Det skader ialle fall ikke å prøve å ta det roligere i noen uker/mnd. Syns forresten ikke det er noe rart at en gamling på åtte er mer matglad og lettere å bestikke enn en ungdom på knapt året :D

Anywho, kan være verdt det å se om det hjelper med en liten pause :huh: Lek, trening og godbiter er ofte mye mer interessant når det plutselig ikke er en selvfølge lenge...

Nå mista jeg bussen min...tjihi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om han har mye slitsom moro hver dag, kanskje han bare er litt lei, sliten, eller rett og slett bortskjemt? Det skader ialle fall ikke å prøve å ta det roligere i noen uker/mnd. Syns forresten ikke det er noe rart at en gamling på åtte er mer matglad og lettere å bestikke enn en ungdom på knapt året :D

Anywho, kan være verdt det å se om det hjelper med en liten pause :huh: Lek, trening og godbiter er ofte mye mer interessant når det plutselig ikke er en selvfølge lenge...

Nå mista jeg bussen min...tjihi!

Amiga på rundt 7 mnd stoppet å være motivert, jeg kunne rulle rundt på bakken, kaste pølser og ost rundt, ha verdens beste leke og hun ga meg nærmest fingern, nå som hun har bikket 10 mnd har treningslysten kommet igjen, jeg har bare måtte latt henne være og tatt super små økter med lek og lette ting for å få henne til å ville mer etter "trening".

Jeg ble ganske paff av det, fordi jeg er vant til border som bare jobb,jobb,jobb :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som du bør finne ut hva din hund tenner på. Hvilken form for leking gjør han helt tullete?

Jeg leste en artikkel i siste canis-bladet om å leke med hunden sin. Den synes jeg var bra!

Jeg har dalmatiner, og den første tispa jeg hadde var helt lik din golden. Rolig som bare det helt fra valpestadiet, men hun var alltid med på det vi gjorde. Hun var ikke lat, og klarte de lengste fjellturene og skiturene. Men det var liksom ikke noe 'mer'. Hun hoppet ikke rundt meg og ba om mer eller hentet fram leken sin og ba om å få leke.

Etter noen år skjønte jeg behovet for å ha lært hunden min og leke, for en dag er ikke godbitene nok for å få fram motivasjonen for å komme over f.eks et AG-hinder. Jeg prøvde og lære henne og leke i godt voksen alder, men hun fikk aldri suget etter leker.

Så med den nye valpen i hus, var jeg veldig klar på at jeg ønsket og ha flere ben og stå på i forhold til belønning. Hun er lekt inn med mange forskjellige leker, men selv foretrekker jeg leker jeg kan leke drakamp med. Da får hun belønningen hos meg i stedet for en tennisball hun kan dra ut og leke med helt for seg selv.

Det finnes masse ute på markedet, og jepp- det kan bli ganske dyrt :D Men nå har jeg en hund som jobber like bra for en pølsebit som for et biteskinn ( ofte har hun større forventning til skinnet, for da blir det ofte fart og action etterpå ). Håper dette ga deg noen tips, for jeg tror at lekelysten finnes inne i alle hunder, man må bare bruke det for hva det er verdt :huh: Om hunden ikke liker å 'kjempe' med deg om en leke, kan det være like mye belønning om du løper om kapp med hunden el.lig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nirm: Jeg synes ikke han er kjempemotivert til noe som helst. Vi jogger (varierer fart i forhold til underlag) hver morgen, leker med andre hunder hver ettermiddag og trener hver kveld. Han er aldri helt i hundre. Han er fullfører jo treningene (det er bare små økter med klikker) og leker minst noen sekunder med kompisen. Men jeg har jo sett hvordan han kan være og det er det jeg savner.

Da er det på tide å starte å jobbe med leken med deg. Om han ikke er så motivert for det, så er det enda viktigere å bygge den opp til at den blir bra nok til at han vil jobbe for det. Uten gode nok belønninger, så kommer du til å ha en hardere vei mot målet enn de som har hunder som jobber godt for belønningene sine. Hvor lenge han leker med andre hunder, hadde jeg heller ikke bekymret meg så mye over. Det er også ting som er irrelevant for videre trening (det kan tidvis være en fordel om de ikke er så interessert i andre hunder). Men å få han til å jobbe for mat og bygge opp verdien av lekene hadde jeg nok brukt mye tid på framover nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er han nå?

Vi har seks golden i nærmeste familie og her er det lett blanding mellom individene. Av våre to er en av dem "hopp og sprett, tjo og hei!" Men når det kommer til foreks lydighetstrening skjer dekk i senest mulige fart, sitt, komme tilbake til fot. Under fellesdekk på apellmerkeprøven la hun seg til å sove. Og hun er den av våre som er "giret".

