Gå til innhold
Hundesonen.no

Tur med 8 mnd'er gammel bc


Bell

Recommended Posts

Frem til for noen uker siden kunne jeg si "gå fint" når Bell trakk i båndet for å komme seg frem og da ble båndet slakt igjen. Nå virker det ikke i det hele tatt. Hun drar alle veier og har nå funnet ut at det er kjekt å plutselig trekke ut i bilveien. Bruker halsbånd og kobbel til vanlig, men skal bestille sele så fort som mulig. Er redd for at hun skal skade seg når hun trekker sånn og jeg regner med at det tar tid å bli kvitt trekkingen.

Jeg har lest igjennom lignende tråder på forumet og ser at det blir anbefalt å stopp eller å snu. Det enkle er ofte det beste, men Bell er et realt stabeist. Hvor lenge skal jeg evt. gjøre det før jeg prøver noe annet?

En siste ting, Bell er forferdelig somlete. Jeg får ikke gått en skikkelig tur med henne fordi hun stopper hele tiden og lukter på alt. Skal jeg ha henne med videre i et greit tempo må jeg dra.. det er vinter og iskaldt ute. Jeg vil ha litt trim jeg også, men nå føler jeg at jeg kun står og fryser, mens hun gjør hva hun vil. Det er min egen feil, hun har fått lov til dette.. "alle" sa at vi måtte la henne snuse så mye som mulig sånn at hun fikk brukt hodet sitt. Hvis ikke fikk vi en bc som gikk på veggene. Og så har vi tenkt at vi ikke skulle stille for høye krav til henne før hun er gammel nok. Men nå syns jeg faktisk at det burde kunne gå ann å ta seg en tur i et ok tempo uten for mye stopp. I hvert fall på deler av turen.. Eller?

Hva gjør jeg for å få litt tempo?

Takker for alle svar :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg så peil på bc altså.. men.. Må hunden få lov til å stoppe å snuse på alt den vil for å få lov til å bruke hodet sitt?? Da må hunden min være rimelig grønnsak, for her tollereres det ikke å fly rundt å snuse overalt.. Hun får gå å snuse litt til hun har tisset og gjort fra seg, og så er det å gå pent i bånd ved min side. Når man er i bånd så følger man pent med ved mamma's side. Når man er løs kan man få leke/løpe/snuse... Sånn det er her i huset i hvertfall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en BC på 7 år nå, hun ignorer hardt det som heter å gå pent i bånd, så når vi går så har jeg 1. sele på henne 2. strikkbånd så hvis hun plutselig legger seg i det, kan jeg stoppe og holde igjen og strikken vil fordele kreftene og hun stopper. Utover det blir jeg gående og si gå pent (en løsere versjon en fot for henne). Dette gjør hun om hun VET hvor vi skal, skogen, jordet etc. Når hun var liten og dro så stoppet vi og bare ventet, jeg kan gjøre dette nå også. DA går hun tilbake til meg og venter til jeg går igjen. Ja det er kjedelig å gå en stoppe tur, snu tur, men gjør du det lenge nok og tidlig nok kan du jo kanskje håpe det endrer seg. Det at de skal få snuse blir man fortalt med alle valper. Men på et punkt så begynner jeg bare å gå videre, jeg tillatter jo tissing og alt sånt, men å stå stille annahver meter gidder jeg ikke og sier kom igjen og tar forsiktig i båndet så kommer begge to diltende.

Men jeg ville anbefalt sele for nakken til hunden din sin skyld + du har bedre kontroll over hunden i forhold til å bremse den. Jeg kan holde igjen hundene når de har sele, i halsbånd så kan BC'en bare dra meg videre med rå muskelkraft

Jeg ville fått på en sele og trent på å stoppe, snu ol. Man ser ganske idiotisk når man løper att og frem i gata og snur så fort hunden drar, men når du merker resultatet, at hunden følger med mer deg, at den går med deg på turen og at den ikke går tur med deg, så er det verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ettertid skulle jeg jo ønske at jeg ikke hadde vent henne til å stoppe når hun ville, men vi ble rett og slett "skremt" til å tro at det var dønn nødvendig. Ser jo nå at det er mange andre ting vi kan gjøre som er mye bedre mental trening/stimuli enn å snuse på bakken en hel tur. Det er vanskelig med første hunden .. og å balansere mellom når valpen skal få være valp og når den skal gå fint.

