Gå til innhold
Hundesonen.no

Speilrefleks forklaringer

Djervekvinnen

Recommended Posts

Da har jeg fått kameraet mitt, og jeg må si at jeg satt litt slik med det i hånden idag: :(

hehe. :(

Finns det noen sider på nett hvor det står forklart litt om bruk av de ulike innstillingene? (helst på norsk) Jeg har lest i bruksanvisningen, men det stod ikke sånn kjempegodt forklart egentlig.. hjalp ikke stort når alt var på svensk hehe.

Jeg lurer på når skal man ha lav ISO på innstillingen, og når skal man bruke høy?

Hvilke innstillinger er best å bruke på innebilder?

Når skal Blitzen brukes for best resultat?

Jeg fikk veldig blurry bilder når hunden beveget på seg (inne), selv i action/fart modus, hva er galt?

Er det andre gode huskeregler og tips til oss ferskinger?

Andre kan også legge inn spørsmål hvis de lurer på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra tråd, lurer på en del selv men har egentlig funnet ut av mye bare ved å teste ut forskjellig.

ISO stiller man opp når det er dårlig lys (kan bli kornete bilder desverre)

og ned når lyset er bra.

Bedre at bildene er litt for mørke enn litt for lyse, enklere og "reparere" mørke bilder i Photoshop.

Syns selv det er best å ta bilder i RAW format, og bruke lighroom+photoshop. Har fått helt kornete/mørke bilder til bra bilder av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det mye å si hvilke kamera man har? Er ikke instillingene de samme? :( sånn bare at forskjellene er hvor mye man kan stille på. (er ikke så inne på det da)

Det er pentax Kx med standard linse 18-55. Så ikke sååå mange muligheter med andre ord.

Jo, men tenkte om du har samme kamera som meg, så finnes det fks. en kjæledyr-funksjon (:(), som jeg synes fungerer veldig bra til hunder i fart. Men det har du ikke ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn ut om kamera har en auto-funksjon. Til å begynne med brukte jeg bare den, slik at jeg fikk bli kjent med det. På mitt (Nikon) står det P på programvalghjulet. Eller du kan sette det på auto-blitz. På begge funksjonene stiller apparatet inn iso, blender og lukker. Og fokuserer selv. Så kan du konsentrere deg om å finne motiv og komponere bildene:) De mer avanserte innstillingene brukte jeg ikke det første halve året, tror jeg! Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Har det mye å si hvilke kamera man har? Er ikke instillingene de samme? :( sånn bare at forskjellene er hvor mye man kan stille på. (er ikke så inne på det da)

Det er pentax Kx med standard linse 18-55. Så ikke sååå mange muligheter med andre ord.

Pentax k-x synes være et helt greit kamera med mange muligheter. Her er en kort introduksjon. På YouTube finner du endel info som jeg tror kan være til nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha! Idag fikk jeg prøvd det mer ute. Og det var ganske vanskelig. Fikk mange blurrye bilder, og snøen hjalp ikke akkurat på + at man ikke har noe godt lys her (ikke sol). Fikk ingen bra løpebilder. Og når jeg tok nære bilder av ansiktet på hundene, ble det dårlig med blitz (som slo seg automatisk på på Auto), samt fokuset ble mest på nesen på hundene. Nesa ble veldig klar, mens resten av ansiktet ble litt mer utydelig, og bakgrunnen helt utydelig (akkurat det var ok)

De bildene som ble best, var de som ble tatt når hunden satt helt rolig, og jeg ikke hadde blitz på, men det ble såpass mørkt at jeg var nødt å justere det i photoshop etterpå.

Her er to som er ganske lik de fleste jeg tok (ligner på når jeg bruker kompaktkameraet)

IMGP0094.jpg

IMGP0056.jpg

Mener begge er tatt med sport/bevegelse funksjonen

Her er et som jeg ble fornøyd med. (men føler at nesen blir mest fokus egentlig, og resten ikke fullt så klart.. Måtte fikse litt på lyset i PS etterpå. Brukte portrett funksjonen.

vinter3.jpg

Det var litt av det jeg slet med idag :( hehe. Må bare fortsette å prøve. Venter på kamera veska i posten. Kjente at det var litt tungvindt uten veske.

