Gå til innhold
Hundesonen.no

Er de SÅ bra?

Epson

Recommended Posts

Skrevet

Treneren på hundekurset skryter noe veldig av disse produktene, og at hundene blir dødsslitne etter å ha fått maten sin i dem.

Er de virkelig så bra? Og blir hundene så slitne at de ligger rett ut etter å ha fått ut maten av en slik en?

image_3107.jpg

image_3108.jpg

Skrevet

Det er vel god mentalttrening, men hva med det fysiske?

Også tenker jeg mitt om at det er individuelt for enhver hund.

Tenke på at han kunne få maten sin i de, eller få en når vi dro på jobb o.l.

Fysisk aktivitet blir det mye av her uansett.

Jeg ser egentlig ikke for meg at vår hund er utslitt etter å ha dytta ut mat av en sånn en.. men man vet jo aldri.

Skrevet

Tenke på at han kunne få maten sin i de, eller få en når vi dro på jobb o.l.

Fysisk aktivitet blir det mye av her uansett.

Jeg ser egentlig ikke for meg at vår hund er utslitt etter å ha dytta ut mat av en sånn en.. men man vet jo aldri.

Det er jo ikke dumt, selv pleier jeg å slenge ut Tinka sin mat utover gulvet om jeg f.eks. som idag er syk, og ikke orker så mye aktivisering, eller ellers om det har blitt litt lite.

Ellers er jo en liten klikkerøkt grei :rolleyes2:

Kan jo nevne at jeg dog opplevde at Tinka gikk lei, når jeg hadde fylt en kong med v&h, men da var hun ikke akkurat et matvrak akkurat.

Skrevet

Kan jo nevne at jeg dog opplevde at Tinka gikk lei, når jeg hadde fylt en kong med v&h, men da var hun ikke akkurat et matvrak akkurat.

Har litt samme problem her. Mat er liksom ikke noe spennende. Tenkte kanskje det hjalp litt hvis ham måtte jobbe for det :rolleyes2:

Skrevet

Jo, de kan bli slitne av å streve med å få ut mat. Men det er en forutsetning at de jobber veldig med det da. Hos oss ser vi mye av det samme når Tulla får rå bein; hun blir helt gal og tygger og gnager så mye at hun faktisk blir andpusten! :rolleyes2: Når hun har tygd i et par timer er hun helt utslått, legger seg ned og peser.. De andre hundene blir ikke sånn, men så er ikke de så hinsides glad i mat som hun er heller da.

Det funker forresten ikke i lengden; jo oftere Tulla får bein, desto mindre betydning har det for henne, og ergo jobber hun mindre med det. I begynnelsen kunne jeg sikkert gått fra henne og hun ville tygd som en tulling, men nå er hun blitt så vant til å få bein at jeg tror ikke hun ville slitt seg så ut. Og jeg er sikker på at det er temmelig sammenlignbart med hvordan hun ville gnagd på de derre fireballene eller hva det nå er. :lol:

Skrevet

Jeg har den minste, nederste varianten. Aiko elska den tidligere, men blei aldri sliten. Imouto kan holde på litt, før hun må ut på nye eventyr. Ikke veldig store mentale utfordringer, med andre ord... Nå må det sies at jeg bruker den med den kjeksen som følger med, men de gangene jeg har putta godis og mat inni under, har de heller ikke blitt nevneverdig slitne. Trur heller grunnen til at de gir seg etterhvert og slapper av, er at de kjeder seg... :rolleyes2:

Skrevet

Kanskje det egentlig er litt slagstriks.. at de er sponset av de som tar inn de eller noe slik.

det har vært litt sånn dere MÅ prøve :lol: Og når noen har prøvd å si at deres hunder egentlig ikke er så interessert i dem, så blir det litt sånn nei men da har dere ikke bra nok mat...

Har prøvd å hive mat utover golvet og det ender bare i at jeg går å tråkker i hundemat hele dagen :rolleyes2:

Skrevet

Det er nok individuellt. Noen er veldig gira av dette og jobber lenge, andre blir fort lei. Jeg har slike til mine, men ser ikke noen tretthetstegn av det egentlig. Men absolutt en fin måte å aktivisere hunden på! :rolleyes2:

Skrevet

Om hunden ikke er vant til dem, så bruker de ofte litt tid, men snusern min er vokst opp med lignende og bruker ikke lange tiden på slikt lenger. :rolleyes2:

Skrevet

blir jo litt som med kong, enda jeg lager fryst kong med leverpostei og sånt i ekspederer amiga den ganske kjapt fordi hun vet teknikken.

Skrevet

Jeg har en sånn leke til hundene mine, og hundene blir ikke spesielt slitne. Det som er så positivt med disse lekene er at det skal veldig mye til før de blir ødelagt. Leken til mine hunder har overlevd både en gal cocker og en enda galere rottweilervalp. Så de tåler i hvert fall mye :wub:

Skrevet

Jeg er glad jeg slipper å få maten min servert i en slik jeg.

Hadde ikke det vært kult da? sitte trykke ut en liten middagsbit av gangen :D

:huh:

Skrevet

Eg har denne i 3 forskjellige størrelser til Maar. Eg kan sette inn 1 nytt kjeks i den og han har fått det ut av leken innen 15 sekunder. Dersom eg legger dem i midten (mellom lamellene i kammeret) kan han holde på litt lenger men kan da fort bli lei og bare gi ****.

Eg synst ikkje desse er verdt pengene. Mye større fan av Kong :ahappy:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...