Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrening


Kajsa95

Recommended Posts

Klikkertrening

Jeg har lest mye om klikkertrening og vil gjøre det samme med min hund, men jeg lurer på ... finst det ikke andre lyder som kan markere god adferd ? Hva med å lage klikkelyd med tungen og kinnet (?)

Det er det jeg har lurt på med alt når det gjelder klikketrening, det virker som en bra metode og lære hunder rett adferd.

Hvorfor akkuratt den klikkertingen, og hvor seller de det , hvorfor ikke en annen lyd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det som gjør en klikker så bra er at den er alltid like konsis, den er alltid like glad. Vi mennesker kan ha veldig opp og ned humør og deretter rosing. Klikkeren er alltid like glad, hunden vet at den betyr godbit og at jeg var kjempeflink. Selvfølgelig pleier man jo å gjøre klikk,godbit og et braaaaa. Men er jo stor forskjell i jubaluba braaa og de dagene du har halsbetennelse og knapt klarer å skvise ut noen ord.

Så om du klikker med munn så vil du aldri få samme lyden og aldri kunne si at den er alltid lik.

skjønte du noe mer av det nå? :innocent:

Også får du timet ting veldig bra med klikker, som du kan f.ex se her hvor jeg lærer amiga å touche target.

Labbis har jo også en knall film hvor hun klikkertrener Ikke. (ja jeg er flinkere til å rose til vanlig men jeg blir litt stille på kamera :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhh.. men da er det vel best med og kjøpe en klikker da :-D

Men er klikkertrening en bra metode for å lære inn hunden rett adferd ?

Jeg har lest mye positivt om klikkertrening, faktisk ikke noe negativt.

Men du bruker klikkertreningen selv, iallefall på filmen, men syns du det er en bra metode ? :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhh.. men da er det vel best med og kjøpe en klikker da :-D

Men er klikkertrening en bra metode for å lære inn hunden rett adferd ?

Jeg har lest mye positivt om klikkertrening, faktisk ikke noe negativt.

Men du bruker klikkertreningen selv, iallefall på filmen, men syns du det er en bra metode ? :innocent:

Ja, jeg er veldig glad i det.

Foxi, borderen som er 7 er bare trent "tradisjonelt", ros og godbit, hun tilbyr ingen adferd og bare okay....

Amiga derimot har jeg gått på 3-4 klikkerkurs nå, hvorav hun elsker det. Jeg synes det er så deilig å kan time det akkurat der jeg vil, akkurat når alle 4 ben og alt står helt rolig,klikk! Også er vel noe av det største forskjellen at hunden tilbyr adferd. Amiga kan begynne å spinne rundt, dekke, sitte, stå, rygge etc for å finne ut hva jeg vil, hun kan også bare plutselig gjøre det fordi hun håper vi kan trene litt.

Jeg anbefaler på det sterkeste å gå et valpekurs med klikker, jeg synes iallefall denne metoden er mye enklere. Og passer iallefall når vi er 2 som trener og bruker hunden.

Og alt med klikkertrening skal jo være gøy og positivt, du blir ganske inspirert når du ser Agilityjunkies gjengen trene, og du ser hundene gir så mye tilbake. De bare eeelsker å være med på det. Jeg bruker klikkeren til alt nå, inne, ute, på tur, på trening, når vi trener ustillingstrening, og litt i bruks.

jeg kjenner iallefall at både jeg og hunden får masse igjen av det.

Her er en annen snutt hvor hun endelig forstod dekk, og du ser hun tenker litt, bøyer hodet også prøver helt ned og bare lyset går opp, det var deeeeeeet hun ville ja!

Edit:

du behøver ikke kjøpe den fancy dyre klikkeren med lyddemper etc, den har blitt brukt en gang her. Den var hard og vond syntes jeg. Nå ligger det en drøss klikkeren rundtom, fikk jo en på kursa ol, en i posten fra canis etc etc.

De helt standard :

klikker.gif

Et annet godt tips er sånn snor som du kan ha rundt armen, man brukte til nøkler før,sånn spiral greie som er elastisk... eh..., som du henger klikkeren i, så den kan bare henge rundt armen. mye lettere enn å miste i lommer og bil og det som er :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Anette&Amiga: Det er en ting jeg lurer på.. Når begynner man å introdusere den muntlige kommandoen egentlig? ;)

Valgfritt, men jeg bruker det skjeldent fordi jeg har en hund det er visket nesten helt ut på(dekk,kom igjen,LEGG DEG NED, nåååååå er ca en sekvens jeg har med Foxi... ;)), så jeg ønsker mest mulig frivillig atferd. Om hun ikke skjønner ordet går jeg tilbake til frivillig.

f.ex så brukte ikke treneren min noen kommandoer på sin hund unntatt liksom vanlig prat og kom, frem til den var ett år. Amiga har jeg satt på kommandoen på dekk, utover det lar jeg det meste være frivillig helt til jeg er nødt. Men hittil så gjør hun jo alt jeg vil, uten at jeg sier noe. Og det er vanvittig gøy, over jul blir det nok mer stå,sitt, apport etc. foreløpig får hun være flinkeste lille og lese mor på hva hun vil, og finner hu det ikke ut prøver hun hele reportoaret ;)

Klikkertrening er rågøy når du kommer på et skikkelig hyggelig kurs med superengasjerte trenere :drool:

(vår spretter opp og ned i glede når vi gjør alt riktig og bare står der sprekkeferdig og er kjempestolt av oss, det gir en selvtillit boost gitt ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommandoen bør ideelt sett legges på når hunden utfører den ønskede adferden noenlunde feilfritt.

