Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan vaske en katt?

Akita

Recommended Posts

Skrevet

Saken er den at vi har en her i huset som stinker møkk! Er en halveis løs katt som eg har store vanskligheter for å tro fikser en dusj liksom.

Så hva skal vi gjøre?

Skrevet

Saken er den at vi har en her i huset som stinker møkk! Er en halveis løs katt som eg har store vanskligheter for å tro fikser en dusj liksom.

Så hva skal vi gjøre?

Hvor halveis løs er katten? Bor den inne?

Skrevet

Jeg bruker enten dusjkabinett eller badekar.

Badekar er lettest, fyller det opp 6-7 cm før jeg henter katta slik at jeg kan sette henne nedi og bruke hånda til å skylle over henne med vaskevann. Bruker ikke dusjhodet da det virker som det er mer skummelt for katta. Du kommer til å bli våt, så det må du være klar over, kanskje lurt å klippe klørne først.

Bruker én hånd til å holde henne på plass, men husk at vann og katt blir ofte panikk, så du må holde godt. (holder ofte rundt halsen og nakkeskinnet da jeg har mer konroll på henne på den måten).

I dusjkabinettet må jeg gå inn i og lukke igjen med katta, også bruker jeg en balje som jeg setter henne opp i. Men her er det større risk for at katta prøver å klatre oppover benet ditt (blod!).

I begynnelsen prøvde jeg å venne henne til bading med å vaske henne bare med en klut, men merket ingen effekt av dette.

Skrevet

Vi fikk vår katt for 4-5 år siden, han hadde vært gategutt i 6 år før han kom til FOD og var der et par mnd før vi henta han. Kan trygt si at han STINKA.. Ush!

Inn i dusjen bar det! Satte han i dusjkabinettet, holdt han med ei hand og strøk han rolig med den andre, mens sambo gnukka inn såpe (blanda med vann, lettere å ha på). Katta hylte og bar seg men ble ren og pen, og vi var tilgitt ei kort stund etterpå. Ville brukt hansker om katta har lett for å bruke klør :lol:

Har vaska han siden også og da holder det å holde han med ei bestemt hånd. Han klager sin nød, men en pus dør ikke av å bli ren selv om det høres sånn ut.

Han har altså ikke bodd innomhus før han var 6 år, og ble dusja etter et par dager hos oss, gikk så fint så! Hadde forventa mer klør og blod egentlig :wub::)

Skrevet

Når jeg jobbet på kattepensjonat så satt vi en skittentøyskorg opp ned over de verste kattene.. (de som prøvde å flerre oss) spylte forsiktig, så sprayet med såpe.. skylte og sprayet igjen. Ikke det optimale...men eneste vi fikk til..

*føle seg ond*

Skrevet

Hvor halveis løs er katten? Bor den inne?

Katten får mat av svigers men bor ikke inne. Nå har vi tatt han inn på badet fordi han sleit litt med pusten sin. Han er ikke særlig vant til å bli kost med men merker at det blir bedre for hver dag som går nå.

Skrevet

Hansker! Gode tykke hansker og en tykk langermet genser (gjerne rustning om det er å oppdrive). Ansiktsvern kan vel også være lurt siden katten ikke er videre tam og trolig kommer til å sette opp kamp :lol:

:lol:

Skrevet

Bare husk å bruke hansker da - og ikke slipp den ut før den er helt tørr i pelsen og sinnets sår er leget (hvis du slipper ut en sur katt så muligheten der for at du aldri ser den igjen) :lol:

Skrevet

Katten får mat av svigers men bor ikke inne. Nå har vi tatt han inn på badet fordi han sleit litt med pusten sin. Han er ikke særlig vant til å bli kost med men merker at det blir bedre for hver dag som går nå.

Syns du har fått mange gode forslag :)

Men ikke klipp klørne hvis det er meningen at han skal ut igjen.

Bading av katt kan ofte utvikle seg til å bli en interesant affære :lol:

Hvis dere er to så kan jo en holde og den andre vaske. Man må liksom bare ta det som det kommer, men likevel prøve å ha en plan B, plan C, ja gjerne planlegge opp til plan H ;)

Og hvis første forsøk ender opp med hysterisk katt som løper i takplatene... Pust med magen, tenk på koselige ting, og prøv på nytt :P

Langermet tykk genser er stort sett aldri feil :lol:

Skrevet

Synes det høres både skummelt, vanskelig og traumatisk ut for både folk og dyr.. Ingen mulighet for å få en likegladsprøyte fra vet'en og få gitt den dette først?

