Gå til innhold
Hundesonen.no

Mellomstor hobbyhund til LP/AG

Jackie_

Recommended Posts

Da har jeg vært frem og tilbake i flere år (!) med rasevalg og hva jeg egentlig ønsker meg av den første hunden min, og ønsker meg gjerne litt input på hva slags hund dere tror kan passe meg. Jeg tenker å skaffe hunden i slutten av 2011 eller i 2012. Jeg ønsker meg en miniatyrhund - men når dette er nevnt, må jeg understreke at jeg overhodet ikke er interessert i noen "veskehund" eller "pyntehund" for å si det på den måten, jeg vil la hund være hund og at den skal brukes til noe, nå er det bare slik at jeg tilfeldigvis foretrekker de små. Jeg har aldri hatt min egen hund, men har drevet med hest nesten hele livet og passet hunder for venner, samtidig som jeg har planlagt å ta hverdagslydighetskurs (i tillegg til det nødvendige av valpekurs og denslags :icon_confused:)

Jeg skal primært bruke hunden til litt agility og LP, og joggeturer. Men i utgangspunktet som aktiv "selskaps"-hund. Av hundens egenskaper ønsker jeg meg at den skal være litt tøff og "på", men samtidig vil jeg jo heller ikke gape over for mye med tanke på at jeg tross alt ikke har hatt hund før. Litt vokt er også greit, men vil gjerne at ikke bjeffingen ikke skal sitte altfor løst heller, selv om jeg er veldig klar over at mange av miniatyrrasene sliter med relativt dårlig rykte på dette området. Når det gjelder pelsstell har jeg heller ingen sterke preferanser. Det er også viktig at hunden kan ha en rolig dag eller to uten å bli helt propell. Ellers har jeg også tenkt å bruke klikkertrening på hunden.

Rasene jeg har tenkt mest på så langt, er russisk toy terrier og dvergpinscher, så tar gjerne imot erfaringer om disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Papillon høres supert ut for deg! :icon_confused: MEN vær utrolig nøye med mentaliteten på foreldrene og resten av slekten! Er mange nervøse angstbiter papilloner desverre, mange som avler på dårlige hunder. Men en god papillon er utrolig bra :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Chinese Crested?

Bak sitt litt merkelige og skjøre utseende skjuler det seg masse hund!

Har selv en som er trent til å søke i bygg etter mennesker som er gjemt, han er mentaltestet hos Norsk Rottweiler Klubb med bestått.

En CC er utrolig lettlært og smart, forutsatt at det benyttes humane og belønningsorienterte treningsmetoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på lancashire heeler?

Enig, sjekk dem ut! Tøffe og kule hunder som kan brukes til alt. Det er gjeterhunder, så de er ikke direkte selskapshunder per definisjon, de må få brukt seg, men det er ikke sånn at de går av skaftet om de ikke får gjort noe en dag eller to. Allsidige, sosiale og trivelige hunder.

Her er den norske klubben.

Her er den svenske.

Denne damen og denne damen er to som har peiling på rasen.

Som med andre raser, pass på at mentaliteten er god og at foreldrene er MH-testet og ellers har god helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, sjekk dem ut! Tøffe og kule hunder som kan brukes til alt. Det er gjeterhunder, så de er ikke direkte selskapshunder per definisjon, de må få brukt seg, men det er ikke sånn at de går av skaftet om de ikke får gjort noe en dag eller to. Allsidige, sosiale og trivelige hunder.

Her er den norske klubben.

Her er den svenske.

Denne damen og denne damen er to som har peiling på rasen.

Som med andre raser, pass på at mentaliteten er god og at foreldrene er MH-testet og ellers har god helse.

Enig, Lancashireheeler er skikkelig supre hunder. Egner seg godt til det meste, er "på" ute og på trening og "av" inne.

Ellers så er jo CC også dødskule :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier ikke å anbefale min rase men hva med en yorkshire terrier? Det er val alt du ser etter. De er meget tøffe spesiellt om du for en litt større og mer robusten. De er lettlærte og faktisk ganske hardføre i forhold til hvordan de ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker meg en miniatyrhund - men når dette er nevnt, må jeg understreke at jeg overhodet ikke er interessert i noen "veskehund" eller "pyntehund" for å si det på den måten, jeg vil la hund være hund og at den skal brukes til noe, nå er det bare slik at jeg tilfeldigvis foretrekker de små.

Det skal du verken bekymre deg for eller tenke på når du tenker på evt. rase. :icon_confused: Det er ingen hunder eller hunderaser som i utgangspunktet er/er født som veske- eller pyntehund. De blir hva eieren gjør dem til.