Anbefaler epost-kurset på Canis.no (for de som ikke har tid eller mulighet til å gå et vanlig klikkerkurs), det er veldig bra innføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent litt med klikkertrening på hun eldste her, har også gått et kurs. Nå trener jeg ikke lenger 100%klikkertrening, og har heller ikke brukt klikkeren på over 1år vell. Men bruker noe av det samme prinsippet blandet med min egen metode.

Gjerne les boka klikkertrening(er det ikke det den heter?) som Canis har gitt ut, veldig bra forklart :drool:

Og ja, jeg synes klikkertrening er veldig bra og gøy å trene, men for en eller annen grunn er det ikke helt meg, så nå har jeg blandet litt fra forskjellige metoder, og på mine to har jeg litt forskjellige metoder, meen nå sporer jeg litt av så tror jeg stopper her ;)

Edit, skrivefeil, og beklager litt rotete skrivemåte, littegranne sliten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bok fra Canis om klikkertrening. Den heter Klikkerglede! 110 spørsmål og svar om klikkertrening. Jeg har også våre med på epostkurset fra Canis, men jeg tror jeg faktisk heller vil trene på min metode. Jeg har ikke lyst til klikkertrening. Er sikker god effekt og hjelper mye, men jeg har egentlig ikke lyst.

Jeg gidder liksom ikke å gå rundt med en klikker ( ikke for jeg er lat ), men jeg føler jeg heller vil bare gå rundt med godbiter :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo drive med klikkertrening uten klikkeren også, og uansett - du trenger selvfølgelig ikke å gå rundt med klikkeren hele tia :wub: Tar bare frem klikkeren når jeg skal shape inn øvelsen for å få belønne mere presist enn med stemmen, men når øvelsen er ferdig innlært bruker jeg som oftest bare "braa" :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke klikkeren hele tiden. Jeg har en mor som ikke liker lyden, så jeg kan like så godt trene inn momenter hjemme uten klikkeren. Da bruker jeg heller stemmen til å si bra osv. Selv om man kanskje ikke høres like glad ut hver gang, så høres man heller ikke sur ut. Hunden skjønner det nok. Og man kan i tillegg gi "jackpot" ved å bli ekstra glad når hunden er ekstra flink, slikt kan man ikke med en klikker. Men jeg ser at hunden min er mer ivrig når vi drar frem klikkeren. Hvorfor, det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kommer heller ikke til å bruke klikkeren på alt.

jeg skal lære vovsen "kom, dekk, sitt, stå, versegod, fri" uten.... men til LP øvelsene "gå fot, på plass +++" kommer jeg til å bruke klikker. Også når jeg bare skal lære vovsen å gå fint i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klikkertrener, men eier omtrent ikke en klikker engang :lol:

Bruker forskjellig belønningsord til hundene.

Grunnen til at det er lurt, er at du får belønnet mye mer presist. Du kan fortelle hunden at akkurat nå gjorde den noe bra, selv om den er et stykke unna deg. Hvis hunden først må løpe bort til deg for å få godbit, eller du til den - får du ikke belønnet akkurat det minisekundet hunden gjorde noe helt fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klikkertrener, men eier omtrent ikke en klikker engang :lol:

Bruker forskjellig belønningsord til hundene.

Grunnen til at det er lurt, er at du får belønnet mye mer presist. Du kan fortelle hunden at akkurat nå gjorde den noe bra, selv om den er et stykke unna deg. Hvis hunden først må løpe bort til deg for å få godbit, eller du til den - får du ikke belønnet akkurat det minisekundet hunden gjorde noe helt fantastisk.

Signerer denne :lol:

Er jo utrolig smart med forskjellig belønningsord til hundene, det har jeg egentlig ikke tenkt på. Hadde en litt forfjamset Tinka når jeg prøvde å venne Chico til klikker idag.

Dessverre føler jeg at det er lettere å trene inn med den lile boksen på ham, for at han fortest mulig skal lære seg konseptet. Han er altså en cross-over hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer denne :lol:

Er jo utrolig smart med forskjellig belønningsord til hundene, det har jeg egentlig ikke tenkt på. Hadde en litt forfjamset Tinka når jeg prøvde å venne Chico til klikker idag.

Dessverre føler jeg at det er lettere å trene inn med den lile boksen på ham, for at han fortest mulig skal lære seg konseptet. Han er altså en cross-over hund.