Golden er en ganske så laidback rase, rolig og vennlig. De er mer en langdistanse enn en spurt hund.

Men det vil ikke si at ikke den kan læres. Som flere har sagt; du må nå lære han å leke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ble en kjempenyttig tråd for meg dette.

Jeg merker jo at jeg sliter å finne nok ting som hunden vil jobbe for. Det kan virke som om jeg har "vannet ut" lysten på noe annet enn de beste godbitene. For jeg pleier også å leke/trene litt med en 8 år gammel golden. Da er det meg og de to sammen. Gamlefar på 8 er villig til å gjøre alt for en tørrforkule. Småen foretrekker å ligge i gresset med en pinne. Det er også så vidt de leker sammen lengre, fordi ingen av de gidder.

Jeg hadde likt å sett at det var jeg som var begrensningen og ikke hunden. Og det virker som om det er meg, men alle nybegynnere ønsker jo en hund som kan kompensere for deres manglende kunnskap. Heldigvis er han egentlig såvidt født og jeg såvidt startet, så ingenting er sikkert enda.

Det er selvsagt en rekke positive sider med en hund som er rolig inne og ganske avslappet ute. Det er nok bare å finne på-knappen.

Nirm: Jeg synes ikke han er kjempemotivert til noe som helst. Vi jogger (varierer fart i forhold til underlag) hver morgen, leker med andre hunder hver ettermiddag og trener hver kveld. Han er aldri helt i hundre. Han er fullfører jo treningene (det er bare små økter med klikker) og leker minst noen sekunder med kompisen. Men jeg har jo sett hvordan han kan være og det er det jeg savner.

Jeg skal ikke juge og si at alle hunder er like enkle å trene, men jeg ser ingen grunn til å legge en unghund på hylla og gi opp fordi den er litt lat. Jeg ville heller ikke brydd meg spesielt om hunden ikke er interessert i å herje med andre hunder (det kan til og med være en fordel at han ikke er så opptatt av andre hunder).

Det jeg ville fokusert på er som Nirm sier, å jobbe med å få en forsterker. Eller helst flere forsterkere. Ting å belønne med. Noe hunden virkelig vil jobbe for. Godbit er vel og bra, og kanskje kommer interessen for godbiter tilbake når han blir voksen, men jeg ville fokusert mye på å finne flere ting han vil jobbe for. Prøv å lære han å like å leke. Superkorte, superkule økter. Du skal alltid slutte før han blir lei. Ikke stapp leka i ansiktet hans og forvent at han henger på som en heftigste bruksschäfer, men prøv å tirre opp interessen hans for leka. Søk litt rundt på forumet her, så tror jeg du finner en del tips om forsterkning og å bygge opp lek hos hunden. Bygg opp leken utenom belønningssituasjonen først. Prøv deg frem med forskjellige leker (og nei, man trenger ikke bruke mange tusen på leker. Mye kan lages selv eller varieres ved å kjøpe noen få forskjellige). Noen border collie får du nok aldri ut av han, men mye kan jobbes opp og du kan få han mye mer aktiv i treninga om du jobber med det. Å ha det kult i treninga blir en egen øvelse.

Variasjon er også viktig. Bruker du pølse hver dag blir det ikke noen stor stas å få pølse. Hvordan serverer du han pølsebiten? Putter du den bare i munnen hans, eller gjør du en morsom lek ut av å spise den lille pølsebiten? Gnage den ut av hånda, jage den, kaste den så han må fange den i lufta osv. Kanskje godbit inni en leke? Samme med f.eks. ball (hos en hund som ikke er ballgal). Gjøres det samme for mange ganger blir det kjedelig. Vær uforutsigbar i belønninga di. Å belønne sånne hunder som din krever mer av deg som trener enn å kaste en ball til en BC for tundrede gang.

Kanskje trene gamlehunden på 8 og din annenhver gang? Din må sitte bundet og se på deg trene med gamlehunden før du bytter. Kanskje det trigger litt interesse? Bruk fantasien og varier! Varier også hvilke øvelser du trener. Å få belønning for å gjøre akkurat det samme hele tida kan bli kjedelig det og. Og husk korte økter.

En annen ting jeg vil si helt til slutt er pass på at han er slank (dvs slankere enn mange utstillingsfolk vil ha dem) og i god fysisk form. Da blir det så mye lettere for han å være aktiv.

