Gå til innhold
Hundesonen.no

Støter på hindringer i valpetreningen..


Enits

Recommended Posts

Jeg har en nydelig hund. allerede første dagen lærte hun sitt, neste dag legg seg (med litt modifikasjoner, for hun hadde en tendens til å legge seg over på rygg) og nå får jeg hun ikke til å stå på beina lengre..

så snart godbitene kommer frem driver hun å ruller over på rygg og ser søt ut. Jeg prøver å løfte hun opp for at hun skal stå men hun legger seg rett ned igjen. noen ganger løper hun rundt og setter seg ned, før hun igjen legger seg på rygg.

Er tydelig at hun prøver å finne ut hva jeg vil når jeg sier noe, men hun skjønner ikke at jeg bare vil ha hun til å stå..

noen tips til hvordan jeg kan lære hun det? Hun ser fryktelig søt ut når hun legger seg på ryggen, men får liksom ikke lært hun noe spesielt på den måten :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk trener valp på veldig ulike måter, og jeg er en av de som ikke trener på øvelser som sitt og stå før valpen er mye eldre (men det betyr IKKE at det er feil sånn som du gjør det altså, tenkte bare å dele med deg hvordan jeg gjør det). Det jeg fokuserer på de første månedene er tre ting: kontakt, kontakt og kontakt. Hehe, nesten iallefall. Kontakt, innkalling og lek! I tillegg trener vi endel på slipp og endel på båndtrening, men først og fremst er det kontakt, innkalling og lek. Det er på en måte grunnsteinene i all senere trening, og vi trener på det OVER alt. I byen, på togstasjonen, i hagen, utenfor butikken og så videre. Hvis hunden får bygget opp en god kontakt, er det det beste utgangspunktet for all senere trening! Innkalling er superviktig og kan ikke trenes for mye på, spesielt ikke med en hund med dine raser i seg, men igrunn uansett rase/bladning. Og lek er viktig for å kunne trene effektivt og variert på øvelser senere.

Beklager - jeg har ikke gitt deg et eneste svar på ditt spørsmål. Jeg har shapet inn både sitt og stå, og det gjør man på en annen måte enn ved lokking med godbit, det gjør at hunden må tenke litt mer selv på hva du ønsker. For å lære mer om shaping/klikkertrening kan du søke her på forumet, men kort fortalt betyr det at du "fanger" atferden hunden gjør av seg selv. Når den setter seg av seg selv klikker du og gir belønning, når den står av seg selv klikker du og gir belønning og så videre. En veldig grei metode synes jeg, hunden blir fokusert på noe annet enn godbiten du holder i hånden.

Det ble kanskje ikke noe særlig til svar dette :aww: Men men! Bra det går så fint med dere hittil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk trener valp på veldig ulike måter, og jeg er en av de som ikke trener på øvelser som sitt og stå før valpen er mye eldre (men det betyr IKKE at det er feil sånn som du gjør det altså, tenkte bare å dele med deg hvordan jeg gjør det). Det jeg fokuserer på de første månedene er tre ting: kontakt, kontakt og kontakt. Hehe, nesten iallefall. Kontakt, innkalling og lek! I tillegg trener vi endel på slipp og endel på båndtrening, men først og fremst er det kontakt, innkalling og lek. Det er på en måte grunnsteinene i all senere trening, og vi trener på det OVER alt. I byen, på togstasjonen, i hagen, utenfor butikken og så videre. Hvis hunden får bygget opp en god kontakt, er det det beste utgangspunktet for all senere trening! Innkalling er superviktig og kan ikke trenes for mye på, spesielt ikke med en hund med dine raser i seg, men igrunn uansett rase/bladning. Og lek er viktig for å kunne trene effektivt og variert på øvelser senere.

Beklager - jeg har ikke gitt deg et eneste svar på ditt spørsmål. Jeg har shapet inn både sitt og stå, og det gjør man på en annen måte enn ved lokking med godbit, det gjør at hunden må tenke litt mer selv på hva du ønsker. For å lære mer om shaping/klikkertrening kan du søke her på forumet, men kort fortalt betyr det at du "fanger" atferden hunden gjør av seg selv. Når den setter seg av seg selv klikker du og gir belønning, når den står av seg selv klikker du og gir belønning og så videre. En veldig grei metode synes jeg, hunden blir fokusert på noe annet enn godbiten du holder i hånden.

Det ble kanskje ikke noe særlig til svar dette :whistle: Men men! Bra det går så fint med dere hittil!

