Gå til innhold
Hundesonen.no

Burleker


Gjest

Recommended Posts

Hvis det er sånn man bruker burleker i praksis, hvorfor er samtlige "reklamefilmer" med hunder som spurter ut og inn av burene på kommando da?

Nei, da får du jo ikke den eksplosive starten og avslutning i bakre burvegg.

Det siste først: supert :lol:

Jeg har egentlig ikke sett reklamefilmer om burleker, eller lest om det, så det vet jeg ikke. Men da tolker jeg det slik at noen gjør det sånn, og det syntes ikke jeg noe om. Heldigvis kan man ta med seg det positive med burleker uten å ta med seg det negative.

(Å dundre inn i buret i stor fart.)

Det var akkurat det jeg mente ja :aww: Selv om man har hunden liggende i buret mellom økter osv, trenger man ikke nødvendigvis å ta den rett fra buret til hard aktivitet.

Enig :lol:

Å beklager - jeg ville bare spesifisere at folk som ikke greier å trene hund neppe greier det noe bedre pga burleker. De samme folka' vil troligvis ha de samme problemene uansett...

Og ja, Madam Mim, det er mer og mer umulig å ha hund i dag uten at de ligger i bur mer eller mindre tid...

Men nei - hvis man lærer hunden å være fortrolig med andre miljøer, ikke stresse seg opp, etc - så kan man faktisk også putte hunden i et bur uten tilvenning selv som voksen. Men man forlater såklart ikke hunden alene i buret i timesvis!

Kompostgrindene er hovedsakelig til for å stenge ting "vekk" ikke for å bure en hund inne, synes jeg. Og til DET funger de utmeket. F.eks. foran bokhylla man ikke gidder å rydde ut de tre-fire nederste hyllene. Foran døråpninger til rom man ikke ønsker hunden inn i, etc. (Sparer endel slitasje/skraping/gnagingsulykker)

Men merkelig nok - de første valpene vi hadde i hus vokste opp lykkelig uvitende om både grinder og bur.. Overlevde de også, merkelig nok.

Susanne

Ikke gjør dette til en burdiskusjon vær så snill.. de har vi hundre andre av.

Jeg er mot burbruk og har ikke noe bur stående fremme hjemme, men jeg har et sammenklappet et som jeg tar med på utstilling, kurs, ect.

Jeg ser fordelene ved burleker selv om jeg blir like hissig av folk som har hunden sin i bur store deler av døgnet, som det du gjør.

Tja.... instruktøren er mangårig CANIS instruktør så jeg vet ikke jeg hvor dårlig det var. Det var burlek, og det minnet veldig om klipp man har sett om samme sak. Jo større fart, jo mer elsker hunden å gjøre det. At hunden elsker den type lek måles i intensiteten den utfører oppgaven i. Og nei, det var fortsatt ikke en hund der som var avslappet på noen som helst måte.

Under innlæringen kan det bli litt høy intensitet, (men man kan varme opp før man trener).

Når hunden kan det skal mine hunder ta det med ro inn og ut av buret, som sagt før. Uansett hva en eller annen Canis instruktør mener.

Det står jo også i artikkelen:

"Nå når vi har lært hunden å bli i buret vil vi jobbe litt mer med motivasjon og intensitet! Vi vil at hunden skal ha full fart inn i buret og full fart ut!"

"Sats på et stabilt bur av god kvalitet. Et stålbur bør teipes med sølvteip eller liknende rundt kanter slik at hunden ikke setter seg fast med klørne når du kjører full fart inn og ut av buret."

Det her dropper jeg like lett som jeg dropper å lukke døra hvis hunden feiler. :lol:

Vel - artikkelen var skrevet av O'store burlekguru (nei, jeg husker ikke navn), oversatt til norsk av Canis (om jeg ikke husker feil). Men når du skriver slik, så blir det litt sånn "hvem har rett i hva som er rett bruk av metoden"? Er det du, er det hun som lanserte den, er det Canis... ? :lol:

Som Maria skrev lenger opp, man kan jo ta en metode og tilpasse den til hva man selv syntes er fornuftig bruk. :lol: Da spiller det liten rolle hvem som har 'rett'.

Ja så klart! Men siden du trakk frem at det har blitt brukt slik i tider, så valgte jeg å svare på det :) Jeg finner IKKE noe positivt i det i hele tatt, kall det burleker, kall det stressmestering kall det konsentrasjon, what ever, men i følge oppskriften til Garret så er det ikke noe positivt what so ever over innlæringen!

