Gå til innhold
Hundesonen.no

Lysterkt fastobjektiv, hvilket?


Lola Pagola

Recommended Posts

Jeg har lyst på et lysterkt fastobjektiv til Nikon, som tar superskarpe og lyse bilder uten at jeg trenger jobbe for det. Neida (joda). Men vet ikke hvilket jeg skal velge, er jo så mye... hvor begynner jeg?

Har nikonkamera.

Trenger ikke være alt for stiv pris altså.

Legg gjerne med eksempler på bilder tatt med ditt fastobjektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst på et lysterkt fastobjektiv til Nikon, som tar superskarpe og lyse bilder uten at jeg trenger jobbe for det. Neida (joda). Men vet ikke hvilket jeg skal velge, er jo så mye... hvor begynner jeg?

Det kommer jo an på hva du har tenkt å bruke det til, hvor du skal bruke det etc. Et 50 mm objektiv kan bli for "trangt" når du kommer innendørs (dvs du kommer ikke langt nok unna til å få med alt du vil), mens en 35 mm blir for lite utendørs. Du må også huske på at det er vanskeligere å få sylskarpe bilder jo åpnere blender du har siden stor blender gir veldig liten dybdeskarphet.

Jeg har en 50 mm Nikkor f 1,4 - det er lyssterkt, men det gjør likevel ikke underverker om det er dårlig lys. F1,4 gir så liten dybdeskarphet at det egner seg best til stillfotografering iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veeeeldig glad i mitt Nikkor 50mm f/1.4. Syns det blir veldig bra bilder ut av det, og det er det jeg også bruker på innendørs utstillinger. Men på utstillinger skulle jeg ønsket meg 85mm kanskje, og innendørst hjemme ville jeg vel hatt 35mm. Men har fått brukt 50mm veldig mye, både ute og inne.

Kan se litt bilder her og her(vet det kun ligger bilder tatt med 50mm på de)

Ellers har du bilder fra Dogs4all her!

Har blitt så glad i det objektivet, så er ofte det jeg bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la i Wilda sin tråd inn bilder tatt med et Canon 50mm f/1.8, finnes likedann til Nikon også, Monica sitt er vel hakket bedre og dyrere en mitt hvis ikke jeg tar feil?

Her ligger det eksempler på bilder jeg har tatt. Objektiver koster rundt en 1000lapp. :blink:

Jeg måtte ha det objektivet jeg har for å kunne få autofokus med mitt kamera. Ellers hadde jeg nok gått for det som er hakket billigere til Nikon. Men Så vidt jeg vet har de ikke noe så billig som 1000kr til Nikon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte ha det objektivet jeg har for å kunne få autofokus med mitt kamera. Ellers hadde jeg nok gått for det som er hakket billigere til Nikon. Men Så vidt jeg vet har de ikke noe så billig som 1000kr til Nikon.

Ah,men det er vel for at du ikke har motor i huset det?

Jeg vet ikke hva som finnes til Nikon, men ville nesten trodd de hadde tilsvarende.

Edit, jeg fant jeg fant:

http://www.japanphoto.no/product/objektiv/nikon/nikon-nikkor-af-d-50mm-f-1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hva du har tenkt å bruke det til, hvor du skal bruke det etc. Et 50 mm objektiv kan bli for "trangt" når du kommer innendørs (dvs du kommer ikke langt nok unna til å få med alt du vil), mens en 35 mm blir for lite utendørs. Du må også huske på at det er vanskeligere å få sylskarpe bilder jo åpnere blender du har siden stor blender gir veldig liten dybdeskarphet.

Jeg har en 50 mm Nikkor f 1,4 - det er lyssterkt, men det gjør likevel ikke underverker om det er dårlig lys. F1,4 gir så liten dybdeskarphet at det egner seg best til stillfotografering iallefall.

Jeg har ikke noe objektiv som fungerer optimalt innendørs (ellers så er det jeg som bare ikke får det til), men ja, innendørsbruk først og fremst tror jeg, og vil gjerne ha ett som fungerer bedre i hall enn de linsene jeg har.

Oj, jeg har alltid trodd at bildene ble best om jeg åpner blenderen så mye jeg kan jeg :frantics: jo mer lys, jo skarpere liksom. Synes RTL sine bilder her nede er veldig fine, er vel det bruket jeg tenker meg egentlig, litt ute og litt inne. Hunder i bevegelse fks.

Jeg er veeeeldig glad i mitt Nikkor 50mm f/1.4. Syns det blir veldig bra bilder ut av det, og det er det jeg også bruker på innendørs utstillinger. Men på utstillinger skulle jeg ønsket meg 85mm kanskje, og innendørst hjemme ville jeg vel hatt 35mm. Men har fått brukt 50mm veldig mye, både ute og inne.

Kan se litt bilder her og her(vet det kun ligger bilder tatt med 50mm på de)

Ellers har du bilder fra Dogs4all her!

Har blitt så glad i det objektivet, så er ofte det jeg bruker.

