Gå til innhold
Hundesonen.no

Sterilisering av tispe

softis

Recommended Posts

Skrevet

Vanilla sliter en del under løpetiden og spesielt etter løpetid. Rett før og under tiden har hun ekstremt mye hormoner, og sliter med situasjoner som hun til vanlig takler helt fint. Hun får et veldig høyt stressnivå, jukker hele tiden, og blir mye reddere enn vanlig i møte med andre hunder. Dette er ikke noe stort problem, og går såklart å ta hensyn til, men etter løpetiden derimot har hun en forferdelig periode med innbilt svangerskap.

Hun passer på alt mulig, og kan finne på å vokte det veldig godt. Det renner omtrent melk av henne om natten, og det hende jeg våkner av at det er klissbløtt i senga av melk. I løpet av perioden er hun også aggressiv mot andre hunder, og nekter tvert å gå tur. Hun går med på å gå ut og tisse, men skal inn igjen med en gang og "passe" på valpene. Også i denne perioden er hun veldig stresset.

Føler at det ødelegger en del av livskvaliteten hennes at hun skal måtte ha disse periodene, og hun skal heller aldri avles på.

Har snakket med vetrinær om dette, og han syntes det hørtes fornuftig ut å sterilisere henne.

Men så møtte jeg på ei på tur for en stund siden som fortalte om den forrige hunden hennes som de måtte ta pga. plager etter sterilisering. Husker ikke nøyaktig alle grunnene til det, men det var blandt annet ekstrem vektøkning som var umulig å gjøre noe med pluss at pelsen hadde tovet seg helt på bare en dag. Det var nok flere grunner også, men det er en stund siden, så husker som sagt ikke.

Er det en risiko å kastrere tisper? Er det noen som har erfaringer rundt dette?

Og i tillegg lurer jeg på om noen vet hvordan det er med forsikring rundt dette temaet. Har prøvd å lete på nettet for å finne noe om det, men er en elendig nettsøker :wub:

Kan jo også bare ta en telefon til Agria, men er ikke så altfor glad i å ringe.

Skrevet

Jeg har kastrert blandingstispa mi hun er er blanding mellom Aussie og border collie. Hun er da kastrert og etter det la hun på seg en del. Hun fikk mye tykkere pels etter kastreringen som om hun ikke hadde nok pels fra før av.

En del av de blir inkontinente det betyr at de ikke har kontroll på blæra og kan lekke tiss feks når de ligger på sofaen eller på gulvet.

Blir de inkontinente så må de gå på medisiner hver dag resten av livet. Noen går da 1 gang dagen, andre 2 ganger, og noen 3 ganger dagen, etter hvor hardt de er rammet.

Uten om det vet jeg ikke om så mange risikoer med å kastrere. :wub:

Skrevet

Jeg har kastrert blandingstispa mi hun er er blanding mellom Aussie og border collie. Hun er da kastrert og etter det la hun på seg en del. Hun fikk mye tykkere pels etter kastreringen som om hun ikke hadde nok pels fra før av.

En del av de blir inkontinente det betyr at de ikke har kontroll på blæra og kan lekke tiss feks når de ligger på sofaen eller på gulvet.

Blir de inkontinente så må de gå på medisiner hver dag resten av livet. Noen går da 1 gang dagen, andre 2 ganger, og noen 3 ganger dagen, etter hvor hardt de er rammet.

Uten om det vet jeg ikke om så mange risikoer med å kastrere. :wub:

Hmm. Har allerede en hund som har lett for å legge på seg, og hun er allerede mer enn lat nok, og trives egentlig best i sofaen.

Begynner å vurdere om jeg kanskje skal la det være, for hvis hun får alt det du har nevnt er jo ikke det noe bedre enn at hun er sånn hun er nå? Vet noen hvor vanlig alt dette er?

Huff, blir bare mer og mer usikker jeg..

