Gå til innhold
Hundesonen.no

Full strid om bæsj og barn i skisporet


Nirm

Recommended Posts

http://www.dagbladet.no/2011/02/05/nyheter/skiloyper/innenriks/15299626/

Men det som undres meg. Med gåløyper både i skogen og rundt vannet her, hvorfor må man tråkke i skisporet da??? Ikke at det forsvarer handlingene til skiløperne da. Men synes nå det er lov å tenke litt selv når man har hund da... Barnevogner, hunder og folk på beina har et utmerket valg i dette området til å unngå løypene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rart det blir krig i verden :lol:

Hvis man ikke tåler folk til beins og hunder i løypene får man heller kjøre litt unna storbyen og trene der. Det må da vel være lov å gå i marka selv om man ikke vil gå på ski. Forutsetter at folk ikke tråkker i stykker skisporet, men så lenge de ikke gjør det ser jeg ikke problemet. Pleier også å plukke opp bæsjen etter hundene våre da...

Mye hadde vært gjort om alle parter hadde vært litt mindre navlebeskuende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med å finne steder å gå tur som ikke er skiløyper. Det er så mye snø at utenom løypa synker jeg med til midt på låret. Skulle gjerne gått andre steder, for å slippe å ha øyne i nakken for ikke å bli nedrent av skiløpere som kommer lydløst bakfra i 60 km/t.

Men, når jeg først går i skiløypa lar jeg skiløperne få ha rangen. Jeg følger med framover og bakover for å kunne komme oss unna i tide, og tar med meg hunden godt ut av løypa til skiløperen har passert. Og selvsagt plukker jeg opp etter bikkja, og lar han ikke gå på do i sporet. Det er mye hundedritt i løypa og jeg skjønner godt at folk reagerer på det. Jeg synes det er ekkelt selv, bare fordi jeg har hund betyr ikke det at jeg liker å tråkke i dritt liksom :P Helst går jeg også på tidspunkter hvor det ikke er så mye folk der. Dette er løyper hvor det går mange til fots, både med og uten hund og unger.

Jeg synes folk burde ta hensyn uansett om de går til fots, på ski, med unger, barnevogner eller hva det måtte være. Ikke gå midt i sporet, ikke kjør ned andre, ikke la bikkja gå på ene siden med deg på den andre og båndet som "snubletråd" i mellom, plukk opp etter hunden, ha litt kontroll på hvor barna løper, ikke parker barnevogna i skisporet, ja rett og slett bruk vettet. Burde jo ikke være så vanskelig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme dilemma som vi har rundt stallene.. når vi faktisk unngår å tråkke i sporene men heller går ved siden av så kjefter de oss huden full og veiver med staven rundt hesten(hesten min var en gang nær ved å steile ned en tulling) skjønner ikke at folk tør å terge dyr jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevogner, hunder og folk på beina har et utmerket valg i dette området til å unngå løypene.

Under forutsetning at du mente "Ute i marka ved Sognsvann i Oslo", hvor har man et utmerket valg til å unngå løypene? Meg bekjent er det kun rundt selve vannet det er gå-løype. Vil gjerne vite om det finnes flere gå-løyper der :lol:

-----

Nå er jeg mest i Maridalen og der er det løyper overalt med unntak av to steder hvor man kan gå på beina og der er det tidvis biltrafikk til/fra bla hytter. Med mindre man tråkker en egen gå-løype da, noe jeg har gjort i ca 15 år. Men jammen er ikke den lille snutten nå også blitt oppkjørt med skispor, heldigvis bare ett så man fint kan gå på siden.

Er helt enig at kan man unngå å gå i løypene gjør man det og det er en selvfølge å plukke opp/sparke unna dritten. Men mitt inntrykk av fx Maridalen er at når ski-føret kommer skal alt kjøres opp til løyper og de som ikke går på ski, og også de som ikke går fort nok og/eller med hund, egentlig bare kan holde seg i byen og gå der. Pr nå er det, dessverre, kondomdressene som råder, også på de typiske utfarts-stedene som fører til fx serveringssteder eller rasteplasser, hvor gjerne familieturer ender. Det er ikke lenge siden en gammel mann fikk en skistav i bakhodet på et av disse stedene, han gikk pent på siden av løypa, men var uansett "i veien" for en kondomdress. En kamerat var på vei til et av disse stedene med hund og pulk for overnattingshelgetur. Han holdt seg til ett spor, passet på at hundene ikke gikk i selve sporet og stoppet og trakk dem unna om noen måtte gå i begge sporene eller kom i full fres mot han. Allikevel ble han skjelt ut og hundene ble stukket etter med staver. Han opplevde også at en barnefamilie på tur fikk sin dose, barna var "i veien" for kondomdressene.

