Gå til innhold
Hundesonen.no

Lilla Enebys Un'Uva


Cloudberry
 Share

Recommended Posts

Tiden flyr! :)

Her er en bildetråd fra da Uva og Sita var hos en fotografkompis og lekte seg.

Idag hadde Uva sin debut i utstillingsringen. Etter handlerkurset følte jeg at hun kunne stå bra, tidvis løpe bra, men ikke interessert overhodet i å bli håndtert. Hun og samboeren har bodd utenbys de siste to ukene pga samboerens jobb, så det har ikke blitt så mye tid til trening heller. Igår hadde vi en siste-liten-økt med LineSK og Fannhvit her inne, og det hjalp ikke akkurat på nervene... Hehe!

Uva var eneste pinscher-valp. Jeg glemte aaalt jeg har lært om å gå i ringen, så vi så nok litt uerfarne ut der vi sprang. I tillegg satt det en gneldrehund like utenfor ringen som bestemte seg for å klikke idet vi løp forbi. Men vi kom gjennom, og dommeren fikk studere tenner inngående, nesten uten problem :ahappy: Hun fikk også kjenne littegrann på henne, men så bestemte Uva seg for at det var nok klåing. Dommeren gjorde ikke noe poeng utav det, og gikk for å diktere følgende kritikk:

"Vellutviklet tispe valp fint hode og uttrykk bra bitt fine ører god hals tilstrekkelig vinkler bra bevegelser god pels og farge BIR valp" (skriveren synes visst at tegnsetting er oppskrytt :lol: )

I grupperingen gikk det veldig mye bedre, vi sprang bedre og Uva tok klåinga på strak arm :D Vi ble uplassert i gruppa, men avslutta dagen med en kjempegod opplevelse. Det var nok viktigst for min egen del og nervene for imorgen og utstillinger fremover. Nå gleder jeg meg like mye som jeg gruer meg til imorgen :P

Fine Uva med sin første rosett i sola i dag:

FS303116.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Oj, det var jeg ikke klar over. Takk for link med info. Der lærte jeg noe nytt!

Klipper inn det jeg svaret jeg la inn i resultatbørsen: Dommer idag var Zeljka Fon Zidar, og hun ga følgende kritikk: "Corr size. Very nice head. Paralell with corr markings. Good topline. C

Takk allihop :ahappy:

Kopierer innlegget mitt fra resultattråden jeg:

Dagen vår starta forferdelig med en bil som ikke ville starte, vurderte en stund å droppe hele greia. Men vi fikk bilen igang og kom oss avgårde.

Vi hadde en konkurrent idag, en jevngammel hanne.

Uva ble fryktelig snusete de siste minuttene før vi skulle inn, jeg forsøkte å få henne til å tisse men det kom ikke på tale. Snuse-Uva og Vimse-malinck = BIM. Vi løp ikke særlig bra, men hun stilte seg veldig bra opp idag også. Dommeren (Ronnie Tolson) ville ha henne opp på bordet, men tok seg god tid til å kikke på henne på bakken også etter at Uva galant svinga kroppen sin unna hånda hans på bordet. Han satte seg ned og godsnakka og kosa med henne, og jeg tror hun fikk en veldig kjekk opplevelse igjen av at dommerne ikke er så skumle som hun kan få for seg :)

Kritikken:

"Pretty head. Dentition is correct. Tan's correct. Good reach of neck (?). Top line good. Somewhat erratic on the move. Very promising"

Alt i alt, enkelte ting kunne gått mye bedre, men jeg er takknemlig for en tålmodig dommer som ga henne en fin opplevelse av bedømming :)

Vi glemte å ta rosettbilde, men bilde av snuppa skal dere få lell :ahappy:

FS013124.jpg

Krelise; jeg aner ikke hvor høy hun er.. :icon_redface: Må vel prøve å få målt henne one of these days.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Vi har deltatt på Trondheim hundefestival i helga, med BIR begge dager. Uva var en superflink utsillingsvalp igår, og ikke fullt så flink idag, men åpenbart bra nok :) Uplassert i gruppa begge dagene, men det gjør ingenting.

28.5 stilte hun for Rui Oliveira som ga følgende kritikk: "Good head. Very nice shape. Good shoulders & neck. Good quarters. Good front. A bit too slope in front. Good movements"

FS283387.JPG

29.5 stilte hun for Terje Lindstrøm som ga følgende kritikk: "Passe stor. Velutviklet. Feminint hode. Velplasserte ører. Aning store prominente øyne. Tilstrekkelig hals/vinkler. Faller noe i kryss som bidrar til kort steg bak. Meget god pels/farge".

