Gå til innhold
Hundesonen.no

Fant denne mannen

pippin

Recommended Posts

Jeg er ingen ekspert på dette...men det er jo da liksom Bart Bellon. Jeg er ut på dypt vann i forhold til både å uttale meg om strøm og slik trening. Men ut fra den ene videoen jeg har sett med Bart, begynner han da å stimulere, dvs lav strømstyrke (nivå 1-3) Jeg har kjent strøm på denne styrken selv og på lav styrke kjenes det som litt prikking i huden som feks lemus på øyet. I følge det BB sier selv handler det om å kjenne til punkter og nervebaner slik at man setter strømmen riktig. På den måten kan han påvirke en hund til å sette seg, legge seg osv ved å stimulere de riktige punktene. Disse gutta setter ikke på hunden strøm for å korrigere når det har oppstått et problem og dermed styrer fjernkontrollen med følelsene og bare trykker løs.

Jeg vet heller ikke noe til dette, men jeg kjenner at jeg er veldig skeptisk. Mulig det er fordi det er utenom mine forståelser for trening, men jeg kan ikke se hvordan trigging av nerver kan gi han særlig kontroll dersom det er mye drifter i lufta. Du skriver at han begynner med å stimulere på nivå 1-3, men er dette noe han øker etterhvert?

Jeg er mest skeptisk pga hans uttalelser i intervjuet tydelig viser at han...tja...legger fine ord på ting? Altså, han sier at hundene hans arbeider for HAN og ikke for å oppnå en belønning, selv om vi alle vet at det ikke stemmer. Om han da samtidig påstår at hundene ikke opplever strømmen som korreksjon, så stoler jeg ikke helt på det. Jeg har erfaring med å diskutere med folk som påstår at hunden verken jobber for belønning eller for å unngå korreksjon, men jobber for eieren. Samtlige av disse personene påstår også at klyp i øret eller rykk i båndet ikke er ubehagelig for hunden, men nettopp en "påvirkning". Mulig at han her er annerledes!

En driftig hund er ikke ensbetydende med en hard hund. Det finnes veldig driftige hunder som alikevel er ekstremt fører myke. Samtidig er de fleste gjeter/bruksraser avlet frem nettopp for å være sammarbeidsvillige. Er det jo noe avelen både på schäfer, malle og BC sliter med er det jo at de mangler hardhet. Men klart, høy motivasjon fører til at hunder tåler mer, det er logisk og også fysisk.

Joda, men en ellers veldig myk vorstehhund kan prelle alt av seg mye når den er på jakt, nettopp pga adrenalin og høye drifter. Og jeg vil tro det samme gjelder en god del maller, f.eks de BB trener. En cocker spaniel på kattejakt vil nok ikke prelle av seg like mye som en malle på kattejakt. Du skriver at du ikke tror at mengde strøm avhenger av hvor mye drifter hunden har, men jeg er ikke enig. En hund med mye jaktdrift trenger mer strøm for å slutte å løpe etter sau enn det en hund med lite jaktdrift trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 139
  • Created
  • Siste svar

Tenker det samme som 2ne, occurrence og XO.

Jeg syns også at trening med strøm blir en slags snarvei, kontra positivt (det blir litt lettere på en måte). Litt som å nå LP elite med en BC er ikke like imponerende som å nå dit med en Afganer. Men jeg blir imponert over de som når opp til elite uansett jeg.

Jeg blir imponert uansett på de folkene som kan sakene sine. Jeg er ikke nødvendigvis enig i alt de gjør, men at de kommer så såpass høyt imponerer meg. Det er et nivå jeg aldri vil komme uansett, så jeg misunner de som klarer det. Og hvorfor noen blir imponert over noen som trener med strøm, jo fordi man tydeligvis ser ulikt på dette med bruk av det! Ja, og jeg blir ekstra imponert over de som er like flinke, kun ved bruk av en bitepølse og klapp på hodet. (det er jo sånn jeg trener selv) :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne diskusjoner som dette er bare irriterende forutsigbare. Selvsagt er ingen imponerte over denne mannen, hvorfor skulle de være det? Å hevde seg i toppen av en sport er jo noe flesteparten av oss soniser gjør, sant? Hele tiden? Jadda..

