Gå til innhold
Hundesonen.no

Attåthund

Carina

Recommended Posts

• Svar 126
  • Created
  • Siste svar

Fordi "attåthund" for meg høres ut som en hund som skal være "lettvint" og enkel, og vokterraser som azawakh oppfattes ofte ikke som det.

En mynde som er vokterrase? Trodde de var jakthunder som jakta på syn, jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soppen daaaa! :(

Bardmand: Jeg føler nå jeg har forklart ganske godt hva jeg mener med attåthund i denne tråden. Jeg har erfaring med hunder med både forsvar, skarphet og mye jakt, jeg er bare ikke ute etter hund som krever timesvis med mental trening i uka. Som tidligere nevnt.. Er jo bare å lese hele tråden liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror soppen driver Faraohundpushing jeg :( Nei, men helt enig- Vi trenger en faraohund her på sonen og de er herlige synes jeg! :lol: Det du sier om møte med faraohunden synes jeg stemmer med de jeg har møtt, ikke skeptisk men det er MAMMA som gjelder liksom. (Eller i mine møter pappa da de jeg kjenner blir eid av to gutter/menn :( )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Azawakhen har mye vokt også. Slipper ikke inn hvem som helst i sitt hjem, etter hva jeg har skjønt :D

Men Caranthir har belgere, de leker vaktbikkjer de og, så det i seg selv er vel ingen grunn til at faraohunden ikke kan være attåthund? Akkurat den delen gjør de liksom ikke for vanskelige til å være en tilleggshund? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Caranthir har belgere, de leker vaktbikkjer de og, så det i seg selv er vel ingen grunn til at faraohunden ikke kan være attåthund? Akkurat den delen gjør de liksom ikke for vanskelige til å være en tilleggshund? :blink:

Nå snakket bardman om azawakh, ikke om faraohund, angående dette med vokt. Jeg vet ikke om faraohund har vokt i seg.

Alt lar seg nok gjøre, om man bare går inn for det. Jeg tror ikke Caranthir kommer til å ha spesielt problemer uansett hvilken mynde hun evt. skulle velge seg, men bare huske på at sosialisering og miljøtrening kanskje er ekstra viktig for disse skapningen, spesielt de mer sære variantene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakket bardman om azawakh, ikke om faraohund, angående dette med vokt. Jeg vet ikke om faraohund har vokt i seg.

hehe.. Jeg var så opphengt i at hun skal ha faraohund at det ble til at jeg skrev faraohund. Men det forandrer egentlig ingenting, poenget er at hun kan håndtere hunder som leker vaktbikkjer.

Alt lar seg nok gjøre, om man bare går inn for det. Jeg tror ikke Caranthir kommer til å ha spesielt problemer uansett hvilken mynde hun evt. skulle velge seg, men bare huske på at sosialisering og miljøtrening kanskje er ekstra viktig for disse skapningen, spesielt de mer sære variantene :blink:

Omtrent som for sarte belgere, med andre ord :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg synes du burde hatt schäferhund eller border collie som attåthund, bare for å henge meg på "mine raser passer til det du vil ha uansett formål". :blink:

Men faraohunder er jo utrolig vakre! Peneste myndene i mine øyne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hva med malinois, den må jo gå rett inn i flokken av det du har fra før uten å kreve noe særlig ekstra..?

jeg ble litt inspirert av Nirm sitt innlegg, så ja det er en fleip for de som lurer. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. Jeg var så opphengt i at hun skal ha faraohund at det ble til at jeg skrev faraohund. Men det forandrer egentlig ingenting, poenget er at hun kan håndtere hunder som leker vaktbikkjer.

Bare sånn for å si det, azawakh leker ikke vaktbikkjer. De ble, i tillegg til jakt, brukt for å beskytte leiren og buskapen mot inntrengere. Og dette er skrevet uten å si noe om hvorvidt TS kan håndtere det eller ikke :lol:

Men TS, om du vurderer azawakh vil jeg anbefale deg å ta kontakt med eiere/oppdrettere/raseklubb og få hakket bedre informasjon enn du får her. De er ikke umulige, men ikke en rase jeg umiddelbart vil anbefale uten en litt mer grundig research :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen! Jeg tror som sagt ikke vokt osv skal bli noe problem å håndtere, jeg er bare ikke ute etter en hund som krever like mye mental stimuli som de jeg har fra før.

