Gå til innhold
Hundesonen.no

Sterilisering av tispe


softis

Recommended Posts

Vanilla sliter en del under løpetiden og spesielt etter løpetid. Rett før og under tiden har hun ekstremt mye hormoner, og sliter med situasjoner som hun til vanlig takler helt fint. Hun får et veldig høyt stressnivå, jukker hele tiden, og blir mye reddere enn vanlig i møte med andre hunder. Dette er ikke noe stort problem, og går såklart å ta hensyn til, men etter løpetiden derimot har hun en forferdelig periode med innbilt svangerskap.

Hun passer på alt mulig, og kan finne på å vokte det veldig godt. Det renner omtrent melk av henne om natten, og det hende jeg våkner av at det er klissbløtt i senga av melk. I løpet av perioden er hun også aggressiv mot andre hunder, og nekter tvert å gå tur. Hun går med på å gå ut og tisse, men skal inn igjen med en gang og "passe" på valpene. Også i denne perioden er hun veldig stresset.

Føler at det ødelegger en del av livskvaliteten hennes at hun skal måtte ha disse periodene, og hun skal heller aldri avles på.

Har snakket med vetrinær om dette, og han syntes det hørtes fornuftig ut å sterilisere henne.

Men så møtte jeg på ei på tur for en stund siden som fortalte om den forrige hunden hennes som de måtte ta pga. plager etter sterilisering. Husker ikke nøyaktig alle grunnene til det, men det var blandt annet ekstrem vektøkning som var umulig å gjøre noe med pluss at pelsen hadde tovet seg helt på bare en dag. Det var nok flere grunner også, men det er en stund siden, så husker som sagt ikke.

Er det en risiko å kastrere tisper? Er det noen som har erfaringer rundt dette?

Og i tillegg lurer jeg på om noen vet hvordan det er med forsikring rundt dette temaet. Har prøvd å lete på nettet for å finne noe om det, men er en elendig nettsøker :wub:

Kan jo også bare ta en telefon til Agria, men er ikke så altfor glad i å ringe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kastrert blandingstispa mi hun er er blanding mellom Aussie og border collie. Hun er da kastrert og etter det la hun på seg en del. Hun fikk mye tykkere pels etter kastreringen som om hun ikke hadde nok pels fra før av.

En del av de blir inkontinente det betyr at de ikke har kontroll på blæra og kan lekke tiss feks når de ligger på sofaen eller på gulvet.

Blir de inkontinente så må de gå på medisiner hver dag resten av livet. Noen går da 1 gang dagen, andre 2 ganger, og noen 3 ganger dagen, etter hvor hardt de er rammet.

Uten om det vet jeg ikke om så mange risikoer med å kastrere. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kastrert blandingstispa mi hun er er blanding mellom Aussie og border collie. Hun er da kastrert og etter det la hun på seg en del. Hun fikk mye tykkere pels etter kastreringen som om hun ikke hadde nok pels fra før av.

En del av de blir inkontinente det betyr at de ikke har kontroll på blæra og kan lekke tiss feks når de ligger på sofaen eller på gulvet.

Blir de inkontinente så må de gå på medisiner hver dag resten av livet. Noen går da 1 gang dagen, andre 2 ganger, og noen 3 ganger dagen, etter hvor hardt de er rammet.

Uten om det vet jeg ikke om så mange risikoer med å kastrere. :wub:

Hmm. Har allerede en hund som har lett for å legge på seg, og hun er allerede mer enn lat nok, og trives egentlig best i sofaen.

Begynner å vurdere om jeg kanskje skal la det være, for hvis hun får alt det du har nevnt er jo ikke det noe bedre enn at hun er sånn hun er nå? Vet noen hvor vanlig alt dette er?

Huff, blir bare mer og mer usikker jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du prøvd Galastop for å hindre melkeproduksjon? Øke treningsmengde og senke matmengde fra ca 2-3 uker FØR løpetid og igjennom hele perioden? Bringebærblader? Homeopati?

Det er mange måter å lette løpetid/innbildt på som ikke involverer kniv. For enkelte hunder er det beste utvei, men de aller fleste blir bedre med "vennligere" metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Har allerede en hund som har lett for å legge på seg, og hun er allerede mer enn lat nok, og trives egentlig best i sofaen.

Begynner å vurdere om jeg kanskje skal la det være, for hvis hun får alt det du har nevnt er jo ikke det noe bedre enn at hun er sånn hun er nå? Vet noen hvor vanlig alt dette er?

