Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det normalt at 2 tisper skal tilfredsstille hverandre?

uisaksen

Recommended Posts

Skrevet

Sikkert er veldig pussig spørsmål, å noen av dere rister kanskje litt på hodet.

Men i går natt satt jeg lenge våken fordi jeg ikke fikk sove, å da skjedde det...

Først vasket de hverandre, å plutselig hoppet den ene tispa oppå den andre å begynte å "jokke".

HJELP! Er dette normalt?

Dette har de virkelig ikke gjort før, de har heller aldri hatt samkjørt løpetid før nå..

Alle svar, ideer og innspill vil bli tatt imot med aller største takk!

Skrevet

Aïda har jokket på en annen hund en eneste gang, og det var da på en tispe med løpetid. Vet ikke hvorfor de gjør det jeg, eller om det er normalt :rolleyes2:

Skrevet

Aïda har jokket på en annen hund en eneste gang, og det var da på en tispe med løpetid. Vet ikke hvorfor de gjør det jeg, eller om det er normalt :rolleyes2:

Åja såpass, nei her er det rottisen som jokker på Bc'en :)

Men hva i alle dager er det de prøver å oppnå?

Det blir jo bare med bevegelsen liksom, hverken mer eller mindre :lol:

Skrevet

Jeg synes det virker som det er ganske vanlig jeg. Hører stadig om sonentisper som gjør det. Det handler vel ganske enkelt om hormoner og ryggmargsreflekser.

Skrevet

Det er veldig vanlig :rolleyes2: Mine tisper rir på hverandre i forbindelse med løpetid, selv om kanskje bare en av dem har det. Jeg ser ofte når de nærmer seg stådagene når de begynner å stå for andre tisper.

Skrevet

Det er veldig vanlig :lol: Mine tisper rir på hverandre i forbindelse med løpetid, selv om kanskje bare en av dem har det. Jeg ser ofte når de nærmer seg stådagene når de begynner å stå for andre tisper.

Jupp, sånn er det her også. Og jeg har både sett og hørt andre hunder som har gjort det. Virker som om de gjør det med kjente hunder, ikke fremmede. Aynï har alltid gjort det (og hun og Tulla har alltid vært samkjørte til nå), men Tulla gjorde det ikke før etter at hun fikk valper. Kanskje hun skjønte noe da...? :rolleyes2:

Skrevet

Amiga ble påvirket når jeg var hos Caroline med 1 eller 2 i løpetid og alle hoppet rundt på hverandre :lol: Hun så dog veldig forvriret ut og forstod ikke helt hvorfor hun prøvde :rolleyes2:

Skrevet

Tja.. det er klart man blir stressa når man er kåt, og ikke har en egnet partner.. :rolleyes2: Bortsett fra det, njes, jeg synes ikke de virker spesielt stressa når de holder på nei. :lol: Det ligner ikke på stressjokking sånn som hannhunder kan gjøre. Tispejokking i forbindelse med løpetid kan være ganske så rolig og avbalansert. Jokk-jokk, og så ferdig og fornøyd. :)

Skrevet

Mine kan jokke på andre tisper med løpetid eller når de er stresset. Tror også at Tia gjør det som en dominansgreie. Om de får lov til det er en annen sak :rolleyes2:

Guest Gråtass
Skrevet

Jeg har hatt 9 tisper i hus og ingen av mine har gjort det noengang. De hadde forøvrig ikke fått lov heller.

Skrevet

Tja.. det er klart man blir stressa når man er kåt, og ikke har en egnet partner.. :rolleyes2: Bortsett fra det, njes, jeg synes ikke de virker spesielt stressa når de holder på nei. :lol: Det ligner ikke på stressjokking sånn som hannhunder kan gjøre. Tispejokking i forbindelse med løpetid kan være ganske så rolig og avbalansert. Jokk-jokk, og så ferdig og fornøyd. :)

Min har gjort det kun på en bamse midt på gulvet, og klart gjort det når hun ikke har vært spesielt stimulert. Og det minner mye mer om stress, enn spesielt kåthet. Det minner faktisk veldig om slik jokking som hannhunder holder på med under lek og slikt.

En hannhund som jokker på en tispe for å parre seg er jo noe totalt annet.

