Gå til innhold
Hundesonen.no

alaska husky som vokser fort! normalt?


mariussteen

Recommended Posts

1. hei, min 5,5 mnd. gamle alaska husky vokser veldig fort synes jeg. Den er nå ca. 17,2 kg. er det normalt at de vokser så fort?

2. og er det evt. noen som vet hva jeg kan blande i tørrfôret hans sånn at han spiser mer? (spiser nesten ikke). -har prøvd masse: blandet i vann, servert tørt, blandet inn oksekjøtt (på boks). Og er brødskive bra for dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal blande inn noe så ville jeg blandet med noe kvalitetsfòr som Vom & Hundemat eller Norwegian Polar. Oksekjøtt på boks er kanskje sånn butikkmat? I såfall inneholder det 2-3% kjøtt, resten korn og annet dritt. Brødskive er greit vomfyll men tilfører ikke hunden noe den trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naa er jeg ikke helt sikker paa hva voksenvekten paa alaska husky pleier aa ligge paa, men min settervalp(hannhund) paa samme alder(blir 6 mnd om en uke) veier 24 kg, og bygningen paa disse hundene er vel ikke saa ulik. Er det en tispe eller en hannhund du har? De vokser fort i den alderen, saa det er nok helt normalt.

Har du forsoekt mer en type fôr? Evt. vom&hundemat? Kan hjelpe, men noen hunder er jo rett og slett smaaspiste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har opplevd annen rase som ved ca 6 måneders alder nesten var utvokst. Etter det så la den kunn på seg ekn kilo og hunden veide som voksen 29 kg. Altså tror du har en hund som vokser fort nå i starten og som det vil roe seg ned med utover nå.

De fleste hunder liker vom og hundemat eller lignende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De flater ut i vekstfasen etter 6 mnd, så den ender på litt over eller under 20 kg uansett :) Valper vokser fortere når de er yngre rett og slett :icon_cry:

Huskyer er småspiste, og hvis du bare har en hund, og den i tillegg bor inne, så trenger disse hundene utrolig lite mat. Gjerne halvparten av det en vhorster på samme størrelse ville trengt. De sulter ikke ihjel :whistle:

Er den derimot skinnmager med bein stikkende ut, så kan du jo prøve å bytte foret, eller blande i f eks kjøttet til vom og hundemat. I boksmat fra butikken er det over 80% vann. Skadelig er det ikke, fører bare evt til litt løsere mage. Men om det hjelper som smaksforsterker, så kan man jo prøve.

En brødskive er i underkant av 100 kalorier, fra fint korn og annen dritt bikkja ikke trenger :lol: Jeg hadde ikke fylt opp den lille huskymaten med noe så unødig :lol:

Men som sagt, huskyer ER småspiste, og det letteste er ofte bare å la de spise dem mengden de vil ha. Den ene huskyhannen min spiste i oppveksten 100 gram tørrfor om dagen bare, ennå mine hunder får veldig mye mosjon, og er mye ute. Han var veldig tynn og skral, men likevel den mest aktive hunden jeg har eid, OG han ble den største huskyen min på hele 26 kg :lol:

Det er sunt å være småspist :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at det er normalt at de er små spist og vokser fort, da de trenger mindre fôr en andre hunder siden de tar opp næringen mer effektivt. :icon_cry: dog aner ikke om det er sant.

Min AH er 5 mnd nå, han veier 14kg, han er sinsykt glupsk og spiser at han kommer over. Jeg fôrer på egentlig på RC men siden jeg fikk prøve Eukanuba gratis på D4A spiser han nå en mix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I AH er stor matlyst egentlig innavlet, for å få slitne hunder til å spise uansett. Jeg har selv en AH som kunne spist seg ihjel.

I renrasede Siberian Husky er derimot matvegring ganske utbredt, men det merkes som oftest bare på de som har en hund.

Derfor vil det dukke opp "anorexihuskyer" iblant ;) Men som oftest er det bare eier som SYNS hunden spiser lite, når den egentlig spiser nok :icon_redface: Huskyer er mer som mynder, de skal ha lite kroppsfett og se litt skranglete ut i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I AH er stor matlyst egentlig innavlet, for å få slitne hunder til å spise uansett. Jeg har selv en AH som kunne spist seg ihjel.

I renrasede Siberian Husky er derimot matvegring ganske utbredt, men det merkes som oftest bare på de som har en hund.

Derfor vil det dukke opp "anorexihuskyer" iblant ;) Men som oftest er det bare eier som SYNS hunden spiser lite, når den egentlig spiser nok :icon_redface: Huskyer er mer som mynder, de skal ha lite kroppsfett og se litt skranglete ut i tillegg.

ikke enig i det siste der! og etter å ha vært og hørt eksperter på trekkhundernæring (TIm Hunt) uttale seg, så er mitt syn enda mer forsterket. Hundene skal ikke være "skranglete", et lite lag over ribbeina bør de ha. Men de skal ikke være feite. Lance Mackey sier det samme. og flere med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke enig i det siste der! og etter å ha vært og hørt eksperter på trekkhundernæring (TIm Hunt) uttale seg, så er mitt syn enda mer forsterket. Hundene skal ikke være "skranglete", et lite lag over ribbeina bør de ha. Men de skal ikke være feite. Lance Mackey sier det samme. og flere med.

Det jeg mener er at de ikke skal være som en labrador, rottweiler, bullmastiff som i de fleste tilfeller har ganske høy fettprosent.

Jeg syns ikke mynder er tynne heller. Bortsett fra noen i arabiske land som lever på melk.

Men "folk flest" syns huskyer og mynder er "tynne" hunder. Fordi de er lette, med lite kroppsfett og gjerne smal muskelmasse.

En AH eller SH som bor inne og trimmer med eiern sin, er sjelden for tynn. Men de blir gjerne sammenlignet med de andre hundene i nabolaget, og da ser de stusslige ut for de som ikke er vant med slik hund.

I trekkhundmiljøet blir det noe annet. Der var det i mange år vanlig med meget magre hunder, og det har man heldigvis gått mer bort ifra nå. Så jeg er enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er at de ikke skal være som en labrador, rottweiler, bullmastiff som i de fleste tilfeller har ganske høy fettprosent.

Jeg syns ikke mynder er tynne heller. Bortsett fra noen i arabiske land som lever på melk.

Men "folk flest" syns huskyer og mynder er "tynne" hunder. Fordi de er lette, med lite kroppsfett og gjerne smal muskelmasse.

En AH eller SH som bor inne og trimmer med eiern sin, er sjelden for tynn. Men de blir gjerne sammenlignet med de andre hundene i nabolaget, og da ser de stusslige ut for de som ikke er vant med slik hund.

I trekkhundmiljøet blir det noe annet. Der var det i mange år vanlig med meget magre hunder, og det har man heldigvis gått mer bort ifra nå. Så jeg er enig med deg.

aha- da skjønner jeg hva du mener og er enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...