Jeg synes det er småkvalmt jeg, den greia med å "hevde seg". Tar forbehold om at det kan sies med en annen mening, men sånn jeg leser det i denne sammenhengen handler det om å "være best", og det innebærer gjerne at man pusher så langt strikken går, fordi det er sånn det har blitt. Jeg har liten respekt for det i seg selv, uavhengig av mine egne prestasjoner (jeg er jo ambisjonsløs, litt vanskelig å få til noe da).

Jeg syns også det er svært ironisk at mannen sier han vil at hunden skal jobbe for han og ikke mat eller leke, når bikkja hans er så ballfokusert som den er.

Fokus på ball og etter eget utsagn lært inn på strøm. Jeg ser ikke helt hvor kontakten med fører er?

Men at han er en flink hundetrener, er det vel fint lite tvil om? Ja, jeg veit også om andre som har sånn kontroll på bikkjene sine, og guess what? Jeg syns stort sett at de er flinke hundetrenere også, jeg.

Jeg er mer kresen enn deg jeg da, for jeg synes det er vanskelig å vurdere hvor flink noen er til å trene hund når de bruker strøm i innlæringen - da kan de aller fleste bli seende flinke ut, selv med liten kunnskap og evne.

At bikkja hans er stressa - man trenger ikke å bruke strøm for å få en sånn hund. At bikkja hans bråker - man trenger ikke å bruke strøm for å få en sånn hund. JEG har sett flere hunder som har det stresset der, uten at det er TRENINGSMETODEN som er grunnen til at bikkja er sånn. Det var dette med arv, da. Fort gjort å glemme det når man av prinsipp ikke liker en fyr, sant?

Om du hadde lest det jeg skrev, så hadde du sett at jeg kommenterte at han velger seg sånne bikkjer selv, fordi de visstnok er nødvendige for hans bruk, ikke at de er blitt sånn pga. hans metoder. Jeg er liksom ikke veldig imponert over det heller jeg, hund med drifter og fart tytende ut av øra + innlæring med strøm..

Det er faktisk ikke strømmen eller pisken som byr meg mest imot, det er bikkja. At sånt produseres med vilje fordi man kan pushe og pushe og pushe til bikkja stuper fordi den ikke eier beherskelse, det synes jeg ikke noe om, helt enkelt.

Men det er tydeligvis flere hestejenter på hundesonen enn på canis, for her er pisken knapt nevnt. Det er interessant, ikke sant?

Jeg kan vel knapt kalles hestejente, jeg reagerte ikke på pisken i videoen ihvertfall, og med mindre han har lagt hele armen bak og dengt bikkja med den som en pinne, så er det ikke rare straffen. Såvidt jeg kan forstå er den typen pisk ment som en forlengelse av armen, ikke noe annet (så man slipper å bøye seg ned for å klaske den, hvis det er det som er poenget). Men igjen - innlæring med straff (enten det er øreklyp, alfarull, kjettingkasting, strøm eller noe annet) synes jeg er urettferdig overfor hunden, og derfor ikke hører hjemme som hovedmetode. Man vil jo helst være grei med bikkja når man ikke føler man "må" være kjip, eller? Jeg er fremdeles ikke positivist, jeg gidder ikke prøve å være 100% straffefri engang (jeg tror ikke 100% er mulig, men i mye større grad enn jeg er går fint an). Det var denne gyldne middelveien da..

Og det morsomste er vel nettopp det, at bikkja helt tydelig jobber for ballen (belønning) i stor grad, enda han selv mener den jobber for ham.

Hunden på klippet heter Thor, og er så vidt jeg vet en blanding av malle og schæfer, han er i alle fall ikke registrert i FCI, så noe schæfer antar jeg at det er i han. Alle som har jobbet med schæfere med mye lyd kan tenke seg hvordan dette blir kombinert med temperamentet til mallen.

Jepp - og jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor man skulle avle frem noe sånt (enten det er den ene eller den andre rasen eller blandingen). Ikke bildet av kjernesunnhet akkurat.

I følge det BB sier selv handler det om å kjenne til punkter og nervebaner slik at man setter strømmen riktig. På den måten kan han påvirke en hund til å sette seg, legge seg osv ved å stimulere de riktige punktene.

Så han kan anatomi og har et godt strømapparat. Igjen - hvorfor er dette imponerene hundetrening? Jeg kan strekke meg til at det er artig kunnskap, men det gjenspeiler veldig lite på hans evner som hundetrener. Jeg lurer på hvor god han ville vært uten alle de "spesielle hjelpemidlene"?