Skrevet

Men har du prøvd Galastop for å hindre melkeproduksjon? Øke treningsmengde og senke matmengde fra ca 2-3 uker FØR løpetid og igjennom hele perioden? Bringebærblader? Homeopati?

Det er mange måter å lette løpetid/innbildt på som ikke involverer kniv. For enkelte hunder er det beste utvei, men de aller fleste blir bedre med "vennligere" metoder.

Skrevet

Hmm. Har allerede en hund som har lett for å legge på seg, og hun er allerede mer enn lat nok, og trives egentlig best i sofaen.

Begynner å vurdere om jeg kanskje skal la det være, for hvis hun får alt det du har nevnt er jo ikke det noe bedre enn at hun er sånn hun er nå? Vet noen hvor vanlig alt dette er?

Huff, blir bare mer og mer usikker jeg..

Nå vet jeg ikke sikker på hvor mange som legger på seg etter kastrering, men det er en del. Er ca 5-10% av alle tispene som blir kastrert som blir inkontinense.. Er de langhåret, så er det en del som blir enda mere langhåret hvor mange prosent det er har jeg ikke oversikt over desverre.

Dixie har blitt latere etter kastrering, og jeg har hatt en del problemmer med at vekten har steget, og pelsen ble i alle fall dobbel så lang.

Skrevet

Men har du prøvd Galastop for å hindre melkeproduksjon? Øke treningsmengde og senke matmengde fra ca 2-3 uker FØR løpetid og igjennom hele perioden? Bringebærblader? Homeopati?

Det er mange måter å lette løpetid/innbildt på som ikke involverer kniv. For enkelte hunder er det beste utvei, men de aller fleste blir bedre med "vennligere" metoder.

Har brukt Galastop hver gang hun har hatt innbilt ja, og det har fungert på melkeproduksjonen, og jeg har også økt treningsmengde og senkt matmengde. Sistnevnte har ikke hatt noen funksjon, bare en veldig sulten og enda mer stresset hund som maser hele tiden. Galastop synes jeg at bare har fungert på melkeproduksjonen, og har tenkt at over tid blir det billigere med sterilisering, og i tillegg mer effektivt siden Galastop ikke fungerer så bra på resten av adferden som kommer av det innbilte. Bringebærblader og homeopati har jeg ikke prøvd. Skal absolutt prøves ut denne gangen, så får jeg se hvordan det går og i såfall utsette inngrepet.

Men vet ikke om det finnes noen som utfører homeopati på hund i nærheten av hamar? *sette seg ned og google*

Nå vet jeg ikke sikker på hvor mange som legger på seg etter kastrering, men det er en del. Er ca 5-10% av alle tispene som blir kastrert som blir inkontinense.. Er de langhåret, så er det en del som blir enda mere langhåret hvor mange prosent det er har jeg ikke oversikt over desverre.

Dixie har blitt latere etter kastrering, og jeg har hatt en del problemmer med at vekten har steget, og pelsen ble i alle fall dobbel så lang.

Takk for svar :lol:

Skrevet

Min tispe slet med det samme som din. I tilleg hadde hu endel andre ting også. Hun ble, etter anbefalig fra veterinær, kasterert. Problemene er borte nå, men hu løfter fortsatt beinet når hu tisser, haha! Hun har fått mer pels, mer under ull, noe som er like greit for min del, hun røyter deg ikke ned på samme måte som før, og røyte periodene har også blitt kortere. Hu la på seg litt de første mnd etter kasterering, men ble strengere med maten, og nå er hun normal vektig. Snakk med veterinæren om dette. Hun har ikke blitt noe roligere, men er på en måte mer landet, mindre stresset og mer stabil.

Det er alltid en riskio ved narkose, og det kan jo oppstå komplikasjoner. Men de fleste veterinærer er veldig dyktige i sitt fag.

