Gå til innhold
Hundesonen.no

Mellomstor hobbyhund til LP/AG


Jackie_

Recommended Posts

Ut i fra TS sine ønsker er det mange miniatyrhunder og småhunder som kan passe. Papillon/Phalene, Griffon, Affenpinscheren, Pomeranian og Toy/dverg puddel er spreke og fine miniatyrer synes jeg. Jeg liker også Schipperke og Bichon Havanese som begge er morsomme og aktive små hunder.

Det skal ikke stikkes under en stol at jo mindre hund - jo mer lyd, men er du obs og ikke velger den mest pratsomme valpen samt er bevisst i oppdragelsen - er ikke veldig hokus pokus å bli kvitt mye av lyden. :icon_confused:

Lykke til med rasevalg! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar
Guest Belgerpia

Jeg tror vel ikke sånn bokstavelig at hun mente det måtte være en gruppe 9 hund, men klart - det er der det er mest smått.

Parson Russel Terrier - fantastisk rase med ett vanvittig humør, ståpå vilje, lett-trente og tåler både joggeturer og annen morro.

Papillon - om du er nøye med hvor du kjøper fra så kan du få en kanonhund, men det er mye lyd i dem. De er forøvrig langt mer robuste enn de ser ut som.

Dvergpuddel/toypuddel - mye fres og morro. Mye pelsstell, men de er herrrrrlige

Boston terrier - kanskje ikke så glad i kulde, men kule

Min personlige favoritt er Parson uten tvil, de er utrolig lærenemme, de har sjarm, er fulle i fart og kan brukes til absolutt alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å nevne det, dp er en vakthund. Den skal være reservert, men IKKE REDD fremmede. Den kan varsle, men skal ikke gneldre. De er ofte veldig sosiale mot eier og kjente, men ofte ikke interessert i fremmede. Noe jeg for min del anser som en god egenskap i en hund, men det er jo noe man velger blant annet med rase. Dp med "riktig" mentalitet skal være en tøff og modig hund, ikke en pysete reddhare. Mentalitet er dog noe som diskuteres ganske heftig i dp-miljøet for tiden, så vi får håpe det kommer noe bra ut av det.

Helt enig med Simira ang de rasetypiske trekkene, jeg selv venter en dp gutt i februar.

Å er selvfølgelig veldig oppe i debatten om mentalitet, noe alle burde ta innover seg og bry seg om når det kommer til sine respektive raser (synes jeg).

På mange måter føler jeg dp blir dratt over en kam pga noen oppdrettere kanskje har avlet etter utseende og ikke så mye mentalitet.

Jeg personlig kjenner min oppdretter godt, vet hva de står for, hva deres mål er, å de avler etter god mentalitet som første prio!

Men med tid og stunder håper jeg det blir veldig klare rettningslinjer innenfor avl av alle raser, slik at det er/blir mere gjevne resultater av individer og hva man kan forvente av trekk og mentalitet hos alle hunderaser (med unntak av en og annet, men sånn er det med alle raser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

jeg skal ikke anbefalle Chinese Crested

men jeg kan fortelle litt om min oppfattning av rasen og det jeg har erfart

siden jeg fikk min første hund sommeren 2010

som nettopp er en naken hann

min gutt

han har et høyt energi nivå til tider er han på grensen til hyper

(blir hyper med andre hunder på grunn av manglende sosialisering) han trenger minst en times mosjon hver dag der han enten får springer eller går tur. det er plasser der det står at denne rasen har lett for å bli over vektig dette er også temmelig variert. Chamsin er veldig tynn. mer aktiv en det han har mat lyst til.

