Gå til innhold
Hundesonen.no

Planlegge og forberede meg på brukshund


Lekr

Recommended Posts

Jeg vil helst gå til anskaffelse av hund i løpet av 2011, hvis alt ligger til rette for det, evt i 2012. Da tenker jeg på brukshund, og det innebærer en hel del planlegging. Hvordan går man fram for å lære mer om bruksaktiviteter og ikke minst lære om hunders bruksegenskaper (begreper, mh, mer om raseforskjeller etc). Er det noen bøker som anbefales, andre måter å gå fram på?

Er i hovedsak lydighet og spor/søk (kanskje redningshund) jeg er interessert i, og som jeg kan tenke meg å drive med. Men kan fort hende at jeg kommer over andre ting jeg synes ser spennende ut.

Jeg har ikke bestemt meg for rase helt ennå, selv om jeg har snevret det inn ganske mye, så angående raser og raseforskjeller må jeg nesten starte litt bredt. Jeg har en viss oppfatning og formening om bruksrasene, men det er på et ganske overfladisk nivå og jeg må lære mer om dem. Hvor starter jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

"Lydighet i teori og praksis" og "Med sikte på 10:an" er gode lydighetsbøker som jeg vet om. Bruks og spor er jeg ikke sikker på.

Vel, når det kommer til rase, så driver jeg selv og leser om de jeg faktisk kunne tenke meg, og har vært i kontakt med flere oppdrettere for å høre deres point of view om rasen jeg er interessert i. Har også flere ganger spurt om råd her, og har fått utfyllende svar :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg inn i nærmeste brukshundklubb og bli med på treninger av og til. Vær figurant på rundering, heng etter i sporene og se, lær deg å legge spor, etc. Så får du et innblikk i alt sammen før du starter med egen hund, i tillegg til at du lærer utrolig mye ved å observere og lytte.

Da jeg starta med bruks, så måtte jeg henge etter på x antall spor før jeg fikk hjelp selv til egen hund. Både for å få se hva ting gikk ut på, og for at de andre ville se at jeg virkelig var intressert i det før de brukte en masse tid på min hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Lydighet i teori og praksis" og "Med sikte på 10:an" er gode lydighetsbøker som jeg vet om. Bruks og spor er jeg ikke sikker på.

Vel, når det kommer til rase, så driver jeg selv og leser om de jeg faktisk kunne tenke meg, og har vært i kontakt med flere oppdrettere for å høre deres point of view om rasen jeg er interessert i. Har også flere ganger spurt om råd her, og har fått utfyllende svar :icon_confused:

Lydighet er ikke mest pri akkurat nå, foreløpig synes jeg det er nok å vite omtrentlig hvilke raser som er best egnet. Lærer mer om lydighet senere, er også lydighet jeg vet mest om fra før.

Jeg vegrer meg litt for å kontakte oppdrettere allerede nå, siden jeg fort kan komme til kort med min kunnskap og det kan gi et dårlig inntrykk. Hele brukshundidéen kan se ut som et impulsivt påfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg vegrer meg litt for å kontakte oppdrettere allerede nå, siden jeg fort kan komme til kort med min kunnskap og det kan gi et dårlig inntrykk. Hele brukshundidéen kan se ut som et impulsivt påfunn.

Vel, det gjorde jeg også. Men det gikk nå greit, de fleste er koselige og svarer pent uten å tenke "herregud hun kan ingenting hun skal hvert fall ikke få hund". Bare send en mail til en og fortell om deg selv om hva du hadde tenkt å bruke hunden til, også kanskje du kan spørre litt om rasen. Var det jeg gjorde, og jeg fikk positive tilbakemeldinger - til tross for at jeg ikke har kjeeempestor peil på brukshunder selv.

Har du noen spesielle raser i tankene enda? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg inn i nærmeste brukshundklubb og bli med på treninger av og til. Vær figurant på rundering, heng etter i sporene og se, lær deg å legge spor, etc. Så får du et innblikk i alt sammen før du starter med egen hund, i tillegg til at du lærer utrolig mye ved å observere og lytte.