Alternativt: reise til vet'en og få satt sprøyte, så den er "borte" når dere kommer hjem?

Tror ikke jeg hadde begitt meg på å "overmanne" en halvtam katt, altså - uansett lukt... Tenk om den kommer seg løs full av shampo.. Den kan skade deg alvorlig med klør og tenner (en tam, "vanlig" huskatt vil troligvis avreagere laaaangt kjappere, liksom)....

Eller kanskje overlate det til noen proffe?

Uansett - lykke til!

Susanne

Skrevet

Har vasket begge kattene en gang vær her hjemme. gamlefar malte og skrapa på dusjkabinettet på en gang :lol: det man kaller blanda følelser ;) Lillepus bare satt stille og rolig i dusjen mens jeg spylte henne med forsikitg trykk på vannet :lol: Gikk så fint atte :P

Lykke til :)

Skrevet

Har vasket begge kattene en gang vær her hjemme. gamlefar malte og skrapa på dusjkabinettet på en gang :lol: det man kaller blanda følelser ;) Lillepus bare satt stille og rolig i dusjen mens jeg spylte henne med forsikitg trykk på vannet :) Gikk så fint atte :P

Lykke til :P

Jojo, våre katter er like håndterbare når det kommer til dusjing som hundene... Men jeg vil neppe tro at en halvveis villkatt, reagerer på samme måte som mine eller dine puser :lol: Tvert i mot, katter kan være nådeløse, og langt mer problematiske i et dusjkabinett enn den mest rebelske hund, selv om de er små.

Skrevet

Du kan prøve med en vaskeklut også. Ha den halvvåt og tørk/gni over katten. Han vil antakelig ikke like dette heller, men det er muligvis mer godtagbart enn dusjing.

Sørg for at han står støtt, gjerne på gulvet da han nok vil føle seg tryggere der enn oppe i vasken, på en benk etc.

Skrevet

Jeg hadde definitvt IKKE utfordret tilitten til pus på den måten med å tvinge han gjennom et bad...Har dere først fått bygget opp dette i små små steg, så ikke ødelegg den på et bad.

