Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan vaske en katt?


Akita

Recommended Posts

Saken er den at vi har en her i huset som stinker møkk! Er en halveis løs katt som eg har store vanskligheter for å tro fikser en dusj liksom.

Så hva skal vi gjøre?

Hvor halveis løs er katten? Bor den inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker enten dusjkabinett eller badekar.

Badekar er lettest, fyller det opp 6-7 cm før jeg henter katta slik at jeg kan sette henne nedi og bruke hånda til å skylle over henne med vaskevann. Bruker ikke dusjhodet da det virker som det er mer skummelt for katta. Du kommer til å bli våt, så det må du være klar over, kanskje lurt å klippe klørne først.

Bruker én hånd til å holde henne på plass, men husk at vann og katt blir ofte panikk, så du må holde godt. (holder ofte rundt halsen og nakkeskinnet da jeg har mer konroll på henne på den måten).

I dusjkabinettet må jeg gå inn i og lukke igjen med katta, også bruker jeg en balje som jeg setter henne opp i. Men her er det større risk for at katta prøver å klatre oppover benet ditt (blod!).

I begynnelsen prøvde jeg å venne henne til bading med å vaske henne bare med en klut, men merket ingen effekt av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk vår katt for 4-5 år siden, han hadde vært gategutt i 6 år før han kom til FOD og var der et par mnd før vi henta han. Kan trygt si at han STINKA.. Ush!

Inn i dusjen bar det! Satte han i dusjkabinettet, holdt han med ei hand og strøk han rolig med den andre, mens sambo gnukka inn såpe (blanda med vann, lettere å ha på). Katta hylte og bar seg men ble ren og pen, og vi var tilgitt ei kort stund etterpå. Ville brukt hansker om katta har lett for å bruke klør :lol:

Har vaska han siden også og da holder det å holde han med ei bestemt hånd. Han klager sin nød, men en pus dør ikke av å bli ren selv om det høres sånn ut.

Han har altså ikke bodd innomhus før han var 6 år, og ble dusja etter et par dager hos oss, gikk så fint så! Hadde forventa mer klør og blod egentlig :wub::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg jobbet på kattepensjonat så satt vi en skittentøyskorg opp ned over de verste kattene.. (de som prøvde å flerre oss) spylte forsiktig, så sprayet med såpe.. skylte og sprayet igjen. Ikke det optimale...men eneste vi fikk til..

*føle seg ond*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor halveis løs er katten? Bor den inne?

Katten får mat av svigers men bor ikke inne. Nå har vi tatt han inn på badet fordi han sleit litt med pusten sin. Han er ikke særlig vant til å bli kost med men merker at det blir bedre for hver dag som går nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten får mat av svigers men bor ikke inne. Nå har vi tatt han inn på badet fordi han sleit litt med pusten sin. Han er ikke særlig vant til å bli kost med men merker at det blir bedre for hver dag som går nå.

Syns du har fått mange gode forslag :)

Men ikke klipp klørne hvis det er meningen at han skal ut igjen.

Bading av katt kan ofte utvikle seg til å bli en interesant affære :lol:

Hvis dere er to så kan jo en holde og den andre vaske. Man må liksom bare ta det som det kommer, men likevel prøve å ha en plan B, plan C, ja gjerne planlegge opp til plan H ;)

Og hvis første forsøk ender opp med hysterisk katt som løper i takplatene... Pust med magen, tenk på koselige ting, og prøv på nytt :P

Langermet tykk genser er stort sett aldri feil :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres både skummelt, vanskelig og traumatisk ut for både folk og dyr.. Ingen mulighet for å få en likegladsprøyte fra vet'en og få gitt den dette først?

Alternativt: reise til vet'en og få satt sprøyte, så den er "borte" når dere kommer hjem?

Tror ikke jeg hadde begitt meg på å "overmanne" en halvtam katt, altså - uansett lukt... Tenk om den kommer seg løs full av shampo.. Den kan skade deg alvorlig med klør og tenner (en tam, "vanlig" huskatt vil troligvis avreagere laaaangt kjappere, liksom)....

Eller kanskje overlate det til noen proffe?

Uansett - lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vasket begge kattene en gang vær her hjemme. gamlefar malte og skrapa på dusjkabinettet på en gang :lol: det man kaller blanda følelser ;) Lillepus bare satt stille og rolig i dusjen mens jeg spylte henne med forsikitg trykk på vannet :lol: Gikk så fint atte :P

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vasket begge kattene en gang vær her hjemme. gamlefar malte og skrapa på dusjkabinettet på en gang :lol: det man kaller blanda følelser ;) Lillepus bare satt stille og rolig i dusjen mens jeg spylte henne med forsikitg trykk på vannet :) Gikk så fint atte :P

Lykke til :P

Jojo, våre katter er like håndterbare når det kommer til dusjing som hundene... Men jeg vil neppe tro at en halvveis villkatt, reagerer på samme måte som mine eller dine puser :lol: Tvert i mot, katter kan være nådeløse, og langt mer problematiske i et dusjkabinett enn den mest rebelske hund, selv om de er små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve med en vaskeklut også. Ha den halvvåt og tørk/gni over katten. Han vil antakelig ikke like dette heller, men det er muligvis mer godtagbart enn dusjing.

Sørg for at han står støtt, gjerne på gulvet da han nok vil føle seg tryggere der enn oppe i vasken, på en benk etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten får mat av svigers men bor ikke inne. Nå har vi tatt han inn på badet fordi han sleit litt med pusten sin. Han er ikke særlig vant til å bli kost med men merker at det blir bedre for hver dag som går nå.

Jeg hadde definitvt IKKE utfordret tilitten til pus på den måten med å tvinge han gjennom et bad...Har dere først fått bygget opp dette i små små steg, så ikke ødelegg den på et bad.

Om dere MÅ bade pus enda, så ta han til veterinæren og få en bedøvelsessprøyte og vask han mens han er helt vekke. Om dere ikke tror det vil bli for traumatisk (hardt mot tilliten) å frakte han til veterinær og gi han sprøyte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...