Gå til innhold
Hundesonen.no

Det her med båndtrening


Kitano

Recommended Posts

Valpen er straks 5 mnd og kan ikke gå veldig pent i bånd. Jeg har brukt sele stort sett hele tiden, men veksler litt mellom sele og bånd. Selve metoden for å få hunden til å gå pent, har jeg ingen problemer med, men jeg føler at det er viktig for ham å få trave rundt, enten løs eller i sele, nå under "oppveksten".

Så hvor lenge kan jeg utsette det før det blir et problem (vanskeligere å lære ham det)? Jeg kommer til å bruke ham til trekk når han blir gammel nok så derfor lar jeg ham trekke i selen. Når vi går i bånd, drar han til tider så kraftig at han mister pusten og harker og brekker seg. Det er litt ukult. Jeg merker jo at det sikkert hadde gått fortere å lære ham å gå pent hvis jeg hadde latt ham holde på slik (jeg står stille, han drar til smerteterskelen sprekker), men det er ikke behagelig for hverken hund eller eier.

Han klikkertrenes og vi skal på unghundkurs om noen måneder, men det hadde vært fint om han kan forskjellen på halsbånd og sele før den tid. Skal jeg bare være tålmodig og småtrene på det som nå (jeg forsterker konsekvent fvf når han går løst, av og til i selen også) eller bør jeg ta tak før det er "for sent" (før jeg gjør det for vanskelig for meg selv)?

Som sagt, jeg vet hvordan jeg skal lære ham å gå i bånd, jeg har bare ikke lyst å gjøre det enda fordi jeg ser på det som et dårligere alternativ (for hundens del) enn det å gå løst/trave i sele.

Og en liten digresjon til slutt: Regnes trav som mosjon for hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at du skal ha han til å gå pent i bånd med halsbånd? eller med begge deler?

Jeg bruker sele og halsbånd om hverandre, hun får lov til å herje, snuse, løpe og gjøre alt det samme på begge, samt må gå pent når jeg krever det. Jeg skiller ikke og lar sele være leke tur på en måte. Bare lurte litt her. Jeg tror for å svare på spørsmålet at hvor lengre du utsetter å lære han å gå pent, hvor vanskeligere blir det. Jeg har lært Amiga å gå pent, men jeg lar henne gå å vrimle for det. Men når jeg kommanderer henne inn går hun pent og snilt ved siden av meg.

Men igjen jeg skiller på fri ved fot, fri, pent i kanten. fri ved fot er en øvelse, ikke noe vi bruker til vanlig. Fri betyr vrimle hvor du vil inneafor båndets lengde. Pent i kanten (pent sier jeg) bruker jeg når hun skal gå pent ved meg for å passere ting ol. Har liksom delt det litt opp :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det sånn at så lenge hunden er i bånd (enten med bånd eller sele) så må man gå pent ved siden av meg. Når man er fri så kan man få løpe, snuse og gjøre som man vil. Jeg har forøvrig delt opp kommandoene med på plass (kun under trening) Fri (gjør som du vil) og vær her (kan snuse og trenger ikke gå som tent lys, men må holde seg i nærheten av meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veksler på å ha sele og halsbånd på. Har han sele på, får han lov til å svime rundt som han vil. Med halsbånd skal han gå pent. Når jeg tenker meg om, så har jeg ikke akkurat trent så mye på å gå pent, men det har egentlig bare kommet av seg selv. Har han dratt, så har han bare måtte gå pent ved min side i stramt bånd som slakkes opp etterhvert, eller jeg har stoppet opp, så har det bare gått seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker "jo tidligere, jo bedre". Vi har trent på å gå pent ved siden av og gå med slakt bånd helt fra starten, men bare i korte økter. Nå er han 6 mnd, og går greit i bånd (så lenge vi ikke ser andre hunder, som for tiden er det kuleste :wub: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit og begynne tidlig med gå fint i bånd trening og det jeg har gjort er at jeg skiller på sele, halsbånd og løs. Halsbånd betyr gå pent, sele betyr trekk og løs/fri betyr gjør hva du vil. Så er det bare og ta korte økter med gå pent og sele eller løs resten av turen. Skal du ha trekkhund så er min erfaring at det er lurt og ikke trene for mye på og gå fint, da kan det påvirke trekkviljen, men absolutt en fordel og lære det. Og lær inn tidlig at sele betyr 'jobb', ikke snus og gjør som du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...