Gå til innhold
Hundesonen.no

Livet er snudd på hodet...

Midas

Recommended Posts

Livet mitt er snudd helt på hodet nå.. Jeg og samboer har bestemt oss for å gå hver vår vei :wub: jeg må flytte tilbake til Trondheim. Jeg skal ha begge hundene her hos meg. Jeg har så vanvittig dårlig samvittighet for Midas for tiden... Jeg er så sliten og deppa at jeg orker ikke å trene noe særlig med han annet enn litt på tur. Han får en lang tur for dag, og ellers suller han litt rundt utenfor huset og får noen småturer.

Jeg vet jo at situasjonen vil endre seg, og at jeg vil få mer rutine i dagen min etterhvert... Synes dere det er egoistisk av meg å holde på han når jeg en periode nå fremover ikke får trent så mye med han? Kan dere gi meg tips til aktiviteter inne som ikke krever så mye av meg, men som kan trimme hode hans litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, Marit, det var ikke noe hyggelig å høre... :wub: Med tanke på at Midas har vært ditt treningshåp og prosjekt fra starten av, så synes jeg ikke det er egoistisk å holde på han. At hunder følger med i opp- og nedturene i livene våre er helt naturlig, og de blir neppe "ødelagte" av små perioder med litt mindre aktivitet.

Når jeg har dårlig tid eller lite ork, så frishaper jeg Aiko. Lar henne finne ut av ting og tang, som feks å sette seg oppi kasser, lukke ulike ting (skuffer/skap/dører), danse, target osv. De blir slitne, og du trenger mer eller mindre bare time klikkinga. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var leit å høre. Du kan gi ham godbitsøk inne. Eller fylle en kong med godbiter. Kanskje fryse den slik at han må jobbe ekstra med den. Hundene greier seg som oftes helt fint i perioder med unntakstilstand i heimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kjempetrist å høre :D

Som andre sier, klikkertren litt inne, lag litt oppgaver, gi han dorull med godbiter, kong med godbiter etc. Amiga fikk et digert bein av hud igår fordi jeg sitter og hoster og ikke klarer å gå ut. Det går nok bra :wub:

Synd du må flytte helt til Trondheim, for jeg hadde håpet å få hilse på dere, men jeg får si hei nesten gang jeg og amiga er i trondheim istedenfor :lol:

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å høre!

Midas er fortsatt en ung hund, og har godt av å ha noen rolige dager, etter min mening. Det er uansett mye lettere å trene opp en hund, enn å trene ned en hund. Og hvis det er som hos oss, så tar vel Dina litt i med aktiviseringen også? Bare det for hunden å være sammen med en annen hund er så mye mer enn når den er alene.

Ellers er det jo noen soniser i Trondheim også, kanskje noen som kan låne en av dem litt for en tur eller to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Simira sier, det er soniser i trondheim som sikkert kan strekke ut en hjelpende hånd hvis du skulle trenge litt avlastning, meg inkludert :wub:

Du kjenner meg jo ikke da, men skulle du føle behovet så har du hvertfall tilbudet! Jeg er VELDIG glad i å gå tur og hund er livet mitt, så jeg hjelper gjerne til hvis du skulle føle behov for litt hjelp/avlastning. Det er slitsomt nok å komme seg gjennom et brudd om man ikke i tillegg skal sitte med dårlig samvittighet ovenfor hundene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller først: :lol::wub:

Jeg tror ikke du skal ha dårlig samvittighet altså... Av det jeg har lest av deg her inne så tror jeg hundene har det utrolig fint hos deg. Du har fått flere gode tips over her. Ta de og så kommer hverdagen gradvis tilbake til deg igjen. Bikkjene tåler det nok veldig fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Slutt å stresse så mye med om han får nok for en periode. Om litt mindre trening fører til at han blir urolig inne så er det rett og slett noe han må lære seg. Iblandt blir det mindre trening. Den dårlige samvittigheten gjør bare at du lager deg et problem som slett ikke trenger å finnes. Toller er da virkelig ikke en ekstremrase som trenger å trenes mange timer hver dag? Men kanskje han trenger å lære å slappe av inne uten å være sliten. Kos deg på tur med han, pass på at du ikke slurver med hverdagslydigheten også tar du opp igjen den andre treningen når du føler deg klar for det. Trening hvor du ikke er motivert/konsentrert blir stort sett ikke bra uansett. Det er for en periode og han har helt sikkert ikke vondt av litt pause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wub: Veldig trist å høre.