Hvordan trene kontakt da? =) Synes det var et godt tips jeg. Så kom med treningsmetoder for å få det til, i forhold til kontakt og inkalling. Lek gjør vi masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre har sagt, ikke stress, slikt kommer etterhvert. Valpen er jo bitteliten jo. Bra hun lærte seg sitt og dekk så fort, men jeg synes ikke man skal stresse slikt med valper. Miljøtrening og sosialisering er myyye viktigere nå.

Blandingen tatt i betraktning burde du isåfall heller fokusere på innkalling. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi trente inn kontakt med klikker, så fort hunden så over knærne og opp mot hodet klikket vi og ga godbit. Det er kontakt. Hver gang jeg skal trene noe så tar jeg et par kontakt klikk først, og da er dte mye lettere å trene på andre ting. Uten klikker antar jeg du gjør det på samme måten, få hunden til å se på deg.

Vi lærte det inn med å ha hunden i bånd,gå bakover så den fulgte etter deg og idet den så opp klikket, når jeg tar henne ut nå for å trene går jeg bare et par skritt så ser hun opp og traver etter for å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stresser ikke med det. er ikke snakk om mer enn 5-10 min for dagen.

men er nok lurt å trene kontakt og innkalling. hun lyder foreløpig ikke navnet sitt, men trener på "kom" da. hun får ros når hun kommer.

er rimelig isolert disse dagene pga sykdom og lignende. men håpet er å komme seg ut på sosialtrening imorgen. ellers øver vi på å gå i bånd ute og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst - det aller viktigste (som mange andre sider også) er kontakttrening. Du får sååå utrolig mye igjen for det. Og innkalling, selvsagt. Ikke fokuser for mye på om hun synes det faller godbiter ut av deg under sitt/dekk-trening. Legg det heller litt på hylla, og ta det når tiden er "inne" for det. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktig i forhold til innkallingstrening er at ordet 'kom' skal bety at hunden er på vei mot deg og helst i god fart. Så gå litt tur løs ute, og når valpen av seg selv er på vei mot deg - da kan du rope kom og rose masse / leke/ godbit når valpen er hos deg. Ikke rop 'kom' når valpen er på vei i motsatt retning, det er for tidlig. Og ikke rop om du ikke tror valpen kommer, feks om hun leker med en annen hund. Da går du heller å henter henne. Hvis du er flink til dette vil ordet 'kom' få en mye større verdi, enn om man bare roper det i tide og utide :whistle:

En annen ting er at med mer forstyrrelser må du ha noe å tilby valpen som gjør at det lønner seg å komme til deg. Dvs at hvis den får øye på en annen valp e.l og du står på samme sted med noen tørrforkuler og du roper, da kan det hende valpen tenker; 'okei mutter'n så fint, da vet jeg hvor du er imens jeg går å leker bare litt! 'Så du kan også av og til øve inn et sterkere innkallingsord som du bruker enda sjeldnere. Øv det inn når valpen er litt vekke fra deg. Rop ordet og løp vekk fra valpen - ikke stå og vent. (Men hvis valpen din er veldig avhengig av deg, må du ikke løpe for langt - det kan bli for skummelt for valpen.) Det betyr; Oi nå stikker mutter'n av, jeg må skynde meg! :D Og da må du også ha en god belønning!

Jeg har klart å kalle inn hunden min (med sterkt jaktinnstinkt) to ganger fra rådyr med et slikt 'nødrop', så det bør spares til skumle situasjoner ellers blir det oppbrukt.

Kontakt; Valpen tar masse kontakt med deg av seg selv, si et belønningsord og belønn. Etterhvert trekker du ut tiden valpen må holde kontakten, og at den holder kontakten også mens du feks går bortover, hopper opp og ned e.l, og der det er mer forstyrrelser. feks først i stua, så i gaten utenfor, så i parken eller på hundetreningen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bare la henne få være valp en liten stund?! Skjønner ikke helt hva som haster sånn.... :whistle:

Mine valper har knapt nok kunnet "sitt" før de kom på valpekurset 12-13-14 uker gamle. Det viktigste i starten er jo å bli kjent, og la valpen bli trygg på sitt nye hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å trene Nora med en gang jeg henta henne jeg, da trente vi på to ting - kontakt, og å avslutte lek når jeg sa at vi var ferdig. Resultatet av det er at hun har kontakt som "default øvelse", og at jeg stort sett alltid kan få henne til å slippe ting, enten hun er i nærheten av meg eller ikke.