Ikke det beste bildet, men dog;

FS293427.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :ahappy:

Hun har vært litt plaga med splitting ears i mai, tror og håper alt er grodd nå. Er litt teiprester dere ser på ørene om dere ser nøye etter :P

Og ellers er hun en glad og trivelig hund. Verden kan være skummel om vi er på et nytt sted, og hunder skal helst ikke hilses på om hun selv er i bånd. Og, hun glefser i fingrene når hun får godbiter. Sistnevnte jobber vi med, annahver dag er hun så forsiktig så, annahver så jafser hun i fingrene.. Men det er jo bare peanuts, hun er jo verdens fineste lille vofs :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger en tråd om det på pinscherforumet, fant den ikke i farta. Splitting ears er akkurat det - pinschere har tynne, fine øretupper, som lett kan bli tørre. Tørre øretupper klør, så hunden klør og rister på hodet, slik at huden sprekker. Det er relativt vanlig hos unge pinschere. Ikke noe dramatisk egentlig, men veldig kjedelig og kan være plagsomt. Uva fikk det etter at vi gikk tom for olje (som hun får i maten), og jeg tror det har en sammenheng.. Behandlinga er bare fet krem, i tillegg er det mange som teiper ørene slik at hunden ikke får ristet på hodet og gjort det verre igjen.

Ikke noe dumt spørsmål i det hele tatt :)

Pinscheren er generelt sett en frisk og sunn rase, men akkurat denne greia med ørene virker å være utbredt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Idag stilte Uva for dommer Vigdis Nymark, på valpeshow arrangert av Trondheim trekk- og brukshundklubb.

Hun var flink å både springe og stå, men "klåing" er fortsatt ikke noe særlig.. Dommeren var hyggelig og mild mot henne, og foreslo selv at jeg skulle vise tenner. Det synes hun ikke er så farlig, det er helst hender ned langs kroppen som er ekkelt. Men vi fikk da både vist tenner og blitt klådd på, så jeg er fornøyd jeg :)

Som eneste i rasen ble Uva BIR med følgende kritikk;

"Harmonisk velskapt tispe, 8 mnd. Gode linjer i hodet. Godt uttrykk. Stram god overlinje. For alderen prima underlinje. God benstamme, meget gode poter. Velvinklede bakben, gode vinkler i BK (?). Litt åpen vinkel i front. Prima pels i kropp. Gode leddutslag under bevegelse"

I pausen frem til gruppefinalen fant Uva en liten bit tyggis, og da ble det kjeeempespennende å snuse rundt omkring. Ergo, hun løp ikke så fint i grupperingen. Men likevel fikk hun sin første grupperosett; BIG4 :D

Artig og litt annerledes valpeshow, med høylydt "annonsering" av kritikken av hver enkelt valp, heller enn mumlende diktat i et telt.. Artig både å stille og å se på da :) La ingen demper på showet at midt under det hele åpnet himmelen seg, og alle deltakere rømte inn i åpne garasjer, under containere og inn i biler :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Uva avslutta valpeshowkarrieren forrige helg, med valpeshow i Orkdal. Oppsummert har resultatene og kritikker vært som følger:

Sunndalsøra, 30. april. BIR valp for dommer Mona Selbach:

"Vellutviklet tispe valp fint hode og uttrykk bra bitt fine ører god hals tilstrekkelig vinkler bra bevegelser god pels og farge BIR valp"

Sunndalsøra 1. mai. BIM valp for dommer Ronnie Tolson:

"Pretty head. Dentition is correct. Tan's correct. Good reach of neck (?). Top line good. Somewhat erratic on the move. Very promising"

Trondheim hundefestival, 28. mai. BIR valp for dommer Rui Oliveira:

"Good head. Very nice shape. Good shoulders & neck. Good quarters. Good front. A bit too slope in front. Good movements"

Trondheim hundefestival, 29. mai. BIR valp for dommer Terje Lindstrøm:

"Passe stor. Velutviklet. Feminint hode. Velplasserte ører. Aning store prominente øyne. Tilstrekkelig hals/vinkler. Faller noe i kryss som bidrar til kort steg bak. Meget god pels/farge".

