Gå til innhold
Hundesonen.no

Linna Zoo's oppussingtråd!


PsychoLynx

Recommended Posts

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Likte det øverste best, men det hadde vært aller finest om det var en boxer på det også. :innocent:

Hehe, jeg tenkte "åååååå, få noen til å male Bridie og Gry der så!!!" :rolleyes2:

Opprinnelig plan var svart aldringsmalt.... Så ble det Ikea... Men nå, etter å ha sett litt mer, så er det hvitt aldringsmalt jeg vil gå for. (må bare diskutere med gubben, og få en konkret pris på det)

Ang kriker og kroker så er nok også dette noe jeg vil prøve å unngå. Men må se litt på det.

Også er jeg veeeeldig usikker på om jeg vil ha heltre benkeplate, eller evnt prøve noe greier fra Ikea som er belagt med noe harde greier. Kattene her går på benken, og plutselig spinner de avgårde. Er møkklei skrense og klorespor i møbler og gulv :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svart!

Men det krever at du har endel lyse detaljer og bra med lys generellt.

Enig, jeg likte det best, men det kommer jo an på vinduer inn, hvor sola er, hva slags åpning du har til stua, etc. Jeg er så lei av å ha hvite kjøkken, for det ser skittent ut med en gang, så jeg ønsker meg mer farge. Og jeg kjenner at jeg er sucker for den innredningen der - og det går jo også an å male inn farge i detaljene, og lysne med spotlight, stearinslys, håndkleer, pynteting, etc.

Angående skuffer og skap og mengder - det jeg ser på mitt kjøkken nå som vi har måttet rydde bort absolutt alt før fotografering og visning, er at jeg savner skap som er så høye at jeg har plass til store vaser, smoothiemaskinen, litermål og andre høye ting. Skap er gjerne mer dimensjonert for liggende asjetter, melkeglass og slikt. Så mer skapplass med variasjon i høydene. Jeg synes også at ting i skuffer blir fort uoversiktlige å finne fram i. Så jeg liker løsninger hvor jeg kan lage "trapper" i hyllene, for eksempel fant jeg en løsning på IKEA en gang hvor jeg kunne stable krydderet i to eller tre høyder, da er det lettere å se hva slags krydder som står bakerst og finne igjen gurkemeien du ikke har brukt siden sist Lucia. Og du utnytter dybden i skapene bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitt aldringsmalt er absolutt penest etter min smak. Ett delikat kjøkken! :(

Ang plassering av komfyr så ville jeg hatt den i høyden slik som på "IKEA kjøkken bildet" Da det er VELDIG praktisk.

(selvom drømmekjøkkenet mitt inneholder TO komfyrer :innocent:)

Gleder meg til å kikke videre, kjekt at du deler med oss! :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer for bondestilen!! Og kjør svart med lyse gulv og vegger, med mange lyse detaljer og godt lys :(

Som nr to kommer lys bondestil, ikeakjøkkenet kommer sist for min smak..

Synes det er fint å ha en gjennomgående helhet i et hus, at man holder seg i samme stilart om du skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, jeg likte det best, men det kommer jo an på vinduer inn, hvor sola er, hva slags åpning du har til stua, etc. Jeg er så lei av å ha hvite kjøkken, for det ser skittent ut med en gang, så jeg ønsker meg mer farge. Og jeg kjenner at jeg er sucker for den innredningen der - og det går jo også an å male inn farge i detaljene, og lysne med spotlight, stearinslys, håndkleer, pynteting, etc.

Det er to vanlige 110*110 vinduer på kjøkkenet, der sola kommer inn hele dagen og vi skal ha åpen løsning med en benk bare mot stue. Så lys blir det forsåvidt nok av.