Da jeg starta med bruks, så måtte jeg henge etter på x antall spor før jeg fikk hjelp selv til egen hund. Både for å få se hva ting gikk ut på, og for at de andre ville se at jeg virkelig var intressert i det før de brukte en masse tid på min hund.

Du mente å henge seg på, uten hund? Jeg har ikke hund nå, så det er isåfall det jeg måtte gjort. Jeg vet ikke om det er normalt å være medlem uten hund, og møte på trening uten å ha med hund, men jeg antar jo at man lærer mye av det.

Hvor finner jeg oversikt over hvilke klubber som finnes? Er det store forskjeller på klubbene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det gjorde jeg også. Men det gikk nå greit, de fleste er koselige og svarer pent uten å tenke "herregud hun kan ingenting hun skal hvert fall ikke få hund". Bare send en mail til en og fortell om deg selv om hva du hadde tenkt å bruke hunden til, også kanskje du kan spørre litt om rasen. Var det jeg gjorde, og jeg fikk positive tilbakemeldinger - til tross for at jeg ikke har kjeeempestor peil på brukshunder selv.

Har du noen spesielle raser i tankene enda? :icon_confused:

For å være helt ærlig har jeg allerede kontaktet noen oppdrettere, og når nesten ingen svarte meg tenkte jeg det var best å vente, og ikke spørre masse og virke så uvitende neste gang.

Jeg har tenkt på belger, hollender og schäferhund. Men jeg er også innstilt på at jeg kanskje må begynne med en mindre utpreget bruksrase, hvis jeg ikke blir vurdert som egnet eller selv finner ut at det er å ta seg vann over hodet. Så jeg har noen mindre krevende raser som også kan være aktuelle. Har bare et par års erfaring med schäferhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig har jeg allerede kontaktet noen oppdrettere, og når nesten ingen svarte meg tenkte jeg det var best å vente, og ikke spørre masse og virke så uvitende neste gang.

Jeg har tenkt på belger, hollender og schäferhund. Men jeg er også innstilt på at jeg kanskje må begynne med en mindre utpreget bruksrase, hvis jeg ikke blir vurdert som egnet eller selv finner ut at det er å ta seg vann over hodet. Så jeg har noen mindre krevende raser som også kan være aktuelle. Har bare et par års erfaring med schäferhund.

Når jeg så på corgi møtte jeg oppdrettere som nesten ikke sa noe men valget landet jo på hun jeg kjøpte hund fra fordi hun var kjempepositiv, mottakende, jeg kan ringe alltid, hun forklarte alt, gravde litt om hvordan vi var etc.

Forøvrig her i NRH i vestfold kan man komme uten hund, de er kjempehyggelig og lar folk se på, være figuranter ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

For å være helt ærlig har jeg allerede kontaktet noen oppdrettere, og når nesten ingen svarte meg tenkte jeg det var best å vente, og ikke spørre masse og virke så uvitende neste gang.

Jeg har tenkt på belger, hollender og schäferhund. Men jeg er også innstilt på at jeg kanskje må begynne med en mindre utpreget bruksrase, hvis jeg ikke blir vurdert som egnet eller selv finner ut at det er å ta seg vann over hodet. Så jeg har noen mindre krevende raser som også kan være aktuelle. Har bare et par års erfaring med schäferhund.

Sendt PM :icon_confused:

Det er vanskelig å finne seriøse oppdrettere. Ser selv etter belger, og har faktisk opplevd at ene prøvde å presse på meg hund nesten. Det er lite kult. Også har jeg opplevd å ikke få svar. Men ikke mist motet! Prøv å kontakte de jeg foreslo på PM, er nesten helt sikker på du får positivt svar :whistle: Har ikke hatt noe særlig erfaring med hund, men man lærer, også må man jo begynne et sted, ikkesant :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Nirm her, dra til en klubb som driver med bruks og vær med på noen treninger. På den måten lærer du masse om bruks, du kan lære om forskjellige raser, samtidig som du kan forsikre deg om at det er noe du har lyst til å holde på med. Hvis du du er forberedt på den måten også når du kontakter oppdretter, med at du har funnet plass å trene osv, så blir det kanskje også lettere å få kjøpe valp. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg så på corgi møtte jeg oppdrettere som nesten ikke sa noe men valget landet jo på hun jeg kjøpte hund fra fordi hun var kjempepositiv, mottakende, jeg kan ringe alltid, hun forklarte alt, gravde litt om hvordan vi var etc.