Valpen kan være valp selv om man systematiserer det litt, det er jo ikke snakk om å kreve noe - Nora fikk godbiter bare hun så på meg hun, men jeg krevde aldri at hun skulle ta kontakt, jeg ba ikke engang pent, jeg har bare belønnet og belønnet og belønnet at hun tok kontakt frivillig. Og jo mer hun fikk belønning for å ta kontakt, jo mer tilbød hun jo kontakt.

Å avslutte lek, det gjorde vi ved at jeg bytta leke mot godbit HVER gang, og når hun slapp så fikk hun enten igjen leka, eller så putta jeg den i lomma og vi gjorde noe annet gøy istedet. Jeg har hatt hund som det var en kamp - rett og slett - å få til å slippe ting med, og jeg veit det ligger både kamplyst og ressursforsvar på hennes linjer, så det var for å forebygge. Jeg foretrekker at hun spytter ut leke eller pinne eller bein uten at jeg trenger å fysisk ta det fra henne, og det er sabla kjekt å kunne si "slipp" når hun står og gafler i seg rådyr- eller elgebæsj :whistle:

Bieffekten av å belønne kontakt hele tiden, er at man får en forholdsvis mye enklere innkallingstrening - da veit jo valpen allerede at det lønner seg å holde kontakten. Så innkallingstreninga var egentlig bare en videreføring av kontakttreninga - hun fikk alltid godbit for å være innom når vi var på tur, og etterhvert så begynte jeg å kalle henne inn når jeg så hun var på vei. Jeg unngår å kalle inn når jeg veit hun ikke kommer (selv i dag - men det er ytterst få situasjoner jeg tror hun ikke kommer i dag), og hun får stort sett alltid belønning for å komme fortsatt, det skal lønne seg å høre, hver gang..

Men øvelser, det trente vi ikke på før hun var ganske stor.. Bortsett fra FVF, faktisk ;) Men der og har jeg bare belønnet at hun frivillig går på venstre side med kontakt, så har jeg shapet inn avstanden etterhvert. Hun gikk en ganske fin fvf allerede 4 mnd gammel hun, selv om den var kort ;)

2008-11-01-Nora75.jpg

Men igjen - det har aldri vært snakk om å kreve noe, alt har vært på hennes premisser (og heldigvis for meg så syns hun det er mye mer morsomt å trene LP enn jeg gjør, så vi har alltid kunne avslutte mens hun vil ha mer.. hehe), jeg har bare belønnet atferder hun har tilbydt, som jeg vil ha mere av :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare skummet gjennom svarene her, men jeg ser ikke hvordan trening av valp har noe med å ikke-la-den-få-være-valp å gjøre. På valpene jeg har hatt har jeg alltid fokusert mest på kontakt og lek, men det betyr jo ikke at man ikke kan starte med andre ting heller. Jeg tror det er en fordel at du starter å trene på mye forskjellig så tidlig som mulig, slik at valpen lærer seg både samarbeid og forstår hvordan treningsprinsippene fungerer. Jeg introduserer både sitt, dekk, stå, luktdiskriminering, bli-trening, kontakt, løpe ut til rute, omvendt lokking osv allerede den første uken, og valpen min er like mye valp som alle andre sine :whistle: Bare fordi det er en valp betyr ikke at man ikke skal kunne spørre om råd i trening, og jeg syns ikke råd som "la den være valp" er gode råd, jeg.

Jeg ville ikke ha løftet opp valpen når den tuller. Jo mer vi klår og tar på de, jo mer "mark" blir de ofte, krøller seg rundt og blir "umulige". Jeg ville ha belønnet hunden mye for at den stod frivillig, og belønnet den gang på gang før den fikk mulighet til å gjøre noe annet. Belønn både at valpen reiser seg frivillig, og at den blir stående. Vil ikke valpen tilby å stå, så kan du 1) belønne den for at den tilbyr andre atferder, slik at den forstår prinsippet med at den selv må være kreativ, og kanskje etterhvert da også vil tilby å stå 2) la den tygge på godbiten og led den (ikke ved å ta på den) opp i stå, og der får den godbiten. Gjør dette noen ganger og fjern fort hjelpen, og se om valpen vil tilby det selv.