Men det er masse positivt over den innlærigen man kan benytte. :lol: Hundene mine elsker det hvertfall.

Jeg startet tråden litt for å finne ut om burleker kan ha flere negative sider enn jeg var klar over. At andre kan syntes det er unødvendig å lære seg / hunden, blir noe helt annet. Jeg vil vite det dersom det er en god grunn til å droppe hele greia.

Forløpig er jeg fremdeles positiv. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 139
  • Created
  • Siste svar

Kan du han en demonstrasjon for meg en gang Labbis? Liker å se ting i praksis også. :aww:

Selvfølgelig! :lol:

Og forøvrig syns jeg det er nyttig ikke bare på den hunden, men også de to andre. Ingen har vondt av god beherskelsestrening syns jeg. God beherskelsestrening er i mine øyne den som bygger på at hunden har lyst til å beherske seg fordi det fører til noe bra, ikke fordi den må for å unngå dør i hodet. Jeg vil hvertfall bruke den førstnevnte dersom jeg skal ha noe utbytte av det i f.eks fellesdekktreningen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er ikke bare Canisfolk som stenger de inne til de slutter å hyle. Den "metoden" har jeg nå hørt anbefalt av flere folk gjennom årene,

Jeg er en av de som ikke slipper ut bikkja før den har slutta å hyle, OG har fått pes for å bruke sånne "brutale" metoder. Det er derfor det er interessant at det plutselig er greit å gjøre sånt mot hunden sin, så lenge du kaller det "crate games" eller "burleker", og ikke "burtilvenning". For burtilvenning er stadig fysj og æsj, mens burleker er "nyttig". Jeg skjønner ikke helt forskjellen, jeg.

Og nei, jeg har ikke mine hunder i bur noe mer enn f.eks Labbis og *Marie*, det er under transport eller på kurs/stevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om Crate Games, og tenkte vel at "tja, det hørtes litt merkelig ut, men det er sikkert ok for de som vil bruke det.." Samtidig som jeg tenker som andre her at det er et nytt "ord" på en gammel måte å gjøre ting på. Kanskje for å få det mer akseptert rundt omkring? Buret altså.. Og jeg er tildels enig me 2ne. Skjønner heller ikke forskjellen på burtilvenning og burleker. Burtilvenning brukes jo for å få hunden til å etterhvert like buret, eller i det minste ikke få panikk i det. Og det er jo det samme med crate games? Det går vel an å få hunden til å beherske seg på andre måter? Eller hvis hunden stresser SÅ innmari fælt, så kanskje man burde ha hunden i bilen, eller tenke på om det virkelig er bra for hunden å drive med en sport/aktivitet som gjør den så opphisset/stresset...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som ikke slipper ut bikkja før den har slutta å hyle, OG har fått pes for å bruke sånne "brutale" metoder. Det er derfor det er interessant at det plutselig er greit å gjøre sånt mot hunden sin, så lenge du kaller det "crate games" eller "burleker", og ikke "burtilvenning". For burtilvenning er stadig fysj og æsj, mens burleker er "nyttig". Jeg skjønner ikke helt forskjellen, jeg.

Og nei, jeg har ikke mine hunder i bur noe mer enn f.eks Labbis og *Marie*, det er under transport eller på kurs/stevne.

For meg er det det samme hva man kaller det for, om man stenger inne en hund som får panikk og lar den sitte der til den roer seg. Så får jo folk kritisere dette uansett hvem som gjør det eller ikke. Det er ikke avhengig av metodebruk sånn sett, så personlig synes jeg ikke det er noe forskjell om det er Canis som sier en ting, eller om det er Nordenstam som sier nøyaktig det samme. Men som du selv sier, noen går i strupen på deg fordi du driver med "burtilvenning", men det er jo akkurat det samme mange av dere gjør når noen driver "burleker"....

Nå handler burleker om litt mer enn bare den delen å stenge bikkja inne til den tier stille. Jeg er ikke noen stor tilhenger av burleker, men jeg klarer å se forbi akkurat forbi den ene delen av dette, og se at det handler om litt mer enn å stenge bikkja inne til den tier stille. Men det virker som om det er akkurat den delen veldig mange henger seg opp i. Jeg har heller ikke truffet noen hunder som er burlektrent som er ekstremt stressa, så jeg trur ikke at dette ene og alene stresser opp hunder. Men lettstressa hunder kan nok skru stresset sitt ganske høyt vil jeg tippe.