Trondheim, valpeshow arrangert av Trondheim trekk- og bruksuhundklubb, 9. juni. BIR valp og BIG4 for dommer Vigids Nymark:

"Harmonisk velskapt tispe, 8 mnd. Gode linjer i hodet. Godt uttrykk. Stram god overlinje. For alderen prima underlinje. God benstamme, meget gode poter. Velvinklede bakben, gode vinkler i BK (?). Litt åpen vinkel i front. Prima pels i kropp. Gode leddutslag under bevegelse"

Orkdal, valpeshow arrangert av Orkdal hundeklubb, 26. juni. BIR valp for dommer Siv Sandø:

"8 mnd gaml. Velskåret hode, meget godt uttrykk. Meget god hals og skulder. En tanke lang i lundepartiet (tipper det skulle være lendepartiet..?). Gode bevegelser, kunne hatt mere driv i bakparten. Viser seg utmerket, trivelig gemytt"

Oppsummert:

1 x BIM

5 x BIR

1 x BIG4

Vi har stort sett stilt mot en hanne, og noen ganger alene. Alt i alt er jeg kjempefornøyd, og særlig med utviklinga vi har hatt begge to. Uva viser fremskritt for hver gang vi er i ringen. Neste gang blir i Ransäter 29. juli :D

DSC_0034.jpg

FS263721.JPG

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Oj, her var det en stund siden sist. Hvor begynner man?

Ransäter ble dessverre ikke noe av, da Uva plutselig mista pelsen sin på skuldre og rygg. Første veterinærbesøket resulterte i demodex-diagnose, heldigvis fikk jeg gode innspill fra sonen og det hele endte med hudbiopsi som viste at det ikke var noe å påvise.. Så endelig diagnose ble hudinfeksjon/forstyrrelse. Det er en tråd om den episoden i Helse-forumet. Så fikk Uva løpetid igjen, 10 mnd gammel, og pelsen datt av på nytt. Da greide jeg å slå meg til ro med at dette er noe hormonelt, som jeg håper hun vokser av seg. Det var langt fra like ille andre gangen, så det blir spennende å se etter neste løpetid. Vi får se om vi reiser til Ransäter neste år :ahappy: Jeg er bare glad det ikke feiler bisken noe alvorlig, og ikke minst at vi fulgte opp demodex-feilen istedet for å slå oss til ro med den.

I august stilte Uva for første gang som junior i Steinkjer. Her er innlegget fra resultatbørsen:

Vi hadde en noe stressende start på dagen, og jeg var ganske sikker på at vi ikke kom til å rekke det, men det gjorde vi heldigvis. Og faktisk hadde vi konkurranse idag, vi var 3 juniortisper og en juniorhanne.

Dommer var Frank Christiansen, Uva fikk Excellent og ble først i juniorklassen blant tispene.

"Meget god type, utmerket hode med god parallelitet. Bra ører og pigment. Normalt vinklet. Litt lang i lenden, noe ettergivende overlinje. Meget bra bevegelser. Skal bli dypere i brystkassen. Prima pels og farge. Våkent temperament"

Uva gikk og sto som et lys idag synes jeg. Hun squirma litt da dommeren ville telle tenner, og ville ikke bli klappa så veldig på, som vanlig. Men jevnt over veldig bra :)

Stusser veldig på at dommeren droppet CK, ingen av pinscherne fikk det. Men alt i alt hadde vi en bra opplevelse :)

Uveluv på Steinkjerutstillinga:

FS033950.JPG

Så overtok vi nye huset vårt i september, og Uva har prøvd seg som uteline-bisk. Hun har vært veldig flink, vokta ikke så mye som fryktet og fant seg fint til rette i sitt eget selskap. Helt til temperaturen begynte å synke.. :P Denne perioden fra 15. september og til nå har vært ekstremt prega av at vi har et giga-prosjekt (oppussing av hus) gående i tillegg til full jobb på oss begge. Hundene får ikke det de bør få, og det gnager på samvittigheten min hver eneste dag. Men Uva takler alt dette på strak labb hun, og er glad og snill som dagen er lang. Og ikke minst ekstremt nysgjerrig på alt vi gjør :lol: Det er kjempeartig å stå med snuten inn under og mellom matfars armer når han legger parkett, for eksempel.

FS014091.JPG

Så fylte hun ett år 5. oktober! Tenk det, lille tøtta :D:heart: Noe utagerende feiring ble det ikke, men Luvi fikk seg et stort margbein, som er den nye favoritten hennes.

Og idag, var vi på Orkanger og stilte i junior for andre gang, i Orklahallen. Det kunne vi bare droppa... Uva ble helt elektrisk inne i hallen, syntes ikke det var noe artig i det hele tatt. Men ringen var ganske så forsinka, så vi ble sittende ei god stund og vente, og Uva fikk roa seg ned.