Starter du tidlig med trening som er bygget på belønning og moro, så tror jeg det bare hjelper valpen med å bli trygg i sine nye omgivelser, stole på deg og lære å samarbeide med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare skummet gjennom svarene her, men jeg ser ikke hvordan trening av valp har noe med å ikke-la-den-få-være-valp å gjøre. På valpene jeg har hatt har jeg alltid fokusert mest på kontakt og lek, men det betyr jo ikke at man ikke kan starte med andre ting heller. Jeg tror det er en fordel at du starter å trene på mye forskjellig så tidlig som mulig, slik at valpen lærer seg både samarbeid og forstår hvordan treningsprinsippene fungerer. Jeg introduserer både sitt, dekk, stå, luktdiskriminering, bli-trening, kontakt, løpe ut til rute, omvendt lokking osv allerede den første uken, og valpen min er like mye valp som alle andre sine :whistle: Bare fordi det er en valp betyr ikke at man ikke skal kunne spørre om råd i trening, og jeg syns ikke råd som "la den være valp" er gode råd, jeg.

Jeg ville ikke ha løftet opp valpen når den tuller. Jo mer vi klår og tar på de, jo mer "mark" blir de ofte, krøller seg rundt og blir "umulige". Jeg ville ha belønnet hunden mye for at den stod frivillig, og belønnet den gang på gang før den fikk mulighet til å gjøre noe annet. Belønn både at valpen reiser seg frivillig, og at den blir stående. Vil ikke valpen tilby å stå, så kan du 1) belønne den for at den tilbyr andre atferder, slik at den forstår prinsippet med at den selv må være kreativ, og kanskje etterhvert da også vil tilby å stå 2) la den tygge på godbiten og led den (ikke ved å ta på den) opp i stå, og der får den godbiten. Gjør dette noen ganger og fjern fort hjelpen, og se om valpen vil tilby det selv.

Starter du tidlig med trening som er bygget på belønning og moro, så tror jeg det bare hjelper valpen med å bli trygg i sine nye omgivelser, stole på deg og lære å samarbeide med deg.