Konseptet er ikke noe nytt og revolusjonerende etter min mening, og mange av oss har nok brukt deler av dette før, selv om vi ikke har brukt et bur til det og at det får litt andre former rundt det (siden man ikke har et bur å stenge hunden sin inn i). For meg så er det forholdvis likt å ha en hund liggende løs for å vente på sin tur.

Å forsvare burleker, eller omvende noen til at dette er noe fantastisk noe, gidder jeg ikke. Det blir som å fortelle Siv Jensen om at Krekar er nye bestevennene hennes liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig - dette må IKKE bli en burdiskusjon. Jeg skjønner at det ikke egentlig har noen stor del av selve crate games'ene, i alle fall ikke i innlæringsprosessen.

Men at man finner opp fancy kallenavn, gjør det "moro" å leke inn burtreningen, at man igjen prøver å "forherlige" burtilværelsen for en hund som noe positivt - DET er det jeg reagerer jeg på. Hvis dette nå bare er en annen måte å tilvenne hunder å ligge i bur på, altså. Å lage en kunstig "iver" for hunden å komme seg raskest inn i buret, og at vanlige hundeeiere får ennå flere "nødvendige" årsaker til at alle mååå ha bur.

Men akkurat derfor synes jeg det er interessant å prøve å lære mer om dette crate games-konseptet. Det er sikkert ikke noe nytt, men det er nytt for meg i alle fall.

Og det er jo faktisk ikke sikkert at dette er gjort bare for å tilvenne hunder til bur?

Og jeg ser absolutt oppvisningsverdien av det! Men ikke helt hvordan dette med selvbeherskelse og roen kommer inn - hvis man ser på videoene om det (og jeg har sett endel av dem).

Susanne

OT: Ang. "døra i trynet"-treningen, så er ikke den fullt så brutal som det høres ut, da..

Jeg tilvenner og trener heller ikke mine på å bli bundet fast til et tre - men de står jo ikke og hyler og skriker de første gangen da heller, liksom... OT - ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om Crate Games, og tenkte vel at "tja, det hørtes litt merkelig ut, men det er sikkert ok for de som vil bruke det.." Samtidig som jeg tenker som andre her at det er et nytt "ord" på en gammel måte å gjøre ting på. Kanskje for å få det mer akseptert rundt omkring? Buret altså.. Og jeg er tildels enig me 2ne. Skjønner heller ikke forskjellen på burtilvenning og burleker. Burtilvenning brukes jo for å få hunden til å etterhvert like buret, eller i det minste ikke få panikk i det. Og det er jo det samme med crate games? Det går vel an å få hunden til å beherske seg på andre måter? Eller hvis hunden stresser SÅ innmari fælt, så kanskje man burde ha hunden i bilen, eller tenke på om det virkelig er bra for hunden å drive med en sport/aktivitet som gjør den så opphisset/stresset...?

For tiende gang: burleker er mer enn bare å få hunden til å like buret, uansett om det gammelt nytt i ny innpakning, så har det flere deler.

Og HVORFOR skal jeg ha hunden i bilen når den kan lære seg å slappe av andre steder? Kanskje du er det, men jeg er ikke typen som unngår problemer, jeg prøver å fikse det.

Og det er ingen sport eller aktivitet som gjør hunden min stresset, det er andre hunder. Ja, steng henne inne og beskytt henne for omverden :lol: Nå kjenner ikke du min hund så du vet heller ikke hvordan hun oppfører seg når hun ikke må ligge i ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tiende gang: burleker er mer enn bare å få hunden til å like buret, uansett om det gammelt nytt i ny innpakning, så har det flere deler.

Og HVORFOR skal jeg ha hunden i bilen når den kan lære seg å slappe av andre steder? Kanskje du er det, men jeg er ikke typen som unngår problemer, jeg prøver å fikse det.

Og det er ingen sport eller aktivitet som gjør hunden min stresset, det er andre hunder. Ja, steng henne inne og beskytt henne for omverden :lol: Nå kjenner ikke du min hund så du vet heller ikke hvordan hun oppfører seg når hun ikke må ligge i ro.

Joda det er jo selvfølgelig for å lære hunden å beherske seg selv i ulike situasjoner, men det går det jo an å trene på uten buret også..?

Og jeg snakket ikke til deg alene, jeg snakket generelt. Fint for din hund at det ikke er sporten som gjør henne stresset, men hos mange hunder er det nettopp det. I tillegg til alle hundene og "bråket" og stemningen på plassen. Hunden har jo en forventing til det som kommer til å skje hvis den er vant med et opplegg. Jeg snakket ikke om DIN hund ene og alene.