Mine kan jokke på andre tisper med løpetid eller når de er stresset. Tror også at Tia gjør det som en dominansgreie. Om de får lov til det er en annen sak :P

Hørtes ganske ut som det jeg har opplevd med f.eks. Chico, Tinka er som sagt ikke så veldig på det der :P

Skrevet

Tja, ifølge denne artikkelen så er det ikke uvanlig med hverken homoseksualitet eller onani i dyreverden :rolleyes2:

Om homoseksualitet:

Sterke lyster

Homoseksualitet er et sosialt fenomen og mest utbredt hos dyr med et komplekst flokkliv.

– Hos apene er det hunnene som utgjør kontinuiteten i flokken. Det sosiale nettverket vedlikeholdes ikke bare ved å dele mat og ungekull, men også ved å ha sex. Hos de fleste apehunnene svulmer kjønnsorganene opp. Da gnikker de underlivet mot hverandre, forteller Petter Bøckman og påpeker at dyr har sex fordi de har lyst, akkurat som oss mennesker.

Det er allerede observert homoseksualitet hos 1500 dyrearter.

– Da snakker vi om alt fra pattedyr til krabber og mark. Det reelle tallet er sannsynligvis mye høyere. Hos noen dyr er homoseksualitet sjeldent, noen har sex med samme kjønn bare deler av livet, mens andre dyr, som dvergsjimpansen, praktiserer homoseksualitet livet ut.

Om onani:

Oppfinnsomme onanister

Selv onani er vanlig i dyreverden.

– Onani er den enkleste måten å behage seg selv på. Vi har den darwinistiske tankegangen at alle dyr bare har sex med den tanke på å forplante seg. Men det er en drøss med dyr som runker når de ikke har noe bedre fore. Onani har vært observert hos primater, hjortedyr, spekkhoggere og pingviner, og da snakker vi både om hanner og hunner. De gnir seg mot stein og røtter. Orangutangene er spesielt oppfinnsomme. De lager dildoer av tre og bark, forteller Petter Bøckman ved Naturhistorisk museum.

Så hvem veit, kanskje de har fullt utbytte av både riing og intens "vasking" :lol:

Skrevet

Hm, jeg har bare lest at delfiner søker tilfredsstillelse når de har sex. Er sikkert mye meninger rundt det. Men noen ganger tar Tia "helt av" når hun vasker seg der bak :rolleyes2:

Skrevet

Jeg har funnet flere artikler om homofili hos dyr jeg :lol:

Wikipedia (engelsk)

Artikkel fra Skeive Nyheter.

Naturhistorisk museum :rolleyes2:

Nå er det ingen av artiklene som handler om hund, men jeg syns ikke det er helt utenkelig at det kan gjelde hund også, når de snakker om alt fra innvollsmark og edderkoppdyr til sauer og apekatter. Så neste gang Fido rir på Trofast, eller Shiba på Doris, så kan det hende at det hverken er stress eller dominans som er grunnen - det kan jo hende de gjør det bare for moro skyld :)

Skrevet

Jeg tror det er forskjell på tisper som rir på hverandre under løpetid og ellers.

Ebba er helt overbevist om at far til hennes første kull er en liten søt tispe. Hun valgte ut denne tispa balnt flere andre og de hadde seg mang en runde. Hun har et par ganger truffet igjen denne tispa seinere. De har helt klart en god kjemi, men det var ikke tegn til at noen av de prøver å ri på hverandre da.

Skrevet

Sikkert er veldig pussig spørsmål, å noen av dere rister kanskje litt på hodet.

...tekst...

Alle svar, ideer og innspill vil bli tatt imot med aller største takk!

Morsomt at du tar opp temaet!

Da drar jeg min historie - erfaring - på homofili hos hunder;

En periode har jeg levd på en veiløs øy med et antall sauegårder. Det var en eller to hunder på hver gård, Gjerne ei "gardabikkje" av spisshundtype og/eller en BC til sauegjeting. For å ungå løsparing var gårdbrukerne enige om at det bare skulle være tisper på øya. Hundene gikk helt fritt. (Dvs det rene "laboratoriet" for studier av hunde-/i hvert fall tispeatferd, i seg selv).

Tispene krysset aldri inn i hverandres revir, med tre unntak:

- Når eieren tok med seg en hund gjennom et annet revir,

- ett tilfelle der en hund hentet/stjal et nedgravd oksehode (nødslakting)i naboreviret,

- samt ett tilfelle av lesbisk "kjærlighet" i løpetidene.

Dette oppsto mellom en av våre to tisper(en BC) og nabotispa, og var så vidt jeg vet det eneste kjente tilfellet over ganske mange hundegenerasjoner på denne øya.