Pssst, Lhasa. Anbefaler på det varmeste. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen hunder eller hunderaser som i utgangspunktet er/er født som veske- eller pyntehund. De blir hva eieren gjør dem til.

Hehe, dette var litt mer ironisk sagt fra min side. Var mer for å understreke at jeg vil ha hund og ikke vil ha liten hund fordi "åhh, den er såååå søøøøt" som er - i hvert fall etter mitt inntrykk så langt - manges holdning så fort man sier man er interessert i mindre hunder. Eller kanskje det bare er meg som har følelsen av det :icon_confused:

Så over til forslagene:

Papillon er en rase jeg aldri har tenkt over kunne passe meg, så de skal jeg titte litt nærmere på.

Sheltien virker jo heller ikke så verst. Hvordan er de i forhold til røyting med den såpass lange pelsen?

Heeleren har jeg tittet litt på før - virker som absolutt supre hunder, men mener at jeg leste om en her på forumet som har aussie(?) og heeler, og som nevnte så vidt at heeleren var enda mer aktiv? Skal slett ikke skjære alle over en kam, men selv om jeg tror jeg skal takle litt aktivitetsnivå, så ble jeg litt betenkt da :whistle:

Ser også DP er foreslått, noe som ville blindt vært førstevalget mitt hvis man skulle bedømt direkte på utseende. Er veldig glad i b/t pluss den type utseende. Riktignok har jeg truffet få eksemplarer av rasen, og det har vært mye reserverte individer.. Men gjelder jo å være nøye med oppdretter her (som med alle andre raser og da, selvfølgelig.)

Synes det var morsomt å få litt forskjellige forslag her, dukket opp et par raser som jeg ikke har vurdert i det hele tatt, f.eks CC og lhasa. Skal titte litt rundt på oppdrettere og prøve å kutte litt ned på antall aktuelle raser. Tusen takk for hjelp og gode råd så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, dette var litt mer ironisk sagt fra min side. Var mer for å understreke at jeg vil ha hund og ikke vil ha liten hund fordi "åhh, den er såååå søøøøt" som er - i hvert fall etter mitt inntrykk så langt - manges holdning så fort man sier man er interessert i mindre hunder. Eller kanskje det bare er meg som har følelsen av det :blink:

Så over til forslagene:

Papillon er en rase jeg aldri har tenkt over kunne passe meg, så de skal jeg titte litt nærmere på.

Sheltien virker jo heller ikke så verst. Hvordan er de i forhold til røyting med den såpass lange pelsen?

Heeleren har jeg tittet litt på før - virker som absolutt supre hunder, men mener at jeg leste om en her på forumet som har aussie(?) og heeler, og som nevnte så vidt at heeleren var enda mer aktiv? Skal slett ikke skjære alle over en kam, men selv om jeg tror jeg skal takle litt aktivitetsnivå, så ble jeg litt betenkt da :)

Ser også DP er foreslått, noe som ville blindt vært førstevalget mitt hvis man skulle bedømt direkte på utseende. Er veldig glad i b/t pluss den type utseende. Riktignok har jeg truffet få eksemplarer av rasen, og det har vært mye reserverte individer.. Men gjelder jo å være nøye med oppdretter her (som med alle andre raser og da, selvfølgelig.)

Synes det var morsomt å få litt forskjellige forslag her, dukket opp et par raser som jeg ikke har vurdert i det hele tatt, f.eks CC og lhasa. Skal titte litt rundt på oppdrettere og prøve å kutte litt ned på antall aktuelle raser. Tusen takk for hjelp og gode råd så langt!

Jeg nevnte corgien også :icon_confused: Men jeg har innsett at limousin hunder er litt sært :lol:

Lykke til med valg, det er gøy å lese om raser og oppdrettere :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergpinscher var min første tanke ja. Hvis du er nøye på mentaliteten der så kan du godt få en knallbra hund! Sheltie, heeler og corgi anser jeg ikke som miniatyrer... :icon_confused: Så spørsmålet er hvor stort du vil gå. Om du vil ha noe større enn dp er jo dansk/svensk gårdshund ganske lik på mange områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har dessverre også de jeg har truffet vært, veldig reserverte altså. :icon_confused:

Første jeg tenkte når jeg leste innlegget ditt var papillon. Kjempemorsomme hunder som man kan trene mye rart med. Nå har jeg ikke hatt de i hus selv, så vet ikke hvordan de er med tanke på feks avknapp osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å nevne det, dp er en vakthund. Den skal være reservert, men IKKE REDD fremmede. Den kan varsle, men skal ikke gneldre. De er ofte veldig sosiale mot eier og kjente, men ofte ikke interessert i fremmede. Noe jeg for min del anser som en god egenskap i en hund, men det er jo noe man velger blant annet med rase. Dp med "riktig" mentalitet skal være en tøff og modig hund, ikke en pysete reddhare. Mentalitet er dog noe som diskuteres ganske heftig i dp-miljøet for tiden, så vi får håpe det kommer noe bra ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vurderer CC så vær også veldig forsiktig med valg av oppdretter, finnes utrolig mye dårlig.