Høres lurt ut =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
    • Skal sjekke den sida da jeg får tid.  Når det kommer til aktivisering har det vært lite i det siste, men alle problemene jeg viser til er helt uavhengig av hvor mye aktivisering han har fått i det siste. I hele sommer feks var det 2 5-minutters turer hver dag, en tur på en halvime og 1 til 1,5 time i en hundepark hvor han kunne springe og lukte og utforske, hvor mellom 10 og 40 minutter hver gang ble brukt til agility, rally lydighet og andre øvelser. Det var da altså 6 av 7 dager i uka i månedsvis. Før også har han fått minst en time hver dag pluss trening. Ren hundetrening vi drev med ellers gjorde han mer sliten, men det hjalp som sagt ikke på noen av problemene nevnt over. Ikke på bjeffing, piping, aggresjon eller noe annet. Nå siste måneden har det ikke vært tid til å følge opp det med så mye aktivisering dessverre.  Så selv om det ikke har vært direkte trening så har det ihvertfall vært aktivisering med egentrening fra min side.  Jeg vil tro at hvis noen har tid til mer aktivisering enn dette så kan han nok være en "bedre" hund. Men det krever vel også at noen er i en situasjon hvor dem ofte kan få besøk av noen som er vant med hund.  Sånn som situasjonen er nå har jeg heller ikke mulighet til å følge opp med veldig mye fysisk aktivitet, fordi skaden jeg har begrenser det til at selv 30 minutter lange turer er å strekke ting og selv det er vanskelig noen dager.  Hvis det hadde vært mulig hadde jeg skulle ønske jeg kunne hatt han videre. Jeg vil fort være i en situasjon hvor dette er et problem som ikke vil fungere videre i hverdagen. Utenom det så har jeg først nå egentlig innsett hvor store verdier på eiendommen som har forfalt fordi jeg ikke takler konstant bjeffing hele tiden. Bjeffingen, sånn utenom hørselskaden, tærer enormt mentalt for det føles som om noen skriker konstant. Jeg har forsøkt noen som har han noen helger innimellom og han er roligere der enn han er hos meg, foreldrene mine og flere anre som har passet han. Eller ihvertfall etter første dagen. Jeg har kontakt med oppdretteren, så kan jo høre om det. Han har prøvd litt gjeting, hvor han spredte flokken i alle retninger og kun var opptatt av å jage. Er også en del jaktinnsikt, så ikke sikkert det er noe han fungerer veldig godt med.  Men ja, jeg ser for meg omplassering er vanskelig. Det krever noen som har erfaring med lignende hunder og som i tillegg har mye tålmodighet. Absolutt alt annet enn lyden er noe som fint hadde gått ellers også
    • Her trenger du definitivt hjelp. Jeg vil anbefale å sjekke https://atferdskonsulenter.no/,  det er mange flinke der over store deler av landet. Jeg er på reise og har ikke hatt tid til å lese nøye gjennom, men mitt første spørsmål er hvor mye aktivisering får han på regelmessig basis? Dette høres ut som en gjeterhund med mye kapasitet, og ta tenker jeg at det er en hund som må få brukt seg nok både fysisk og mentalt hver dag. Du beskriver noe hundetrening "som kolliderte med andre ting", og enkelte episoder/tilfeller, men en aktiv gjeterhund trenger jo fort god trening ihvertfall noen dager i uken og litt småtrening til daglig. I tillegg til nok fysisk. Folk jeg kjenner med border collier og andre aktive hunder trener jo gjerne hundesport et par timer to-tre dager på ukedagene, i tillegg til kurs og/eller konkurranser i helgene, samt lange turer enten med sykkel eller løping.  Av måten du skriver på høres det veldig ut som det eneste du ønsker er å slippe å ha hunden. Det vil være en ganske stor jobb å trene bort mye av denne adferden, og jeg tenker det må være en helt fair vurdering om du ønsker å leve med denne jobben. Å ha hund er en livsstil, og en hund med adferdsproblemer legger mange føringer i hverdagen. Jo mindre mulighet du har til å tilrettelegge hverdagen etter hundetreningen, jo lengre tid vil det ta å få bukt med problemene. Dessverre kan det være vanskelig å omplassere en slik hund, men HVIS det i hovedsak er mangel på aktivisering som er utfordringen så kan det være aktuelt for noen som vil ha en arbeidshund med mer kapasitet. Er han prøvd til gjeting? Har du kontakt med oppdretter? Det kan jo være verdt å høre om de vet om noen som kan være aktuell for å ta over hunden. Eventuelt kan du jo ta kontakt med en av adferdskonsultentene på lenken over og få en vurdering av hunden. 