Jeg reagerte også på det som sto skrevet ang. burleker. Steng hunden inne i buret og hvis den hyler så dekker man til hele buret slik at hunden ikke kan se en dritt, så blir den enda mer panisk før den blir utmattet og gir opp.. Sier ikke at noen her gjør det slik, men de burde finne en annen måte å levere det til publikum på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det er jo selvfølgelig for å lære hunden å beherske seg selv i ulike situasjoner, men det går det jo an å trene på uten buret også..?

Ja? Har noen sagt noe annet?

Og jeg snakket ikke til deg alene, jeg snakket generelt. Fint for din hund at det ikke er sporten som gjør henne stresset, men hos mange hunder er det nettopp det. I tillegg til alle hundene og "bråket" og stemningen på plassen. Hunden har jo en forventing til det som kommer til å skje hvis den er vant med et opplegg. Jeg snakket ikke om DIN hund ene og alene.

Eh, selvfølgelig føler jeg meg truffet når det er snakket om min stressa hund på så mange sider. Og min hund blir selvsagt også litt stresset av sporten, hun er en lettstresset type. Hun elsker lydighet og da er det forventet at hun blir mye høyere i stress når hun ser en LP-bane, men det finnes grader av stress. Så, mener du at en husky som blir superstresset før et løp burde kutte ut sporten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, min hund løper mer enn gjerne inn i buret/bilen (det er bare i bilen jeg har bur, og jeg har ingen steder å trene innendørs, så jeg har ikke hatt noe behov for å sjekke om det er sånn om buret står på utsiden av bilen også), jeg må faktisk passe på hvor langt jeg sender henne fra, fordi hun kan finne på å løpe inn i buret i full fart og stoppe i innerste burveggen. Hun slapper fint av i buret når døra er igjen, jeg har som sagt ikke prøvd å lære henne å ligge der med døra åpen (jeg har ikke helt sett behovet for å lære henne det heller, det er meningen at hun skal slappe av i buret, ikke ligge på vent eller drive med selvbeherskelsestrening, liksom). Men om det kan hjelpe oss på beherskelsesøvelser generelt, å lære henne å ligge i bilen med døra åpen, så skal jeg prøve - jeg er lei av at vi feiler på fellesdekken, jeg.

At man ikke tar ut en hund som hyler i buret, det er faktisk ikke noe verre enn at man ikke går inn til en hund som hyler fordi den er alene hjemme. Det veit alle dere som syns at det er såååå ille - de skal liksom ikke lære seg at det skjer noe når de bråker. Det er vel heller ingen som overser en hund som har PANIKK, enten de sitter i buret eller lærer seg å være alene hjemme.

- Og at man lukker døra så de ikke får gått ut, hvordan er det anderledes enn at man ellers forhindrer hunden i å gjøre ting den ikke får lov til? Jeg lukker døra når jeg går på badet og jeg, jeg har ikke noe behov for å ha selskap der inne, det er hverken snillere eller slemmere å lukke burdøra foran de så de ikke får kommet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, selvfølgelig føler jeg meg truffet når det er snakket om min stressa hund på så mange sider. Og min hund blir selvsagt også litt stresset av sporten, hun er en lettstresset type. Hun elsker lydighet og da er det forventet at hun blir mye høyere i stress når hun ser en LP-bane, men det finnes grader av stress. Så, mener du at en husky som blir superstresset før et løp burde kutte ut sporten?

Jeg kan ikke noe for at du følte deg truffet av det jeg skrev når jeg ikke nevnte deg eller hunden din..

Nå er gjerne huskyer lagd for å løpe, gjerne i spann og stresset følger jo med. Og som du sier så finnes det forskjellige grader av stress. Hvis det er så ille at det er dårlig for hunden og kanskje dens helse, så ser jeg ikke problemet med å fjerne den fra en slik situasjon. Men så er det også forskjell på ivrighet og stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva eksakt er forskjellen?

Skjønte det kom til å komme.. :aww: Jegvet ikke AKKURAT hva forskjellen er faktisk. Men jeg mener det er forskjell på stress og ivrighet. Er man stresset blir man gjerne utslitt og man får for mye inntrykk. Er man ivrig så vil man gjerne komme igang med oppgaven.. Eller man vil gjøre en god oppgave feks.. Aner ikke hvordan jeg skal få forklare det.. :lol: Synes dere stress og ivrighet er det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man ikke tar ut en hund som hyler i buret, det er faktisk ikke noe verre enn at man ikke går inn til en hund som hyler fordi den er alene hjemme. Det veit alle dere som syns at det er såååå ille - de skal liksom ikke lære seg at det skjer noe når de bråker. Det er vel heller ingen som overser en hund som har PANIKK, enten de sitter i buret eller lærer seg å være alene hjemme.