Forøvrig her i NRH i vestfold kan man komme uten hund, de er kjempehyggelig og lar folk se på, være figuranter ol.

En oppdretter som er slik de burde være, og det er ikke verst :icon_confused: Jeg må nesten bare undersøke hva som finnes av klubber her, men burde ikke være noe problem det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk google og les om spor og rundering, hva NBF går ut på, hva redningshundarbeid går ut på, se filmer på youtube, les blogger om brukshundtrening og gjerne diskusjoner også. Sjekk terminlisten til NKK og se på et runderingsstevne, vær observatør på sporkurs, meld deg som frivillig til et stevne, bli med på en MH og spør førerne om å bli med rundt i testen, ta figurantutdanning og figurer masse osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mente å henge seg på, uten hund? Jeg har ikke hund nå, så det er isåfall det jeg måtte gjort. Jeg vet ikke om det er normalt å være medlem uten hund, og møte på trening uten å ha med hund, men jeg antar jo at man lærer mye av det.

Hvor finner jeg oversikt over hvilke klubber som finnes? Er det store forskjeller på klubbene?

Japp, henge på uten hund. Om det er normalt eller ikke, hadde jeg ikke brydd meg om. Men jeg har hatt med folk på treninger selv som har ventet på hund. Som har ønsket å lære mest mulig før de får egen hund.

NKK har oversikt over hundeklubber mener jeg å huske. Er en del forskjeller ute og går ja, både med tanke på ambisjoner, nivå, metoder og miljø. Så kanskje greit og sjekke litt rundt også før man får hunden? Har man lyst å drive aktiv og konkurrere, er det greit å trene sammen med noen som også har et ønske om å konkurrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også melde deg inn i Norske Redningshunder nå selv om du ikke har hund. Se på det som veldedighet i mens :) De har et medlemsblad du kan få en del info og innsyn ved å ha. Det gir også positive signaler ovenfor det dioet (lokalaget) du blir å tilhøre, da virker du motivert. Ta og snakk med dem og hør om du kan komme på treninger for å lære. De fleste blir glad for å få en ekstra figurant. Be gjerne om å få være figurant sammen med noen slik at du lærer hvordan en god figurant skal være. Nå på vinteren blir nok de fleste veldig glad for ekstra krefter til å grave huler. Lærerrikt det også. Kanskje de arrangerer ulike kurs eller har kurskvelder du kan delta på. Sette deg inn i både førstehjelp, skredfare osv.

Her er en ganske bra blogg om å trene i NRH.

Canis har du sikkert vært og sjekket? De har et godt bibliotek og mange hundebøker, i tillegg har de linker til flere, virkelig gode hundeblogger.

Ellers er det bare å henge rundt på forum som her på sonen. Spørre og grave om alt du lurer på.

Anbefaler Maria Hagstrøm sin blogg, hun konkurrerer både i lp og bruks. Hun har også gitt ut et par bøker. Jeg har bare lest en av dem, "Fra valp til stjerne" og liker den veldig godt.

Av bøker er det flere som kan være verdt å få med seg, også av hverdagslydighet, førstehjelp og valpeoppdragelse (en god brukshund skal jo først og fremst være en velfungerende hverdagshund). Et godt tips er egentlig å se i nettbokhandelen til Canis, de har en egen flik for brukshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet ut at Follo Brukshundklubb trener noen steinkast herifra, så da vil det nesten være naturlig å starte der, selv uten hund :)

Takk for tips, labbis.

Morsomt! Jeg og Mikke trener med bruksgruppa på søndager. En liten, men hyggelig gjeng! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, lurte litt på om jeg kanskje måtte dra langt av gårde for å finne en ok hundeklubb, men det trenger jeg sikkert ikke da. Det er ved Årungen dere trener?

Ikke spor, det blir vel mer AG og LP der. Denne høsten har vi hovedsakelig vært på Regnbuen på Langhus, noe på Siggerud, samt i Ski!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...