    • God dag. Jeg skriver her fordi jeg trenger råd og tips for en hund som kan beskrives som vanskelig. Selve teksten kommer etter oppsummeringa: Oppsummert: Hund på 5 år. Hunden lager veldig mye lyd i de aller fleste situasjoner. Det er trent på å stoppe dette med ignorering, belønning for å være stille, rolig, det er brukt omvendt lokking , med mer. Ikke fungert. Hunden er aggresiv mot en del ander hunder. Trening og kjemisk kastrering har ikke hjulpet. Hundens adferd ødelegger de fleste aspekter av livet til eier.   Så jeg har en hund som er veldig energisk og med mye lyd. Det er en gjeterhund, hannkjønn, på 5 år. Energisk går fint. En hund som er hyper, vil leke, spretter rundt i sofaer og maser går egentlig helt greit. Det som derimot er et stort, stort problem, er lyd. Først og fremst bjeffing, men også mye piping. Ikke bare har jeg fått hørselskade av det som hvis verre kan gjøre at jeg sliter med å være sosial, dra på butikken, arbeide, med mer, men det går utover meg mentalt og påvirker alle aspekter av livet mitt svært negativt. Adferden går på at det bjeffes for eksempel når biler kjører forbi utenfor huset. Før var det bare en spesifikk nabo som det ble bjeffet mot og det var ingen måte å avverge det på som jeg fikk til selv de få gangene jeg visste bilen ville passere på forhånd. Nå er det de fleste biler. Det varer jo bare 2-3 minutter med intens bjeffing, stramline hvor han kveler seg selv og røsker tak i båndet hvis han står ute. Er han inne prøver jeg å avverge det, men han vet lenge før meg at en bil er på vei forbi og det er omtrent umulig å reagere fort nok. Men det er trent på at han var ros og belønning for å være stille når noen kjører forbi, når han bjeffer brukes det innkalling og han får ros og belønning for å komme til meg og for å være stille. Det virker til å ha null effekt utenom de gangene han reagerer. Andre ting som gir bjeffing ute er hvis jeg driver med arbeid utenfor rekkevidde for båndet hans. Han kan bjeffe i timevis uten stopp. Det skjer ikke alltid at det er timevis, men det alltid en del bjeffing og det varer alltid minst 10 minutter. Han kan fint ligge å se på og følge med, men det er sjeldent han gjør det uten at jeg blander meg inn. Han bjeffer også da mye mer mot naboen, hvis hunden der er i hagen, selv om han ikke ser den hunden, hvis jeg er ute. Hvis han ligger rolig og får ros for det vil det alltid, hver eneste gang, føre til at han bjeffer kontinuerlig etterpå. Jeg må dessverre si at den eneste måten jeg får han til å være stille, etter årevis med trening på at han får ros og belønning for å ligge stille å følge med, er å fysisk ta tak i han. Løfte han opp, eller legge han i bakken er eneste muligheten. Alternativet mitt eller ser å låse han i bilen mens jeg holder på ute. Selv om jeg ikke har naboer tett på, så forstyrrer det langt unna. Jeg har sett folk som jeg vet bor mange hundre meter unna kjøre forbi og snu hos naboen og tilbake igjen, som der ser ut som bare ville sjekke hvorfor det er så mye lyd her og om en hund står alene i en hundegård eller lignende. Så dette her plager folk som bor minst 400 meter unna. Hvis jeg skal gjøre ting ute, så vil jeg ikke låse hunden i bilen i 8 timer i strekk. Dette her har over de siste årene gjort at jeg på generell basis har gjort veldig lite ting ute. Annslagsvis har jeg ting jeg lett kunne ha fikset ute for et år siden, som har blitt verre og nå vil koste meg mye mer tid, energi og penger å fikse. Verdier for sikkert 50 000 er da ødelagt over at jeg verger meg mot å bevege meg ut for å gjøre ting. Så til dette punktet: Hva kan man gjøre? Jeg har i årevis prøvd å forsterke positiv adferd med å belønne og rose da han er rolig, men hver eneste gang det har blitt gjort i alle år, har det ført til bjeffing. Nå orker jeg ikke gjøre det da han er stille, så han får ikke ros for det, fordi da må jeg fysisk ta tak i han for at lyden skal gi seg. Det neste er jo å være hjemme alene. Han klarer seg helt greit med å være hjemme alene hvis jeg drar tidlig. Men det må være før 8, ellers blir det enormt leven som jeg ikke tror gir seg med det første. Før det er et par bjeff så ok. Det virker da heller ikke som han bjeffer like mye på alt som skjer utenfor huset, men det er nok en del på noe da også. I fjor, etter at han ikke hadde vært så mye alene på 3 måneder, fikk han det for seg at han skulle bjeffe da jeg kom hjem. Jeg har aldri gått inn da han har bjeffet. Det tok to uker før han roet seg og et par måneder før han nå igjen nesten ikke bjeffer da jeg kommer hjem. Første to dagene satt jeg og ventet i bilen i over tre timer før han ikke bjeffet mer. Nå bjeffer han kun da jeg først er ved dørhåndtaket. Dette er noe jeg synes er helt greit. Men den opptreningen igjen for at den bjeffinga skulle gi seg var ekstremt demotiverende. Jeg måtte avlyse alle andre planer for dagene og ofte gjorde det at jeg heller ikke hadde tid til å gå tur med hunden, fordi hele kvelden var borte. Reiser jeg bort senere på dagen og kvelden er det ekstremt slitsomt. Jeg får en hund som er hyper, bjeffer i et sett og som er stresset resten av dagen. Det virker da også som han bjeffer ekstremt mye på alt som skjer utenfor huset mens jeg er borte. Da han var valp trente jeg på å være ute i korte turer og kom inn igjen da han ga seg med å bjeffe. Jeg utvidet det gradvis, men det tok langt tid før han ga seg med å bjeffe. Før jeg til slutt bare måtte «hoppe i det» og la han være hjemme alene, så kom vi aldri under 10 minutter med bjeffing.  