Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det normalt at 2 tisper skal tilfredsstille hverandre?

uisaksen

Recommended Posts

Skrevet

Sikkert er veldig pussig spørsmål, å noen av dere rister kanskje litt på hodet.

Men i går natt satt jeg lenge våken fordi jeg ikke fikk sove, å da skjedde det...

Først vasket de hverandre, å plutselig hoppet den ene tispa oppå den andre å begynte å "jokke".

HJELP! Er dette normalt?

Dette har de virkelig ikke gjort før, de har heller aldri hatt samkjørt løpetid før nå..

Alle svar, ideer og innspill vil bli tatt imot med aller største takk!

Skrevet

Aïda har jokket på en annen hund en eneste gang, og det var da på en tispe med løpetid. Vet ikke hvorfor de gjør det jeg, eller om det er normalt :rolleyes2:

Skrevet

Aïda har jokket på en annen hund en eneste gang, og det var da på en tispe med løpetid. Vet ikke hvorfor de gjør det jeg, eller om det er normalt :rolleyes2:

Åja såpass, nei her er det rottisen som jokker på Bc'en :)

Men hva i alle dager er det de prøver å oppnå?

Det blir jo bare med bevegelsen liksom, hverken mer eller mindre :lol:

Skrevet

Jeg synes det virker som det er ganske vanlig jeg. Hører stadig om sonentisper som gjør det. Det handler vel ganske enkelt om hormoner og ryggmargsreflekser.

Skrevet

Det er veldig vanlig :rolleyes2: Mine tisper rir på hverandre i forbindelse med løpetid, selv om kanskje bare en av dem har det. Jeg ser ofte når de nærmer seg stådagene når de begynner å stå for andre tisper.

Skrevet

Det er veldig vanlig :lol: Mine tisper rir på hverandre i forbindelse med løpetid, selv om kanskje bare en av dem har det. Jeg ser ofte når de nærmer seg stådagene når de begynner å stå for andre tisper.

Jupp, sånn er det her også. Og jeg har både sett og hørt andre hunder som har gjort det. Virker som om de gjør det med kjente hunder, ikke fremmede. Aynï har alltid gjort det (og hun og Tulla har alltid vært samkjørte til nå), men Tulla gjorde det ikke før etter at hun fikk valper. Kanskje hun skjønte noe da...? :rolleyes2:

Skrevet

Amiga ble påvirket når jeg var hos Caroline med 1 eller 2 i løpetid og alle hoppet rundt på hverandre :lol: Hun så dog veldig forvriret ut og forstod ikke helt hvorfor hun prøvde :rolleyes2:

Skrevet

Tja.. det er klart man blir stressa når man er kåt, og ikke har en egnet partner.. :rolleyes2: Bortsett fra det, njes, jeg synes ikke de virker spesielt stressa når de holder på nei. :lol: Det ligner ikke på stressjokking sånn som hannhunder kan gjøre. Tispejokking i forbindelse med løpetid kan være ganske så rolig og avbalansert. Jokk-jokk, og så ferdig og fornøyd. :)

Skrevet

Mine kan jokke på andre tisper med løpetid eller når de er stresset. Tror også at Tia gjør det som en dominansgreie. Om de får lov til det er en annen sak :rolleyes2:

Guest Gråtass
Skrevet

Jeg har hatt 9 tisper i hus og ingen av mine har gjort det noengang. De hadde forøvrig ikke fått lov heller.

Skrevet

Tja.. det er klart man blir stressa når man er kåt, og ikke har en egnet partner.. :rolleyes2: Bortsett fra det, njes, jeg synes ikke de virker spesielt stressa når de holder på nei. :lol: Det ligner ikke på stressjokking sånn som hannhunder kan gjøre. Tispejokking i forbindelse med løpetid kan være ganske så rolig og avbalansert. Jokk-jokk, og så ferdig og fornøyd. :)

Min har gjort det kun på en bamse midt på gulvet, og klart gjort det når hun ikke har vært spesielt stimulert. Og det minner mye mer om stress, enn spesielt kåthet. Det minner faktisk veldig om slik jokking som hannhunder holder på med under lek og slikt.