Flotte bilder! Høres ut som 50 mm er et bra allround-valg da egentlig... hm

Jeg la i Wilda sin tråd inn bilder tatt med et Canon 50mm f/1.8, finnes likedann til Nikon også, Monica sitt er vel hakket bedre og dyrere en mitt hvis ikke jeg tar feil?

Her ligger det eksempler på bilder jeg har tatt. Objektiver koster rundt en 1000lapp. :banana:

Det var jo veldig billig! Og det er jo sånne bilder jeg vil ta, som du har tatt der. Men ja, kommer vel an på fotografen og :banana: har du etterbehandlet noe, isåfall hva?

Jeg måtte ha det objektivet jeg har for å kunne få autofokus med mitt kamera. Ellers hadde jeg nok gått for det som er hakket billigere til Nikon. Men Så vidt jeg vet har de ikke noe så billig som 1000kr til Nikon.

Knurr... har de ikke det nei...

Ah,men det er vel for at du ikke har motor i huset det?

Jeg vet ikke hva som finnes til Nikon, men ville nesten trodd de hadde tilsvarende.

Edit, jeg fant jeg fant:

http://www.japanphoto.no/product/objektiv/nikon/nikon-nikkor-af-d-50mm-f-1.8

Oooh, kult! (jeg svarer etter jeg har qoutet jeg nemlig, så tråden tar fine vendinger :hyper: ). :banana: Kanskje jeg skal gå for det der da, rett og slett!

EDIT!

Tilfeldigvis gikk jeg inn på brukervurderingene på akam, og gikk inn på den med minst stjerner. Der sto det:

Nikon Nikkor AF 50mm f/1.8D:

Bra, men..

21. aug 2009 – Forfatteren er anonym.

Konklusjon

Autofokusen fungerer ikke sammen med D5000(og noen til). Trist, men sant. Opplever ellers at det er et bra objektiv, så jeg skulle ønske AF fungerte.

Jeg har D5000...

Håper ikke det er tilfellet, at det ikke fungerer, for det var mange positive tilbakemeldinger på det objektivet, jeg ble overbevist iallefall. Må prøve å undersøke litt.

EDIT2

Wikipedia har svar. The lack of an internal autofocus motor means that this lens can only use manual focus on entry level cameras such as the D40, D60, D3000 or D5000.

Så det var derfor ja... det er en stor ulempe, at det ikke har autofokus. Det tror jeg nesten jeg må ha altså :/

Hva nå? *knurr*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale dette Det passer til kameraet ditt. Tror du kommer til å angre hvis du kjøper 1.8 isteden for 1.4 til ditt bruk. Er endel dyrere da...

Edit; prøvd å fikset link... får ikke til, så her : http://www.japanphoto.no/product/objektiv/nikon/nikon-nikkor-af-s-50mm-f-1.4g :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT2

Wikipedia har svar. The lack of an internal autofocus motor means that this lens can only use manual focus on entry level cameras such as the D40, D60, D3000 or D5000.

Så det var derfor ja... det er en stor ulempe, at det ikke har autofokus. Det tror jeg nesten jeg må ha altså :/

Hva nå? *knurr*

Ja, for i disse er det ikke innebygd motor, eller noe sånt. Så skal du ha 50mm med autofokus må du nok gå for det samme jeg har (nå er det dog 500kr billigere, jeg betalte 3000 for det).

Her kan du se det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale dette Det passer til kameraet ditt. Tror du kommer til å angre hvis du kjøper 1.8 isteden for 1.4 til ditt bruk. Er endel dyrere da...

Edit; fikset link

Linken virker ikke?

Ja, for i disse er det ikke innebygd motor, eller noe sånt. Så skal du ha 50mm med autofokus må du nok gå for det samme jeg har (nå er det dog 500kr billigere, jeg betalte 3000 for det).

Her kan du se det.

Ja det har jeg sett på, men det er ikke fullformat? Hva betyr det egentlig, er det dumt? Synd det ikke går med det billige, for det virket så veldig bra. :/ Men da må det vel kanskje bli det. Eller har sigma (og tamron?) gode, rimelige alternativer? Finnes det en god side der man kan sortere objektiver? Jeg søker og roter, men går meg litt vill må jeg si, i tall og verdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har jeg sett på, men det er ikke fullformat? Hva betyr det egentlig, er det dumt? Synd det ikke går med det billige, for det virket så veldig bra. :/ Men da må det vel kanskje bli det. Eller har sigma (og tamron?) gode, rimelige alternativer? Finnes det en god side der man kan sortere objektiver? Jeg søker og roter, men går meg litt vill må jeg si, i tall og verdier.

Vet ikke hva fullformat vil si :frantics:

Kan ikke se at jeg finner noen rimeligere alternativer om du må ha autofokusen. Jeg bruker som regel japanphoto sin side, og går du i menyen til venstre der kan du velge objektiv, og huke av for de aktuelle merkene (nikon, tamron, sigma), justere pris og brennvidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...