Gå til innhold
Hundesonen.no

Mareritt i skogen, Chicka skadet.

Renate A

Recommended Posts

Skrevet

Chicka var hos vetrinæren på torsdag og jeg fikk konstantert at det ikke er hoften hun er stiv i men rett ved krysset.

Hun fikk en sprøyte og virket mye bedre igår og idag.

Så jeg og ei venninne tok med oss Chicka og Tassen på skogstur idag tidlig.

Chicka drev og "gjetet" Tassen litt, så når han kom løpende så hoppet hun opp, han hoppet bort og hoppet tilbake til hun igjen, idet hun skal hoppe bort fra han så skjer det noe og hun blir stående med venstre bak oppe fra bakken. :-o

Jeg skjekket hun for å se hva det var og fant med en gang ut at det mest sannsynelig var noe i krysset eller ryggen.

Så måtte vi bære Chicka til bilen...det er ikke lett 26kg hund på to jenter som ikke er verken høye eller sterke.

Vi var ganske langt ute i skogen så det tok oss vel en time å komme oss ned til bilen, der Else ringte til vetrinæren vi bruker på stallen, og hun jobbet på en klinikk idag så vi dro dit.

Der fikk jeg bekreftet mine misstanker om at skaden lå i ryggen og lurte med en gang på om jeg skulle la hun slippe. :)

Vetten syntes Chicka var for frisk til det og ville at jeg skulle prøve å behandle hun, for det var ikke noe ødelagt der inne, mest sannsynelig en strekk.

Chicka fikk kortison sprøyte og en b-vitamin sprøyte, og fikk beskjed om å se hun ann til imorgen så skulle jeg ringe hun da.

Deilig å ha en vetrinær man kjenner og som man kan ringe til på søndager uten ekstra gebyrer. :)

Så nå får jeg se hva som skjer, nå ligger hun ved bena mine og sover, lille gullet mitt. Love

Skrevet

:-o

Hva skjedde!?Vet du det?Bare hoppet hun?

Uff...stakkar Chicka :)

Helt forferdelig...det der er mitt mareritt og :)

Masse god bedring klemmer fra meg og nuss fra Loke.

Skrevet
:-o

Hva skjedde!?Vet du det?Bare hoppet hun?

Uff...stakkar Chicka :)

Helt forferdelig...det der er mitt mareritt og :)

Masse god bedring klemmer fra meg og nuss fra Loke.

Ja hun hoppet bort fra Tassen på en måte og det så ut som hun strakk ett eller annet.

Stakkars hun var så flink, klagde ikke eller noe.

Det kom en løs hanne bort til oss, og da var Tassen litt søt, for han jagde bort hannen "hold deg unna dama mi" Love

Takk for god bedrings ønsker hun trenger det her hun ligger... :wink:

Blir ikke leking med hunder eller lange turer på en stund, hun skal bare ta det med ro fremover nå..

Nå skal hun ut i hagen og tisse også skal vi gå og legge oss litt og sove, er helt utslitt jeg... [looney]

Skrevet

Huff.. Vet hvordan er føles. Chessea strakk hasen da hun var 3 mnd, og det er noe av det værste jeg har vært med på...

Gi Chicka en stooor klem fra meg og Chessea!!! Love

Skrevet

Huffda, det der hørtes vondt ut. Ønsker Chicka med de vakre blå øyne og like flotte navn :) god bedring. Skal krysse både fingre og tær for at dette går godt.

Skrevet

Tusen takk for støtten dere, det varmer. :)

Har sovet litt nå og jeg er ikke såå sliten som istad, nå skal jeg få hun på beina og løfte hun opp trappen så hun får tisset litt.

Jeg kommer til å bli den bodybuilderen etter denne sykdomsperioden. :)

Skrevet

Idag er hun litt bedre, hun kommer seg opp trappene ved at jeg dytter litt i rompa hennes.

Igår spiste (det gjør Chicka ALLTID samme hvor dårlig hun er), drakk, tisset og bæsjet (fin bæsj og, kjempe bra) hun normalt og det er et bra tegn.

Hadde kontakt med Tone (vetten) istad og vi satt hun på en kortison kur i 3dager, jeg har jo gått på så mye kortison, så det har jeg masse av i huset.

Vi skal ta det veldig rolig og bare slappe av de nermeste dagene og da skal hun bli bra igjen.