Farge i detaljer vil det ikke bli og jeg hater pynteting som bare støver ned og er i veien :P Såååå hmmm :P

Angående skuffer og skap og mengder - det jeg ser på mitt kjøkken nå som vi har måttet rydde bort absolutt alt før fotografering og visning, er at jeg savner skap som er så høye at jeg har plass til store vaser, smoothiemaskinen, litermål og andre høye ting. Skap er gjerne mer dimensjonert for liggende asjetter, melkeglass og slikt. Så mer skapplass med variasjon i høydene. Jeg synes også at ting i skuffer blir fort uoversiktlige å finne fram i. Så jeg liker løsninger hvor jeg kan lage "trapper" i hyllene, for eksempel fant jeg en løsning på IKEA en gang hvor jeg kunne stable krydderet i to eller tre høyder, da er det lettere å se hva slags krydder som står bakerst og finne igjen gurkemeien du ikke har brukt siden sist Lucia. Og du utnytter dybden i skapene bedre.

Ja, skap med plass til både høye og lave ting osv er et must. Eller evnt skuffer da.... For jeg er møkklei skap. Så alt under benkehøyde blir skuffer i forskjellige størrelser (bortsett fra et høyskap, der blir det nødvendigvis skap helt ned) Men vil ha et sted jeg kan gjemme unna frityrkoker og alt sånn. Hater sånn som må stå på benken også. Hadde jeg fått viljen min hadde jeg rydda vekk kaffetrakter og alt sånn også :P

Hvitt aldringsmalt er absolutt penest etter min smak. Ett delikat kjøkken! :lol:

Ang plassering av komfyr så ville jeg hatt den i høyden slik som på "IKEA kjøkken bildet" Da det er VELDIG praktisk.

(selvom drømmekjøkkenet mitt inneholder TO komfyrer :banana:)

Gleder meg til å kikke videre, kjekt at du deler med oss! :lol:

Ja, kan se ut som det blir hvitt aldringsmalt.... Jeg vil ha aldringsmalt, Lars nekter å ha svart. Han vil egentlig helst ha HELT hvitt. Så da får vi vel møtes på midten da :banana:

Og ja, det blir visst ovn i høyden.

Men, hvorfor TO komfyrer??? *nysgjerrig*

Jeg likte absolutt det første best, støv og sånt synes jo sååååå godt på mørke møbler. Lykke til med oppussingen!

Haff ja.... Har en del svarte bondemøbler her ellers, og usj. STØØØV og pels!!

Jeg stemmer for bondestilen! Og kjør svart med lyse gulv og vegger, med mange lyse detaljer og godt lys :)

Som nr to kommer lys bondestil, ikeakjøkkenet kommer sist for min smak..

Synes det er fint å ha en gjennomgående helhet i et hus, at man holder seg i samme stilart om du skjønner.

Ja.... Mistenker det blit hvitt aldringsmalt bondestil. Håper jeg :banana: Må fortsatt få prisoverslag :banana:

Men ja, fint med samme stil. Og vi har sånn sofabord i svart aldringsmalt med grove bein og bordplate, og de fleste gamle trehvite møblene våre er aldringsmalt i svart. Så.... :lol: Men blir nok lyst på kjøkken tror jeg, allikevel. Evnt mørkt på bad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to vanlige 110*110 vinduer på kjøkkenet, der sola kommer inn hele dagen og vi skal ha åpen løsning med en benk bare mot stue. Så lys blir det forsåvidt nok av.

Farge i detaljer vil det ikke bli og jeg hater pynteting som bare støver ned og er i veien :icon_redface: Såååå hmmm :icon_cry:

Det finnes jo ting som kan stå til pynt samtidig som det er funksjonelt - jeg har for eksempel ved siden av komfyren ei pen krukke med røreredskaper, stekespader og andre ting som brukes ofte, slik at det er lett tilgjengelig når en står og lager mat, ikke må fly og lete i skuffer hele tiden.

Jeg har også noen glasskrukker med tørket sopp i - dekorativt, men også mat som brukes fortløpende. En kan jo også ha annen mat i glasskrukker.

En dekorativ tørkerullholder, et fint salt og pepper-sett, en morsom tannpirkerboks, også videre.