For et par dager siden hørte jeg en sportsfyr på radio'n, han mente man måtte bygge ut Maridalen med mere p-plasser slik at Oslo-folket kunne komme seg mere ut på tur. På ski vel og merke, det ble presisert. Gå-folket ble ikke nevnt.

Da syntes jeg det er gått for langt. Marka er STOR så det er igrunn rart at det ikke er plass til oss alle. Hvorfor kan man ikke dele? Fx løyper/områder for de som vil gå på beina, med barna sine, hundene sine og egne treningsløyper for de med kondomdresser.

Sånn det er nå, hvor i all verden skal tur-folket uten planker med/uten hund/barn og bestemor gå hvis de vil i skogen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER jamnt over for få fotløyper i utmark/skog i Norge! Alt er veldig tilrettelagt for skiløpere. Vel, jeg går i skiløypene her i Trondheim, og de er som oftest gode og brede med to skispor, ett på hver side. Jeg skulle heller sett at sporene gikk på midten, slik at Valpis/hunder lettere kan holde til høyre/venstre, men det er min smak. Vi har hatt litt bråk ang hunder i løypene her også, ikke ang fotgjengere som jeg vet om, så for et par uker siden sto det i avisa at hunder er IKKE forbudt i skiløyper, og det er heller ikke båndtvang utenom Granåsen/Saupstad skistadion, men man ba hundeeiere ta hensyn ved kraftig utfart og ved serveringsstedene. Deilig å få sånt oppklart, til kondomdressenes sikkert store fortvilelse.*le rått og ondskapsfullt*

EDIT: det var han som uttalte seg i Adressa også, men da mer spesifikt om hunder

I Trondheim kommune irriterer kondomdresskledde Birkebeiner-løpere seg over trege turgåere.

— Det er flere skientusiaster med stort ego, som vil ha løypa for seg selv, og de provoserer hundeeiere og barnefamilier, sier Andreas Glimstad, forvalter for friluftsliv i Trondheim kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sandefjord er det også en del drama rundt dette med skiløpere vs "andre" (vanlige dødelige). Jeg har skispor som går ca 20 m fra inngangsdøra mi, og jeg slipper bikkjene løs for å la de gå på do rett som det er, men de får IKKE lov til å gå på skisporene (i det hele tatt). Det er mest fordi jeg ikke gidder noe bråk med noen, men jeg er tilbøyelig til å mene at skiløpere er noen gale folk, de går i alt slags vær, til alle tider av døgnet, og jeg gleder meg til snøen går, så jeg slipper den bekymringen noe mer. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar skigåere og barn som ha første pri der. Tenker meg godt om får jeg går i skogen, går bare der det ikke er løyper og på tider hvor marka ikke er full av folk. Jeg er redd skigåere kan finne på å stikke hundene med stavene, eller at noen skulle finne på å ake på en hund. Det er tross alt mitt ansvar å sørge for å gå på steder som er trygge for dem.

Ellers er det en plage for meg at marka er full av bæsj. Om jeg er der med barn må jeg passe på hvor vi trår. Om jeg er der med hunder må jeg passe på at frøkna ikke spiser dem.

De som ikke plukker opp etter hundene, fordi de synes at bæsj godt kan være i skogen burde få oppleve oppkastet bæsj i hele stua, det er en opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var Sognsvann jeg snakket om ja. Man må krysse sporen av og til innover i skogen der, men man har ikke noe behov for å tråkke lange stykker langs sporene. Og da har man et reellt valg. Løypene er ikke oppkjørte, men de blir svært fort oppgåtte selv etter snøfall. Men kanskje jeg egentlig burde bare holde kjeft om hvor disse er (selv om de er svææært enkle å finne), så slipper jeg å dele de med noen. :lol:

Noen steder har man ikke noe valg, når ALT blir oppkjørt. Jeg er ikke i den meningen at hundefolk skal vike totalt fra skogene pga skifolkene, men at så lenge vi har reelle valg på å gå andre steder enn i løypene, så gjør man ikke det. Og at det er en selvfølge at man plukker opp etter seg. Det sistnevnte veit vi jo at ikke er. Veldig mange hundefolk er store griser, og det virker som om de synes det er festlig at andre får smurt inn både ski, unger og annet utstyr med dritt. Det var denne saken jeg reagerte på spesifikk, at hundefolk ikke velger andre alternativer når det er mulig.