- Og at man lukker døra så de ikke får gått ut, hvordan er det anderledes enn at man ellers forhindrer hunden i å gjøre ting den ikke får lov til? Jeg lukker døra når jeg går på badet og jeg, jeg har ikke noe behov for å ha selskap der inne, det er hverken snillere eller slemmere å lukke burdøra foran de så de ikke får kommet ut.

Takk :lol:

Og nei, det er ikke sånn at når man trener burleker skal man stenge hunden inne til den er stille, siden så mange har hengt seg opp i akkurat det. Men om man hever kriteriene for mye under trening og hunden derfor begynner å mase slipper man den så klart ikke ut.. Snakker ikke om hunder som får panikk, det blir så klart noe annet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :thumbs:

Og nei, det er ikke sånn at når man trener burleker skal man stenge hunden inne til den er stille, siden så mange har hengt seg opp i akkurat det. Men om man hever kriteriene for mye under trening og hunden derfor begynner å mase slipper man den så klart ikke ut.. Snakker ikke om hunder som får panikk, det blir så klart noe annet igjen.

Skjønner ikke helt dette jeg da...

Hvis hunden 'bryter' hvofor kan den ikke bare løpe ut da? Hvorfor må man lukke døra?

Mine vet jo veldig godt at jeg har leke eller godbit, og når de løpe ut mister de muligheten til å få tak i det. Da blir de sånn; ups ja, fillern det var dumt å løpe ut! Også gjør de ikke det neste gang.

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte det kom til å komme.. :P Jegvet ikke AKKURAT hva forskjellen er faktisk. Men jeg mener det er forskjell på stress og ivrighet. Er man stresset blir man gjerne utslitt og man får for mye inntrykk. Er man ivrig så vil man gjerne komme igang med oppgaven.. Eller man vil gjøre en god oppgave feks.. Aner ikke hvordan jeg skal få forklare det.. :P Synes dere stress og ivrighet er det samme?

Nei, en hund kan være stressa uten å være ivrig, eller ivrig uten å være stressa. Men for hunder flest så er det en sammenheng - min hund er ivrig, derfor stresser hun seg opp på f.eks LP-banen eller i skogen når vi skal gå spor. Det er det samme for Tia til labbis. Det var det samme for Gubbelille når jeg fant frem selen hans. Det var det samme for alle hundene i hundegården når jeg dro frem trehjulingen eller sleden. De veit at det kommer noe de syns er gøy, de er ivrige på å få gjøre det, og derfor stresser de.

Men lista for å stresse, og hvor mye utslag stresset får, er forskjellig fra hund til hund. Jeg ser dog ikke at det alene er noen grunn til å slutte å trene med hunden. Gubbelille f.eks ville ikke stresse noe mindre av at jeg aldri lot han få jobbe i sele, snarere tvert i mot, da ville stresset hans "spredd seg", fordi han trengte å få jobbe. Det er det samme med våre lettstressa gruppe 1-hunder, de trenger å få jobbe, de blir ikke mindre stressa av å aldri få bruke hodene sine, da vil det bare bygge seg opp.

Og både labbis og jeg er såpass erfarne at vi veit hvordan vi styrer våre lettstressa hunder, så slipper det å bli noen diskusjon videre :thumbs:

EDIT:

Skjønner ikke helt dette jeg da...

Hvis hunden 'bryter' hvofor kan den ikke bare løpe ut da? Hvorfor må man lukke døra?

Mine vet jo veldig godt at jeg har leke eller godbit, og når de løpe ut mister de muligheten til å få tak i det. Da blir de sånn; ups ja, fillern det var dumt å løpe ut! Også gjør de ikke det neste gang.

?

Tja. For min hund så er det en slags belønning å få muligheten for å løpe ut litt, og hun har ikke fortjent å få den slags belønning om hun bryter øvelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det forskjell på stress og ivrighet, men at de gjerne kan ha en sammenheng. Jeg ville bare ha frem at det var en forskjell der.. :thumbs:

Og jeg tviler ikke på at dere vet hvordan dere håndterer deres stressede hunder :P

Men jeg mener fortsatt at hvis det går utover hundens HELSE så burde man kanskje finne en annen løsning på problemet.