Vel inne i ringen møtte vi Ronnie Tolson, som også dømte Uva på Sunndalsøra. Jeg husket veldig godt at han var opphengt i slakke liner og slikt, så jeg hadde slakka ut halvstrupen slik at den hadde litt mer enn lik omkrets som halsen hennes. Uva squirmer jo litt når folk skal ta på henne, så jeg hadde en klar plan om å holde i selve halvstrupen med to fingre og kontrollere hodet når det ble tid for klåing. Som tenkt, så gjort, og ikke overraskende kommenterte dommeren at "don't choke her", og tok tak i halvstrupen. Uva skvatt unna, og fordi båndet var såpass slakt stod hun plutselig der uten lina rundt halsen. Men hun stakk heldigvis ikke av, jeg fikk på lina igjen og vi begynte på nytt. Dommeren var som sist rolig og fin, og tok seg tid og bryet til å godsnakke med Uva. Men han er veldig oppi fjeset på henne, og det var nok litt det hun reagerte på første gangen og. Men for første gang fikk han klå uten at hun rørte seg, det var litt fint.

Mens vi var inne begynte en DS å hylegneldre like utafor ringen som bare DS'er kan (dommeren sa høyt, flere ganger "can somebody PLEASE kill that dog, NOW?" og virka ikke som han prøvde å være artig... hehe), og Uva ble veldig distrahert av det. I farta i trekanten fikk hun også øye på samboeren min, og ville veldig gjerne bort til han... :hmm:

Vi endte med VeryGood, og følgende kritikk:

"Corr. head and dentition. Reach of neck and topline ok. Ang. ok. Movement difficult to access. Temp suspect".

Den siste kommentaren synes jeg var litt ufortjent, og føles helt klart som et kraftig slag under beltestedet.. :( Litt merkelig også å sammenligne denne kritikken med den forrige vi fikk fra ham, men de blir vel påvirket av helhetsinntrykket når det kommer til detaljene også, det virker slik iallefall.

Jeg er ganske skuffa over hele seansen, og fatter ikke hvordan vi kan gå fra gode tilbakemeldinger på temperament på de to siste showene til "suspect".. :( Den kommentaren var egentlig det verste, ikke sløyfa.

Usj nei. Vi hadde ikke dagen, ingen av oss. Det var også Uvas første utstilling innendørs, og det fortalte jeg dommeren da jeg fikk sløyfa. "Oh, that's probably it then, she'll do better next time" repliserte han da. Jojo, vi får håpe det da.

Men vakker-Luven min er nettopp det fortsatt hun. Jeg skjønner ikke at folk blir sure og misfornøyde med bikja etter slike opplevelser..? Hun er min fineste Luvings uansett hva en dommer måtte finne på å si :wub:

Bilde fra pinschertreff i oktober, egenhendig stjålet av Krelise:

300287_10150871829735510_872090509_21527824_932082337_n.jpg

(Si fra hvis jeg skal ta det vekk, Krelise :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suspekt temperament :lol: du kommer til å le av den senere, det vedder jeg på!

Men kjipt at det gikk slik da, selv om du jo ikke må glemme at blå er en veldig bra hund! Og fin er hun jo, og hun har ikke suspekt temperament, for det vet jeg nemlig :D Var veldig koselig å treffe deg og Uva igjen på ringtrening.

Har hatt et par ganger der jeg har gått ut av ringen med uggen følelse, at Casper bare har tullet og dommeren har vært streng... men så går det heldigvis opp igjen (litt iallefall, utstilling er nok ikke helt det jeg er best på :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsjda, ikke noe moro med sånne opplevelser :/ Men får håpe Uva ikke blir påvirket av det og takler neste innendørsutstilling bedre.

Nei.. Det verste er vel at det er lenge til neste utstiling, og jeg kommer til å bli SJITnervøs... Jeg som endelig har greid å slappe litt av i ringen. Men men. Vi må jo prøve flere ganger :)

Suspekt temperament :lol: du kommer til å le av den senere, det vedder jeg på!

Men kjipt at det gikk slik da, selv om du jo ikke må glemme at blå er en veldig bra hund! Og fin er hun jo, og hun har ikke suspekt temperament, for det vet jeg nemlig :D Var veldig koselig å treffe deg og Uva igjen på ringtrening.

Har hatt et par ganger der jeg har gått ut av ringen med uggen følelse, at Casper bare har tullet og dommeren har vært streng... men så går det heldigvis opp igjen (litt iallefall, utstilling er nok ikke helt det jeg er best på :P )

Å, tusen takk for fine ord! :flowers:

Hun er jo ikke suspekt ( :P), bare ei litt skvetten lita frøken når noe er uvant og skummelt. Og blå er kanskje ikke sååå ille nei, du har jo helt rett i det. Veldig koselig å se dere igjen også, må ikke bli så lenge til neste gang synes jeg!

Hun er nydelig! :wub:

Takk for det, jeg er helt enig! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...