Gå til innhold
Hundesonen.no

Varme og kjøling bak i hundebil ?


Pepper

Recommended Posts

Trenger ny bil = hundebil. Er på jakt etter en kassebil (Hiace, Transporter, Caravelle, el.lign)

MEN,- alle disse nyere bilene har hermetisk lukkede vinduer på sidene og også bak,- hvis de i det hele tatt har vinduer på sidene/bak.

I tillegg er det jo som oftest også lukket vegg mellom kupe og lasterommet bak.

Eneste som kan åpnes er dør(ene) bak (lite praktisk under kjøring... :aww: )

Hvordan gjør dere det om sommeren når det gjelder frisk luft/kjøling til bikkjene bak i bilen ? Ser for meg at det fungerer som en varmeovn bak der i varmt vær... :D

Og hvordan gjør dere det om vinteren hvis det blir skikkelig kaldt ? Da er jo situasjonen stikk motsatt,- det blir jo en fryseboks bak i lasterommet.... :D

Er selvfølgelig klar over at hundebur kan emballeres med tepper/sauskinn etc

Kjøling / varme om sommeren/vinteren er egentlig tema enten bilen står i ro eller man kjører.

Regner med at endel av dere har erfaringer med kassebiler og bikkjer, så jeg er takknemlig for alle innspill og kommentarer :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har varebil og til mitt bruk går det helt greit :aww:

På vinteren ligger hundene på saueull + dekken når det er veldig kaldt. Har også et ullteppe som dekker ca halve buret.

Fungerer også fint på labbisen som gjerne passer på bilen sin :aww:

På sommeren passer jeg på å unngå langkjøring i de varmeste timene. Ullteppet isolerer endel ift varme også.

Vifte på buret og solbeskyttelse på vinduene. Stopper jevnlig i skyggen å gjennomlufter om jeg skal kjøre lengre strekk.

Har en veldig handy stefar som har laget 8 luftehull i plexiglasset mellom førerhus og kassen, så får lufting der og :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg Hiace tidlig i år, og vurderte slik som deg..

Men Hiace'n har vinduer i begge sidedører, og disse kan åpnes opp veldig mye. Det funket utmerket i sommer for våre hunder, i alle fall (har termometer baki).

Varme, derimot, blir noe annet... Bearded colliene mine tåler jo litt kulde, så de får bare noen ekstra pledd i burene sine om vinteren. Men lille boston terrierfrøkna' DØR nærmest om det er under 10 plussgrader, så hun får sitte fram (i Sherpabag), i bur sammen med beardisen som hun kan ligge på/under/ved siden av, eller bare i eget bur med saueskinnsfell, dekken på seg og teppe rundt buret så det ikke trekker...

Det blir nok ikke sååå kaldt baki bilen heller - med 4-5 hunder i der, altså. Så hvor viktig det er å ha ekstra varming bak der vil såklart avhenge av rasen på hunden(e). Hvis mine ikke ligger i trekk, og har varmt under seg, så tror jeg de takler enhver norsk vinter - i alle fall så lenge vi kjører.

Ellers finnes det jo kupèvarmere, da - man kan sikkert montere en separat baki der også...?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa har en Mitsubitsi L300. Om sommeren åpner vi vinduene i baksetene helt opp, slik at det blåser bak til hundene. Når vi står i ro, butikk eller lignende har vi en slik "duppedings" som du fester bak i bakdøren, som holder den åpen, men ikke nok til å komme seg inn å stjele noe.

Om vinteren så lever de på den samme varmen som oss andre i bilen. De er jo også 4-5(spørs om gamlemor er med!) hunder i buret samt tepper, så kaldt tror jeg ikke det blir uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Toyota Previa. Der er det gitter mellomførersetet og kassa, i tillegg har jeg AC bak. Antagelig har de det bedre enn meg som får sola inn fra sida. Har sjekket noen ganger hvordan det er baki når det er skikkelig kaldt, men det er bra temperatur der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ventiler i taket som gjør at det blir ganske godt og luftig om sommeren, til vinteren har vi fått installert varmeannlegg.

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke syns bilen blir så hiimla varm om sommeren, selv om jeg trodde det skulle være rene bolleovnen bak der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Har hatt både Mitsubitsi L200 (pick up med kapell på) og Hi-Ace - og i begge de bilene monterte vi varmeapparat bak i kassene. Dette fungerte glimrende og det var aldri frysekaldt baki kassa hos hundene i noen bilene. Gode tørre tepper er også en greie.

Sommerstid kjøpte vi ett gitter som er superfint å sette inn i vinduene i hi-ace'n og kjørte med vinduene åpne - helt grei løsning.

Hadde også en Huyndai H1 - der var både gitter og plexiglass mellom førerhus og kasse - der tok vi ut glasset sånn at varmen fra førerhuset også gikk bakover. Helt grei løsning.

Forøvrig har jeg nå Berlingo og jeg valgte Multispace varebilversjon nettopp med tanke på varme og kulde - både varmeapparat og aircondition fungerer i hele bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...