Når det kommer til burlekene så kan det vel godt være mange jobber med hunden og buret på den måten at de stenger igjen burdøra, overser en hylende hund, nettopp fordi det står på siden det er referert til i linken tidligere i tråden. jeg sier ikke at det ER slik det er. Det er hva man gjør det til, og hvis man ser at hunden får noia (hyler, stresser innmari, panikk osv...) av å være innestengt i buret så avslutter man prosessen. Men jeg tror ikke alle "nye" hundefolk tenker på dette når de følger instrukser. Noen gjør vel det, men ikke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT:

Tja. For min hund så er det en slags belønning å få muligheten for å løpe ut litt, og hun har ikke fortjent å få den slags belønning om hun bryter øvelsen.

Det er sant, jeg tenkte ikke på at de kan få belønnet seg selv ved å løpe bort til noe eller noen. I stua der vi har trent mest er det bare kjedelig å løpe ut. Man kan evt. ha på en line og bare få stappet de inn igjen, men da er det kanskje like enkelt å lukke døra ja.

Edit: bortsett fra at jeg ikke ville lukket døra om hunden begynner å hyle og stresse, og man må vente til de roer seg, hvis man kan unngå det - feks med bruk av line.

Men det tror jeg ikke mine hunder ville gjort da. Men jeg er altså fremdeles uenig i den delen av canis (?) burlektreningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det forskjell på stress og ivrighet, men at de gjerne kan ha en sammenheng. Jeg ville bare ha frem at det var en forskjell der.. :thumbs:

Og jeg ville ha frem at det ikke er noe større forskjell på stresset i min belger når hun vil jobbe, og stresset i huskyen, når han ville jobbe.

Men jeg mener fortsatt at hvis det går utover hundens HELSE så burde man kanskje finne en annen løsning på problemet.

Selvsagt, men en hund som stresser så mye at den blir syk av det, er neppe en hund som jobber spesielt godt i LP. Der er de nødt til å konsentrere seg.

Når det kommer til burlekene så kan det vel godt være mange jobber med hunden og buret på den måten at de stenger igjen burdøra, overser en hylende hund, nettopp fordi det står på siden det er referert til i linken tidligere i tråden. jeg sier ikke at det ER slik det er. Det er hva man gjør det til, og hvis man ser at hunden får noia (hyler, stresser innmari, panikk osv...) av å være innestengt i buret så avslutter man prosessen. Men jeg tror ikke alle "nye" hundefolk tenker på dette når de følger instrukser. Noen gjør vel det, men ikke alle.

Sorry, men jeg er så lei av at man skal ta hensyn til enhvert "en fersking kan gjøre feil om de prøver dette alene", enten det er burleker, CM, slipperskasting eller whatever. Da kan man hverken si eller gjøre noen ting da, om man alltid skal ta hensyn til at folk kan finne på å gjøre dette uten voksen overvåking, liksom. Folk som har hund er som regel voksne, de har påtatt seg ansvar for et annet liv, da får de ta ansvar for hvordan de behandler hunden selv. ALT kan misbrukes, så da kan man strengt tatt ikke skrive noe om hundetrening da - og hva er poenget med dette forumet da?

Det er sant, jeg tenkte ikke på at de kan få belønnet seg selv ved å løpe bort til noe eller noen. I stua der vi har trent mest er det bare kjedelig å løpe ut. Man kan evt. ha på en line og bare få stappet de inn igjen, men da er det kanskje like enkelt å lukke døra ja.

Nei, hjemme er det neppe noe større å rømme buret, men når man skal ta det ut i en treningssetting, så blir det brått litt anderledes.

EDIT: Slutt å redigere innleggene dine, Marie :P *ler*

Edit: bortsett fra at jeg ikke ville lukket døra om hunden begynner å hyle og stresse, og man må vente til de roer seg, hvis man kan unngå det - feks med bruk av line.

Men det tror jeg ikke mine hunder ville gjort da. Men jeg er altså fremdeles uenig i den delen av canis (?) burlektreningen.

Så hva har du tenkt å gjøre da, når du har lukket døra, og lille kelpiesaken er grunnleggende uenig med deg i at det er burtid, og han begynner å bjeffe for å få deg i gang igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er da vel ikke bare LP det er snakk om 2ne? Hva med agility feks. Der har vi sett hunder stresse som FY for å bli fort ferdig og får å henge med på hva eieren gjør. Og i de ekstreme tilfellene så er jo hunden så stresset med p komme seg igjennom banen at kroppen får skikkelig gjennomgå.. Men herregud, nå gidder jeg ikke ta det flere ganger.