En hannhund som jokker på en tispe for å parre seg er jo noe totalt annet.

Mine kan jokke på andre tisper med løpetid eller når de er stresset. Tror også at Tia gjør det som en dominansgreie. Om de får lov til det er en annen sak :P

Hørtes ganske ut som det jeg har opplevd med f.eks. Chico, Tinka er som sagt ikke så veldig på det der :P

Skrevet

Tja, ifølge denne artikkelen så er det ikke uvanlig med hverken homoseksualitet eller onani i dyreverden :rolleyes2:

Om homoseksualitet:

Sterke lyster

Homoseksualitet er et sosialt fenomen og mest utbredt hos dyr med et komplekst flokkliv.

– Hos apene er det hunnene som utgjør kontinuiteten i flokken. Det sosiale nettverket vedlikeholdes ikke bare ved å dele mat og ungekull, men også ved å ha sex. Hos de fleste apehunnene svulmer kjønnsorganene opp. Da gnikker de underlivet mot hverandre, forteller Petter Bøckman og påpeker at dyr har sex fordi de har lyst, akkurat som oss mennesker.

Det er allerede observert homoseksualitet hos 1500 dyrearter.

– Da snakker vi om alt fra pattedyr til krabber og mark. Det reelle tallet er sannsynligvis mye høyere. Hos noen dyr er homoseksualitet sjeldent, noen har sex med samme kjønn bare deler av livet, mens andre dyr, som dvergsjimpansen, praktiserer homoseksualitet livet ut.

Om onani:

Oppfinnsomme onanister

Selv onani er vanlig i dyreverden.

– Onani er den enkleste måten å behage seg selv på. Vi har den darwinistiske tankegangen at alle dyr bare har sex med den tanke på å forplante seg. Men det er en drøss med dyr som runker når de ikke har noe bedre fore. Onani har vært observert hos primater, hjortedyr, spekkhoggere og pingviner, og da snakker vi både om hanner og hunner. De gnir seg mot stein og røtter. Orangutangene er spesielt oppfinnsomme. De lager dildoer av tre og bark, forteller Petter Bøckman ved Naturhistorisk museum.

Så hvem veit, kanskje de har fullt utbytte av både riing og intens "vasking" :lol:

Skrevet

Hm, jeg har bare lest at delfiner søker tilfredsstillelse når de har sex. Er sikkert mye meninger rundt det. Men noen ganger tar Tia "helt av" når hun vasker seg der bak :rolleyes2:

Skrevet

Jeg har funnet flere artikler om homofili hos dyr jeg :lol:

Wikipedia (engelsk)

Artikkel fra Skeive Nyheter.

Naturhistorisk museum :rolleyes2:

Nå er det ingen av artiklene som handler om hund, men jeg syns ikke det er helt utenkelig at det kan gjelde hund også, når de snakker om alt fra innvollsmark og edderkoppdyr til sauer og apekatter. Så neste gang Fido rir på Trofast, eller Shiba på Doris, så kan det hende at det hverken er stress eller dominans som er grunnen - det kan jo hende de gjør det bare for moro skyld :)

Skrevet

Jeg tror det er forskjell på tisper som rir på hverandre under løpetid og ellers.

Ebba er helt overbevist om at far til hennes første kull er en liten søt tispe. Hun valgte ut denne tispa balnt flere andre og de hadde seg mang en runde. Hun har et par ganger truffet igjen denne tispa seinere. De har helt klart en god kjemi, men det var ikke tegn til at noen av de prøver å ri på hverandre da.

Skrevet

Sikkert er veldig pussig spørsmål, å noen av dere rister kanskje litt på hodet.

...tekst...

Alle svar, ideer og innspill vil bli tatt imot med aller største takk!

Morsomt at du tar opp temaet!