Men om selv kaffetrakteren er noe du vil ha vekk, skjønner jeg jo at mine forslag faller i grus :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo ting som kan stå til pynt samtidig som det er funksjonelt - jeg har for eksempel ved siden av komfyren ei pen krukke med røreredskaper, stekespader og andre ting som brukes ofte, slik at det er lett tilgjengelig når en står og lager mat, ikke må fly og lete i skuffer hele tiden.

Jeg har også noen glasskrukker med tørket sopp i - dekorativt, men også mat som brukes fortløpende. En kan jo også ha annen mat i glasskrukker.

En dekorativ tørkerullholder, et fint salt og pepper-sett, en morsom tannpirkerboks, også videre.

Men om selv kaffetrakteren er noe du vil ha vekk, skjønner jeg jo at mine forslag faller i grus :icon_redface:

Krukke med røreredskaper har jeg stående.... Men ehrm.. Kattene tygger på dem og pelser dem ned! :icon_redface: Det samme vil det bli med krukker osv. De pelses og fettes ned med engang, og UGH! Da er de ekle altså. Ikke noe man vil ha i nærheten av maten :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krukke med røreredskaper har jeg stående.... Men ehrm.. Kattene tygger på dem og pelser dem ned! :icon_redface: Det samme vil det bli med krukker osv. De pelses og fettes ned med engang, og UGH! Da er de ekle altså. Ikke noe man vil ha i nærheten av maten :icon_cry:

Fnis, kanskje ditt interiørtips er å ha katter i de rette fargene :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, så er det klart for FØR-bildene :yes:

(og ja, det er sneket seg med et eller annet dyr på de fleste bildene ser jeg :P )

Rom nr 1 er gjesterommet. Dette ligger i kjelleretasjen og vil ikke bli gjort noe med den første tida. Annet enn at det er kommet opp gardiner der idag da.

husetinnv_01.jpg

husetinnv_02.jpg

Så er det bilder fra den uinnreda delen av kjelleren. Her er det tre rom som er ca like store nå, planen er at disse tre rommene skal bli til to. Det ene blir fortsatt "kjellerrom" med reoler langs veggene, x antall frysere med hundemat og annet rot som skal gjemmes vekk, mens den andre delen skal bli bad/vaskerom/hunderom.

Det første som må gjøres her er å støpe en støttemur på innsiden av den ene veggen. Denne har setningsskader og siden lecamuren som er satt opp ikke inneholder armering av noe slag, har denne beveget seg (bevegER seg, oppdaget jeg idag) og den er i fare for å kunne rase inn. I følge tidligere eier hadde den ikke beveget seg på 20 år, men ehhh ja... Vi oppdaget altså noe annet idag, og jobben med dette blir første pri!

husetinnv_03.jpg

husetinnv_04.jpg

husetinnv_05.jpg

husetinnv_06.jpg

husetinnv_07.jpg

husetinnv_08.jpg

Neste rom er vårt soverom. Vi valgte "kjellerstuen" til dette, og har fått et herlig stoooort soverom med egen vedovn. Her vil det heller ikke bli gjort noe med det første.

husetinnv_09.jpg

husetinnv_10.jpg

Siste rom i kjelleren er gangen. Her er heller ikke planen stor om å gjøre noe. Annet enn muuuuligens å male panelen, men dette er ikke noe som vil bli prioritert.