Jeg sitter forøvrig og lurer på nøyaktig hva som skal imponere her, oppriktig ment. Er det hastigheten hunden utfører øvelsene i? Presisjonen? :icon_redface:

Jeg synes liksom ikke jeg så noe her som jeg ikke har sett før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve dette klippet imponerte meg ikke så voldsomt. Sett hunder gjøre dette bedre, og sett mer veltilpassa ut (denne hunden virker bare stressa for meg...)

Kjenner ikke til mannen, så skal ikke uttale meg om hva han har gjort og ikke gjort ellers.

Noen selvmotsigelser var det jo i uttalelsene hans, og helt ærlig får jeg litt vonde følelser da. De trenerne jeg har vært borti med store selvmotsigelser, viser seg ofte å være langt mye verre mot hundene sine enn det de gir inntrykk av. Som Labbis nevner, så veit vi nå at hunder ikke "jobber for mennesker" slik som han ønsker å gi inntrykk av. De hundene jobber ekstremt ofte for å unngå korreksjoner. På videoen synes det jo tydelig at hunden jobber for ballen sin uansett.

Nå kan jeg ikke nok anatomi i forhold til strøm og nervebaner, men jeg innbiller meg at det må gjøre vondere å få satt strømmen rett på slike steder. Ergo man trenger mindre styrke for å forvolde mer smerte. For meg virker det som om det kan sammenliknes med å heise strupen helt opp under ørene. Et lite rykk i båndet der er mye mer smertefult (og effektivt) enn å ha det hengende rundt nederste delen av halsen. Det høres jo "bedre" ut å kunne ha strømmen på laveste styrke, enn full styrke (om det i det hele tatt kan bruke bedre og strøm i samme setning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kontrollen han har med hunden er imponerende. At hunden lystrer 100%, og at hunden jobber så hardt og intenst. JEG synes det er imponerende. HVA han har gjort for å oppnå det, går ikke innunder det at jeg er imponert.

Jeg synes ikke noe særlig om alle metodene han bruker, men jeg blir fortsatt imponert. Slik er det da med all hundetrening. Man kan ikke like ALT en trener gjør, fordi man har forskjellig oppfatning om hva som er rett/galt/ greit og ikke greit.

Fant blant annet et klipp er han dasker hunden på snuten når den lager litt mye lyd. Hvorfor han gjør det, vet jeg ikke (for å få den stillere liksom?), men den metoden tror jeg ikke har mye effekt på hunden... Slike ting synes jeg er undøvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er småkvalmt jeg, den greia med å "hevde seg". Tar forbehold om at det kan sies med en annen mening, men sånn jeg leser det i denne sammenhengen handler det om å "være best", og det innebærer gjerne at man pusher så langt strikken går, fordi det er sånn det har blitt. Jeg har liten respekt for det i seg selv, uavhengig av mine egne prestasjoner (jeg er jo ambisjonsløs, litt vanskelig å få til noe da).

Vel, du må gjerne ta det "småkvalmt", men for meg blir det litt teit når en som hverken eier ambisjoner eller ønske om å trene hund i noen sport, skal sitte og dømme hva for slags hunder andre vil ha. Det å bli best i noe, handler ofte om å pushe litt ekstra, samme hva slags gren det er, enten det er for folk eller dyr. Jeg syns det er litt "småkvalmt", at du har så liten respekt for at andre kanskje syns det er greit å ha hund til noe mer enn å bare være familiehund.

Jeg er mer kresen enn deg jeg da, for jeg synes det er vanskelig å vurdere hvor flink noen er til å trene hund når de bruker strøm i innlæringen - da kan de aller fleste bli seende flinke ut, selv med liten kunnskap og evne.

hehe.. Vi får bare være uenige der, å kunne bruke strøm under innlæring er slettes ikke noe "de aller fleste" kan bli flinke til, ikke på det nivået der.

Om du hadde lest det jeg skrev, så hadde du sett at jeg kommenterte at han velger seg sånne bikkjer selv, fordi de visstnok er nødvendige for hans bruk, ikke at de er blitt sånn pga. hans metoder. Jeg er liksom ikke veldig imponert over det heller jeg, hund med drifter og fart tytende ut av øra + innlæring med strøm..

Det er faktisk ikke strømmen eller pisken som byr meg mest imot, det er bikkja. At sånt produseres med vilje fordi man kan pushe og pushe og pushe til bikkja stuper fordi den ikke eier beherskelse, det synes jeg ikke noe om, helt enkelt.