Og jeg er faktisk drit lei av alt maset om nye, uerfarne hundefolk selv, men man må(?) da tenke på disse også? Alle voksne folk er ikke ansvarlig serru.. Og at hvis noen av disse ikke klarer å tenke helt selv benytter seg av denne metoden fordi de vil trene på buret med hunden, da kan resultatet bli ganske stygt. Men igjen så trenger man ikke bry seg en døyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er da vel ikke bare LP det er snakk om 2ne? Hva med agility feks. Der har vi sett hunder stresse som FY for å bli fort ferdig og får å henge med på hva eieren gjør. Og i de ekstreme tilfellene så er jo hunden så stresset med p komme seg igjennom banen at kroppen får skikkelig gjennomgå.. Men herregud, nå gidder jeg ikke ta det flere ganger.

Nå trener ikke jeg agility selv, for jeg ser for meg at min lettstressa hund kan bli litt i overkant stressa av å holde på med dette, MEN! Det er jo snakk om trening, sant? Man kan trene også agilityhunder til å være forholdsvis fattet på en agilitybane. Jeg tror at selv min hund kan trenes til å være forholdsvis fattet på en agilitybane, så sant jeg orker/gidder å ta den jobben i forkant. Akkurat som at man KAN lære et helt hundespann å være rolig og fattet mens man liner opp spannet. At folk ikke gjør det, at de ikke bryr seg om at de stresser, at de misforstår stress med "iver", betyr jo ikke at det ikke er mulig?

Og jeg er faktisk drit lei av alt maset om nye, uerfarne hundefolk selv, men man må(?) da tenke på disse også? Alle voksne folk er ikke ansvarlig serru.. Og at hvis noen av disse ikke klarer å tenke helt selv benytter seg av denne metoden fordi de vil trene på buret med hunden, da kan resultatet bli ganske stygt. Men igjen så trenger man ikke bry seg en døyt.

Jeg er uenig med deg. At man ikke tar på seg ansvaret for at enhver idiot skjønner hva eksakt det er snakk om, betyr ikke at man ikke bryr seg, det betyr bare at jeg ikke tar på meg ansvaret for hva enhver idiot finner på å gjøre med bikkja si bare fordi de har sett/hørt/lest noe om whatever. Hvis folk ikke skjønner at det er forskjell på en hund som bjeffer for å få komme ut (eller inn, alt ettersom), og en hund som har panikk, så er ikke det mitt ansvar, selv om jeg har sagt at bikkja mi ikke slipper ut av buret så lenge hun hyler. Hvis jeg sier at jeg legger mine hunder på ryggen når jeg klipper klørne på de, så er det ikke mitt ansvar at noen tror jeg snakker om full alfarull med påtvungen underkastelse, selv om jeg kan finne på å skrive at de ikke får bestemme når de skal opp igjen. Hvis jeg sier at jeg bare tar fra hundene mine mat de spiser på som de ikke får, fordi jeg forventer at jeg kan det, så er ikke det mitt ansvar at en tulling tar kjøttbeinet fra sin monster-ressursforsvar-hund og blir bitt. Hvis jeg sier at jeg går i mellom når mine hunder havner i bråk, så er det ikke mitt ansvar når noen blir bitt fordi de stakk fingra mellom et par hunder som sloss. Du ser hvor jeg vil hen, sant?

At Petter Solberg kan kjøre i 250 km/t rundt omkring på skogsveier, betyr ikke at enhver idiot med en bil kan gjøre det samme - det skjønner alle, og det er ingen som ville lagt skylda på Petter om en idiot prøvde. Men når jeg benytter meg av en metode fordi jeg faktisk KAN mer om hund enn gjennomsnittet, da er det plutselig mitt ansvar om en annen prøver det jeg gjør, og ikke fikser det? I think not..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra agility siden så trenet jeg i noen år med Foxi. Og det er et svare leven,jammer og hyling på trening. Alle er pålagt å ha hundene i bur, og jeg tror MANGE av de hadde trengt å lære seg å roe seg ned. "heldigvis" har Foxi alltid vært rolig i bur, og hun la seg ned og slappet av. Men bur på bur satt det hunder i forskjellige raser og alder og jamret,hylte, skrek og var helt ville. for de ville jo ut og løpe splitter pine gale rundt. Tenk om man hadde lært de hundene en AV knapp, og da f.ex brukt buret. Det ville vært bedre for alle andre, treningsmiljøet og hundene. Hundene blir helstressa og hyler og skriker, det er da tydeligvis bedre enn å lære hunden å være rolig i bur da.

