Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få hund til å komme på innkalling

Snickers

Recommended Posts

Skrevet

Hei, nå hadde man trengt litt hjelp av det vise sonen-folket!

Jeg har noen slektninger som har en BC-blanding på 3 år. Den er vel 75% BC og 25% schæfer/bygdemix. Det er en lydig og relativt veloppdragen inne, men ute har den null kontakt.. Stresser også litt på tur, men det har bedret seg det siste året.

De går mye tur med hunden, den får minst en langtur pr. dag og de snørekjører ofte med den. De trener endel triks med ham, men ikke nært nok vil jeg tro. De leker også litt med ham inne..

Men de har aldri hunden løs. Synes det er litt synd på hunden, og selv har de jo også dårlig samvittighet. Den får da heller aldri lekt med andre hunder, hilser bare på i bånd. De kan lite eller ingenting om innkallingstrening, og hadde også hunden svært lite løs når den var valp. Det var fordi den en gang stakk av og løp ut i trafikken etter bilene, og de har tydeligvis ikke turt å ha ham løs siden det. Hunden løper også etter mennesker og dyr.. Han gjeter, ja. En gang hadde han stukket bort til noen mennesker når de hadde gått tur og begynt å nappe dem i hælene, dvs gjete de..

Jeg lurer på, om det er mulig å få en sikker innkalling på denne hunden, tror dere? Jeg har lyst å prøve å trene litt med den, da jeg tror den vil få det mye bedre om den kan være løs i blant. Bare så det er sagt, så kommer han når man roper navnet hans, om han ikke er for interessert i noe annet.

Planen:

Trene inn klikker, han kan ikke dette ennå.

Tenkte å først å ha ham i langline (holder fast bandet) mens jeg belønner alltid når han går forbi. Deretter når han kommer inn til meg på eget initiativ, dvs minske radiusen hans.

Etter dette vil jeg sette inn hundefløytesignal, som jeg fløyter når han allerede er på vei inn til meg. Tenkte han skulle belønnes med yndlingsgodbitene/drakamp.

Etterhvert sette inn distraksjoner, andre hunder, mennesker, osv.

Hmm. Tror dere det er verdt ett forsøk? Hvor lenge må jeg regne med å måtte trene ham, unntatt vedlikeholdet som de får ta selv?

Noen tips, eller andre treningsmetoder? Takknemlig for innspill! :lol:

Skrevet

Tror det kan være vanskelig siden han har fått mulighet til å jage og gjete fra før av. Og han synes jo det er gøy. Men hvis han viser interesse for klikkermetoden og ser ut til å være veldig lærevillig tror jeg ikke det hadde vært umulig. Synes også du har lagt det opp fint, men du må huske at du må bruke lang lang tid. Og ikke la ham få "gleden" av å gjøre feil. Hvor lang tid det kunne tatt vet jeg ikke, men det er ikke gjort på noen uker. Mye mye trening og belønning av rett adferd er ihvertfall viktig.

Synes det er supert gjort at du vil prøve å trene ham slik at han kunne vært løs! :lol:

Skrevet

Må han fly løs der hvor det er folk og biler og slikt, da? Ville sluppet han på et jorde og latt ham leke med en hund med god innkalling, jeg. Han vil ganske sikkert følge etter når den andre hunden blir kalt inn og dermed får begge superros og godbit og værsågod lek videre :lol:

Skrevet

Tror det kan være vanskelig siden han har fått mulighet til å jage og gjete fra før av. Og han synes jo det er gøy. Men hvis han viser interesse for klikkermetoden og ser ut til å være veldig lærevillig tror jeg ikke det hadde vært umulig. Synes også du har lagt det opp fint, men du må huske at du må bruke lang lang tid. Og ikke la ham få "gleden" av å gjøre feil. Hvor lang tid det kunne tatt vet jeg ikke, men det er ikke gjort på noen uker. Mye mye trening og belønning av rett adferd er ihvertfall viktig.