Fra gjesterom. Døren til høyre i bildet er til soverommet vårt.

husetinnv_11.jpg

Soveromsdør til venstre, inn til boden til høyre.

husetinnv_12.jpg

Fra soveromsdør. Trappeoppgang og dør ut. Veldig kjekt å bare kunne slippe hundene ut her om de må ut på natten. Og ikke minst blir det VELDIG kjekt å kunne ta dem inn der og direkte inn på dusj/hunderom den gangen det blir ferdig

husetinnv_13.jpg

Trappegangen ned. Her må det jo gjøres noe. Så blir vel muligens Mjøspanel plater eller lignende tenker jeg.

husetinnv_14.jpg

Så er vi oppe i 1. etasje. Og på katterommet. ENDELIG et eget rom til kattene! :wub: Her kommer det til å forbli katterom. Men vegger skal kles med mjøspanel og gulvet skal byttes ut. Og det blir vel noe mer innredning som passer til pyysene tror jeg :P

husetinnv_15.jpg

husetinnv_16.jpg

husetinnv_17.jpg

Neste rom er det nåværende "rotrommet". Her står alt jeg enda ikke helt har funnet en plass til. :wub: Men tanken er at dette rommet skal bli kombiner kontor og studio. :wub: Mjøspanel på vegger, nytt gulv, et lerret eller tre, skrivebord og litt sånn småtteri. Og masse bilder på veggene! Å som jeg gleder meg til å få dette rommet som jeg vil! Eneste jeg er litt usikker på, er at der jeg nå har bestemt meg for å ha lerret og studio delen, burde det egentlig vært skap. Sånn om jeg tenker praktisk på dette. Men, pokker da... Må man alltid være praktisk? :aww:

husetinnv_18.jpg

husetinnv_19.jpg

Her står også baderomsinnredningen vår. Denne skal males om, men her er jeg heller ikke helt sikker ang farge.... Planen var svart aldringsmalt.

husetinnv_20.jpg

*dele opp*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har vi vårt o'flotte bad og vaskerom! :wub: Planen her er å rive veggen mellom disse rommene og lage KUN bad ut av dem. Her skal innredningen dere så tidligere brukes, samt at det skal inn do og badekar. Lars mener det også skal dusj inn dit, men jeg mener det holder med den som skal være i kjelleren. Visse ting er ikke ferdig diskutert enda :wub:

husetinnv_21.jpg

(merk devil duck'n i dusjen)

husetinnv_22.jpg

husetinnv_23.jpg

(vaskerom. her bor våre 1500++ kakerlakker :wub: )

husetinnv_24.jpg

Gangen. Første dør fra venstre til vaskerom, så til bad, katterom, rotrom og kjellerdør...

Her skal det mjøspanel på vegger og nytt gulv. (alle dører skal byttes)

husetinnv_25.jpg

husetinnv_26.jpg

Mot stua. Inn til venstre er kjøkken, rett frem stue, og første dør til høyre er gang, neste er vaskerommet...

husetinnv_27.jpg

Vindfang. Mjøspanel vegger og annet gulv med varmekabler i. Her har vi kjøpt litt diverse på Ikea som skal opp på vegg og ned på gulv. Til å henge klær på og putte ting i. Ytterdøren skal også byttes, og jeg regner med det høye vinduet på siden skal tettes igjen.

husetinnv_28.jpg

husetinnv_29.jpg

Kjøkken. Hele kjøkkenet skal rives ut. Veggen ut mot stua skal rives og det blir kun benk og skuffedeler som skille. Mulig barløsning, men vi er litt usikre, siden barstolene da vil stå foran verandadøra. Men vi må diskutere litt mer.

Døra ut mot gangen skal tettes igjen, og benkene skal dekke hele den veggen. Dette gjør at "døråpningen" mot stua blir flyttet noe.

husetinnv_30.jpg

husetinnv_31.jpg

husetinnv_32.jpg

*dele opp en siste gang*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste rom er stua. Her vil det heller ikke bli gjort noe med det første. Evnt kommer vi til å male lister og vinduskarmer, men alt til sin tid. Og ja, NÅ er julegardinene tatt ned :wub: Jeg holder på å henge opp nye :wub:

husetinnv_33.jpg

husetinnv_34.jpg

husetinnv_35.jpg

husetinnv_36.jpg

husetinnv_37.jpg

Så sånn er det! Det som er endret siden bildene nå er altså: Gardiner på gjesterommet og halvveis nye gardiner på stue :aww: Bilder kommer etterhvert her :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...