Om jeg skal trene noe burlek med Amiga vet jeg ikke, men jeg har jo allerede trent på at hun skal være rolig selvom jeg eller andre gjør noe annet. Hun skal kunne ligge i tøyburet i ny og ne uten å få spasmer og hyle. Men jeg ser jo absolutt bruken for at mange hadde lært hundene sine å holde kjeft og slappe av.

Veldig mange jeg kjenner som jeg trener med nå har null tolelranse for hyling,bjeffing, sutring skriking under trening og mens de venter, det er jeg kjempeglad for. For å ha helstressa skrikende hunder når man trener er forstyrrende og slitsomt for hunden også.

Legger til at på en trening med 10+ mennesker var vi maks 2-3 som hadde rolige hunder mellomm løpene. Men mange der ute hadde hatt nytte av å lære hunden en av knapp og der er du rolig.

Når jeg var på 2 timer trening i en dårlig hall med jamrende hylende bjeffende hunder så gikk jeg hjem med hodepine etter hver trening :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trener ikke jeg agility selv, for jeg ser for meg at min lettstressa hund kan bli litt i overkant stressa av å holde på med dette, MEN! Det er jo snakk om trening, sant? Man kan trene også agilityhunder til å være forholdsvis fattet på en agilitybane. Jeg tror at selv min hund kan trenes til å være forholdsvis fattet på en agilitybane, så sant jeg orker/gidder å ta den jobben i forkant. Akkurat som at man KAN lære et helt hundespann å være rolig og fattet mens man liner opp spannet. At folk ikke gjør det, at de ikke bryr seg om at de stresser, at de misforstår stress med "iver", betyr jo ikke at det ikke er mulig?

Jeg er uenig med deg. At man ikke tar på seg ansvaret for at enhver idiot skjønner hva eksakt det er snakk om, betyr ikke at man ikke bryr seg, det betyr bare at jeg ikke tar på meg ansvaret for hva enhver idiot finner på å gjøre med bikkja si bare fordi de har sett/hørt/lest noe om whatever. Hvis folk ikke skjønner at det er forskjell på en hund som bjeffer for å få komme ut (eller inn, alt ettersom), og en hund som har panikk, så er ikke det mitt ansvar, selv om jeg har sagt at bikkja mi ikke slipper ut av buret så lenge hun hyler. Hvis jeg sier at jeg legger mine hunder på ryggen når jeg klipper klørne på de, så er det ikke mitt ansvar at noen tror jeg snakker om full alfarull med påtvungen underkastelse, selv om jeg kan finne på å skrive at de ikke får bestemme når de skal opp igjen. Hvis jeg sier at jeg bare tar fra hundene mine mat de spiser på som de ikke får, fordi jeg forventer at jeg kan det, så er ikke det mitt ansvar at en tulling tar kjøttbeinet fra sin monster-ressursforsvar-hund og blir bitt. Hvis jeg sier at jeg går i mellom når mine hunder havner i bråk, så er det ikke mitt ansvar når noen blir bitt fordi de stakk fingra mellom et par hunder som sloss. Du ser hvor jeg vil hen, sant?

Første avsnitt: JA såklart kan man trene hunder til å være rolig eller i det minste fattet under trening? Har jeg påstått noe annet??

Når det gjelder ansvar.. Der har du misforstått... Såklart er det ikke ditt ansvar hvis en idiot gjør noe med sin egen bikkje? Hva folk velger å gjøre med sine egne dyr er dems eget ansvar! Men når man skriver en artikkel for å nå ut til folk, som en god del hundefolk leser, så må man regne med at det er uerfarne inn i bildet som gjør ting galt. Men det går ikke an å ta hensyn til enhver person og deres oppfatning av artikkelen. Men det står ganske tydelig, svart på hvitt, at man ikke skal åpne buret hvis hunden hyler og har det, i mine øyne, fælt. Og den skjønner jeg at mange, eller noen, kan bite på, for de ikke vet bedre selv. Det var det jeg reagerte på. Jeg synes dete var ufattelig teit skrevet, og lurer jo på om det virkelig ER slik burekene skal forgå, siden de fremstiller det på den måten. I begynnelsen ihvertfall. Skjønner du ikke hva jeg vil frem til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...