Da er det vel et par sonenhunder du ikke liker heller, det er vel flere enn Nora som kan pushes og pushes fordi hun ikke eier selvbeherskelse.

Jeg kan vel knapt kalles hestejente, jeg reagerte ikke på pisken i videoen ihvertfall, og med mindre han har lagt hele armen bak og dengt bikkja med den som en pinne, så er det ikke rare straffen. Såvidt jeg kan forstå er den typen pisk ment som en forlengelse av armen, ikke noe annet (så man slipper å bøye seg ned for å klaske den, hvis det er det som er poenget). Men igjen - innlæring med straff (enten det er øreklyp, alfarull, kjettingkasting, strøm eller noe annet) synes jeg er urettferdig overfor hunden, og derfor ikke hører hjemme som hovedmetode. Man vil jo helst være grei med bikkja når man ikke føler man "må" være kjip, eller? Jeg er fremdeles ikke positivist, jeg gidder ikke prøve å være 100% straffefri engang (jeg tror ikke 100% er mulig, men i mye større grad enn jeg er går fint an). Det var denne gyldne middelveien da..

Og det morsomste er vel nettopp det, at bikkja helt tydelig jobber for ballen (belønning) i stor grad, enda han selv mener den jobber for ham.

Man trenger ikke å denge med pisk for at det skal gjøre vondt, det holder med en liten snert med hånda det, så er det vondt nok.

Jeg sitter forøvrig og lurer på nøyaktig hva som skal imponere her, oppriktig ment. Er det hastigheten hunden utfører øvelsene i? Presisjonen? :icon_redface:

Jeg synes liksom ikke jeg så noe her som jeg ikke har sett før..

Fart og presisjon ja, det er imponerende. At vi har sett det før, betyr ikke at det ikke er bra når andre gjør det etter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nevnte begge deler i et innlegg, sammenlignet det overhodet ikke.. var jo bare en litt ironisk spøk. Altså, jeg ser ikke poenget med å bruke strøm på hund, på den annen side, så trenger man ikke bruke strøm på hest heller. Men regner med at det kanskje er mer økonomisk grunn til det kanskje?

Men forstår du ikke forsjellen? Vil ikke si at forsjellen har så mye med økonomi å gjøre egentlig. For hesten er det ett fett hvilket gjerde den har, om det er strøm den ikke går borti eller høyt tregjerde den ikke kommer over. Etter å først ha erfart strømmen en gang er de aldri bortpå gjerdet lenger uansett.

Skulle det hatt noen likheter måtte det vært at man red med noe strømførende da.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle innlegg.. Bare tittet på filmen.

For meg er det helt verdiløst å ha en slik "veltrent" hund når metodene for å få det er forkastelig. Klart det er imponerende..på en møte.

Det er jo lagt ned mye tid og arbeid.

Hverken jeg eller noen av mine hunder hadde kunnet eller orket dette.

(Danny er enig.. han hoppet nettopp opp i sofaen og ga meg en god muss og rundvask)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du må gjerne ta det "småkvalmt", men for meg blir det litt teit når en som hverken eier ambisjoner eller ønske om å trene hund i noen sport, skal sitte og dømme hva for slags hunder andre vil ha. Det å bli best i noe, handler ofte om å pushe litt ekstra, samme hva slags gren det er, enten det er for folk eller dyr. Jeg syns det er litt "småkvalmt", at du har så liten respekt for at andre kanskje syns det er greit å ha hund til noe mer enn å bare være familiehund.

Nå kan du tillegge meg littegranne gangsyn her da. Jeg mener selvfølgelig ikke at ingen kan ha noe behov for mer enn det JEG vil ha. Men når det tyter damp ut av øra på bikkja, så får jeg vondt av den jeg. Stress og uro er ikke behagelig å gå rundt med, og den hemningsløsheten går gjerne på helsa løs. Og nei, jeg forstår ikke hvorfor vi må se hvor ekstremt det går an å gjøre det, enten det er folk, hester eller hunder vi snakker om. Jeg synes det er trist at man nesten er nødt til å være anorektiker for å hevde seg i skihopp, dopet for å gjøre det bra på travbanen og spik spenna gæren for å "hevde seg" i hundesport. Og vær så snill å ikke ta dette bokstavelig, jeg setter det på spissen her.

Da er det vel et par sonenhunder du ikke liker heller, det er vel flere enn Nora som kan pushes og pushes fordi hun ikke eier selvbeherskelse.