Har sendt avgårde noen mailer til faraooppdrettere for å spørre mer om rasen, dette er 8 dager siden og jeg har fått svar fra 1 av 6.. Til gjengjeld fikk jeg veldig utfyllende svar fra hun som faktisk har svart, og det virker så langt som at jeg har rett oppfatning av rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår selvsagt et slag for farao siden de bare er er fantastisk bedårende :lol: Jeg begynner å kjenne noen faraoer og det er herlige hunder på sin sære måte :)

Bilder av alle faraoene på MyDog, kompisen min med BIM-hunden, og jeg kan sikkert fikse så du får klå på henne så mye du vil :P :

http://picasaweb.google.com/simontienhansen/StoraStockholmINTKCShowDec19th2010#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan sikkert fikse så du får klå på henne så mye du vil :)

Og "med så mye du vil", mener Benedicte selvsagt "nok til at du blir enda mer forelska, fordi det er verdens fineste attåthund til Carina, men ikke så mye at du føler du ikke trenger en selv fordi du uansett får klå så 'mye du vil'." :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn for å si det, azawakh leker ikke vaktbikkjer. De ble, i tillegg til jakt, brukt for å beskytte leiren og buskapen mot inntrengere. Og dette er skrevet uten å si noe om hvorvidt TS kan håndtere det eller ikke

Hehe, nei Azawakh leker virkelig ikke vakthund. Slutter meg til hva Bård og Tøfflus skriver i forhold til Az. Dette er en rase kun for spesielt interesserte. Men for de som er lidenskapelig interessert i rasen og ekstremt interessert i deres opphav, og deres opprinnelige temperament og væremåte;- er dette en meget behagelig, enkel, lojal, kjærlig, mild og ikke minst lettlært hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På MyDog fikk jeg snakket med en faraohundeier og hilst på farao. Det var et heller kjølig møte, men ingen skepsis, så det var perfekt. :x En hund som var kjempeopptatt av mamma og godbiter, men ikke brydde seg om at jeg tafset vilt på han. Også så flott. :icon_confused:

Noen spurte om grunnen til at whippet ikke er aktuell, og det er fordi jeg har nok vært uheldig med mine møter. De jeg har møtt har vært pissenervøse for både folk og andre hunder, eller noen skikkelig sutreklumper.. Derfor har jeg fått den rasen litt opp i halsen. :hyper:

Huff da,, da har du desverre møtt helt feil individ av rasen,, for slik er ikke mine, det kan jeg trygt bekrefte:) og jeg har 8 av rasen... da lurer jeg virkelig hvordan whippets du har møtt,, for en whippet skal ikke være nervøs,, faktisk den av mynderasene som er mest frempå og trygge på seg selv.

Jeg bruker jo den ene whippeten min på skole med mange elever og da har han nødt til å fungere. En annen av mitt oppdrette driver sin utdanning som terapi hund. Så fryktelig synd at du ikke har møtt en av de fantastiske i sitt slag. Jeg kan med hånda på hjertet bekrefte at det er ikke slik jeg kjenner til rasen i hvertfall.

Men uansett lykke til i ditt rasevalg.

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Huff da,, da har du desverre møtt helt feil individ av rasen,, for slik er ikke mine, det kan jeg trygt bekrefte:) og jeg har 8 av rasen... da lurer jeg virkelig hvordan whippets du har møtt,, for en whippet skal ikke være nervøs,, faktisk den av mynderasene som er mest frempå og trygge på seg selv.

Jeg bruker jo den ene whippeten min på skole med mange elever og da har han nødt til å fungere. En annen av mitt oppdrette driver sin utdanning som terapi hund. Så fryktelig synd at du ikke har møtt en av de fantastiske i sitt slag. Jeg kan med hånda på hjertet bekrefte at det er ikke slik jeg kjenner til rasen i hvertfall.

Men uansett lykke til i ditt rasevalg.