Men vær så snill å ikke ha dårlig samvittighet for hundetrening. Gjør som de andre her sier, ta den tid du trenger, kom deg på beina igjen, bare kos deg med hundene og tenk på deg selv. Jeg var i akkurat samme situasjon som deg for ca 1 år siden, og Rina fikk flere måneder uten noe særlig lydighets- eller hjernetrim. Hun fikk gått turer, og fikk mye kos, og var fornøyd med det. Og da jeg var klar for trening igjen, så var hun like klar :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og klemmer :lol:

Jeg skal prøve så godt jeg kan å legge ned den dårlige samvittigheten nå, og prøve å slappe av og bare kose meg med de. Han virker ikke misfornøyd i det hele tatt, så det er hos meg det ligger. Jeg har bare så mer enn nok med meg selv og all vondten at jeg klarer ikke å jobbe så mye med hundetreningen nå...

Hvis noen i trondheim vil låne Midas med seg på tur eller til lek med andre hunder så si gjerne fra. Dina er litt sær og mammadalt, men Midas elsker alle :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wub: det var skikkelig leit å høre! Men, ikke gjør det enda verre med å påføre deg dårlig samvittighet for Midas. Han kommer til å klare seg finfint med en lang periode med bare tur, til du har stablet deg mer på beina igjen.

Slutt å stresse så mye med om han får nok for en periode. Om litt mindre trening fører til at han blir urolig inne så er det rett og slett noe han må lære seg. Iblandt blir det mindre trening. Den dårlige samvittigheten gjør bare at du lager deg et problem som slett ikke trenger å finnes. Toller er da virkelig ikke en ekstremrase som trenger å trenes mange timer hver dag? Men kanskje han trenger å lære å slappe av inne uten å være sliten. Kos deg på tur med han, pass på at du ikke slurver med hverdagslydigheten også tar du opp igjen den andre treningen når du føler deg klar for det. Trening hvor du ikke er motivert/konsentrert blir stort sett ikke bra uansett. Det er for en periode og han har helt sikkert ikke vondt av litt pause.

Enig med Therese.

Kos deg med turene, bruk dem til å lufte tanker ev. å ikke tenke/gruble så mye, men aldeles ikke gi deg dårlig samvittighet for at du ikke trener han! Her kan det gå lange perioder uten annet enn tur og kanskje noe småtrening i heftige skoleperioder, men hundene er fornøyd de så lenge de får ut og løpt litt, samt får være rundt oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wub: Jeg tror jeg vet hvordan du har det... Jeg er fremdeles i en sorg- og sjokkfase, etter mitt samlivsbrudd, og jeg har et enormt spekter i hvordan jeg har det - noen dager er helt greie, noen dager er jeg så langt ned i kjelleren som jeg kan komme, og alt der i mellom. Min firbeint har vist meg godt hvor utrolig tilpasningsdyktige hunder er, samt at de leser oss veldig godt. Hun har ikke mast én dag etter tur eller trening etter at det skjedde, har ikke vært rastløs eller hyper, har ikke reagert negativt - og det ville hun gjort om hennes inaktivitet skyldtes generell latskap fra min side. Men nå skjønner hun godt at noe er galt, at jeg ikke er som vanlig, og tilpasser seg hva jeg orker å gi henne. Den eneste negative endring hun har hatt, er at hun har økt sin grad av vokt i heimen, hun føler vel at jeg er såpass redusert at hun må passe på mer, ta over litt oppgaver der. Så hun bjeffer mer på ringeklokka, forbipasserende, nattbussen, søppelbilen og andre ting hun føler hun må si fra om. Hun er forresten tre år og har aldri voktet slik før.

Poenget er at det går helt sikkert bra - jeg har knapt energi til å ha dårlig samvittighet for hunden, jeg har mer enn nok med meg selv. Jeg har vurdert flere ganger å sette henne bort for å slippe ansvaret og tiltaket det er å ha henne nå, men kommer hver gang fram til at det er godt for meg å ha henne i hus, og hun tåler noen uker/måneder med ustabilitet. Noen dager får hun ikke mer enn en kjapp tissetur morgen og kveld, når jeg kommer på at det er 15-16 timer siden sist hun fikk tisse, og hun venter tålmodig på meg, og blir med meg inn igjen uten problem. Hun skjønner at jeg har det tungt, og krabber opp i sofaen for å slikke bort mine tårer, ligger tett inntil meg når jeg fryser og føler meg ensom, hun gir meg en grunn til å stå opp hver dag. Hun er lykkelig når jeg har ork og kommer meg to-tre timer ut i skogen, hun jobber når jeg setter av syv minutter til LP-trening hver fjortende dag, men hun er tålmodig og "forståelsesfull" om det blir tre dager på rad uten annen aktivisering enn tisseturer og kloklipp, Hun ser ikke ut til å ta skade av dette, utover at hun kanskje mister litt fysisk kondisjon. Kriser skjer av og til. Ikke ha dårlig samvittighet for å beholde hundene eller ikke få gitt de det de trenger - om ikke annet kan det hende at de gir DEG noe du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wub: Jeg tror jeg vet hvordan du har det... Jeg er fremdeles i en sorg- og sjokkfase, etter mitt samlivsbrudd, og jeg har et enormt spekter i hvordan jeg har det - noen dager er helt greie, noen dager er jeg så langt ned i kjelleren som jeg kan komme, og alt der i mellom. Min firbeint har vist meg godt hvor utrolig tilpasningsdyktige hunder er, samt at de leser oss veldig godt. Hun har ikke mast én dag etter tur eller trening etter at det skjedde, har ikke vært rastløs eller hyper, har ikke reagert negativt - og det ville hun gjort om hennes inaktivitet skyldtes generell latskap fra min side. Men nå skjønner hun godt at noe er galt, at jeg ikke er som vanlig, og tilpasser seg hva jeg orker å gi henne. Den eneste negative endring hun har hatt, er at hun har økt sin grad av vokt i heimen, hun føler vel at jeg er såpass redusert at hun må passe på mer, ta over litt oppgaver der. Så hun bjeffer mer på ringeklokka, forbipasserende, nattbussen, søppelbilen og andre ting hun føler hun må si fra om. Hun er forresten tre år og har aldri voktet slik før.

