Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan vaske en katt?

Akita

Recommended Posts

Skrevet

Saken er den at vi har en her i huset som stinker møkk! Er en halveis løs katt som eg har store vanskligheter for å tro fikser en dusj liksom.

Så hva skal vi gjøre?

Skrevet

Saken er den at vi har en her i huset som stinker møkk! Er en halveis løs katt som eg har store vanskligheter for å tro fikser en dusj liksom.

Så hva skal vi gjøre?

Hvor halveis løs er katten? Bor den inne?

Skrevet

Jeg bruker enten dusjkabinett eller badekar.

Badekar er lettest, fyller det opp 6-7 cm før jeg henter katta slik at jeg kan sette henne nedi og bruke hånda til å skylle over henne med vaskevann. Bruker ikke dusjhodet da det virker som det er mer skummelt for katta. Du kommer til å bli våt, så det må du være klar over, kanskje lurt å klippe klørne først.

Bruker én hånd til å holde henne på plass, men husk at vann og katt blir ofte panikk, så du må holde godt. (holder ofte rundt halsen og nakkeskinnet da jeg har mer konroll på henne på den måten).

I dusjkabinettet må jeg gå inn i og lukke igjen med katta, også bruker jeg en balje som jeg setter henne opp i. Men her er det større risk for at katta prøver å klatre oppover benet ditt (blod!).

I begynnelsen prøvde jeg å venne henne til bading med å vaske henne bare med en klut, men merket ingen effekt av dette.

Skrevet

Vi fikk vår katt for 4-5 år siden, han hadde vært gategutt i 6 år før han kom til FOD og var der et par mnd før vi henta han. Kan trygt si at han STINKA.. Ush!

Inn i dusjen bar det! Satte han i dusjkabinettet, holdt han med ei hand og strøk han rolig med den andre, mens sambo gnukka inn såpe (blanda med vann, lettere å ha på). Katta hylte og bar seg men ble ren og pen, og vi var tilgitt ei kort stund etterpå. Ville brukt hansker om katta har lett for å bruke klør :lol:

Har vaska han siden også og da holder det å holde han med ei bestemt hånd. Han klager sin nød, men en pus dør ikke av å bli ren selv om det høres sånn ut.

Han har altså ikke bodd innomhus før han var 6 år, og ble dusja etter et par dager hos oss, gikk så fint så! Hadde forventa mer klør og blod egentlig :wub::)

Skrevet

Når jeg jobbet på kattepensjonat så satt vi en skittentøyskorg opp ned over de verste kattene.. (de som prøvde å flerre oss) spylte forsiktig, så sprayet med såpe.. skylte og sprayet igjen. Ikke det optimale...men eneste vi fikk til..

*føle seg ond*

Skrevet

Hvor halveis løs er katten? Bor den inne?

Katten får mat av svigers men bor ikke inne. Nå har vi tatt han inn på badet fordi han sleit litt med pusten sin. Han er ikke særlig vant til å bli kost med men merker at det blir bedre for hver dag som går nå.

Skrevet

Hansker! Gode tykke hansker og en tykk langermet genser (gjerne rustning om det er å oppdrive). Ansiktsvern kan vel også være lurt siden katten ikke er videre tam og trolig kommer til å sette opp kamp :lol:

:lol:

Skrevet

Bare husk å bruke hansker da - og ikke slipp den ut før den er helt tørr i pelsen og sinnets sår er leget (hvis du slipper ut en sur katt så muligheten der for at du aldri ser den igjen) :lol:

Skrevet

Katten får mat av svigers men bor ikke inne. Nå har vi tatt han inn på badet fordi han sleit litt med pusten sin. Han er ikke særlig vant til å bli kost med men merker at det blir bedre for hver dag som går nå.

Syns du har fått mange gode forslag :)

Men ikke klipp klørne hvis det er meningen at han skal ut igjen.

Bading av katt kan ofte utvikle seg til å bli en interesant affære :lol:

Hvis dere er to så kan jo en holde og den andre vaske. Man må liksom bare ta det som det kommer, men likevel prøve å ha en plan B, plan C, ja gjerne planlegge opp til plan H ;)

Og hvis første forsøk ender opp med hysterisk katt som løper i takplatene... Pust med magen, tenk på koselige ting, og prøv på nytt :P

Langermet tykk genser er stort sett aldri feil :lol:

Skrevet

Synes det høres både skummelt, vanskelig og traumatisk ut for både folk og dyr.. Ingen mulighet for å få en likegladsprøyte fra vet'en og få gitt den dette først?

Alternativt: reise til vet'en og få satt sprøyte, så den er "borte" når dere kommer hjem?

Tror ikke jeg hadde begitt meg på å "overmanne" en halvtam katt, altså - uansett lukt... Tenk om den kommer seg løs full av shampo.. Den kan skade deg alvorlig med klør og tenner (en tam, "vanlig" huskatt vil troligvis avreagere laaaangt kjappere, liksom)....

Eller kanskje overlate det til noen proffe?

Uansett - lykke til!

Susanne

Skrevet

Har vasket begge kattene en gang vær her hjemme. gamlefar malte og skrapa på dusjkabinettet på en gang :lol: det man kaller blanda følelser ;) Lillepus bare satt stille og rolig i dusjen mens jeg spylte henne med forsikitg trykk på vannet :lol: Gikk så fint atte :P

Lykke til :)

Skrevet

Har vasket begge kattene en gang vær her hjemme. gamlefar malte og skrapa på dusjkabinettet på en gang :lol: det man kaller blanda følelser ;) Lillepus bare satt stille og rolig i dusjen mens jeg spylte henne med forsikitg trykk på vannet :) Gikk så fint atte :P

Lykke til :P

Jojo, våre katter er like håndterbare når det kommer til dusjing som hundene... Men jeg vil neppe tro at en halvveis villkatt, reagerer på samme måte som mine eller dine puser :lol: Tvert i mot, katter kan være nådeløse, og langt mer problematiske i et dusjkabinett enn den mest rebelske hund, selv om de er små.

Skrevet

Du kan prøve med en vaskeklut også. Ha den halvvåt og tørk/gni over katten. Han vil antakelig ikke like dette heller, men det er muligvis mer godtagbart enn dusjing.

Sørg for at han står støtt, gjerne på gulvet da han nok vil føle seg tryggere der enn oppe i vasken, på en benk etc.

Skrevet

Jeg hadde definitvt IKKE utfordret tilitten til pus på den måten med å tvinge han gjennom et bad...Har dere først fått bygget opp dette i små små steg, så ikke ødelegg den på et bad.

Om dere MÅ bade pus enda, så ta han til veterinæren og få en bedøvelsessprøyte og vask han mens han er helt vekke. Om dere ikke tror det vil bli for traumatisk (hardt mot tilliten) å frakte han til veterinær og gi han sprøyte...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...