Da drar jeg min historie - erfaring - på homofili hos hunder;

En periode har jeg levd på en veiløs øy med et antall sauegårder. Det var en eller to hunder på hver gård, Gjerne ei "gardabikkje" av spisshundtype og/eller en BC til sauegjeting. For å ungå løsparing var gårdbrukerne enige om at det bare skulle være tisper på øya. Hundene gikk helt fritt. (Dvs det rene "laboratoriet" for studier av hunde-/i hvert fall tispeatferd, i seg selv).

Tispene krysset aldri inn i hverandres revir, med tre unntak:

- Når eieren tok med seg en hund gjennom et annet revir,

- ett tilfelle der en hund hentet/stjal et nedgravd oksehode (nødslakting)i naboreviret,

- samt ett tilfelle av lesbisk "kjærlighet" i løpetidene.

Dette oppsto mellom en av våre to tisper(en BC) og nabotispa, og var så vidt jeg vet det eneste kjente tilfellet over ganske mange hundegenerasjoner på denne øya.

Nabotispa var "hanhund", slik at hun oppvartet vår tispe. Det skjedde når vår tispe hadde løpetid.Vår tispe oppvartet aldri nabotispa når denne hadde løpetid.

Vi opplevde da å ha en ulende "hanhund" utenfor huset noen netter et par ganger i året, og vår tispe var ubrukelig til sauegjeting et par uker. Nabotispa oppholdt seg hos oss, så sant hun var fri. Det var hun jo som regel, og fikk derfor tilbud om mat hos oss mens det stod på, men fikk ikke være med inn om nettene. Det var forresten ikke mye mat hun tok til seg, om noe, mens vår hadde nokså alminnelig matlyst. Det var også nabotispa/ "hanhunden" som red innimellom, som en del av oppvartingsritualet.

Men når det kom til eggløsningsdagene,opphørte riingen, og begge tispene bare "stod", så seg liksom forbauset bakover etter en stund, løp da noen runder rundt hverandre,snuste, stod på nytt osv osv.

Etter endt løpetid/eggløsning opphørte "forholdet", og de holdt seg på hvert sitt revir og passet revirgrensene sine med markeringer og småfektinger på "grenselinja" som før.

Dette "forholdet" var livslangt og gjaldt bare disse to. Den gjenværende tispa i hanhund -rollen fant seg f.eks ikke en annen "partner" da vår tispe døde.

Skrevet

Jeg tror det er forskjell på tisper som rir på hverandre under løpetid og ellers.

Ebba er helt overbevist om at far til hennes første kull er en liten søt tispe. Hun valgte ut denne tispa balnt flere andre og de hadde seg mang en runde. Hun har et par ganger truffet igjen denne tispa seinere. De har helt klart en god kjemi, men det var ikke tegn til at noen av de prøver å ri på hverandre da.

Nå er vel også tispene litt mindre stresset, utenom løpetid. Det er ikke så mange hormoner så flyr igjennom kroppen lenger, og man er liksom "seg selv".

Jeg ser jo andre tegn på hunden min om at det er "rart" med løpetid. Hun er f.eks. helt umulig å trene fordi hun er opptatt av alt annet.

Skrevet

Nå er vel også tispene litt mindre stresset, utenom løpetid. Det er ikke så mange hormoner så flyr igjennom kroppen lenger, og man er liksom "seg selv".

Jeg ser jo andre tegn på hunden min om at det er "rart" med løpetid. Hun er f.eks. helt umulig å trene fordi hun er opptatt av alt annet.

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du skrev i forhold til meg. Men Ebba er generelt en lite stressa hund, hun er ikke spesielt stressa når hun har løpetid heller. Jeg har ikke noe problemer med å trene med hun.

Men jeg synes det er litt fasinerende når vi kommer til et hus der det er flere tisper pluss hannhunden hun skal parres med. Hun plukker ut en tispe som hun bli mye mere opptatt av, og stiller seg opp mye for.

Disse har truffet hverandre igjen to ganger etter hun var der for parring. Det er helt klart at de kjenner hverandre igjen, men da er det ikke tegn til å skulle ri på hverandre.

Ebba tollerer heller ikke at andre hunder rir på hun når hun ikke har løpetid.