man kan si at det er en skikkelig jåle hund, vel det er ikke egentlig så veldig lenge du klarer å holde 5 til 7 kg på armen om det er i veske eller ikke det blir temmelig tungt etter 5 min. de er tøffe solid bygde hunder du kan ta ordentlig i dem, desseuten er de etter som jeg har forstått temelig friske hunder med lite sykdom, som jeg legger vekt på og mener er viktig når man prøver å finne den rette hunden :) . min hund vil jeg si har en temmelig sterk mentalitett han har aldri vert red eller agresiv mot folk eller dyr som han har møtt uten om mopsen anthon som han fremdeles ikke liker den dag i dag. nyttårs aften var han ute med oss når vi sente rakterer opp han brydde seg ikke om verken lyden eller lyset i det hele tatt,men da igjen det er mye pels stell på denne rasen jeg vil si det er mer arbeid med pels stellet på den nakene enn puffene hvis du skal holde rasestandar men du må like å klippe og stelle for det blir en del bare det å venne dem til at det skal være i ro når du klipper dem er jobb i seg selv siden du må gjøe det ofte som valp for at de skal lære at det bare er sånn det er samme med badingen også

men begge krever børsting og det er viktig for å ungå store floker i plesen som lugger eller verre gir sår

både puffen og den nakene trenger klær om vinteren

det er veldig variert med behåring på de nakene noen har masse og noen er nesten helt uten inkludert netsten uten crest(hode håret)

men disse hundene er veldig hengivene hunder, de er gla i folk, bjeffer ikke mye har bare så langt hørt Chamsin bjeffe 1 gang på en person som kom på besøk og jeg har hatt han i snart 8 månder og selfølgelig når man leker med han hender det han poffer litt av å til, han er temmelig sta og som alle andre dumme ung huder har han ingen anelse når det er på tide å gi seg. jeg mener at posetiv trening er det som fungerer best på han selfølgelig må man sette grenser men rose opp i skyene når de gir god adferd

det eneste med dem er at de knytter seg ekstremt til eieren å der må man jobbe extra med dem de tar alt du har å gi å mere til. derfor må man jobbe mye mer med dem når du skal trene dem på å være alene der må man gjøre en grundig jobb med disse hundene

når jeg møtte Chamsin for første gang var det, det vi kaller kjærlighet ved første blikk

når jeg fikk holde han visst jeg bare at han skulle bli min og jeg skulle bli hans

det var kjærlighet ved første blikk bare ikke den typen "kjærlighet" man forbinder med den utrykks formen

håper du finner den hunden der du føler det sånn

men jeg tror at uansett hvordan hunderase man vil ha

er det lurt å tenke gjennom hvor aktiv man er. hvor mye ples stell vill jeg egentlig ha. hvor mye tid vil jeg bruke på dresur det er lett lærte hunder så er det de du virkelig må jobbe med.

tenk gjennom alle de tingene og prøv å finne en rase etter dit bruks behov

jeg brukte 4 år på å bestemme meg så bruk heller tid å besøk kenneler å prat med mennesker som har den rasen får de har erfaring du vil få bruk for hunder er som mennesker, forsjellige

så finn en seriøs oppdretter som ikke selger valper til hvem som helst, en som bryr seg om rasen og vil jobbe for å bedre rasen og avle frem friske glade valper med got gemytt

det er stor hjelp hvis oppdretter vil holde kontakt med deg og valpen det er fint å ha noen å ringe for å spøre om ting du lurer på

og for all del sier jeg det igjen en seriøs oppdretter alfa omega

lykke til på leting etter din hund

beste ønsker :)

39144324.jpg

Nordlysbyen`s Gerrard / Chamsin

39146488.jpg

første møte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjett hvilken rase, jeg på det sterkeste anbefaler.

Du kan gjøre alt det du sier at du vil med en Shih tzu. Lange turer i skogen eller ingen turer. Agility, lydighet, eller freestyle. Dette er personligheter. Det gjelder å finne en som matcher din. Men det er ikke så vanskelig.Hunden finner stort sett sin rette eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg vet om en Shipperke som jakter Hjort på vestlandet. Ellers så er det gjerne folk som har hatt store aktive hunder som kjøper dem etter hva den oppdretteren som jeg kjenner til sier. Kjenner også til en som driver med agillity men har pase fordi eier er syk. Liker dem godt og er blandt favorittene hvis jeg skal ha liten hund noen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest svarene til deg,hehe,roker ikke...sorry...men har du fått anbefalt Dvergschnauzer?