Huff, blir bare mer og mer usikker jeg..

Nå vet jeg ikke sikker på hvor mange som legger på seg etter kastrering, men det er en del. Er ca 5-10% av alle tispene som blir kastrert som blir inkontinense.. Er de langhåret, så er det en del som blir enda mere langhåret hvor mange prosent det er har jeg ikke oversikt over desverre.

Dixie har blitt latere etter kastrering, og jeg har hatt en del problemmer med at vekten har steget, og pelsen ble i alle fall dobbel så lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du prøvd Galastop for å hindre melkeproduksjon? Øke treningsmengde og senke matmengde fra ca 2-3 uker FØR løpetid og igjennom hele perioden? Bringebærblader? Homeopati?

Det er mange måter å lette løpetid/innbildt på som ikke involverer kniv. For enkelte hunder er det beste utvei, men de aller fleste blir bedre med "vennligere" metoder.

Har brukt Galastop hver gang hun har hatt innbilt ja, og det har fungert på melkeproduksjonen, og jeg har også økt treningsmengde og senkt matmengde. Sistnevnte har ikke hatt noen funksjon, bare en veldig sulten og enda mer stresset hund som maser hele tiden. Galastop synes jeg at bare har fungert på melkeproduksjonen, og har tenkt at over tid blir det billigere med sterilisering, og i tillegg mer effektivt siden Galastop ikke fungerer så bra på resten av adferden som kommer av det innbilte. Bringebærblader og homeopati har jeg ikke prøvd. Skal absolutt prøves ut denne gangen, så får jeg se hvordan det går og i såfall utsette inngrepet.

Men vet ikke om det finnes noen som utfører homeopati på hund i nærheten av hamar? *sette seg ned og google*

Nå vet jeg ikke sikker på hvor mange som legger på seg etter kastrering, men det er en del. Er ca 5-10% av alle tispene som blir kastrert som blir inkontinense.. Er de langhåret, så er det en del som blir enda mere langhåret hvor mange prosent det er har jeg ikke oversikt over desverre.

Dixie har blitt latere etter kastrering, og jeg har hatt en del problemmer med at vekten har steget, og pelsen ble i alle fall dobbel så lang.

Takk for svar :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tispe slet med det samme som din. I tilleg hadde hu endel andre ting også. Hun ble, etter anbefalig fra veterinær, kasterert. Problemene er borte nå, men hu løfter fortsatt beinet når hu tisser, haha! Hun har fått mer pels, mer under ull, noe som er like greit for min del, hun røyter deg ikke ned på samme måte som før, og røyte periodene har også blitt kortere. Hu la på seg litt de første mnd etter kasterering, men ble strengere med maten, og nå er hun normal vektig. Snakk med veterinæren om dette. Hun har ikke blitt noe roligere, men er på en måte mer landet, mindre stresset og mer stabil.

Det er alltid en riskio ved narkose, og det kan jo oppstå komplikasjoner. Men de fleste veterinærer er veldig dyktige i sitt fag.

Jeg er for forresten for kastereing, og det igjenspeiles vel i inlegget, så ikke noen diskusjoner på det takk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at det høres lurt ut med kastrering hvis dyrlegen anbefaler det og du har prøvd ulike typer trening og midler tidligere uten effekt. Det blir jo sjeldent bedre, så for tispas del blir det bedre å slippe alle hormonene og plagene.

Ang forsikring er det vel få som dekker dette. Agria dekker det ikke. Mulig det dekkes hvis det er eneste måte for å redde tispa (livmorbetennelse feks) Men er ikke helt sikker. Da må du nesten bare ringe dem å spørre.

Jeg har netopp kastrert min tispe. Jeg hadde ønsker om det tidligere pga innbildt og dårlig oppførsel i forbindelse med dette. Men det har ikke vært aktuellt pga det er så dyrt. Men så fikk hun jurcyste som måtte fjernes og de anbefalte å fjerne livmora i denne forbindelsen, og da gjorde vi det da vi fikk et bra tilbud. Jeg er spent på om hun vil bli noe annerledes. Steriliserte midt i værste løpetia også, så håper det ikke vil ha noen negativ effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tispe er kastrert, HELT ukomplisert. Risiko ved narkose er minimal hos friske dyr (be vet sjekke hjertet osv før narkose). Verre er det med infeksjon i såret, men dette forebygges lett ved å holde det rent/forhindre slikking, evt antibiotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...