Gå til innhold
Hundesonen.no

Foring av Grand Danois


Kaja

Recommended Posts

Skal jo selvsakt snakke med oppdretter om dette også, men liker å høre andres tips og erfaringer!

Først og fremst, hvilket for bruker/anbefaler dere?

Også står det jo overalt om hvor fort de vokser og hvor viktig riktig foring er.. men hva er riktig foring?

tørrfor, vom, blanding?

Hvilket tørrfor osv.

Blir veldig glad for svar :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener råfôr et best, valpefôret fra V&H er perfekt. Ikke gi ekstra ben før de er 4 1/2 mnd ca, for å sikre at kalsium/fosfor balansen er rett. Og om oppdretteren sier at de skal gå på voksenfôr, så styr langt unna, det er gammel overtro fra da man mente de ikke skulle ha for mye protein fordi de de vokste seg for store/med benfeil. De skal ha mindre kalsium/mer fosfor enn voksne, og de skal være slanke og ikke valpetjukke. Dette for å sikre at de ikke får overskuddskalorier, holde veksten jevn og belaste ledd med minst mulig vekt. En gyllen regel er at de to bakerste ribbena skal synes fram til de er ca 9 mndr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hudben og slikt er ok, men ikke beinben, om du skjønner (margbein ol). Mine blir ikke harde i magen av å råfôres, selv ikke de dagene det er mest ben på menyen. De tilvennes utrolig fort. Man kan bruke de som "bosspann" og gi de grønnsaksrester, potetskrell(kokte), salatrester ol sammen med maten, da får de i seg litt fiber som kan hjelpe på. Ellers er kruskakli eller knuste linfrø en finfin hjelper. GD min fikk endel tørrfôr det første året, fordi min far plutselig skulle være snill og gav meg ett års forbruk av RC.. Hadde jeg ikke fått det i gave, hadde hun blitt helfôret rått. Hun blir det nå, og vi trives med det begge to. Hun åt endel tørrfôr hos Raksha forrige helg, og bortsett fra litt myk bais en gang(sikkert pga alle hestepærene også :P ) gikk det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GD-foret til Royal Canin er ment for voksne hunder da, bare så det er sagt.

Ellers har jo Royal Canin et fôr beregnet på store hunder, som følger et "vekstprogram" tilpasset måten store raser vokser på.

http://www.royalcanin.no/E2x2VLXC9g_H7z_AhlFK64-KFLV68f3TP9D6CJ1KYF.ips?template=webshop

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker!

med ekstra ben, mener du da gnageben? høhø.

Ja mente å ha lest noe om valpe/vs voksenfor!

Men bare råfor, blir de ikke harde i magen av det? Og er det ikke dårlig for tennene og ikke få tygge?

På landseeren er det anbefalt ikke fore med tørrfor og bare med Norwegian Polar på grunn av størrelse og høyt energi forbruk (dette anbefales av norsk, svenske, tyske og franske oppdrettere, tilsvarende for i ulike land natrulig vis). Fredrik fikk tørrfor til han var 7 måneder, før jeg fikk fryser og vi gikk over til NP. Fredrik har aldri vært har i magen, han ble faktsik mye bedre i magen av å gå over til NP, har aldri hatt noe plakk på tenne og tygge det får jo dyret (masse bein og lignende i foret, samt gir han det ofte halv tint). Personlig har jeg mye mer tro på for som vh og NP enn tørrfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...