Kristin

Jeg er helt enig i at de fleste whippets er snille og greie hunder. Det er en av de rasene jeg tenker på som de mest ukomliserte rasene, men det betyr jo ikke at alle er det. Til tross for at det er mitt generelle inntrykk av rasen er det, bare rundt her jeg bor, 4 stk som henger i båndet og gneldrer og fråder etter hunden min når vi går forbi (tre av de har samme eier da og drar sikkert hverandre opp, men allikevel). At disse ikke er greie i møte med andre hunder betyr selvfølgelig ikke at de fleste whippets ikke er det, men det finnes da variasjon innen denne rasen også. Jeg har også møtt en del whippets som er litt vel pysete av seg. Bare nevner det for å si at det er en del variasjoner i gemytt innen denne rasen også :frantics: Om man bare har møtt noen få individer av en rase blir ofte inntrykket av rasen preget av disse selv om de kanskje ikke er representative. Men det er viktig å være oppmerksom på disse også og ikke bare skyve det som ikke er bra under stolen med skiltet "det er ikke sånn de skal være".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei sann,, så klart kan man møte unntak av rasen som ikke er som den er;)

Du har full rett til å føle det du følte da du traff disse.

Men slik er det vell med andre raser også:frantics:

Ser du bor i Tr.heim,,, du er klart hjertlig velkommen til å komme hjem til meg å hilse på mine små whippetutter;)

Så skal du få se hvordan mine er;) Ikke for å få deg til velge denne rasen men bare for å la deg få hilse på noen fantastiske individer av en helt utrolig rase;)

Velkommen

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min "lille" whippet gutt har iallefall langt fra et nervøst gemytt! :frantics: Folk som ikke kjenner rasen personlig kan alikavel oppfatte han slik, ååå se han har halen mellom beina.. eller se så tynn og beinete stakkars( noen han ikke er i forhold til rasen.!) Også går dem utifra dette er et nervøst individ :banana:

Hadde dem bare satt seg ned og ville hilse på han hadde de fått 2 labber plassert på skulderne og en fuktig snute i halsgropen. Og en hund som logrer nesten rumpa av seg og gjerne kommer med noen god lyder hehe.. Han er bare kjempe herlig og veldig glad i folk. Men overser dem som vil bli oversett og fryder seg over dem som vil hilse. Han ser folk ann han virker det som. Han er heller ikke redd for høye lyder, vokst opp med 2 barn og fungerer bare kjempe fint.. ikke mye som vipper han av pinnen. Nyttårsaften kan han gjerne luftes i verste smellingen for og gå på do, bryr seg ikke. Så her er det nok en del forskjeller i gemytt ute og går, som hos alle andre raser.. Dårlig eller nervøest gemytt finnes vel innen de fleste raser.

Edit: føye til noe mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hei sann,, så klart kan man møte unntak av rasen som ikke er som den er;)

Du har full rett til å føle det du følte da du traff disse.

Men slik er det vell med andre raser også:banana:

Ser du bor i Tr.heim,,, du er klart hjertlig velkommen til å komme hjem til meg å hilse på mine små whippetutter;)

Så skal du få se hvordan mine er;) Ikke for å få deg til velge denne rasen men bare for å la deg få hilse på noen fantastiske individer av en helt utrolig rase;)

Velkommen

Kristin

Det var egentlig ikke mitt eget inntrykk av whippeten jeg sikta til, som sakt er i hovedsak mitt inntrykk av rasen positivt selv om jeg har møtt en del eksemplarer som ikke er bra også. Å hilse på hadde selvfølgelig vært hyggelig, men ikke nødvendig for å rette opp mitt inntrykk av rasen :banana: Whippet er kule hunder de. Ihvertfall når de får løpe løs :frantics: Jeg sikta mer til at Caranthirs inntrykk av rasen ble omtrent feid bort som at sånn er ikke rasen. Og de fleste er selvfølgelig ikke det, men det finnes deserre en god del som er sånn også. Og om hun bare har møtt disse individene, så er det ikke så rart om det er intrykket hun sitter igjen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Jeg har møtt flere whippeter og et par av dem er oppdrettet av Kristin. Var også hundepasser for den ene i nesten en uke og det var utrolig ukomplisert :D ..annet enn at vi måtte legge dyna OVER hodet hans for at han skulle sove.

Men, har du en slags følelse av at du ikke liker whippet eller vil ha rasen så er det ikke noe poeng i at alle sier at de kan være skikkelig fine koseklumper også. Vet med meg selv at ingen hadde fått meg til å kjøpe staff uansett hvor mange de kjente som ikke hadde problemer med utagering eller ikke er hissige på samme kjønn f. eks :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...