Synes det er supert gjort at du vil prøve å trene ham slik at han kunne vært løs! :lol:

Bra at du ikke tror det er umulig! Jeg har i alle fall lyst å gjøre et forsøk. Han er en utrolig lærevillig hund som elsker å trene triks i alle fall, så tror ikke det blir et problem på den fronten. :D

Må han fly løs der hvor det er folk og biler og slikt, da? Ville sluppet han på et jorde og latt ham leke med en hund med god innkalling, jeg. Han vil ganske sikkert følge etter når den andre hunden blir kalt inn og dermed får begge superros og godbit og værsågod lek videre :lol:

Han flyr jo ikke løs noen steder, det er jo det som er problemet. De tør ikke la ham være i løs i det hele tatt lenger. Det at han jager biler og mennesker har bare skjedd noen få ganger, men de vet at om han får sjansen gjør han det igjen.

Det kunne forsåvidt fungert, men de kjenner dessverre ingen med hund med god innkalling, så vidt jeg vet. Eneste er min hund, og den har brukket beinet for ikke så lenge siden.. :lol:

Skrevet

Jeg har gått inkallingskurs og en del andre kurs med min eldste hund. Men det er egentlig ikke min hund. Han har ikke optimal kontakt med meg. Jeg har det samme problemet. Han følger etter hva som helst som er morsommere enn meg. Jeg kan derfor ikke slippe ham på steder hvor det er trafikk eller fristelser som gjør det vanskelig å få tak i ham. Han får allikevell løpe løs på to turer daglig. Jeg bruker andre hunder og andre folks innkalling til å få tak i ham, og hver gang han kommer mot meg, roser jeg ham veldig. Enkelte ganger som i dag, når vi gikk på tur i skogen hvor vi ikke har gått så ofte, kom han tilbake av seg selv til tross for han fulgte etter en morsom tispe. Da ble jeg jo ganske stolt. Vi måtte bytte tursted da han ble for godt kjent og begynte å løpe over trafikkerte gater for å følge etter tilfeldige mennesker uten hund. Når han løper følger flokken etter, dermed må jeg jo ha kontroll over ham til tross for elendig inkalling:-)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. Takk for svar.  Nei, jeg har alltid ment og prøvd å unngå å hilse på hunder. At hunden min bare skal lære seg at andre hunder eksisterer, men at han ikke har noe med de å gjøre. Annet enn de 2-3 hundevennene han har. Det skal jo sies at vi bor på landet, så ferdes mest i skog og fjells, så vi møter ikke folk eller hunder så ofte hjemme. Men han er veldig trygg og grei, mtp han har vært med meg på jobb over hele landet siden han var 10 uker. Har tatt han med meg inn til byen ved noen anledninger for sosialisering, altså se men ikke røre, og det går stort sett kjempe flnt. Men da er det mer avstand, og jeg har prøvd med alle mulig godbiter og ball, og det er som en bc flest at det er ballen som er best. Men det bruker vi svært sjeldent da han girer seg opp altfor mye og mister fokus. Med ballen kan han være løs blant hunder og folk uten å bry seg om de. Hadde vært morsomt å hatt halvparten av fokuset hans uten ball, som han har med ball 😀 Nå blir han 2 år om en mnd, og problemet rundt hunder har blitt mye bedre. Og vi har ikke gjort noe annerledes egentlig, annet enn å prøve å få mer avstand. Han kan løfte litt på halen og pelsen, men ingen bjeffing eller knurring. Han lander veldig fort etter vi har passert også. Hadde ett tilfelle hvor en liten hund løpt mot og bjeffet og herjet i inngjerdet hage, da dro han i båndet og reiste litt pels. Men ingen lyd da heller, men ble fint med videre og snuste for seg selv i grøfta mens den andre holdt på i bakgrunn. Mye av det er nok pga båndet virker det som også. I langline hvor han får fler forsøk og muligheter til å tenke selv, før lina blir stram så går det bedre enn i kort bånd hvor det kanskje blir stramt med en gang. Så jeg tror jo vi er på bedringens vei, og at det vil bli enda bedre mellom 2 og 3 år 🤞