Imorgen kommer mormor på sykebesøk og da blir nok Chicka kjempe happy for hun har nemlig alltid sånne gode griseromper på lager.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Etter å ha kranglet med vår golden retriever hanhund nesten hver dag i ett år så oppdaget jeg dette forumet! Skal prøve å gjøre en lang historie kort. Vi har en golden gutt på 14 mnd som vi plages med. Han er en nydelig hund på alle mulige måter men siden vi fikk han har vi slitt med et og samme problem. Han klikker totalt på tur. Å ikke sånn "han biter i båndet å bjeffer på hunder osv" men ut av det blå så ser han totalt svart å flyr på oss i full kraft. Vi kan gå en kort tur, lang tur, sent eller tidlig, spiller ingen rolle. Ca 85% av turene våre ender i ganske heftige basketak. Vi har vært på valpekurs og grunnkurs og i tillegg hatt 3 ulike hundetrenere hjemme hos oss for å prøve å hjelpe oss. Ingen av de har klart det. Instruktørene på hundekursene fikk også sett noe av adferden hans å mente de kjente det igjen men at han ville vokse det av seg. Trenerne vi har hatt på hjemmebesøk har hatt forskjellige teorier om hvorfor og hvordan det kan løses men ikke noe som har løst problemet.  Vi har forsøkt en hver korrigering vi kan komme over. Vi har avledet, flyttet fokus, godbit søk, distrahere han med leker for å få han til å snappe ut av det. You name it, we've tried it. Vi har også forsøkt å "ta han" ved å fysisk sette han mellom beina våre å holde han fast, men han legger seg ned å biter oppover. Vi har tatt han i nakken, vi har nesten satt oss på han. Ikke for å skvise han men for å få kontroll på han. Vi ser at alle fysiske metoder gjør bare vondt verre. Han eskalerer å blir verre. Problemet er at vi ser ingen mønster i angrepene hans, vi kan gå på fine turer å tro at dette blir en vellykket tur men på 0,5 sekunder så snur han å flyr på oss. Han er 40kg å biter oss i armer, bein, hetten på jakken oppi nakken. Vi har prøvd å stå på båndet men til ingen nytte, han hugger tak i legger og ankler. Den eneste metoden som "funker" er å få bindt han i en lyktestolpe og skape avstand melllom oss å bli stående. Der kan vi bli stående lenge. Til vi tror han har roet seg, forsøker å gå videre å så begynner han igjen å vi binder han på nytt. Har vi ikke en stolpe tilgjengelig så har vi et større problem. Vi har tatt opp dette med flere og de fleste svarer at han vil vokse det av seg å vi må være tålmodige osv, og det kan jeg forstå og være enig i til en viss grad. Men ingen har egentlig sett hvor ille det er til tider. Kan forstå at mye av tullet en unghund gjør er pga alder og umodenhet, men dette er et ekstremt nivå. Å vi kan nesten ikke forstå at dette skal gå over med alderen da det ikke har blitt noe endring i oppførselen hans på ett år, det har bare blitt verre etterhvert som han har blitt eldre. Vi får nye blåmerker å skader på hud og klær hver dag å har ikke "tid" til å vente han ut mer - vi er desperate etter noe som funker kvikt. Det eneste "verktøyet" vi har som faktisk snapper han ut av anfallet er en kompostgrind som han fikk respekt for da han var liten, fordi den veltet. Så om han klikker inne så trengs ikke mer enn å ta i den før han snapper ut av det. Men kan naturligvis ikke gå rundt med den på tur..   Nå ble dette veldig langt, å jeg vet at det er mange ting og detaljer som kunne vært med, men da blir dette en liten novelle. Det vi lurer på er om noen har opplevd lignende å har råd å komme med? Eller eventuelle adferdskonsulenter å anbefale som har ordentlige metoder og erfaringer med denne typen oppførsel? Det er helt tydelig at positiv forsterkning ol. ikke har noen effekt i dette tilfellet. Her må det til en metode som trenger igjennom utbruddet hans.  Håper med dette at noen har kan dele erfaringer eller råd, eller bare en dialog. Å spørr gjerne om noen tenker at detaljer som ikke er med i teksten min er relevant 🙂 Som sagt kunne teksten vært x5 så lang, men frykter at folk ikke gidder å lese da   Legger til at han har vært til flere vetrinærtimer, både kontrolltimer og øvrig, ingenting å bemerke. Vi har begge vokst opp med Golden Retriever og ingen av oss (eller familiene våre) har vært borti den samme adferden. Ikke i denne graden i hvertfall. 
    • Ja, ingen av de du nevner er spesielt enkle å trene eller har lite lyd ihvertfall. Med unntak av whippet og basenji som ikke bjeffer mye, men basenji har ulingen sin. Spanieler luker nok mer hund, og de fleste hunder med underull vil lukte mer enn en puddel. Du kan jo se på de andre vannhundene? Lagotto har hatt mye dårlig gemytt, men portugisisk vannhund er en av mine favoritter som jeg så en del av da jeg drev aktivt med hundesport.
    • Jeg brukte for det meste lek som belønning med puddelen, han krevde en del aktivisering men han begynte ikke å bli destruktiv eller pipete om jeg var litt treg en dag eller to, det var greit. I tilfelle det er interessant har jeg en video av en ekstra lang treningsøkt ute en kveld da han trengte litt ekstra hjelp til å få ut energi. Slikt går helt fint, så lenge hunden ikke sier ifra ved å ødelegge ting 😅   Kan jo hende det blir puddel igjen, men kjekt med input i tilfelle det var noe jeg ikke hadde vurdert. Spaniel var ikke på radaren min, vet ikke om det inntrykket jeg har av dem er helt riktig for meg. Og en tråd jeg fant her inne snakket om at de luktet sterkt for noen, det gjør meg litt skeptisk, lukt er grunn til at jeg ikke ville hatt Golden retriever feks 🫣 Korthår collie så jeg på for en del år tilbake men falt ikke helt i smak. Vurderte også chodsky pes, basenji, lundehund, sort elghund, whippet etc, veldig forskjellige raser med forskjellige behov 😅 
    • Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
    • Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...