Sele er bestillt :P Takk for tips om strikkbånd, det skal jeg ha i bakhånd om vi absolutt ikke får henne til å slutte. Vi får begynne å stoppe og snu fra i dag av. Hun pleier å ta ting kjapt så jeg håper at det ikke tar altfor lang tid. Men det her er en av de tingene jeg absolutt vil ha på plass så jeg blir vel pent nødt til å bruke den tiden det tar. Heldigvis er hun ikke så stor (ca 15 kg).

Men når hun stopper opp for å snuse, skal jeg bare dra henne videre med meg da eller? Eller må det trenes inn gradvis? Hun stritter i mot med alt hun har hvis jeg prøver å få henne med videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier 'Nå går vi!' og hvis hunden ikke blir med før setningen er ferdig så drar jeg. Da har Ellie lært seg at hun må komme før det for ikke å bli dratt i. Men jeg tror det blir vanskeligere for din, som er vant til å stå lenger å snuse. Så jeg tror jeg ville tatt med noen skikkelig gode godbiter i starten, vist dem når du sier det (da lukter hun godbiten og blir sikkert med) så du får belønnet riktig adferd og det blir lettere for henne å skjønne hva du vil.

Også lurer jeg på om du har henne noe særlig løs? Hun burde jo få luktet fra seg da, så hun ikke trenger å gjøre det så mye i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt border collie i 8 år...før vi fikk barn ,"trente" hun hodet ved å gjete sau og lydighet.Etter vi fikk barn, ble det lite saue-gjeting pga vi måtte kjøre et stykke. Men lydighets trening i hundeklubben eller på plenen eller i stua i tillegg til gode turer...gjerne uten bånd ble det en del av .Hun "gjeta" aldri på biler ,unger eller noe.Men har enn skaffet seg border-collie ,må de få bruke hodet og jobbe litt hver dag:)Herlige hunder;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke hun skal ha løpetid før utpå våren så det er nok mer enn 1 mnd unna. Men jeg snakket med mannen min nå og han er visst strengere når han går tur. Da følger hun hans tempo, altså hun drar i båndet med ham også, men hun somler ikke like mye. Så det er nok bare jeg som diller litt for mye med henne.. var mer bestemt på tur i dag og da gikk det fint. Prøver å belønne og skryte når hun har en grei fart og følger meg.

Ja, hun er løs i hvert fall 1-2 ganger om dagen. Vi har to ulike barnehager vi går til. Det er ingen barn der på denne tiden og de er helt inngjerdet så der er det supert å løpe rundt, kaste ball, øve på innkalling osv.

Vi legger inn mentaltrening for henne så godt vi kan. Noen dager blir det ikke så mye, men noe blir det alltid. For tiden øver vi på fot, dekk, gå fint i bånd, innkalling, hente spesifikke ting. Lærer henne ting jeg får til å lære videre for og si det sånn. Vi har ikke så altfor mye erfaring så vi tar en ting av gangen. Hun liker å lete etter godbiter og vi har en leke hun kan bryne seg litt på. Prøver å finne på egne leker også så hun må tenke litt. Men så er det disse turene da.. jeg vil jo at det skal være kjekt for begge og jeg har ikke villet dra henne rundt på tur. Men jeg ser jo nå at det finnes en mellomting mellom å stoppe hver meter og å bare peise på. :icon_confused:

Og ja, det er absolutt herlige hunder! :hyper: Jeg har falt helt pladask for rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter hun løpetid? Min blir avisleser delux ca en mnd før løpetid, hun snuser verre enn en hannhund som lukter stådager.. Men hun klaprer ikke med tenna da :whistle:

Jeg tok feil. I dag begynte løpetiden hennes! jeg trodde hun allerede hadde hatt en runde og at det var 6 mnd'er i mellom, men den forrige var kanskje bare en prøverunde. Sist vi trodde hun hadde løpetid var da hun var 5,5 mnd.

Nå har jeg et ekstra spørsmål hvis noen har tid å svare. Er det vanlig at en tispe ikke vil gå langt fra huset sitt når hun har løpetid?

Syns Bell virker litt deppa. Vanligvis når vi finner frem båndet og åpner døren er hun første mann ut og drar ned trappen. Nå må hun lokkes avgårde. Dessuten skyndtet hun seg med å gå på do sånn at hun kunne gå inn igjen. Vanligvis er det omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frem til for noen uker siden kunne jeg si "gå fint" når Bell trakk i båndet for å komme seg frem og da ble båndet slakt igjen. Nå virker det ikke i det hele tatt. Hun drar alle veier og har nå funnet ut at det er kjekt å plutselig trekke ut i bilveien. Bruker halsbånd og kobbel til vanlig, men skal bestille sele så fort som mulig. Er redd for at hun skal skade seg når hun trekker sånn og jeg regner med at det tar tid å bli kvitt trekkingen.

