Gå til innhold
Hundesonen.no

Støter på hindringer i valpetreningen..


Enits

Recommended Posts

Jeg har en nydelig hund. allerede første dagen lærte hun sitt, neste dag legg seg (med litt modifikasjoner, for hun hadde en tendens til å legge seg over på rygg) og nå får jeg hun ikke til å stå på beina lengre..

så snart godbitene kommer frem driver hun å ruller over på rygg og ser søt ut. Jeg prøver å løfte hun opp for at hun skal stå men hun legger seg rett ned igjen. noen ganger løper hun rundt og setter seg ned, før hun igjen legger seg på rygg.

Er tydelig at hun prøver å finne ut hva jeg vil når jeg sier noe, men hun skjønner ikke at jeg bare vil ha hun til å stå..

noen tips til hvordan jeg kan lære hun det? Hun ser fryktelig søt ut når hun legger seg på ryggen, men får liksom ikke lært hun noe spesielt på den måten :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk trener valp på veldig ulike måter, og jeg er en av de som ikke trener på øvelser som sitt og stå før valpen er mye eldre (men det betyr IKKE at det er feil sånn som du gjør det altså, tenkte bare å dele med deg hvordan jeg gjør det). Det jeg fokuserer på de første månedene er tre ting: kontakt, kontakt og kontakt. Hehe, nesten iallefall. Kontakt, innkalling og lek! I tillegg trener vi endel på slipp og endel på båndtrening, men først og fremst er det kontakt, innkalling og lek. Det er på en måte grunnsteinene i all senere trening, og vi trener på det OVER alt. I byen, på togstasjonen, i hagen, utenfor butikken og så videre. Hvis hunden får bygget opp en god kontakt, er det det beste utgangspunktet for all senere trening! Innkalling er superviktig og kan ikke trenes for mye på, spesielt ikke med en hund med dine raser i seg, men igrunn uansett rase/bladning. Og lek er viktig for å kunne trene effektivt og variert på øvelser senere.

Beklager - jeg har ikke gitt deg et eneste svar på ditt spørsmål. Jeg har shapet inn både sitt og stå, og det gjør man på en annen måte enn ved lokking med godbit, det gjør at hunden må tenke litt mer selv på hva du ønsker. For å lære mer om shaping/klikkertrening kan du søke her på forumet, men kort fortalt betyr det at du "fanger" atferden hunden gjør av seg selv. Når den setter seg av seg selv klikker du og gir belønning, når den står av seg selv klikker du og gir belønning og så videre. En veldig grei metode synes jeg, hunden blir fokusert på noe annet enn godbiten du holder i hånden.

Det ble kanskje ikke noe særlig til svar dette :aww: Men men! Bra det går så fint med dere hittil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk trener valp på veldig ulike måter, og jeg er en av de som ikke trener på øvelser som sitt og stå før valpen er mye eldre (men det betyr IKKE at det er feil sånn som du gjør det altså, tenkte bare å dele med deg hvordan jeg gjør det). Det jeg fokuserer på de første månedene er tre ting: kontakt, kontakt og kontakt. Hehe, nesten iallefall. Kontakt, innkalling og lek! I tillegg trener vi endel på slipp og endel på båndtrening, men først og fremst er det kontakt, innkalling og lek. Det er på en måte grunnsteinene i all senere trening, og vi trener på det OVER alt. I byen, på togstasjonen, i hagen, utenfor butikken og så videre. Hvis hunden får bygget opp en god kontakt, er det det beste utgangspunktet for all senere trening! Innkalling er superviktig og kan ikke trenes for mye på, spesielt ikke med en hund med dine raser i seg, men igrunn uansett rase/bladning. Og lek er viktig for å kunne trene effektivt og variert på øvelser senere.

Beklager - jeg har ikke gitt deg et eneste svar på ditt spørsmål. Jeg har shapet inn både sitt og stå, og det gjør man på en annen måte enn ved lokking med godbit, det gjør at hunden må tenke litt mer selv på hva du ønsker. For å lære mer om shaping/klikkertrening kan du søke her på forumet, men kort fortalt betyr det at du "fanger" atferden hunden gjør av seg selv. Når den setter seg av seg selv klikker du og gir belønning, når den står av seg selv klikker du og gir belønning og så videre. En veldig grei metode synes jeg, hunden blir fokusert på noe annet enn godbiten du holder i hånden.

Det ble kanskje ikke noe særlig til svar dette :whistle: Men men! Bra det går så fint med dere hittil!

Hvordan trene kontakt da? =) Synes det var et godt tips jeg. Så kom med treningsmetoder for å få det til, i forhold til kontakt og inkalling. Lek gjør vi masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre har sagt, ikke stress, slikt kommer etterhvert. Valpen er jo bitteliten jo. Bra hun lærte seg sitt og dekk så fort, men jeg synes ikke man skal stresse slikt med valper. Miljøtrening og sosialisering er myyye viktigere nå.