Det kan jeg garantere, en av dem er min egen. Og det handler ikke om å "ikke like", det handler om at jeg får vondt når jeg ser de fysiske krumspringene de foretar seg med så voldsomt stort skadepotensiale. Jeg turte ikke sette opp gjerde der jeg hadde tenkt fordi jeg var redd Garm kom til å sette utfor skrenten og slå seg ihjel, fordi det var raskeste vei ned.

HUNDEN hadde nok tjent på å ha litt mer selvbeherskelse i seg.

Og da snakker vi moderat schäfer, som er treig og tung i forhold til en malle...

Man trenger ikke å denge med pisk for at det skal gjøre vondt, det holder med en liten snert med hånda det, så er det vondt nok.

Det er forsåvidt sant. Og det er vel en grunn til at han bruker pisk og ikke bare en stang..

Fart og presisjon ja, det er imponerende. At vi har sett det før, betyr ikke at det ikke er bra når andre gjør det etter..

Akkurat farten er jo litt gratis i og med at det er en slank og kjapp hund. Han hadde ikke fått til det samme med en sankt bernard, eller rottis for den del. Det er fremdeles en grunn til at det er vanlig med BC i LP...

Presisjonen er god, men helt ærlig så forventer jeg liksom at den skal være det når man er SÅ opptatt med hundetrening og sikkert bruker 80% av tiden på å pirke. Med strøm og pisk.

Og så undrer jeg på om han synes lyd er helt greit eller om han ikke klarer å få det bort. "Pent" er det jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argyros: Men nå er jo denne hunden på jobb på de klippene. Så vi vet jo ikke helt hvordan den er "til vanlig". Og jeg viste jo til et klipp hvor han smekker hunden over snuten når den lager litt mye lyd. Så jeg tror helt ærlig at han ikke liker all den lyden, men mulig han ikke "gidder" å bry seg? Jeg synes heller ikke at det er særlig pent å høre på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argyros: Men nå er jo denne hunden på jobb på de klippene. Så vi vet jo ikke helt hvordan den er "til vanlig". Og jeg viste jo til et klipp hvor han smekker hunden over snuten når den lager litt mye lyd. Så jeg tror helt ærlig at han ikke liker all den lyden, men mulig han ikke "gidder" å bry seg? Jeg synes heller ikke at det er særlig pent å høre på..

Jeg skjønte ikke hva han drev med der jeg, men det så ikke helt ut som korreksjon pga. lyd. Liknet mest på "liksomdask" for å venne hunden til det. Jeg aner virkelig ikke.. :icon_redface:

I den sporten Bellon konkurrerer i, så blir ikke lyd bedømt ned poengmessig.

Og da er det jo heller ingen vits å trene på det. *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er mildt sagt lite imponerende med det ekstreme fokuset bikkja har på ballen. Han må jo faktisk kommandere den til å ta litt kontakt med fører i ny og ne. Blir jo som å sette en go'bit skål midt på banen, og la bikkja gå og nistirre på den under trening. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er mildt sagt lite imponerende med det ekstreme fokuset bikkja har på ballen. Han må jo faktisk kommandere den til å ta litt kontakt med fører i ny og ne. Blir jo som å sette en go'bit skål midt på banen, og la bikkja gå og nistirre på den under trening. :icon_redface:

Han har lært hunden å veksle mellom å se på bytte og fører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nytter ikke å stå med flat belønning for å nå helt til topps.

I menneskeverdenen brukes dop for f.eks å nå helt opp i kroppsbygging. Dette er heller ikke lov, men trekker man en sammenligning, så ser det ut som det er flere her som støtter dopbruk pga det gir raske resultater.

Når det gjelder hund, så tror jeg man kan nå minst like langt uten aversiver - samt hvis man følger med på hunder så mener nå jeg man helt klart kan se forskjellen i 'gleden' hunder har utifra hvilken metoder som brukes.

Strøm er ulovlig i Norge med god grunn til slik trening - det at enkelte støtter slikt her syns jeg sier alt om dem. Latterlig at enkelte som liksom har hunden som sin beste venn og interesse kan støtte slike metoder - avskyelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I menneskeverdenen brukes dop for f.eks å nå helt opp i kroppsbygging. Dette er heller ikke lov, men trekker man en sammenligning, så ser det ut som det er flere her som støtter dopbruk pga det gir raske resultater.

Når det gjelder hund, så tror jeg man kan nå minst like langt uten aversiver - samt hvis man følger med på hunder så mener nå jeg man helt klart kan se forskjellen i 'gleden' hunder har utifra hvilken metoder som brukes.