Men jeg trur jeg skal gå tur på forskjellige tidspunkt av dagen enn disse sinnataggene. For jeg treffer de sjeldent på tur, men treffer faktisk ganske mange hyggelige folk da. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sandefjord er det også en del drama rundt dette med skiløpere vs "andre" (vanlige dødelige). Jeg har skispor som går ca 20 m fra inngangsdøra mi, og jeg slipper bikkjene løs for å la de gå på do rett som det er, men de får IKKE lov til å gå på skisporene (i det hele tatt). Det er mest fordi jeg ikke gidder noe bråk med noen, men jeg er tilbøyelig til å mene at skiløpere er noen gale folk, de går i alt slags vær, til alle tider av døgnet, og jeg gleder meg til snøen går, så jeg slipper den bekymringen noe mer. :lol:

Da kommer syklistene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et evig tema her hver vinter.

Sinte avisinnlegg i Byrunden, sånn har det vært i flere år nå.

Og når jeg ser hvor lite hensyn folk tar med å ikke plukke opp dritten etter hundene, så skjønner jeg det nesten...

Vi var med hundene i går og gikk i et tilsvarende område som det som er omtalt i artikkelen, og fy svarte så mye hundedritt!

Dette er vel eneste stedet i byen her hvor det faktisk er fido-dunker og henger poser til enhver tid.

Selv rett ved dunken ligger det mengder med dritt.

Jeg blir direkte flau av å være hundeeier når jeg ser sånt.

Venter egentlig bare på at det skal komme noen og hute oss bort derfra.

Samtidig får vi mange hyggelige komentarer når skifolket ser at jeg bærer 2-3 bæsjeposer i ene handa... :icon_redface:

Vi har hundene i bånd, og tar de inntil oss når det kommer folk, både med og uten ski.

Og vi går ikke i selve skisporet, noe som ikke er et problem da denne løypa tråkkes i goooood bredde med et skispor på hver side.

Andre igjen ser sure og missfornøyde ut uansett hvor mye hensyn vi tar.

Men jeg har like stor rett til å være der som andre så lenge jeg fortsetter å vise hensyn, så de får bare være sure og beske.

Forresten går vi aldri der på søndager, da er det sykt mye folk, og bare et pes å gå der.

Men de seks andre dagene i uka, da går jeg der med gooood samvittighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går nesten kun i skiløyper på vinteren jeg :icon_redface: Den går rett utenfor døra, og man kan jo gå til man dauer. er man heldig så ser man en familie på tur en gang i uken, ikke akkurat kø bortpå her nei. Men jeg går ikke midt på dagen på lørdager og søndager, da kan det være sjangs for å møte noen. Har ikke hørt noe klaging i lokalavisen, ikke hadde jeg brydd meg heller om de hadde klaga. Naturen er for alle og jeg går jo liksom ikke oppi sporet, jeg går jo vedsiden av :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så mye i skiløyper må jeg si.. Med eller uten hund.. :icon_redface: Men herregud så dritlei jeg er av at skifolk klager på at andre som ikke alltid liker å gå på ski, som benytter seg av en brøytet skogsvei..! Jeg synes jo såklart alle skal ta hensyn til hverandre, ikke bare hundefolket som må ta hensyn til alle de andre. Som sagt før så er ikke alle skiløpere like hensynsfulle. Hundefolk må plukke opp etter hundene sine, men så er det de uansvarlige hundeeierne som IKKE gjør dette som gjør ting værre. "Hva om en unge detter i driten?" er en gjenganger.. Hva om en unge blir meid ned av en egoistisk skiløper som komme i 40km i timen rundt svingen i nedoverbakken...?

Nei at folk ikke klarer å ta seg sammen og ikke bare tenke på seg selv..! Men det er visst veeeeeeldig vanskelig...

Jeg skjønner at ivrige skifolk gjerne vil ha litt fart og slikt, men da kan de da ta seg en tur et annet sted med mindre folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse debatter rundt om og det er vanskelig å ikke få visse skiløpere opp i halsen desverre. Uttalelser som 'vinteren varer jo bare i maks 5 måneder, kan ikke turgåere bare holde seg unna så lenge?' ...øhm - det er et halvt år det.

Hva skjedde med folkehelsa og allemannsretten? Det passer ikke for alle å gå på ski.

I Asker / Bærum / Oslovest som er mitt område er det nesten ikke tumuligheter, det er skispor overalt! Og skiløypene blir jo ofte lagt til der det vanligvis er turstier og veier der man 'kan' turene og vet hvor man skal gå - de blir ikke lagt midt inni tett tett skog. Men inne i den tette tette skogen mener skiløpere at turgåere kan gå. Og de mener visst og at det ikke hadde vært mulig å gå i skogen uten dem og skiløypene deres.