Nabotispa var "hanhund", slik at hun oppvartet vår tispe. Det skjedde når vår tispe hadde løpetid.Vår tispe oppvartet aldri nabotispa når denne hadde løpetid.

Vi opplevde da å ha en ulende "hanhund" utenfor huset noen netter et par ganger i året, og vår tispe var ubrukelig til sauegjeting et par uker. Nabotispa oppholdt seg hos oss, så sant hun var fri. Det var hun jo som regel, og fikk derfor tilbud om mat hos oss mens det stod på, men fikk ikke være med inn om nettene. Det var forresten ikke mye mat hun tok til seg, om noe, mens vår hadde nokså alminnelig matlyst. Det var også nabotispa/ "hanhunden" som red innimellom, som en del av oppvartingsritualet.

Men når det kom til eggløsningsdagene,opphørte riingen, og begge tispene bare "stod", så seg liksom forbauset bakover etter en stund, løp da noen runder rundt hverandre,snuste, stod på nytt osv osv.

Etter endt løpetid/eggløsning opphørte "forholdet", og de holdt seg på hvert sitt revir og passet revirgrensene sine med markeringer og småfektinger på "grenselinja" som før.

Dette "forholdet" var livslangt og gjaldt bare disse to. Den gjenværende tispa i hanhund -rollen fant seg f.eks ikke en annen "partner" da vår tispe døde.

Skrevet

Jeg tror det er forskjell på tisper som rir på hverandre under løpetid og ellers.

Ebba er helt overbevist om at far til hennes første kull er en liten søt tispe. Hun valgte ut denne tispa balnt flere andre og de hadde seg mang en runde. Hun har et par ganger truffet igjen denne tispa seinere. De har helt klart en god kjemi, men det var ikke tegn til at noen av de prøver å ri på hverandre da.

Nå er vel også tispene litt mindre stresset, utenom løpetid. Det er ikke så mange hormoner så flyr igjennom kroppen lenger, og man er liksom "seg selv".

Jeg ser jo andre tegn på hunden min om at det er "rart" med løpetid. Hun er f.eks. helt umulig å trene fordi hun er opptatt av alt annet.

Skrevet

Nå er vel også tispene litt mindre stresset, utenom løpetid. Det er ikke så mange hormoner så flyr igjennom kroppen lenger, og man er liksom "seg selv".

Jeg ser jo andre tegn på hunden min om at det er "rart" med løpetid. Hun er f.eks. helt umulig å trene fordi hun er opptatt av alt annet.

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du skrev i forhold til meg. Men Ebba er generelt en lite stressa hund, hun er ikke spesielt stressa når hun har løpetid heller. Jeg har ikke noe problemer med å trene med hun.

Men jeg synes det er litt fasinerende når vi kommer til et hus der det er flere tisper pluss hannhunden hun skal parres med. Hun plukker ut en tispe som hun bli mye mere opptatt av, og stiller seg opp mye for.

Disse har truffet hverandre igjen to ganger etter hun var der for parring. Det er helt klart at de kjenner hverandre igjen, men da er det ikke tegn til å skulle ri på hverandre.

Ebba tollerer heller ikke at andre hunder rir på hun når hun ikke har løpetid.

Skrevet

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du skrev i forhold til meg. Men Ebba er generelt en lite stressa hund, hun er ikke spesielt stressa når hun har løpetid heller. Jeg har ikke noe problemer med å trene med hun.

Men jeg synes det er litt fasinerende når vi kommer til et hus der det er flere tisper pluss hannhunden hun skal parres med. Hun plukker ut en tispe som hun bli mye mere opptatt av, og stiller seg opp mye for.

Disse har truffet hverandre igjen to ganger etter hun var der for parring. Det er helt klart at de kjenner hverandre igjen, men da er det ikke tegn til å skulle ri på hverandre.

Ebba tollerer heller ikke at andre hunder rir på hun når hun ikke har løpetid.

Du skrev "Jeg tror det er forskjell på tisper som rir på hverandre under løpetid og ellers."

Også skrev jeg det ang. stress og slikt. Men om det var den andre tispen som re på Ebba, så er jo dette noe jeg har sett en del av, og at tisper også er mer interessert i lukten til tisper i løpetid (bare ikke alltid like intenst som hannhunder).

Og antagelivis har det noe med løpetiden å gjøre da, men også evt. stress fra den andre tispa. Men selvfølgelig ikke din om hun ikke drev og jokket.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...