Strøm er ulovlig i Norge med god grunn til slik trening - det at enkelte støtter slikt her syns jeg sier alt om dem. Latterlig at enkelte som liksom har hunden som sin beste venn og interesse kan støtte slike metoder - avskyelig.

Litt drøyt kanskje å kalle noen som blir imponert over mannen, for dårlige hundeeiere?? Det er ikke noe man kan vite uten å ha blitt kjent med de som beskyldes for nettopp dette. Jeg tviler ikke ETT sekund på at alle her inne elsker hundene sine over alt på jord..! Det betyr ikke at man støtter sterk straff med strømhalsbånd. Det er ikke det denne mannen gjør heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt drøyt kanskje å kalle noen som blir imponert over mannen, for dårlige hundeeiere?? Det er ikke noe man kan vite uten å ha blitt kjent med de som beskyldes for nettopp dette. Jeg tviler ikke ETT sekund på at alle her inne elsker hundene sine over alt på jord..! Det betyr ikke at man støtter sterk straff med strømhalsbånd. Det er ikke det denne mannen gjør heller.

Kikket kjapt innom Canis og fant tråden med denne mannen. En ekstremt god hundetrener ( innen sitt felt)

Hva synes dere om han? Han bruker jo strøm som "motivator" blant annet. Og likte ikke helt framtoningen til hunden. Den var ekstremt stressa og skikkelig gira.

Utifra hva du skriver her om strøm som motivator, så regner jeg med han bruker strøm som en del av treningen? En 'ekstremt god hundetrener' bruker ikke strøm slik jeg ser det, men her blir han altså betegnet som nettopp det.

Utifra ditt innlegg her og flere andres 'godkjennelse' av da disse metodene gjør meg bekymret på hundenes vegne. Bare ditt første innlegg ga meg en ekkel 'feeling' og det at du la merke til at hunden var stressa var vel ikke så rart utifra hvilke metoder du nevner blir brukt - så jeg har ikke sett videoen engang, for slike metoder vet jeg hva de gjør med hunden og liker ikke å se på slikt selv om hundene utfører hva fører vil.

Så man kan få de fleste til å hoppe på kommando med strøm som motivator, jeg, du og alle her hopper på kommando med en slik 'motivator' - det er ikke imponerende på noe som helst måte egentlig. Tror ingen her på forumet ville ha valgt aversiver hvis de selv skulle blitt 'trent' - de ville nok heller valgt belønning for å gjøre ting på kommando. At du eller andre hadde hoppet pga aversiver hadde jeg ikke blitt imponert av, jeg hadde heller blitt lei meg(akkurat som med hund) - hadde dere derimot hoppet pga dere hadde valgt det selv pga belønning, så hadde jeg blitt imponert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål som kanskje er litt ot, men omhandler samme mann :wub: Jeg har nå sett meg gjennom noen videoer og har nhu sett på en hvor de brukte klikker. Det sto at de jobbet med transport og fot. Hvorfor går hunden mellom beina på fører?

Ikke BB på videoen der, men fyren der har gått på ett annet kurs hos BB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål som kanskje er litt ot, men omhandler samme mann :wub: Jeg har nå sett meg gjennom noen videoer og har nhu sett på en hvor de brukte klikker. Det sto at de jobbet med transport og fot. Hvorfor går hunden mellom beina på fører?

Ikke BB på videoen der, men fyren der har gått på ett annet kurs hos BB

Det er en bevoktning/transport form som bruke bla i Mondeoring. Prøv å slippe unna/stikke av når bikkjen går der du :wub:

Faktisk en veldig praktis og effektiv bevoktning/transport form som hemmer den som er fig/fange og kan love deg du føler deg ikke høy i hatten. I mondeoring/fransk ring så kan jo også hunden ta bittet på hele kroppen til fig og ikke bare armen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en bevoktning/transport form som bruke bla i Mondeoring. Prøv å slippe unna/stikke av når bikkjen går der du :wub:

Faktisk en veldig praktis og effektiv bevoktning/transport form som hemmer den som er fig/fange og kan love deg du føler deg ikke høy i hatten. I mondeoring/fransk ring så kan jo også hunden ta bittet på hele kroppen til fig og ikke bare armen.

Når du nevner det, så så jeg en video av en briard som også gikk sånn på transporten ja... mon tro om det er det Willy øver seg på når han dytter seg fram mellom beina *host*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...