Gå til innhold
Hundesonen.no

Alder på hund for kløvbæring


Labbetuss
 Share

Recommended Posts

Dette er jo et spørsmål som det er mange meninger og svar på.

Det avhenger av rasens størrelse, formen på hunden osv.

Men jeg lurer litt på, når tenker dere det er riktig å starte å bruke kløv.

En schæfer på 14 mnd HD/AA fri A. Atletisk bygd og har en ok fysisk form. Er det for tidlig å starte med feks en halvlitersflaske i hver lomme (har Ruffwear kløv) og fylle den med noen tomme poser eller et laken eller noe, for å få fylden, eller ville dere ventet ytterligere? Det er ikke skamtrening jeg er ute etter, men tilvenning og gøy.

Planen er ikke hinsides lange fjellturer, men gjerne noen korte turer i ny og ne, for å gjøre det litt gøy for hunden, og samtidig venne han til det. Han har gått med kløv to ganger tidligere, da fyllt med et dekken i hver lomme, han hoppet rundt som en og annen kenguru, enset det ikke engang. Virker som han syns det er gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Låner tråden litt :-P

Jeg har en collie hann på 13mnd. Er han fremdeles for ung til å bære f.eks. en vannflaske og matpakke på fjelltur? Turen jeg tenker på tar ca. 1 time opp 480 moh, og vi går nesten fra sjøen :) Eller bør jeg vente? Han er forholdsvis stor og veier nok en 32-35 kg(har ikke veid han på en stund)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner tråden litt :-P

Jeg har en collie hann på 13mnd. Er han fremdeles for ung til å bære f.eks. en vannflaske og matpakke på fjelltur? Turen jeg tenker på tar ca. 1 time opp 480 moh, og vi går nesten fra sjøen :) Eller bør jeg vente? Han er forholdsvis stor og veier nok en 32-35 kg(har ikke veid han på en stund)

Alle mine her kløver i perioder, jeg har en hanne i samme alder som får bære mer enn det der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over ett år og røntget er vel hovedregelen for de fleste former for belastning. Kovu trakk på ski allerede ved 7-8 mnd han, men i korte strekk og med så my hjelp vi greide å gi. :P

Kløvet gjorde vi egentlig ordentlig først nå i helga, han er snart to år, men det er bare fordi vi ikke har kommet så langt. Odin kløvet vel fra ca. ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freke kommer til å kløve denne sommeren, han er 1,5 år 1. juli.

Trekt har han gjort siden han var 7mnd, men det blir jo en helt annen type belastning enn kløving.

Han vil selvagt starte med en veldig lett kløv, og det gjør jeg forsåvidt med Denali også, fordi om hun er 3 år. Hun har jo ikke kløvet siden ifjor sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da begynner jeg å kikke etter kløv :) Tenker mest for at hunden skal få en "oppgave" på tur, og at jeg skal slippe å drasse på småting, som jeg ikke har plass til i lommen :-P takk for svar! :)

Det største problemet er vell at du kanskje må kjøpe ny kløv om et år igjen. Men ellers ser ikke jeg problemet med og begynne tidlig, så lenge man holder det på et fornuftig nivå. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...