Samme hvor mye mental trening som var gjort føre eller hvor lange turer som var gått. Så hva kan jeg gjøre her?  Hvilke andre tiltak er det? Neste punk er lyd innendørs. Han bjeffer ikke så mye inne, «sånn egentlig». Det er når det går forbi noen med hund, med søpledunker og på de fleste biler. Før var det som sagt bare en bil, men nå er det så å si alle. Til gjengjeld bjeffer han ikke like lenge inne som han gjør ute, men lyden er veldig, veldig høy. Det er trent på å avverge situasjoner med innkalling, holde oppmerksomheten borte fra det utenfor, hundetrening og generelt belønning når han er stille. Jeg har for lengst gitt opp muligheten for at han forholder seg rolig og ikke springer til vinduet for å følge med. Dette er samme problemene som ute, sånn generelt. Hovedproblemet, sånn generelt, er jo når det er besøk. Det her gjør at jeg nesten aldri drar på besøk til noen og så å si aldri har besøk eller inviterer folk hit. Det er få som takler å være hos meg, eller som takler å ha han i huset. Det betyr at i praksis må jeg sette han i bilen for seg selv de fleste ganger noen er på besøk. Det varierer fra dag til dag, person til person, men det er ekstremt slitsomt i til og med de beste tilfellene. Når noen kommer er det enormt med bjeffing og noen ganger også hopping. Det er trent på at han ikke får oppmerksomhet av de som kommer på besøk eller meg når han hopper, men hvis jeg ikke gir alle som kommer på besøk hit hørselvern før dem kommer inn døra, er det umulig å ignorere bjeffingen. Personer med apple watch får beskjed om at miljøet dem er vil gi varig hørselskade ganske kjapt etter dem kommer hit. Det er da trent på å ignorere han, så godt det lar seg gjøre, men det er umulig. Han kan som sagt bjeffe timevis på egenhånd hvis det ikke blir tatt tak i. Ingen jeg kjenner er villig til å stå i gangen min i timevis for å vente på at en hund gir seg med å bjeffe. Når man sitter og prater senere, da første runde har roet seg litt, bjeffer han hele tiden når det snakkes. Han har mye lettere for å være stille hvis ingen snakker. Han krever konstant oppmerksomhet og hvis ikke folk tar på han, leker med han, eller bruker kommandoer som han får noe for, så vil det være konstant lyd. Det er trent på at han skal ligge stille, uten å bjeffe, eller bare sitte rolig. Det funker helt til han får ei belønning eller helt til han føler det har gått for langt tid uten belønning. Han blir roligere etterhvert med besøk, men det tar timevis. Fort en 2 til 3 timer, noen ganger lengre. Jeg hadde flere på besøk her for en stund siden. Da hadde jeg før på dagen gått over en time med han, vært 1,5 timer i en hundepark vi hadde leid så han kunne springe fritt og drevet en halvtime med mental trening. Han begynte å bli rolig 4 timer etter at gjestene kom. Ikke har jeg tid til å bruk så mye tid hver gang jeg skal ha gjester over, men likevel er han ikke rolig før de fleste besøk er ferdig. Han har ikke blitt noe bedre på dette i det hele tatt. Jeg får også alt for sjeldent besøk til at det kan trenes på ofte og jeg har ingen måte å gjøre så jeg kan få besøk veldig ofte heller. En av grunnene til det er jo at det er umulig å snakke sammen eller på noen måte ha det normalt sosialt med noen hvis man også skal trene på dette. Dette medfører også store problemer med hundepass også, hvor da foreldrene mine generelt ikke orker bråket. Dem kan ikke ha besøk, det er lyd hver gang noen er ute og noen inne. Du kan ikke reise på butikken uten at den som er igjen hjemme omtrent mister hørselen. Det er blitt så dem ofte både gir kos, oppmerksomhet og belønninger når han bjeffer, fordi dem klarer ikke lengre lyden. Det forsterker jo så klart bare adferden, men alternativet for dem er å låse han ute i bilen mesteparten av døgnet. Alternativet for meg er at jeg aldri får møtt venner hvis jeg ikke har noen muligheter til hundepass. Hva og hvordan skulle man trent på det her? Hva kan man gjøre? For å gjøre lista enda lengre er det også et problem med aggresjon mot andre hannhunder, og i tillegg noen tisper. Forsøkte nå kjemisk kastrering for å se på effekten av det og det hjalp ingenting. Ikke på noen av punktene over og heller ikke på dette. Det virker faktisk som aggresjonen, spesielt mot noen tisper og visse hundetyper har blitt verre. Vi var en del i offentlige hundeparker da han var