Jeg er for forresten for kastereing, og det igjenspeiles vel i inlegget, så ikke noen diskusjoner på det takk :lol:

Skrevet

Jeg syns at det høres lurt ut med kastrering hvis dyrlegen anbefaler det og du har prøvd ulike typer trening og midler tidligere uten effekt. Det blir jo sjeldent bedre, så for tispas del blir det bedre å slippe alle hormonene og plagene.

Ang forsikring er det vel få som dekker dette. Agria dekker det ikke. Mulig det dekkes hvis det er eneste måte for å redde tispa (livmorbetennelse feks) Men er ikke helt sikker. Da må du nesten bare ringe dem å spørre.

Jeg har netopp kastrert min tispe. Jeg hadde ønsker om det tidligere pga innbildt og dårlig oppførsel i forbindelse med dette. Men det har ikke vært aktuellt pga det er så dyrt. Men så fikk hun jurcyste som måtte fjernes og de anbefalte å fjerne livmora i denne forbindelsen, og da gjorde vi det da vi fikk et bra tilbud. Jeg er spent på om hun vil bli noe annerledes. Steriliserte midt i værste løpetia også, så håper det ikke vil ha noen negativ effekt.

Skrevet

Min tispe er kastrert, HELT ukomplisert. Risiko ved narkose er minimal hos friske dyr (be vet sjekke hjertet osv før narkose). Verre er det med infeksjon i såret, men dette forebygges lett ved å holde det rent/forhindre slikking, evt antibiotika.