Skye, reserverte og aggressive individer både finnes og avles på, så om det er ditt første møte med rasen, ikke gi opp, men kontakt heller andre oppdrettere.

Alle oppdrettere tar heller ikke helsebiten på alvor, og selv om de gjør forskjellige helsetester så, tas ofte ikke dyr ut av avl selv om noe uønsket oppdages, da bruker man bare argumentet om at "ingen kan bevise at det er arvelig" og så fortsetter man som før.

Selv har jeg ganske viljesterke "tøffe" linjer, som for en uerfaren også kan være en håndfull, men på en annen måte.

Endel CC kan i puberteten være ganske ille, omtrent som å ha en sur tenåring i huset, men når hormonene legger seg blir de innmari fine hunder.

CC er dog ikke en hunderase som egner seg for å være timesvis alene hjemme, men det gjør vel egentlig ingen raser om man er ærlig.

2 timer skitur eller joggetur i mange minusgrader er heller ikke noe for en naken CC.

Vi har laget en side med litt råd og tips ang valg av oppdretter, kan sikkert være en grei guide uansett valg av rase:

http://www.reject.cc/puppies.php?id=521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heeleren har jeg tittet litt på før - virker som absolutt supre hunder, men mener at jeg leste om en her på forumet som har aussie(?) og heeler, og som nevnte så vidt at heeleren var enda mer aktiv? Skal slett ikke skjære alle over en kam, men selv om jeg tror jeg skal takle litt aktivitetsnivå, så ble jeg litt betenkt da :icon_confused:

Det var kanskje meg, det? Vi har hatt aussie og heeler og heelerfrøkna var veldig, veldig aktiv. Hun er det fortsatt, men hos rette eiere er hun ikke noe mer aktiv enn aussien og huskyen deres, så den tøtta der er et hederlig unntak :blink: Andre heelere er helt normale og ikke ekstrem på noen som helst måte. Vår tøtte var som et duracellbatteri i valpekassen; når de andre hadde lagt seg holdt hun på lenge, lenge etterpå. Så det jeg har skrevet om heeler før, var nok mest basert på mitt inntrykk av henne og ikke generelt hvordan rasen er. Det har jeg også fått bekreftet av andre heelereiere, så du trenger nok ikke å bli betenkt :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har dessverre også de jeg har truffet vært, veldig reserverte altså. :icon_confused:

Første jeg tenkte når jeg leste innlegget ditt var papillon. Kjempemorsomme hunder som man kan trene mye rart med. Nå har jeg ikke hatt de i hus selv, så vet ikke hvordan de er med tanke på feks avknapp osv.

Kan snakke for Tinka, som er phalene, og har en fantastisk av-knapp. Ute er det full fart og blir omtrent aldri sliten. Mens inne er det bare å slappe av, med mindre det skjer noe.

Men som med alle, bør man nok se på oppdretter og deres hunder osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal du verken bekymre deg for eller tenke på når du tenker på evt. rase. :icon_confused: Det er ingen hunder eller hunderaser som i utgangspunktet er/er født som veske- eller pyntehund. De blir hva eieren gjør dem til.

Enig, enig. Har selv tre chihuahua og det er finfin motor på alle sammen, og chihuahua blir vel sett på som erkeeksempelet av veskehunder.

Hva med silky terrier da? Jeg ser at du nevner joggeturer. Enkelte av miniatyrhundene blir for små til det synes jeg. Ser jo bare på meg selv hvis jeg skulle ha jogget med mine. Den største av dem ville nok kunne klart det men de to andre er ganske små, så de må jo skikkelig løpe for å holde følge med meg da. Ser for meg at york blir noe det samme.

Sheltie synes jeg høres ut som noe for deg ja :blink: Det er el ikke helt en miniatyrhund, men små er de, og veldig fine å trene, smarte hunder som gjør det fint i ag og lp, og som lett følger deg på joggeturer.

Heeleren er jo også et fint innslag.

Ellers har du jo toypuddel eller mellompuddel, kjempeflotte hunder og sterkt undervurdert av de fleste synes nå jeg. Og er jo bare å skrelle dem litt så ser de ut som helt vanlige hunder også :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...