Blandingen tatt i betraktning burde du isåfall heller fokusere på innkalling. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi trente inn kontakt med klikker, så fort hunden så over knærne og opp mot hodet klikket vi og ga godbit. Det er kontakt. Hver gang jeg skal trene noe så tar jeg et par kontakt klikk først, og da er dte mye lettere å trene på andre ting. Uten klikker antar jeg du gjør det på samme måten, få hunden til å se på deg.

Vi lærte det inn med å ha hunden i bånd,gå bakover så den fulgte etter deg og idet den så opp klikket, når jeg tar henne ut nå for å trene går jeg bare et par skritt så ser hun opp og traver etter for å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stresser ikke med det. er ikke snakk om mer enn 5-10 min for dagen.

men er nok lurt å trene kontakt og innkalling. hun lyder foreløpig ikke navnet sitt, men trener på "kom" da. hun får ros når hun kommer.

er rimelig isolert disse dagene pga sykdom og lignende. men håpet er å komme seg ut på sosialtrening imorgen. ellers øver vi på å gå i bånd ute og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst - det aller viktigste (som mange andre sider også) er kontakttrening. Du får sååå utrolig mye igjen for det. Og innkalling, selvsagt. Ikke fokuser for mye på om hun synes det faller godbiter ut av deg under sitt/dekk-trening. Legg det heller litt på hylla, og ta det når tiden er "inne" for det. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktig i forhold til innkallingstrening er at ordet 'kom' skal bety at hunden er på vei mot deg og helst i god fart. Så gå litt tur løs ute, og når valpen av seg selv er på vei mot deg - da kan du rope kom og rose masse / leke/ godbit når valpen er hos deg. Ikke rop 'kom' når valpen er på vei i motsatt retning, det er for tidlig. Og ikke rop om du ikke tror valpen kommer, feks om hun leker med en annen hund. Da går du heller å henter henne. Hvis du er flink til dette vil ordet 'kom' få en mye større verdi, enn om man bare roper det i tide og utide :whistle:

En annen ting er at med mer forstyrrelser må du ha noe å tilby valpen som gjør at det lønner seg å komme til deg. Dvs at hvis den får øye på en annen valp e.l og du står på samme sted med noen tørrforkuler og du roper, da kan det hende valpen tenker; 'okei mutter'n så fint, da vet jeg hvor du er imens jeg går å leker bare litt! 'Så du kan også av og til øve inn et sterkere innkallingsord som du bruker enda sjeldnere. Øv det inn når valpen er litt vekke fra deg. Rop ordet og løp vekk fra valpen - ikke stå og vent. (Men hvis valpen din er veldig avhengig av deg, må du ikke løpe for langt - det kan bli for skummelt for valpen.) Det betyr; Oi nå stikker mutter'n av, jeg må skynde meg! :D Og da må du også ha en god belønning!

Jeg har klart å kalle inn hunden min (med sterkt jaktinnstinkt) to ganger fra rådyr med et slikt 'nødrop', så det bør spares til skumle situasjoner ellers blir det oppbrukt.

Kontakt; Valpen tar masse kontakt med deg av seg selv, si et belønningsord og belønn. Etterhvert trekker du ut tiden valpen må holde kontakten, og at den holder kontakten også mens du feks går bortover, hopper opp og ned e.l, og der det er mer forstyrrelser. feks først i stua, så i gaten utenfor, så i parken eller på hundetreningen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bare la henne få være valp en liten stund?! Skjønner ikke helt hva som haster sånn.... :whistle:

Mine valper har knapt nok kunnet "sitt" før de kom på valpekurset 12-13-14 uker gamle. Det viktigste i starten er jo å bli kjent, og la valpen bli trygg på sitt nye hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å trene Nora med en gang jeg henta henne jeg, da trente vi på to ting - kontakt, og å avslutte lek når jeg sa at vi var ferdig. Resultatet av det er at hun har kontakt som "default øvelse", og at jeg stort sett alltid kan få henne til å slippe ting, enten hun er i nærheten av meg eller ikke.

Valpen kan være valp selv om man systematiserer det litt, det er jo ikke snakk om å kreve noe - Nora fikk godbiter bare hun så på meg hun, men jeg krevde aldri at hun skulle ta kontakt, jeg ba ikke engang pent, jeg har bare belønnet og belønnet og belønnet at hun tok kontakt frivillig. Og jo mer hun fikk belønning for å ta kontakt, jo mer tilbød hun jo kontakt.

Å avslutte lek, det gjorde vi ved at jeg bytta leke mot godbit HVER gang, og når hun slapp så fikk hun enten igjen leka, eller så putta jeg den i lomma og vi gjorde noe annet gøy istedet. Jeg har hatt hund som det var en kamp - rett og slett - å få til å slippe ting med, og jeg veit det ligger både kamplyst og ressursforsvar på hennes linjer, så det var for å forebygge. Jeg foretrekker at hun spytter ut leke eller pinne eller bein uten at jeg trenger å fysisk ta det fra henne, og det er sabla kjekt å kunne si "slipp" når hun står og gafler i seg rådyr- eller elgebæsj :whistle:

Bieffekten av å belønne kontakt hele tiden, er at man får en forholdsvis mye enklere innkallingstrening - da veit jo valpen allerede at det lønner seg å holde kontakten. Så innkallingstreninga var egentlig bare en videreføring av kontakttreninga - hun fikk alltid godbit for å være innom når vi var på tur, og etterhvert så begynte jeg å kalle henne inn når jeg så hun var på vei. Jeg unngår å kalle inn når jeg veit hun ikke kommer (selv i dag - men det er ytterst få situasjoner jeg tror hun ikke kommer i dag), og hun får stort sett alltid belønning for å komme fortsatt, det skal lønne seg å høre, hver gang..