Poenget er at det går helt sikkert bra - jeg har knapt energi til å ha dårlig samvittighet for hunden, jeg har mer enn nok med meg selv. Jeg har vurdert flere ganger å sette henne bort for å slippe ansvaret og tiltaket det er å ha henne nå, men kommer hver gang fram til at det er godt for meg å ha henne i hus, og hun tåler noen uker/måneder med ustabilitet. Noen dager får hun ikke mer enn en kjapp tissetur morgen og kveld, når jeg kommer på at det er 15-16 timer siden sist hun fikk tisse, og hun venter tålmodig på meg, og blir med meg inn igjen uten problem. Hun skjønner at jeg har det tungt, og krabber opp i sofaen for å slikke bort mine tårer, ligger tett inntil meg når jeg fryser og føler meg ensom, hun gir meg en grunn til å stå opp hver dag. Hun er lykkelig når jeg har ork og kommer meg to-tre timer ut i skogen, hun jobber når jeg setter av syv minutter til LP-trening hver fjortende dag, men hun er tålmodig og "forståelsesfull" om det blir tre dager på rad uten annen aktivisering enn tisseturer og kloklipp, Hun ser ikke ut til å ta skade av dette, utover at hun kanskje mister litt fysisk kondisjon. Kriser skjer av og til. Ikke ha dårlig samvittighet for å beholde hundene eller ikke få gitt de det de trenger - om ikke annet kan det hende at de gir DEG noe du trenger.

:):D:lol:

De gir meg veldig mye, og er så gode å ha nå. Bare å ha de her, og kunne greve ansiktet inn i pelsen deres er utrolig godt. De har en taus forståelse for hvordan vi har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og klemmer :)

Jeg skal prøve så godt jeg kan å legge ned den dårlige samvittigheten nå, og prøve å slappe av og bare kose meg med de. Han virker ikke misfornøyd i det hele tatt, så det er hos meg det ligger. Jeg har bare så mer enn nok med meg selv og all vondten at jeg klarer ikke å jobbe så mye med hundetreningen nå...

Hvis noen i trondheim vil låne Midas med seg på tur eller til lek med andre hunder så si gjerne fra. Dina er litt sær og mammadalt, men Midas elsker alle :lol:

Som sagt tidligere, jeg, sambo og Shensi stiller gjerne opp^^ Send en pm hvis du skulle føle behov, ellers kan jeg alltids sende på deg en pm å høre med deg av og til :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor klem herifra :lol:

Dette klarer du vettu, og hundene dine har det helt sikkert kjempebra. De får jo tilbringe tiden med verdens beste eier :) Og jeg er helt sikker på at litt kortere turer og mindre hjernetrim ikke forandrer på den kjærligheten de har for deg :wub:

La dem heller være dine støttespillere i denne tunge tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å høre :)

Jeg er enig med de andre her, hundene takler nok en litt mindre aktiv periode helt fint. Og som skrevet her, hunder "forstår" når noe er galt, at man er syk eller lei seg. Det har man jo mange eksempler på.

Jeg leser bloggen din, og jeg tror hundene har det veldig veldig bra hos deg, du gir dem så mye til vanlig :lol: Så ikke ha dårlig samvittighet nå, dette går fint :lol: Du kommer bare til å slite deg enda mer ut, hvis du i tillegg til å ha det vondt skal ha dårlig samvittighet for dem, jeg vet hva jeg snakker om.

Oppdretteren til Midas bor vel i Trondheim? Kanskje han kan hjelpe deg litt med pass og tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol::):lol:

Jeg syntes ikke du skal gjøre noe drastisk med Midas, han tåler perioder hvor han ikke får så mye trening.

Har også vært igjennom samlivsbrudd for mange år siden og det er en utrolig støtte å ha hunden rundt seg, så IKKE kvitt deg med noen av gullene dine, du vil angre veldig på det senere når du får litt mer kontakt med livet igjen, nå er alt bare kaos så du må ikke ta sånne avgjørelser nå ;):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...