De er jo ganske tøffe,og spretne(de jeg har sett) og jeg tror gneldring(selv om noen raser er mer disponert enn andre) kommer mye av oppdragelse...Behandler man lille kosefisen som BARE en kosefis så får man muligens monster tilslutt,hehe.

Ellers er det jo DP som du selv nevnte,og Jack Russell..

Kjenner til noen Jacker såvidt og de har både mot og futt...men usikker på om de kanskje er enkle og "feile" med som førstegangshund?? Hvis snillismen og babydikket tar over mener jeg...de er jo ofte mye hund...hvertfall dem jeg har møtt,hehe.

Uten at det er negativt,men det kommer jo an på hvem man selv er som person og..Men hvem softie av et menneske begir seg frivillig ut på en ramp av en hunderase ? :-P

Jeg synes også Chinese Crested er en tøff rase,men mange oppdrettere snakker om dårlig gemytt...så jeg vet ikke for jeg har bare en og henvise til angående lynne og han er tøff og søt :-D

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Su kan skaffe deg pomeranian Du kan lære denn og være stille.

Ganske aktiv og Denn er liten da.. :ahappy:

Jeg ønsker meg en sånn hund men ja..Jeg er under 18 og bor fortsatt hjemme..

Og får ikke lov av mamma.. :getlost::blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bichon Frisé? Alle er ikke en liten hårdott som kun blir brukt til utstilling... Min for eksempel, blir 11 år i år og trivest like godt med å sove inne, som å løpe tulling ute. Har aldri brukt ham på utstilling eller noe, men han er både lettlært og kjapp. Jeg har trent agility med ham, men kun på hjemmebane.

Rasen er enkel å ha med å gjøre, lettlært, stor personlighet, egner seg helt ypperlig som førstegangshund og er alt i alt en fabelaktig hund! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Anbefaler absoultt Chinese Crested. Har selv en Chines Crested Powder Puff og er blitt utrolig glad i rasen. Har selv også en Lakeland Terrier og har hatt både Bearded Collie og Wheaten Terrier tidligere. CC er en hengiven liten hund, spretten og kjapp. Trener selv både lp og ag og min elsker det! Han er kjempesnill og kosete, kan dra på langtur, men liker også å kose seg i sofaen. Puffen røyter ikke, dog faller det noe hår når man grer, det er mange allergikere som tåler dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shih tzu bjeffer lite til ikke og er anvendelig til alt bortsett fra spor.

Man kan til og med til en hvis grad få til litt søk. Men lydighet er enkelt og Agillity mulig. De er personligheter og svert forskjellige. Men det er helt mulig å finne en som matcher deg :-) Mine er svert forskjellige og svert forskjellig trent, men helt klart brukshunder. (Nå er jeg kanskje den eneste som vil påstå at shih tzuer er brukshunder. Men om man ser dem i aksjon under trening vil man se at det er sant )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Takker for mange fine tilbakemeldinger! Dere har vært til stor hjelp :) Jeg har fremdeles ikke greid å bestemme meg helt (og forkastet en del av rasene jeg tenkte på først, samt kravet. De kan gjerne være litt større enn de aller minste. RTT, som jeg hadde veldig lyst på, fikk jeg se på utstilling og fant ut at de blir altfor små), men det har begynt å koke ned littegrann i hvert fall. Nå står det mellom:

Dvergpinscher: Liker stort sett alt ved DP, bortsett fra at jeg er skeptisk til gemyttet.

Schipperke: En rase jeg har sett lite til, men etter å ha tittet på dem under en utstilling kan jeg ikke si annet enn at jeg ble veldig nysgjerrig! Etter det jeg har lest på schipperke.no og diverse oppdretteres hjemmesider, ble jeg veldig interessert - der hørtes mer eller mindre alt perfekt ut for meg. Skulle gjerne hatt litt konkrete erfaringer fra folk med schipperke, så skrik ut om noen kjenner noen :lol:

Staff: Er litt skeptisk til temperamentet her også, og er litt i tvil om jeg ville greie å aktivisere den nok.

Sheltie: Mange har foreslått sheltie for meg, men jeg kjenner at jeg ikke er helt overbevist.

