Gå til innhold
Hundesonen.no

Hallo alle sammen!

Stille

Recommended Posts

Skrevet

Hei!

Jeg har nok ingen hund, men fant ut at det kanskje går an å være medlem av hundesonen likevel... Dessuten ble det så mye snakk om en sånn "vis nytt innhold"-knapp, og det hørtes jo praktisk ut. :getlost:

Jeg er altså 22 år gammel, studerer i Tromsø, og har vært interessert i hunder så lenge jeg kan huske. Foreldrene mine vokste opp med henholdsvis beardis og cocker, og mamma hadde en vorsteh som dessverre døde før jeg ble født. Selv om foreldrene mine aldri har hatt hund sammen har både besteforeldre, tanter og onkler "bestandig" hatt hunder, blant annet hadde farfaren min en cocker som var min aller beste venn.

Selv har jeg forelska meg totalt i Lagotto Romagnolo, men det blir nok minst et år til hundekjøp blir aktuelt. Jeg vil gjerne være uavhengig og uansvarlig student en liten stund til, dessuten vil jeg gjerne komme i gang med master og være litt etablert på mitt neste studiested før jeg begynner å se etter kull. Men det betyr ikke at jeg ikke kan lese, se videoer, lete etter oppdretter, lese litt mer, og drømme! :icon_confused:

Jeg har vel egentlig fulgt med på hundesonen litt sånn fram og tilbake de siste par årene, og sånn sett var det kanskje på tide at jeg registrerte meg. ooog nå er lunsjen min over, så jeg får heller stoppe der. :lol:

Skrevet

Velkommen:) Jeg er også hundeløs for tiden (skal skaffe meg hund i løpet av dette året), men har vært her på hundesonen en stund likevel:) Mange trivelige folk her, så tror nok du kommer til å trives:)

Skrevet

Velkommen!

Jeg er tidloes hundeloes selv. :icon_confused: Dvs. jeg er student og hundene er hjemme.

Saa selv teller jeg ned til dagen jeg skal faa helt egen hund, det er jo bare 4 & 1/2 aar til! :getlost:

Skrevet

Vi er flere som (for tiden) er hundeløse, men det er veldig lov å henge her allikevel :icon_confused:

Det var det jeg også konkluderte med ja, jeg kunne vel ikke akkurat være den eneste i verden som har lyst på hund men ikke har det nå. :getlost:

Mange trivelige folk her, så tror nok du kommer til å trives:)

Det gjør jeg sikkert. :lol:

Veldig lurt å bli medlem før du får hund, for man lærer masse her inne altså!

Jepp, det var det jeg også tenkte. Det blir ikke hund nå uansett, så da kan jeg like gjerne bruke tida på å plukke opp så mye som mulig sånn teoretisk. Og så virker det jo som om folk har det trivelig her inne. :lol:

Saa selv teller jeg ned til dagen jeg skal faa helt egen hund, det er jo bare 4 & 1/2 aar til! :P

Hihi, kjenner følelsen. Nå har jeg bare 1-2 år igjen av den ventetida, da. :P

Du vet vel at det er lagottoer i Tromsø? Er i alle fall ei som har ganske god kontroll på rasen (mitt intrykk i alle fall) :-)

Nei det visste jeg ikke, fortell? :lol:

Jeg jobba på fjellheisen en stund, og da var det lagottoer også innom. Men på jobb var jeg som regel ganske travel, så jeg rakk sjelden å veksle så mange ord med eierne.

Skrevet

Nei det visste jeg ikke, fortell? :icon_confused:

Jeg jobba på fjellheisen en stund, og da var det lagottoer også innom. Men på jobb var jeg som regel ganske travel, så jeg rakk sjelden å veksle så mange ord med eierne.

Sender deg pm

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...