Skrevet

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du skrev i forhold til meg. Men Ebba er generelt en lite stressa hund, hun er ikke spesielt stressa når hun har løpetid heller. Jeg har ikke noe problemer med å trene med hun.

Men jeg synes det er litt fasinerende når vi kommer til et hus der det er flere tisper pluss hannhunden hun skal parres med. Hun plukker ut en tispe som hun bli mye mere opptatt av, og stiller seg opp mye for.

Disse har truffet hverandre igjen to ganger etter hun var der for parring. Det er helt klart at de kjenner hverandre igjen, men da er det ikke tegn til å skulle ri på hverandre.

Ebba tollerer heller ikke at andre hunder rir på hun når hun ikke har løpetid.

Du skrev "Jeg tror det er forskjell på tisper som rir på hverandre under løpetid og ellers."

Også skrev jeg det ang. stress og slikt. Men om det var den andre tispen som re på Ebba, så er jo dette noe jeg har sett en del av, og at tisper også er mer interessert i lukten til tisper i løpetid (bare ikke alltid like intenst som hannhunder).

Og antagelivis har det noe med løpetiden å gjøre da, men også evt. stress fra den andre tispa. Men selvfølgelig ikke din om hun ikke drev og jokket.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kan også si at det er mellomstor hund i størrelse. Men man skal unngå helt hopp eller generelle store bevegelser uansett i starten vet jeg godt. Så da sperrer jeg av for sikkerhetsskyld heller enn så være for mye hauk så jeg også får beholdt roen samtidig som gitt ho omsorgen også roen ho trenger er planen da. Samtidig kan jeg si at ho er veldig sterk hund generelt psykisk også fysisk for så kun være mellomstor hund. Bevarer roen når trengs og når ikke trengs vet ho hva ho skal. Bare håper ho forstår legge seg bra for kroppen som nevnt og det er en av de siste tingene jeg er usikker på rundt dette etter operasjon. Ho har nok noen år til igjen asså, frisk som en fisk og aller første ting som noen gang skjedd ho som trengt oppmerksomhet fra veterinær dette mtp fysiske ting eller psykiske ting. Kun vaksiner ellers ho trengt.  
    • Snakket med veterinæren og fikk beskjed om så kun ha valpen bortreist i 7 dager i hvertfall var nok. Utenom det har jeg fått lite informasjon egentlig. De skal informere meg mere i morgen når jeg leverer ho der for operasjonen tidlig på morgenen. Jeg kommer sperre av inngang til sofaen også området foran sofaen helt ærlig bare uansett er planen også legge dyne så pledd i hunde sengene vi har rundt her så ho får komfort også kan lage sin egen om føler for det tenkte jeg. Men er usikker på om dyr generelt etter operasjon legger seg bra mtp der dem sydd bare og der er jeg litt usikker. Ho får body selvfølgelig. Og hvis ho så får en liten tisse ulykke eller gjør fra seg inne bryr ikke jeg meg noe om helt ærlig etter operasjon, da kan uhell skje tenker jeg sånn sett for det er trossalt fjerne livmor også fjerne svulst i 1 jur hvis ikke det er spredt mer enn de funnet da. De håpet det gikk over av seg selv men sist time for sjekk etter innbilt svangerskap fikk jeg time for operasjon temmelig fort så det har blitt noe bedre samtidig ikke borte så de tok avgjørelsen for operere. De tok ultralyd første gang også når sjekket så de er nok veldig nøye her tenker jeg og jeg har tillit til dem på dette også tillit til at hunden klarer seg nok bra. Men mer nervøs rundt dette med gode ligge plasser også gi ho riktig komfort så jeg driver på lager områder avsperret rundt eksempel sofaen og tenker jeg bare sover i sofaen med ho i hundesengen sin første natten eller nettene om så jeg asså for det gjør meg null så lenge jeg har oversikt også får fulgt med på at ho har komfortabelt litt når første døgnene. 