Og husk, om du ikke når målene dine helt med din første hund lærer du masse på veien som gjør at neste gang klarer du det! Og uansett kan dere ha mye moro sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vims: Det tror jeg kanskje han er. Både litt sliten og lei. Og litt bortskjemt. Så en pause passer utmerket ettersom jeg begynte i full jobb for to dager siden. Da blir det kanskje ufrivillig mange timer på sofaen i starten, noe han kanskje har godt av.

Anita og Jubi: Han blir mest tullete av en bamse som er akkurat lik i utseende og størrelse som han selv. Men den er litt tung å drasse med.

Nirm: Gode råd. Jeg kommer nok til å kutte søk på godbiter og de daglige klikkerøktene med godbit som belønning, for å gjøre noe alternativ. Det blir nok innslag av godbiter etterhvert, så han ikke glemmer at de eksisterer, men mest lek og kos. Kan nevne at jeg tidligere ikke har tenkt at kos er noe å klikke for (redd for å utvanne selve klikkerlyden), men har lyst å se om det også kan bli en forsterker. Lek er pri 1.

Hera: Han er godt på vei til 7 mnd. Den siste måneden har energinivået dabbet gradvis. Merket det også i dag. Han fikk morgenjoggen, alene i arbeidstid, ettermiddagstur, lek med gamlefargolden, frisnusing i skog og til slutt lek med ei 2 år gammel golden-tispe. Hun parkerte ham helt. Han bikket 30 kg før fylte 5 mnd og han er ikke feit. Jeg har spurt litt rundt. Heldigvis har han ikke blitt særlig tyngre de siste to mnd (heller litt lettere).

-Therese-: Jeg belønner stort sett ved å putte godbiten i munnen hans. Av og til slipper jeg den på bakken. Hver dag tenker jeg "nå skal jeg variere" og så føler jeg flyten sitter såpass bra under selve økten (kort som den er) at jeg "glemmer det". Gamlehunden er ikke min og er ikke i en posisjon der det betyr noe at han kan triks. Det viktigste for ham er aktivitet og sosialiseringen han får av oss, og det gjør han hver dag. Det jeg fokuserer mest på er å lære ham å slutte å hoppe (han er en sværing på 40+), lære å bruke nesen mer og roe seg på kommando slik at han kan være et forbilde for unghunden. MEN det hadde vært kult å prøve å dressere ham litt mens unghunden sitter i bånd. Eneste er at jeg sannsynligvis ikke er en flink nok trener til å lære en "gammel hund nye triks". Dessuten er han veldig lite klikkervennlig (har kun sett ham tilby en atferd og det er gilabb) og det er egentlig det eneste jeg kan sånn noenlunde. Lokking og shaping er ikke mine sterke sider akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nirm: Gode råd. Jeg kommer nok til å kutte søk på godbiter og de daglige klikkerøktene med godbit som belønning, for å gjøre noe alternativ. Det blir nok innslag av godbiter etterhvert, så han ikke glemmer at de eksisterer, men mest lek og kos. Kan nevne at jeg tidligere ikke har tenkt at kos er noe å klikke for (redd for å utvanne selve klikkerlyden), men har lyst å se om det også kan bli en forsterker. Lek er pri 1.

Kanskje du også skal legge vekk klikkeren en periode? Jeg har inntrykk av at det er fryktelig lett å bli en passiv hundetrener når man benytter klikkeren, noe som kan virke demotiverende for hunden. Bruk deg selv som belønning, hopp og lek, rull rundt og vær litt bajas - og finn en leke som kan engasjere ham i tillegg. Kanskje vil den ikke være så kul i starten, men om du later som om dette er DIN leke, gjemmer den bort, gjør den interessant og han får jakte litt etter den, så kanskje du får tent ham på den etterhvert. Ikke tenk så mye på hva du skal lære hunden nå framover, men ha det heller bare moro med ham. Han begynner å bli kjønnsmoden, han får grøt mellom øra en periode og kommer antakelig til å være litt lite mottakelig for trening også - så bygg heller opp et positivt forhold mellom deg og hunden nå framover.

Men OBS OBS - ikke MAS. Gjør deg litt kostbar og ikke vær påtrengende på hunden. Når du leker, så ikke dytt leken på hunden, men dra den vekk i kjappe rykk (som et bytte), ikke la ham fange det med en gang, men når han får fanget den så la ham få den, evt ha drakamp (dette ble vel muligens sagt over også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la bort klikkeren i en god periode. Det er først nå jeg har begynt å bruke den daglig igjen. Det jeg har vært elendig på er å belønne med ros og kos. Det får han en del utenom. Jeg brukte meg selv mye som belønning tidligere, men etter å både hørt om og opplevd hvor kjedelig det er å ha en for stressa hund, sluttet jeg med mye av leken.