valp. Det gikk veldig bra veldig lenge, men det var noen krangler som han ble tatt i. I tillegg har det vært flere, da spesielt småhunder, som har gått rett til angrep på han. Senest i fjor vinter var den som sprang løs og kastet seg rett i strupen på han. Han har også blitt angrepet av en aggresiv labrador to ganger, men merkelig nok er ikke dette hundetypen han reagerer mest på. Han er også veldig dominant, noe som også gjør ting utfordrende for andre som også er det. Han deler ikke på godbiter eller leker med egentlig noen andre hunder, annet enn kanskje to. Her har jeg trent med omvendt lokking, avbryte blikkontakt, holde oppmerksomheten hans på kommandoer og oppgaver, belønne for å ignorere og andre ting. Det virker til å ha hatt minimal effekt på adferden. Det gjør at det veldig få andre hunder jeg tørr å slippe han til. Her også lurer jeg på hva man kunne ha gjort for å forbedre dette? Det her er det desidert minste problemet, men det er heller ikke særlig positiv opplevelse for meg, andre hundeeiere eller de som vil passe han. Så er det effekten på meg da. Det her er ikke lett. Jeg har jobba mye med det i perioder, men nå er dette bare ting jeg finner meg i. Jeg har ikke energi, spesielt mentalt, til å forholde meg til det. Bjeffingen får meg som oftest sint og frustrert. Det kreves energi for å bare holde igjen når det bjeffes på det meste fra å fysisk slå, sparke og kaste hunden i veggen. Spesielt da fysisk bli holdt fast , bli skreket til ol er de eneste tingene som stopper adferden, annet enn tid. Jeg har ikke nerver igjen til å la det holde på og ikke energi igjen til å fikse det. Man må takke nei til en del sosialt, fordi det er vanskelig med hundepass og hunden sliter med å være alene på kveldstid. Det gjør at man blir invitert med på mindre ting og det sosiale nettverket minker. Drev på med noe med hundetrening, men det kræsjet med andre ting jeg prøvde på med trening og sosialt. I tillegg er hørselskaden sånn at slike miljøer, i hvert fall regelmessig, kan bli veldig slitsomt. Jeg har da heller ikke ofte besøk og det er så klart mer sjeldent pågrunn av alt bråket og styret. Bare det å dra på besøk hos noen betyr at hunden må være låst i bilen fordi lyden og energien blir alt for mye ellers. Jeg kan heller ikke generelt være med andre hundeeiere, fordi det er en større sjanse for at han reagerer negativt enn positivt på andre hunder. Av alle mine beste dager siste årene er alle uten hund. Har jeg en dårlig dag har den aldri blitt bedre, bare lik eller dårligere. Har jeg en god dag blir det aldri bedre, bare på det beste lik, men alt for ofte dratt ned til en middels eller dårlig dag. En middels dag er de eneste som innimellom blir bittelitt bedre, men alt for ofte blir også disse dagene dårligere. Det pipes også mye til tider, og det og bjeffingen har fått meg innimellom låst innpå badet for meg selv for å komme meg unna. Jeg kjenner at hele meg krymper sammen, hvor jeg nærmest søker en fosterposisjon og hvor jeg blir sittende å glane på ingenting på telefon, på noen dumme mobilspill eller lignende. Hjernen min «kortslutter» og jeg får bare ikke til å fungere ordentlig. Det går utover husarbeid, hunden så klart, og andre obligasjoner jeg har. Ikke minst tar det bort tid fra faktisk avslapping og restaurering, fordi jeg kjenner kropper er superstressa og jeg får ikke til å sette på en film eller gjøre noe som slapper meg av. Jeg har gått i lengre perioder med et stress som noen ganger presser i brystet, eller gir meg hodevondt nok til at jeg bare vil legge meg i et mørkt rom alene resten av dagen. Akkurat nå har jeg det siste året også hatt et problem med et bein som forhindrer meg fra å gå lengre turer uten å ta medisiner. Sånn som det ser ut nå vet jeg ikke om det vil bedre seg og det er ikke funnet noen reel årsak til problemet. Det gjør jo også at man må være mer kreativ på å få ut energi fra hunden, men at det også da generelt er vanskelig å gi det som trengs. I tillegg flyttes det til enten ei leilighet eller rekkehus pga jobb og den lyden vil ikke kunne fungere i noen av delene.   Så det her er det hele. Bare mer enn 3 hele A4 sider med tekst. Jeg har tenkt til å kontakte noen hundeinstruktører for å sjekke hva man kan gjøre noe med. Siste to dagene nå har han ikke vært så ille, så man glemmer fort hvordan det er på det verste. Jeg kunne også skrevet mye mer, men det her er alt for langt fra før.  Alle tips for hva man kan gjøre tas gjerne i mot, men jeg tror jeg må se på en løsning med omplassering, hvis mulig. Samme hvor glad man er i dyret, så tror jeg ikke jeg klarer mer. Spesielt da ikke mine foreldre orker å være hundepasser særlig mer og jeg også skal flytte.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...