Gå til innhold
Hundesonen.no

Speilrefleks anbefalinger


Djervekvinnen

Recommended Posts

Hei. Da det er populært med hvilken rase passer til meg- tråder, så kommer jeg med en hvilket kamera passer til meg- tråd hehe. Håper noen vil hjelpe :icon_confused:

Jeg sitter å ser på ulike speilrefleks på nettet, ihåp om å finne et jeg har råd til.

Jeg kom over disse som lå på mellom 2-4500 kr:

CANON EOS1000D

CANON EOS500D

NIKON D3100 VR

NIKON D3100

SONY DSLRA290L

SONY DSLRA450L

Jeg har ingen anelse om disse er bra kameraer. Har lest tester på noen av dem, men blir litt usikker om de egentlig har det jeg ønsker.

Jeg vil ha i tillegg til høy oppløsning og god brukervennlighet: Gode bilder i aktivitet og fart. Bonus er HD film, men ikke er must. Kunne ta flere bilder etterhverandre. Mulighet for å kjøpe andre typer objektiv (feks zoom, natt? bra til naturfortografier og dårlig lys)

Jeg er helt rådvill egentlig for jeg har null peil på dette temaet.. :whistle:

Ser de fleste har Objektiv 18-55 mm, hva vil det si egentlig?

Kom gjerne med andre anbefalinger i den prisklassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Vel, har jo Canon EOS 450D som ble kåret til beste kamera i 2008 eller 2009. Er ikke særlig vanskelig å bruke, samtidig som du har tusenvis av muligheter med det. Det finnes masse objektiver du kan kjøpe til det, og.. ja. I like it, hvert fall :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Ja er en versjon "høyere". Den har HD-video ser jeg også, og ser ut som det er eneste forskjell fra 450D. Koster ca 4500 fra netonnet her og da følger det med et objektiv. Har ikke stor peil på objektiver men.. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

450D og 500D er begge veldig brukervennlige. Personlig føler jeg bildene på sjermen på kameraet er mer lik slik som det blir på dataen på 500D. Har selv 450D og stortrives med dette! Min far har 500D derfor jeg har erfaring med det også. Kamerafunskjonene(knappene og instillingene) er veldig like, men plassert på litt forskjellige måter.

ang Objektiv så fungerer standarobjektivet like bra, men om du vil ha et bra "allround" objektiv kan jeg anbefale 18 - 200mm, 1:3.5 - 5,6 Altså bra lysmessig. Finnes sikkert bedre objektiver lysmessig, men da må du sikkert litt mer opp i pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18-55 er typisk standard brennvidde som man ofte finner på KIT-objektiver (dvs. de objektivene du får med når du kjøper en speilrefleks)

Når du har brennvidde på 18 er det veldig mye du får med i bildet, det blir nesten vidvinkel-brennvidde. Zoomer du inn til 55 så får du med mindre, men da er man jo nærmere fordi man har zoomet.

Siden du bor her oppe i nord vil jeg STERKT anbefale deg å kjøpe en fastlinse 50mm. De har ofte en blender helt ned i 1.4, og da slipper kameraet (og objektivet) inn veldig mye lys og man kan ta bilder innendørs (dog ikke actionbilder uten blitz eller meget god belysning ellers) og man kan ta flotte bilder i gråvær utendørs. Slike objektiver er egentlig beregnet på portrettfoto, men de kan jo brukes til alt, og man lærer mye av å ikke ha zoom hele tiden. Da må man jo bevege på seg for å få riktig utsnitt osv.

Man får også disse typiske bakgrunnene med slike objektiver, de som er helt "blurret";

4251267348_cf5bf2c4ec.jpg

Eks:

link til bilder tatt en grå oktoberdag

actionbilder av My tatt sent på dagen mens det hadde begynt å blitt mørkt

4055519463_ce6b8f52aa.jpg

4224498906_339c8e1c51.jpg

4244851394_1eaafea641.jpg

4244850718_fc7d794b0c_z.jpg?zz=1

(du kjenner sikkert igjen det vinterlyset over, det er ikke akkurat lett å fotografere raske hunder i - men med et fastobjektiv går det!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jej, uten at jeg har snakket/overbevist deg om Pentax.! :P

Står lite om hvor godt vær forseglet k-x er, men vil tro det er bedre en alle andre i samme prisklasse på det området..

Og det bruker AA-batterier. :)

Jeg tror du blir strålende fornøyd med k-x jeg, passer dine hender meget godt også tror jeg om jeg husker riktig.

Godt med noen som tar alternative valg til Canon og Nikon.!

(om du kjøper det da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...