Skrevet

Har kastrert 4 tisper(3 golden og 1 aussie), ingen problemer foruten en som fikk infeksjon som varte et par dager i såret etterpå. Om man forer etter hold er det ikke noe problem med vekta :lol:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har hatt tispe med løpetid før, men dette er en ny opplevelse. Frøkna er 2 år, og har sin 4. løpetid nå. Og det er en helt annen opplevelse enn hennes tidligere løpetider, og andre tisper i heimen. De to andre løpetidene hennes har vært rolige, hun har vært nedstemt, men ellers ikke noe spesielt. Vi er på dag 9-10, og den litt triste hunden som har hengt med hodet i et par uker, har plutselig et stort,litt manisk glis, hun jukker på beina våre, og også på ryggen min da jeg skulle fyre i ovnen før i dag. Hun piper og synger,sutrer og er som en klistremerke på oss både dag og natt. Jeg antar vi er inne i stådagene. På tur tisser hun hele tiden,mens hun løfter beinet høyt, og tisser gjerne på gjerder og annet som stikker ut.(Hun får ikke lov til det) Vi har ei annen tispe i huset uten løpetid, men hun oppførte seg aldri slik da hun hadde løpetid, ikke en annen tispe vi hadde heller, så dette er jo en interessant opplevelse! Den andre tispa vår er nesten 10 år eldre, og ser ut som om hun tenker sitt om småen som er heelt smårar om dagen🤭 Jeg ser for meg at min lille neppe er den eneste som blir litt spesiell på denne tiden,hører gjerne om flere!
    • Det høres utrolig slitsomt ut, og dere har prøvd det meste jeg ville anbefalt. Både cocker spaniel og puddel er jo raser som kan ha en del lyd, og ved å kombinere dem med litt ulike forutsetnigner så kan det rett og slett være genetikk, og dermed veldig lite å gjøre noe med.  Jeg går ut fra at han også er sjekket hos veterinær og at stoff- og hormonnivåer er noenlunde normale? Antar dere også har prøvd Adaptil og lignende? Er det like ille om det f.eks. står på radio i bakgrunnen? Har dere prøvd å enten redusere mengden aktivitet betraktelig over en periode, eller å endre balansen mellom mental og fysisk aktivitet annerledes? Det er ikke alltid at mer aktivisering er løsningen, for noen er det også mindre. Er han kastrert? Det er ikke noe som anebfales som en første løsning, men for meg høres det ut som dere har prøvd det meste annet av profesjonell hjelp. Hvis han ellers er trygg og velfungerende ift. sosiale situasjoner med folk og andre hunder, så ville jeg forsøkt evt. kjemisk først for å se hvordan det går.  
    • Hei. Jeg har en cockapoo gutt på 5 år som har noen «problemer» som vi sliter med. Helt siden var liten har han hatt et skikkelig stort varsler innstinkt som har blitt værre med årene. Han varsler på hver minste ting som skjer utenfor huset (av og til inne), og sliter veldig med å roe seg ned igjen. Han varsler på naboer som smeller med bildører, folk utenfor i gata som snakker, hunder som bjeffer, tuting, folk som går forbi vindu, katter i hagen, lillebror som løper inne, om vi bruker høy stemme osv osv. Det siste året har han også av og til begynt å varsle at vi åpner ytterdøra, eller at vi bare sier så lite som «hei» i en telefonsamtale fordi han tror det kommer noen. Ringeklokka og banking på vindu/dør er også veldig vanskelig, og han stopper ikke å bjeffe før han får se hvem som kommer og får hilse. Hvis vi stenger han inne på et annet rom bjeffer han enda mer og slutter ikke. Det er værst på kvelden, ofte etter vi har gått lang tur. Han klarer ikke roe seg, og ligger ofte i flere timer å bare knurrer og bjeffer på ting vi ikke hører eller ser. Dette har også gjort han har har en forferdelig av-knapp fordi han alltid ligger på vakt. Selv etter flere år med konstruktiv rotrening hver dag, skal det mye til for at han går å legger seg av seg selv på kvelden. Vi har prøvd ekstremt mange måter å trene dette vekk, uten at noe har hatt noe innvirkning. Vi har snakket med veldig mange hundetrenere, hatt besøk av adferdskonsulent og prøvd stressreduserende tilskudd i maten. Vi har prøvd alt fra desenstering på lyder, ignorering, sladretrening, klikkertrening, sende han på plassen sin, sende han på et annet rom til han roer seg ned, vært streng, søksaktiviteter for å distrahere han og ros og kos når han roer seg. Det begynner virkelig å bli et problem, da det er stressende for oss, men ikke minst for hunden.    Han syns også det er vanskelig å roe seg når vi får besøk. Vi vet at dette ikke grunner i redsel fordi han vil rett opp på fanget til besøket og ha kos, men vi merker også at han stresser mye mer. Det er absolutt ikke noe vondt i han, og han ELSKER andre mennesker (vil helst hilse på alle), men vi merker at varsler innstinktet tar overhånd i hverdagen og gjør det vanskelig for han. Det skal også sies at han er verdens beste hund å ha med på tur og bjeffer aldri da, men med en gang han kommer inn inntar han rollen som vokter uansett om vi er i vårt eget hus eller et annet.    Sånn at det er sagt så vet vi også at problemene ikke skyldes for lite aktivisering da vi driver med hundesport og har en veldig aktiv livsstil sammen.    Vi er ganske rådville nå og begynner å bli rimelig lei av at vi sjelden får mer enn 10-30 min stillhet av gangen. Sliter også på oss mentalt da vi prøver så veldig hardt uten at vi får noe resultat. Heller ikke gøy å få besøk eller kommentarer om at vi ikke har trent hunden vår, når det er det jeg bruker største delen av tiden min på. Veldig usikker hva problemene bunner i, men virker som han har hatt et høyt stressnivå hele livet.    Noen som har erfaring med dette og har tips for å gjøre hverdagen litt enklere?
    • Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
    • Jeg er i prinsippet enig i at det er tidlig med løping og sykling, samtidig som jeg som sagt tror det ligger noe i balansen mellom fysisk og mental aktivisering her. Han er definitivt en ekstra utfordring i forhold til normalt, og jeg tipper det vil gå seg til med alderen, men det betyr jo ikke at det ikke bør jobbes med i mellom tiden. Håper dere finner nøkkelen etterhvert!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...