Gå til innhold
Hundesonen.no

Innstillinger på overskyet vinterdag


Poter

Recommended Posts

Skrevet

Hvilke innstillinger kan man bruke på overskyede vinterdager når man skal fotografere hunder? Og hvordan gjør dere det når det snør?

Skrevet

Det er jo veldig forskjellig. Man kan ikke bare si en innstillingen som vil funke hele tiden i overskyet vær på enhver hund.

Men jeg kan nå si hva jeg gjør. Jeg har høy iso verdi fordi det ofte blir mørkt når det er overskyet. Denne kan jeg ha på alt fra 200-1000, det kommer helt annpå hvor mørkt det er og om jeg trenger rask lukkertid om hunden er i bevegelse. Jeg setter blender tallet på 2.8 - 3.5 siden jeg ikke vil ha den på det laveste, da jeg syns det er vanskelig å treffe på riktig sted. Lukkertiden setter jeg på 500-800 ca.

Når det snør gjør jeg ikke noe særlig annerledes. Det er vanskelig da snøflakene ofte kommer i veien, ihvertfall om du har lite blendertall og dermed vil de bli ufokusert, noen kanskje store og står i veien.

Jeg har også egendefinert hvitbalanse hvor jeg tar et bilde av snøen, og velger det som hvitt på kamera. Vanskelig å forklare, men les bruksannvisningen til kamera om du ikke vet hvordan dette gjøres.

Skrevet

Det er jo veldig forskjellig. Man kan ikke bare si en innstillingen som vil funke hele tiden i overskyet vær på enhver hund.

Men jeg kan nå si hva jeg gjør. Jeg har høy iso verdi fordi det ofte blir mørkt når det er overskyet. Denne kan jeg ha på alt fra 200-1000, det kommer helt annpå hvor mørkt det er og om jeg trenger rask lukkertid om hunden er i bevegelse. Jeg setter blender tallet på 2.8 - 3.5 siden jeg ikke vil ha den på det laveste, da jeg syns det er vanskelig å treffe på riktig sted. Lukkertiden setter jeg på 500-800 ca.

Når det snør gjør jeg ikke noe særlig annerledes. Det er vanskelig da snøflakene ofte kommer i veien, ihvertfall om du har lite blendertall og dermed vil de bli ufokusert, noen kanskje store og står i veien.

Jeg har også egendefinert hvitbalanse hvor jeg tar et bilde av snøen, og velger det som hvitt på kamera. Vanskelig å forklare, men les bruksannvisningen til kamera om du ikke vet hvordan dette gjøres.

Som om jeg skulle sagt det selv :getlost: Jeg overeksponerer gjerne litt også, det kan kanskje være et tips til Lone siden hun også har svart hund. :wub:

Skrevet

Som om jeg skulle sagt det selv :getlost: Jeg overeksponerer gjerne litt også, det kan kanskje være et tips til Lone siden hun også har svart hund. :wub:

Åååå, sååå uvitende her, hvordan overeksponerer man?

Skrevet

Det er bedre å ta bildet litt lysere å heller redigere det - litt mer skygge/kontrast, enn ta et bildet som er for mørk og redigeres det til lysere.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...