Men øvelser, det trente vi ikke på før hun var ganske stor.. Bortsett fra FVF, faktisk ;) Men der og har jeg bare belønnet at hun frivillig går på venstre side med kontakt, så har jeg shapet inn avstanden etterhvert. Hun gikk en ganske fin fvf allerede 4 mnd gammel hun, selv om den var kort ;)

2008-11-01-Nora75.jpg

Men igjen - det har aldri vært snakk om å kreve noe, alt har vært på hennes premisser (og heldigvis for meg så syns hun det er mye mer morsomt å trene LP enn jeg gjør, så vi har alltid kunne avslutte mens hun vil ha mer.. hehe), jeg har bare belønnet atferder hun har tilbydt, som jeg vil ha mere av :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare skummet gjennom svarene her, men jeg ser ikke hvordan trening av valp har noe med å ikke-la-den-få-være-valp å gjøre. På valpene jeg har hatt har jeg alltid fokusert mest på kontakt og lek, men det betyr jo ikke at man ikke kan starte med andre ting heller. Jeg tror det er en fordel at du starter å trene på mye forskjellig så tidlig som mulig, slik at valpen lærer seg både samarbeid og forstår hvordan treningsprinsippene fungerer. Jeg introduserer både sitt, dekk, stå, luktdiskriminering, bli-trening, kontakt, løpe ut til rute, omvendt lokking osv allerede den første uken, og valpen min er like mye valp som alle andre sine :whistle: Bare fordi det er en valp betyr ikke at man ikke skal kunne spørre om råd i trening, og jeg syns ikke råd som "la den være valp" er gode råd, jeg.

Jeg ville ikke ha løftet opp valpen når den tuller. Jo mer vi klår og tar på de, jo mer "mark" blir de ofte, krøller seg rundt og blir "umulige". Jeg ville ha belønnet hunden mye for at den stod frivillig, og belønnet den gang på gang før den fikk mulighet til å gjøre noe annet. Belønn både at valpen reiser seg frivillig, og at den blir stående. Vil ikke valpen tilby å stå, så kan du 1) belønne den for at den tilbyr andre atferder, slik at den forstår prinsippet med at den selv må være kreativ, og kanskje etterhvert da også vil tilby å stå 2) la den tygge på godbiten og led den (ikke ved å ta på den) opp i stå, og der får den godbiten. Gjør dette noen ganger og fjern fort hjelpen, og se om valpen vil tilby det selv.

Starter du tidlig med trening som er bygget på belønning og moro, så tror jeg det bare hjelper valpen med å bli trygg i sine nye omgivelser, stole på deg og lære å samarbeide med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare skummet gjennom svarene her, men jeg ser ikke hvordan trening av valp har noe med å ikke-la-den-få-være-valp å gjøre. På valpene jeg har hatt har jeg alltid fokusert mest på kontakt og lek, men det betyr jo ikke at man ikke kan starte med andre ting heller. Jeg tror det er en fordel at du starter å trene på mye forskjellig så tidlig som mulig, slik at valpen lærer seg både samarbeid og forstår hvordan treningsprinsippene fungerer. Jeg introduserer både sitt, dekk, stå, luktdiskriminering, bli-trening, kontakt, løpe ut til rute, omvendt lokking osv allerede den første uken, og valpen min er like mye valp som alle andre sine :whistle: Bare fordi det er en valp betyr ikke at man ikke skal kunne spørre om råd i trening, og jeg syns ikke råd som "la den være valp" er gode råd, jeg.

Jeg ville ikke ha løftet opp valpen når den tuller. Jo mer vi klår og tar på de, jo mer "mark" blir de ofte, krøller seg rundt og blir "umulige". Jeg ville ha belønnet hunden mye for at den stod frivillig, og belønnet den gang på gang før den fikk mulighet til å gjøre noe annet. Belønn både at valpen reiser seg frivillig, og at den blir stående. Vil ikke valpen tilby å stå, så kan du 1) belønne den for at den tilbyr andre atferder, slik at den forstår prinsippet med at den selv må være kreativ, og kanskje etterhvert da også vil tilby å stå 2) la den tygge på godbiten og led den (ikke ved å ta på den) opp i stå, og der får den godbiten. Gjør dette noen ganger og fjern fort hjelpen, og se om valpen vil tilby det selv.

Starter du tidlig med trening som er bygget på belønning og moro, så tror jeg det bare hjelper valpen med å bli trygg i sine nye omgivelser, stole på deg og lære å samarbeide med deg.

Høres lurt ut =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...