Og forresten! Hvordan fjerner dere snutemerke på linsa? Selvfølgelig skulle det jo skje ganske så fort jeg skulle fotografere :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si fra om du vil ha hjelp til manuelle instillinger. :blink: Men, grunnen til at du får blury bilder er lyset. Du har et lyssvakt objektiv, som krever endel lys for å få bra bilder. Blitz på actionbilder er sjelden særlig vellykket, men det kan gå med litt flaks. Prøve seg frem. Når du har så dårlig lys, så sett iso opp på 800 og se om bildene blir veldig kornete. Blir de det så må du sette ned isoen litt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke engang prøve å ta bilder når det er så dårlig lys. Da ligger speilreflekskameraet hjemme, og mobil/kompaktkamera får være med hvis det er "nød" og jeg må vise noe fram.

Ang det siste bildet er det fint, men fokuser heller på øynene på hunden. Det gjør du nok lett ved å holde kameraet "litt opp" av nesen slik at midten havner på øynene, trykk utløserknappen halvveis ned, og beveg deretter kameraet opp ned/høyre venstre alt etter hvor du vil ha hunden i bildet.

Å ha på lukkerprioritet når sola endelig kommer kan være lurt, actionbilder tas gjerne i rundt 1/800-1/2000 her i huset. Alt etter lite / mye lys (jo mindre lys jo lengre lukkertid) - og husk å variere ISO'en etter lyset. ISO800 kan i verste lysforhold kanskje gi actionbilder :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da sitter jeg her og klyper meg i armen, fordi Edeward ga meg både utgangsstilling og flere meter med fot gjennom tre vendinger og flere stopp med sitt uten å ha forventninger om verken lek eller godis for det. Hadde ingenting fremme, og attituden hans tilsa at han gjorde det bare for interaksjonen og noe å gjøre sammen. Kanskje er metoden effektiv - han har begynt forbinde handlingen i seg selv med noe bra? Det er den faglige forklaringen. ..men ved å antropomorfisere kan det også ha vært for å belønne meg for å ha vært flink mams og servert ham rikelig med vom for å sitte pent og vente mens jeg kaster "apporten" - som jeg sliter med å kommunisere hvordan jeg ønsker levert. Det er vårt nye problem for tiden. Han blir forbanna fordi jeg ikke tar imot når han bare slipper den foran meg og begynner kjefte på meg fordi jeg krever å få den i hånden før jeg serverer noe. Vi har hatt mange sånne runder nå, og jeg forstod endelig at vi må tilbake noen skritt og trene på å holde apporten igjen. Gått altfor fort og klønete frem.  Ellers har Jokke kommet tilbake. Antar det er fordi testikkelen som ikke har kommet ned i pungen vokser i størrelse og er ukomfortabel der den sitter. På gjerdet om å fjerne den, fordi jeg er usikker på om jeg vil fjerne bare den ene som ikke har kommet ned, eller kastrere ham fullstendig. Har på følelsen av at den avgjørelsen blir tatt litt uti puberteten ^^ Det er vanskelig, altså. På den ene siden virker den ballen på feil sted ubehagelig for ham, og det er en fare for kreft i den. På den andre siden er kirurgi kirurgi. Fordi den har vært jojo, nede i pungen i perioder og ligget utenfor kanalen, i lysken, så er det stadig en sjanse for at den kommer helt ned. Da er det dumt å utsette ham for kirurgi unødvendig. Hormonene har flere effekter på helse og humør, er ikke bare der for forplantning. Noen av effektene vil en helst være foruten, men å fjerne dem kan også medføre uønskede helse- og adferdsendringer. En kan vel tilføre hormoner kunstig dersom det blir et problem. Et mindre onde enn testikkelkreft. ..men fjerne en eller begge, og når?  Antakelig er han 8 år og har fått en kreftdiagnose innen jeg klarer bestemme meg.   
    • Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...