(Jo for da hadde det blitt tråkket opp stier.)

Videre så mener de at man ikke kan gå i midten mellom sporene, for da ødelegger man skøytesporet! Men der har man tillatelse til å gå samme hva de mener. Men siden det ikke er noe hyggelig vil man jo ikke gå der uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt problemet jeg. Om alle tar hensyn og prøver å forstå hvordan det best kan løses så alle kan ta del i vinteropplevelsene, så burde det ikke bli noe problem!

Jeg har selv hund, jeg går mye turer og jeg går på ski. Så jeg er litt i begge leire. selvsagt er det "dritt" å få drit på seg, men det gjelder jo hele året (egentlig mer på sommeren enn på vinteren, hvor driten fryser ganske raskt.. :icon_redface: ). Så alle får ta sitt ansvar og plukke opp etter bikkja. De som går tur i løypene kan gå på høyre siden av sporet, og påse at hundene går på høyre side om det kommer noen (høyrekjøring i skiløyper, om noen lurte). Da er ikke hundene i veien og sporet blir ikke ødelagt. De som går på ski med hund trener selvsagt hunden til å holde til høyre i løypa, kommandoen "høyre side" er ikke vanskelig å trene inn. Da går ikke hunden i veien for motgående skiløpere og folk kan "kjøre forbi" innvendig om de har behov uten å komme i konflikt med hunden.

*problems solved* :icon_redface:

Kom akkurat fra fjelltur selv hvor det ble skiturer hver dag. Stella kan "høyre side" og går pent på min høyre side, dvs utenfor høyre skispor, når vi møter folk. INGEN har klaget, de fleste sender gode og imponerte blikk vår vei, også de med hund, da Stella pent holder seg på høyre side også ved møte av annen hund (Stella går løs på skiturer).

Samme skjer når vi går i lysløypene i marka, vanligvis bruker vi løypa ved Bogstad.

Om alle tar hensyn går alt så bra! :icon_cry:

(og jeg må si at det er kondomdressfolka med fuglehund enten løs eller i strikk pesende foran som er de med minst folkeskikk med hund i løypa. De plukker ikke skit, de påser ikke at hunden holder seg på rett side av løypa og er hunden løs er den garantert oppi rompa på Stella flere hundre meter fra eier. Og der blir den, til eier er langt nok unna til at den til slutt løper etter...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.7495848

Selv NKK går visst lei hvordan hundefolk oppfører seg...

Det er så flaut det der! Ikke bare foregår dette i hverdagen, men om vi kikker litt rundt på utstillingshaller og slikt, så er det pokker meg like ille der. Var på Follo for to uker siden, der hadde arrangørene satt opp bånd og skilt med ett ønske om at folk ikke luftet hundene sine der. Guees what! Der var guuult! Og ikke kan vi skylde på utstillingfolket, for den dagen var det lp der... Ære være arrangørene som rydder opp etter oss, så vi får lov å være i haller år etter år. Fy for en jobb de har!

Plukk opp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen er jeg glad jeg bor her jeg bor :wub:. Her er det muligheter for å gå lang tur med hundene langs brøyta skogsbilveger om man ikke vil gå på ski, og går man på ski i løypa med hund, så har jeg iallefall aldri opplevd noen konflikter mellom oss og andre. Stort sett er det bare blide folk å se, og de som ikke er blide - ja de får et stort smil fra meg likevel, de *ler*.

Når vi skal ut på tur i skiløyper så lar jeg alltid hundene lufte seg en runde langs vegen først - både for å få gjort fra seg OG for å varme opp litt før i vi legger avgårde. Jeg har også alltid med pose som jeg bruker om hunden(e) finner det for godt å sette seg I løypa. Da hiver jeg bæsjen langt inn i skogen, vrenger posen og putter den tilbake i lomma igjen.

På de mest beferda dagene foretrekker jeg å gå på ski langs brøyta skogsbilveger i stedet for i skiløypa. Der er det lite folk og vi kan ture litt fram som vi vil uten å måtte tråkle oss forbi andre mer eller mindre gode skiløpere :wub:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kommer evt jeg til å få et problem i marka rundt her, for så og si alle LYSløypene har blitt preparert med skispor. Og folk kommer i en voldsom fart, fikk selv storkjeft når jeg gikk på ski og var treg i sporet. Lurer virkelig på hvordan de reagerer på barn med ski, for de går saktere enn meg tilogmed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...