Om dere MÅ bade pus enda, så ta han til veterinæren og få en bedøvelsessprøyte og vask han mens han er helt vekke. Om dere ikke tror det vil bli for traumatisk (hardt mot tilliten) å frakte han til veterinær og gi han sprøyte...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har hatt tispe med løpetid før, men dette er en ny opplevelse. Frøkna er 2 år, og har sin 4. løpetid nå. Og det er en helt annen opplevelse enn hennes tidligere løpetider, og andre tisper i heimen. De to andre løpetidene hennes har vært rolige, hun har vært nedstemt, men ellers ikke noe spesielt. Vi er på dag 9-10, og den litt triste hunden som har hengt med hodet i et par uker, har plutselig et stort,litt manisk glis, hun jukker på beina våre, og også på ryggen min da jeg skulle fyre i ovnen før i dag. Hun piper og synger,sutrer og er som en klistremerke på oss både dag og natt. Jeg antar vi er inne i stådagene. På tur tisser hun hele tiden,mens hun løfter beinet høyt, og tisser gjerne på gjerder og annet som stikker ut.(Hun får ikke lov til det) Vi har ei annen tispe i huset uten løpetid, men hun oppførte seg aldri slik da hun hadde løpetid, ikke en annen tispe vi hadde heller, så dette er jo en interessant opplevelse! Den andre tispa vår er nesten 10 år eldre, og ser ut som om hun tenker sitt om småen som er heelt smårar om dagen🤭 Jeg ser for meg at min lille neppe er den eneste som blir litt spesiell på denne tiden,hører gjerne om flere!
    • Det høres utrolig slitsomt ut, og dere har prøvd det meste jeg ville anbefalt. Både cocker spaniel og puddel er jo raser som kan ha en del lyd, og ved å kombinere dem med litt ulike forutsetnigner så kan det rett og slett være genetikk, og dermed veldig lite å gjøre noe med.  Jeg går ut fra at han også er sjekket hos veterinær og at stoff- og hormonnivåer er noenlunde normale? Antar dere også har prøvd Adaptil og lignende? Er det like ille om det f.eks. står på radio i bakgrunnen? Har dere prøvd å enten redusere mengden aktivitet betraktelig over en periode, eller å endre balansen mellom mental og fysisk aktivitet annerledes? Det er ikke alltid at mer aktivisering er løsningen, for noen er det også mindre. Er han kastrert? Det er ikke noe som anebfales som en første løsning, men for meg høres det ut som dere har prøvd det meste annet av profesjonell hjelp. Hvis han ellers er trygg og velfungerende ift. sosiale situasjoner med folk og andre hunder, så ville jeg forsøkt evt. kjemisk først for å se hvordan det går.  
    • Hei. Jeg har en cockapoo gutt på 5 år som har noen «problemer» som vi sliter med. Helt siden var liten har han hatt et skikkelig stort varsler innstinkt som har blitt værre med årene. Han varsler på hver minste ting som skjer utenfor huset (av og til inne), og sliter veldig med å roe seg ned igjen. Han varsler på naboer som smeller med bildører, folk utenfor i gata som snakker, hunder som bjeffer, tuting, folk som går forbi vindu, katter i hagen, lillebror som løper inne, om vi bruker høy stemme osv osv. Det siste året har han også av og til begynt å varsle at vi åpner ytterdøra, eller at vi bare sier så lite som «hei» i en telefonsamtale fordi han tror det kommer noen. Ringeklokka og banking på vindu/dør er også veldig vanskelig, og han stopper ikke å bjeffe før han får se hvem som kommer og får hilse. Hvis vi stenger han inne på et annet rom bjeffer han enda mer og slutter ikke. Det er værst på kvelden, ofte etter vi har gått lang tur. Han klarer ikke roe seg, og ligger ofte i flere timer å bare knurrer og bjeffer på ting vi ikke hører eller ser. Dette har også gjort han har har en forferdelig av-knapp fordi han alltid ligger på vakt. Selv etter flere år med konstruktiv rotrening hver dag, skal det mye til for at han går å legger seg av seg selv på kvelden. Vi har prøvd ekstremt mange måter å trene dette vekk, uten at noe har hatt noe innvirkning. Vi har snakket med veldig mange hundetrenere, hatt besøk av adferdskonsulent og prøvd stressreduserende tilskudd i maten. Vi har prøvd alt fra desenstering på lyder, ignorering, sladretrening, klikkertrening, sende han på plassen sin, sende han på et annet rom til han roer seg ned, vært streng, søksaktiviteter for å distrahere han og ros og kos når han roer seg. Det begynner virkelig å bli et problem, da det er stressende for oss, men ikke minst for hunden.    Han syns også det er vanskelig å roe seg når vi får besøk. Vi vet at dette ikke grunner i redsel fordi han vil rett opp på fanget til besøket og ha kos, men vi merker også at han stresser mye mer. Det er absolutt ikke noe vondt i han, og han ELSKER andre mennesker (vil helst hilse på alle), men vi merker at varsler innstinktet tar overhånd i hverdagen og gjør det vanskelig for han. Det skal også sies at han er verdens beste hund å ha med på tur og bjeffer aldri da, men med en gang han kommer inn inntar han rollen som vokter uansett om vi er i vårt eget hus eller et annet.    Sånn at det er sagt så vet vi også at problemene ikke skyldes for lite aktivisering da vi driver med hundesport og har en veldig aktiv livsstil sammen.    Vi er ganske rådville nå og begynner å bli rimelig lei av at vi sjelden får mer enn 10-30 min stillhet av gangen. Sliter også på oss mentalt da vi prøver så veldig hardt uten at vi får noe resultat. Heller ikke gøy å få besøk eller kommentarer om at vi ikke har trent hunden vår, når det er det jeg bruker største delen av tiden min på. Veldig usikker hva problemene bunner i, men virker som han har hatt et høyt stressnivå hele livet.    Noen som har erfaring med dette og har tips for å gjøre hverdagen litt enklere?
    • Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
    • Jeg er i prinsippet enig i at det er tidlig med løping og sykling, samtidig som jeg som sagt tror det ligger noe i balansen mellom fysisk og mental aktivisering her. Han er definitivt en ekstra utfordring i forhold til normalt, og jeg tipper det vil gå seg til med alderen, men det betyr jo ikke at det ikke bør jobbes med i mellom tiden. Håper dere finner nøkkelen etterhvert!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...