Jeg merker at jeg har hatt for mye fokus på å roe ham ned, men heldigvis så ser det ut som flere av rådene her funker. Jeg har nettopp prøvd å bygge forventninger til to av lekene hans (egentlig bare to tau av forskjellig størrelse med knute på) og det gikk utrolig bra. Merker at jeg er usikker på når jeg skal avslutte, men prøver meg frem. Trente også litt med den ene leken som belønning. Så utnyttet jeg energien jeg bygde opp med lek og tok han med ut og løp litt i mørket. Bare noen meter hit og ditt. Så stakk vi over til kompisen og da var det mer tak i leken. De avsluttet også kjapt med en gang jeg la ut et lite søk i kveldsmørket.

Nå ligger han pladask på parketten, men det har han liksom lov til. Gutten minnet meg på at han kan startes skikkelig så lenge jeg vet hvordan :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg la bort klikkeren i en god periode. Det er først nå jeg har begynt å bruke den daglig igjen. Det jeg har vært elendig på er å belønne med ros og kos. Det får han en del utenom. Jeg brukte meg selv mye som belønning tidligere, men etter å både hørt om og opplevd hvor kjedelig det er å ha en for stressa hund, sluttet jeg med mye av leken.

Jeg merker at jeg har hatt for mye fokus på å roe ham ned, men heldigvis så ser det ut som flere av rådene her funker. Jeg har nettopp prøvd å bygge forventninger til to av lekene hans (egentlig bare to tau av forskjellig størrelse med knute på) og det gikk utrolig bra. Merker at jeg er usikker på når jeg skal avslutte, men prøver meg frem. Trente også litt med den ene leken som belønning. Så utnyttet jeg energien jeg bygde opp med lek og tok han med ut og løp litt i mørket. Bare noen meter hit og ditt. Så stakk vi over til kompisen og da var det mer tak i leken. De avsluttet også kjapt med en gang jeg la ut et lite søk i kveldsmørket.

Nå ligger han pladask på parketten, men det har han liksom lov til. Gutten minnet meg på at han kan startes skikkelig så lenge jeg vet hvordan :P

Det høres jo ut som du kan gjøre mye ved å bli mer aktiv og spennende selv :) Leken avslutter du når det er dødskult og både du og hunden har lyst til å leke mer. Du trenger ikke leke lenge. Heller for kort lek enn for lang. Og husk som Siri skrev på slutten. Pass på at du ikke maser leka på han. Lek vekk fra han. Varier også hvordan du avslutter leken, men å rappe leken vekk fra hunden om den glipper den kan trigge han. La han vinne drakamper, men gjør også leka dyrebar iblandt. Slipp og kontroll i leken er noe som må inn etterhvert, men i første omgang ville jeg ikke lagt inn noen regler på leken (unntatt å gnafse hendene dine selvfølgelig). Jeg ville også fjerna alle leker som ligger rundt i huset. Leker er et gode han får kun i lek med deg (trenger han noe å tygge på kan han få ha bein e.l. isteden). Legg også inn noen dager det ikke skjer noen hverdens ting annet enn rolig gåtur.

Tror dere skal få igang lek og morsom trening sammen når du bare lærer deg å trykke på de rette knappene :P

En for stressa hund unngår du ved å ha klare skiller på når det er lek og trening og når det ikke skal skje noe. Og selvfølgelig å ikke overdrive lek, herjing og aktivitet i forhold til ro og avslapping, men det høres ikke akkurat ut som det er noe problem for dere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver min portugisiske vannhund :aww: Det skal sies at hun er av det ekstreme slaget når det gjelder å være rolig. Men innimellom glimter hun til og imponerer stort. På vanlig tur er hun ikke spesielt engasjert og løper så og si aldri. Men er vi på agilitytreing er det fart og hopp og sprett hele tiden! Tror nok det gjelder å finne noe hunden liker, for de aller fleste hunder som er i god form liker å holde på med en eller annen aktivitet. Lydighet er ikke greia for oss, ei heller spor eller rundering. Det har vist seg ganske så tydelig. Men agility.. :)

Man kan få den seigeste hund i gang om man virkelig vil! Det tror jeg.

Signerer denne.

Da jeg fikk min omplasseringshund, virket det som om han var inne i et skall på en måte. Han virket litt deppa og lei livet. Jeg tok han på agility banen etter noen uker, og vips...så var han ute av skallet! Etter det er han mye mer sammen med oss i huset og han virker generelt mye mer fornøyd.

Prøv å finne ut hva som "tenner" han. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...