Jeg ser for meg at det blir 1-2 joggeturer per uke (avhenger jo litt av min egen selvdisiplin, kremt :aww:), og så tenkte jeg å hive meg på AG/LP-trening en gang per uke, i tillegg til alle de andre vanlige turene.

(Jeg er veldig klar over at rasene jeg har listet opp spriker litt, men ingenting er jo hugget i stein her. Blir kjempeglad for flere meninger!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffordshire bull terrier er ingen minityrhund!

(Staffer er ikke små hunder altså, de regnes med blant de mellomstore rasene, til informasjon sånn for sikkerhetsskyld.)

De rager kanskje ikke så høyt i terrenget, men en 18 kilos muskelbunt med så lavt tyngdepunkt er definitivt en mye større hund enn de andre du nevner.

Og det er mye av lite trivelig temperement ute og går, etter eksplosjonen i popularitet.

Se heller etter en DP fra stødige, trygge linjer, ellers er Parson Russel Terrier og Dverg Schnauzer tøffe små raser som både tåler en støyt og egner seg til de hundesportene du nevnte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffordshire bull terrier er ingen minityrhund!

(Staffer er ikke små hunder altså, de regnes med blant de mellomstore rasene, til informasjon sånn for sikkerhetsskyld.)

De rager kanskje ikke så høyt i terrenget, men en 18 kilos muskelbunt med så lavt tyngdepunkt er definitivt en mye større hund enn de andre du nevner.

Og det er mye av lite trivelig temperement ute og går, etter eksplosjonen i popularitet.

Japp, jeg vet det. Det ville blitt evt en av de aller minste tispene i så fall. Men ja, det er ikke SBT som står høyest på listen, men de er med i hvert fall. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har du vurdert Basenji?

Er ingen miniatyr, tispene er ca 40 cm og 8-9 kg, hannhundene noe større. Kan ikke bjeffe, men er ikke stumme (jodler når de er glade, kan knurre og hyle for å nevne noe). Liten særdeles sjarmerende tøffing, som forøvrig somregel går meget godt overens med hester (mener du nevnte noe om hester?)

Mer kan du lese her om du er intr:

http://www.kingwanas.com/hvaerenbasenji.html

Av rasene du har sett på synes jeg også at du skal se mer på Dvergpincheren. En skikkelig liten tøffing :)

Sheliten er en herlig hund, som regel ganske ukomplisert, men har en tendens til å bjeffe en del (as does DP'en). Røyter tidvis mye, og er også hakket større (ingen miniatyr).

Å undersæke rundt oppdretter/linjer gjelder forøvrig alle raser. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er alle skeptiske til Dvergpinscher?!?!?!

greit jeg vet det er noen som ikke har det beste gemyttet, men hvorfor skal disse individene ødelegge for alle andre som ikke er er rar i gemyttet. bare du vet hvor du henter i fra og hvordan du oppdrar den, så slipper du problemet, men så klart finnes det individer som kan være agresiv, eller være redd fremmende. mye av det går på eieren, men noe går også på linjene!

i norge er det mye som er rart, MEN det er mye som også er BRA i gemytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte en Lancashire heeler forrige uke, og jeg ble fullstendig betatt! ♥ Makan til kul hund..! Hadde jeg ikke allerede tapt mitt hjerte til Sheltier, så skulle jeg jamen meg hatt en sånn! Makan til tøff liten rakker da gitt! :D Den var så utrolig fin, og det var skikkelig med futt og fart i den. Ikke noe "liten-hund-syndrom" der nei! Den oppførte seg som en dobermann, men rakk deg knapt midtveis på leggen:-)

Jeg kjenner litt til de som eier han, og jeg håper jeg får se mer til denne kjekke lille karen fremover, for det ga mersmak!

Anbefaler deg å ta kontakt med raseklubben og høre når neste utstilling for disse holdes i ditt nærområde, for jeg er nesten sikker på at du vil bli litt betatt av de. Hvis du liker små hunder, men avskyr det såkalte "veske-syndromet", så er denne perfekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...