    • Hei! Høres lurt ut det du tenker synes jeg.Jeg har kastert 2 tisper (lukket livmorbetennelse til ei og veldig til innbildtnsvangerskap som gjorde at det ikke var noe særlig livskvalitet til nåhverenden hund.   Det er jo aldri noe moro når en hund må opereres men,heldigvis går det stort sett bra selv om det jo alltid er en risiko med det.   Til begge mine gikk operasjonen veldig fint. Selv med mye smertestillende er første døgnet etter operasjonen ikke noe særlig for hunden.    Etter det kom begge seg fint og vi slapp heldigvis noen komplikasjoner.Tok det med ro i 10 dager her.Selv om de var fryktelig fin form før 10 dager er det jo en stor operasjon så viktig med ro så såret gror. Mine er eller ikke vant til bur og vant til ligge hvor vil. Av seg selv så prøvde de ikke opp i sofa/seng den første dagen,dagene etterpå gikk det nå bra. Størrelse på hund spiller nok inn  om er lurt  hoppe opp i sofa/ seng jeg har gordon setter. Minder hund som hopper opp i sofa og seng er ikke nå lurt da. Dyrlegen har sikkert forklart at inkontinens er en mulig bivirkning av operasjonen?    Tenkte bare si at begge mine ble det kort  tid etter ( var 3 & 5 år da ble operert)    Jeg vet av mange kastrerte tisper ingen har blitt inkontinente så tror nok ikke det er så vanlig tenkte bare nevne det. Går på medisin mot det (Rinexin) som fungerer strålende nå er det faktisk 1.5 år siden siste uhell. Man vet selvsagt aldri når det skjer. Er under søvn/ hvile de tømmer seg helt ikke noe særlig for hunden oppleve det når de er så renslige.   Før startet på medisin for det gikk det så langt at var uhell flere ganger pr dag så det sier litt om hvor bra medisinen virker her. Masse lykke til hunden din med operasjonen & tiden etterpå så får vi håpe hun har mange gode år gjenn❤️
    • Tispen er ekstremt rolig av seg generelt og lydig heldigvis ja. Men er jo vandt til opp i sofaen på dagtid også sengen min for soving om natten. Og ja tenker selv lurt valpen er borte i det minste i kritiske fasen de første 3-5 dagene som er veldig avgjørende for at tispen skal få kommet seg litt først også at man får sett at stingene ikke får komplikasjoner. Første gang jeg også må igjennom slikt med tispen eller operasjon på hund i hele tatt sånn her så litt hjertet i halsen samtidig som tillit til både veterinæren også vennen som skal passe valpen er der heldigvis da så. Jeg har barnegrind jeg kan plassere da også tørkestativ eksempel for så sperre av slik at ho ikke prøver hoppe opp i ting, og tenker jo bur kan være en idé som er smart om natten jeg bare har ved siden av der jeg sover for så kunne ha litt ekstra kontroll over at ho ikke går rundt for mye. Stort bur så heldigvis også så ho kan snu seg inni det hvis behov også plass til god seng i buret pluss vann/mat. Problemet er at jeg er usikker på om ho anser bur som trygg "sone" når ho aldri vært i behov av bruke bur noen gang utenom når ho kom fra gaten i russland til norge så det er jo en liten faktor også tanke jeg sitter med rundt bur. Tenker også litt på at det er vinter nå pluss glatt ute for luftingen men samtidig må jo det etter hva jeg vet begrenses mye med tur gåing etter operasjon også begrenses kun til ut tisse så gjøre sitt benødne. Men ja skal kontakte veterinæren så høre mer også med dem. En ting er sikkert og det er at jeg vil ha beste løsningen for begge hunder sin velferd og valpen har jo vært med oss siden var 8 uker også så føles på dette.
    • Det høres veldig lurt ut om valpen kan være et annet sted en stund den første tiden ihvertfall. Dette er spørsmål du kan stille dyrlegen. Om hun er relvativt rolig av seg trenger hun kanskje ikke noen inngjerding eller bur for begrensning. Kan du evt. bruke kompostgriner for å begrense plassen litt?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...