Jeg har lest igjennom lignende tråder på forumet og ser at det blir anbefalt å stopp eller å snu. Det enkle er ofte det beste, men Bell er et realt stabeist. Hvor lenge skal jeg evt. gjøre det før jeg prøver noe annet?

En siste ting, Bell er forferdelig somlete. Jeg får ikke gått en skikkelig tur med henne fordi hun stopper hele tiden og lukter på alt. Skal jeg ha henne med videre i et greit tempo må jeg dra.. det er vinter og iskaldt ute. Jeg vil ha litt trim jeg også, men nå føler jeg at jeg kun står og fryser, mens hun gjør hva hun vil. Det er min egen feil, hun har fått lov til dette.. "alle" sa at vi måtte la henne snuse så mye som mulig sånn at hun fikk brukt hodet sitt. Hvis ikke fikk vi en bc som gikk på veggene. Og så har vi tenkt at vi ikke skulle stille for høye krav til henne før hun er gammel nok. Men nå syns jeg faktisk at det burde kunne gå ann å ta seg en tur i et ok tempo uten for mye stopp. I hvert fall på deler av turen.. Eller?

Hva gjør jeg for å få litt tempo?

Takker for alle svar :whistle:

Har hun hatt løpetid? Vi har en tollerfrøken på 8 mnd som viste AKKURAT samme tegnene før hun fikk løpetid og under løpetiden. Var de signalene sammen med at hun heeele tiden ville på do som gjorde at vi oppdaget det. Det har vært helt forferdelig frustrerende, vi har knapt fått kontakt med henne ute på tur. De siste dagene har hun vært seg selv igjen og det har vært helt vidundelig å kunne få henne til å gå fot og andre øvelser mens hun faktisk fokuserer :)

Edit: Nå så jeg jo at du allerede har sagt hun nettopp har hatt løpetid. Når det kommer til at hun virker deprimert så kan det være innbilt svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok feil. I dag begynte løpetiden hennes! jeg trodde hun allerede hadde hatt en runde og at det var 6 mnd'er i mellom, men den forrige var kanskje bare en prøverunde. Sist vi trodde hun hadde løpetid var da hun var 5,5 mnd.

Nå har jeg et ekstra spørsmål hvis noen har tid å svare. Er det vanlig at en tispe ikke vil gå langt fra huset sitt når hun har løpetid?

Syns Bell virker litt deppa. Vanligvis når vi finner frem båndet og åpner døren er hun første mann ut og drar ned trappen. Nå må hun lokkes avgårde. Dessuten skyndtet hun seg med å gå på do sånn at hun kunne gå inn igjen. Vanligvis er det omvendt.

Det hørtes veldig ut dom "rett-før-løpetid-atferd" ja. Det er ikke alltid 6 mndr i mellom løpetider, alle hunder har forskjellig syklus. Noen har hver 3 mnd, noen en gang i året, og noen med veldig ujamne mellomrom. Min hadde i april, så desember, så juli, og jeg aner ikke når den neste kommer. Men den intense snusinga er et sikkert tegn på at den er rundt hjørnet :) Mange blir veldig huskjære, sover mer og spiser mindre (eller blir matvrak). Det er som mennesker, vi reagerer alle forskjellig på mensen. La henne få lov å være hjemme og sove om det er det hun vil.

Edit: Nå så jeg jo at du allerede har sagt hun nettopp har hatt løpetid. Når det kommer til at hun virker deprimert så kan det være innbilt svangerskap.

Hun må nesten bli ferdig med løpetia før hun får innbildt :whistle: Innbildt kommer ca 6-8 uker etter løpetid, dvs når valpene skulle vært født. Innbildt er også HELT normalt, alle inntakte tisper får det, men hvor sterk grad er varierende. Om de lekker voldsomt med melk, vokter på "babyene" sine (leker osv) osv finnes det både kjerringråd og medisiner man kan gi for å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :P har gått og bekymret meg veldig siden hun har virket så annerledes ut, men hvis det er noe som kan skje ved løpetid så går det vel over når løpetiden er ferdig. Det har gått en uke nå og humøret ser ut til å bli bedre. Tror det her er den roligste uken vi noen gang har hatt siden vi fikk Bell :whistle: Håper for hennes del at hun ikke får det her så ofte.. virker ikke så kjekt ut.

Håper vi slipper innbildt svangerskap-problemer, men jeg skal definitivt være på utkikk :) takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...