    • Ikke et dumt spørsmål i det hele tatt! Det er faktisk veldig lurt å tenke på både helse, mengde og hva slags belønning man bruker. Til valp ville jeg brukt små, myke godbiter som er lette å spise raskt. Poenget er at bitene skal være bittesmå, spesielt når du belønner ofte. Bruker du mye godbiter i trening, kan du gjerne ta litt av dagsrasjonen og bruke den som treningsmat. I starten belønner man ofte, fordi valpen skal forstå hva som lønner seg. Etter hvert som atferden blir mer stabil, kan du begynne å belønne mer variert: noen ganger godbit, noen ganger ros, noen ganger lek, noen ganger å få snuse, hilse eller løpe videre. Lek kan også være en veldig god belønning, særlig for valper som synes drakamp, jaktlek eller leke sammen med deg er gøy. Du trenger ikke ha alle lommer fulle for alltid, men i valpeperioden er det smart å ha belønning lett tilgjengelig. Etter hvert faser du ikke belønningen helt ut, men du belønner sjeldnere og mer strategisk. Jeg har skrevet mer om ulike typer belønning her: Belønning – hvordan og med hva belønner jeg hunden min?
    • Jeg har en venninne som har to hunder mad navn Emmy og Lilly, så det var litt morsomt! Jeg synes Emmy er finest av de tre
    • Ja, det kan absolutt virke som om en hund har “null sosiale ferdigheter”, spesielt hvis hun har hatt lite gode erfaringer med andre hunder, dårlig sosialisering, mye stress eller har lært at konflikt er den tryggeste strategien. Men ofte handler det ikke om at hunden “ikke gidder å forstå”, men at hun blir så stresset, usikker eller gira at hun ikke klarer å lese signalene godt nok. Da kan hun enten bli for intens, gå for tett på, overse dempende signaler eller reagere kraftig når andre hunder sier ifra. Jeg ville ikke latt henne “finne ut av det selv” med andre hunder hvis det stadig ender i konflikt. Da får hun bare mer trening i feil strategi, og de andre hundene får en dårlig opplevelse. I stedet ville jeg jobbet med veldig kontrollerte møter: god avstand, rolige hunder, korte økter, parallelle turer og pauser før det bikker over. Målet er ikke nødvendigvis at hun skal bli sosial med alle hunder, men at hun lærer å være rolig rundt andre hunder uten å måtte bort, mase, kjefte eller skape konflikt.
    • Hei! Jeg ville vært litt forsiktig med å tolke dette som “bølling”, selv om det kan se sånn ut. Hos usikre hunder kan bjeffing fort bli en strategi som fungerer: “jeg bjeffer, og da får jeg mer kontroll / den andre hunden holder avstand”. Selv om nabohunden er snill, betyr ikke det nødvendigvis at Lilje opplever situasjonen som trygg. Jeg ville derfor ikke latt henne være tett på ham når hun kjefter, men heller bruke ham som en trygg treningshund på større avstand. Gå parallelle turer der hun slipper direkte kontakt, blikk og press. Belønn rolig atferd, snusing, kontakt med deg og det å kunne se ham uten å reagere. Hvis hun begynner å kjefte, er dere sannsynligvis for nærme eller situasjonen varer for lenge. Målet er ikke at hun skal “skjerpe seg”, men at hun lærer en annen strategi enn å skremme bort. Og for nabohundens skyld er det helt fair å skjerme ham fra å bli kjeftet på tett oppi. Jeg ville fortsatt brukt snille hunder i treningen, men med mer avstand, kortere økter og mindre direkte samhandling. Jeg har skrevet mer om dette her: Hunden bjeffer på andre hunder – hva kan du gjøre?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...