Jammen da trener du bare inn klikkerkonseptet (ideen om at det er en viss lyd som alltid betyr "bra, belønnes!") med en klikker først, og uten at den andre hunden kan overhøre det.. Og når han først har fått det godt inn i hodet, så kan du gjøre akkurat det samme med en verbal lyd du velger, så tipper jeg han tar det kjapt, jeg. At den nye lyden fungerer akkurat på samme måte som klikket :lol:

Er nå min teori hvertfall, basert på at hunder flest er flinke til å generalisere, ta kjente konsept i nye former, så snart de kan noe godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen da trener du bare inn klikkerkonseptet (ideen om at det er en viss lyd som alltid betyr "bra, belønnes!") med en klikker først, og uten at den andre hunden kan overhøre det.. Og når han først har fått det godt inn i hodet, så kan du gjøre akkurat det samme med en verbal lyd du velger, så tipper jeg han tar det kjapt, jeg. At den nye lyden fungerer akkurat på samme måte som klikket :whistle:

Er nå min teori hvertfall, basert på at hunder flest er flinke til å generalisere, ta kjente konsept i nye former, så snart de kan noe godt nok.

Der har du poenget, han kan ikke klikkerlyden godt nok.. og jeg syntes det blir for dumt å stenge den andre bikkja inne et annet sted. Spesielt når jeg ofte trener kontakt mens jeg ser på TV eller lignende, økter på noen minutter så litt pause osv.

Tinka har jo bare gått av å lære at når en annen hund blir trent, så er det ikke henne jeg klikker for. Det er jo ofte mange klikkere på kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har du poenget, han kan ikke klikkerlyden godt nok.. og jeg syntes det blir for dumt å stenge den andre bikkja inne et annet sted. Spesielt når jeg ofte trener kontakt mens jeg ser på TV eller lignende, økter på noen minutter så litt pause osv.

Tinka har jo bare gått av å lære at når en annen hund blir trent, så er det ikke henne jeg klikker for. Det er jo ofte mange klikkere på kurs.

Jeg tenkte ikke på å stenge inne den andre hunden, men å fokusere på å trene helt adskilt fra hverandre i starten. Som f.eks. å gå en liten tur alene med han som trenger innlæringa nå, også ta det på en rolig parkeringsplass/fotballbane/etellerannet, et sted hvor det ikke er så mye på bakken eller i omgivelsene som fenger eller forstyrrer :whistle: Og/eller gjøre litt motsatt, om du har noen som kan ta med seg Tinka på en og annen liten tur. For kanskje det går enklere og kjappere for ham å virkelig få inn poenget uten en Tinka som stresser litt rundt i forvirrelse?

Så kan du heller tenke på å venne dem begge til at det er ikke alltid det angår dem, det kan være den andre hunden som klikkes om det er den som har fokus med deg, sånn senere. Og kanskje det tilogmed er lettere å lære dem det, om de først har observert den andre bli klikkertrent med dens egne særegne lyd, altså det alternativet til klikket du lærer inn hos hver av dem - som den andre ikke har noe forhold til.. Har nada erfaring med problemstillingen selv, så dette er bare en tanke og et lite spørsmålstegn :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier navnet på den som skal gjøre øvelsen og klikker eller sier gir ros og så godbit.

Mens den ene tygger gir du komando og trener den andre. Det er helt greit med litt store godbiter som må tygges. Om en nøler eller ikke forstår øvelsen trener du mange ganger med den andre mens den ene ser på . Da går det av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte ikke på å stenge inne den andre hunden, men å fokusere på å trene helt adskilt fra hverandre i starten. Som f.eks. å gå en liten tur alene med han som trenger innlæringa nå, også ta det på en rolig parkeringsplass/fotballbane/etellerannet, et sted hvor det ikke er så mye på bakken eller i omgivelsene som fenger eller forstyrrer :whistle: Og/eller gjøre litt motsatt, om du har noen som kan ta med seg Tinka på en og annen liten tur. For kanskje det går enklere og kjappere for ham å virkelig få inn poenget uten en Tinka som stresser litt rundt i forvirrelse?

Så kan du heller tenke på å venne dem begge til at det er ikke alltid det angår dem, det kan være den andre hunden som klikkes om det er den som har fokus med deg, sånn senere. Og kanskje det tilogmed er lettere å lære dem det, om de først har observert den andre bli klikkertrent med dens egne særegne lyd, altså det alternativet til klikket du lærer inn hos hver av dem - som den andre ikke har noe forhold til.. Har nada erfaring med problemstillingen selv, så dette er bare en tanke og et lite spørsmålstegn :blink:

Du har muligens et poeng der. Logisk nok blir det litt kjipt å gjennomføre akkurat nå med denne kulden, og må nok trene cross-overn innendørs, da han blokker mye mer ut når han er ute, jakthund vettu :wave:

Og alt hadde vært tusen ganger lettere om bikkja bodde med meg. Men jeg skal ta det tipset med meg, og se om jeg får benyttet meg av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Valgfritt, men jeg bruker det skjeldent fordi jeg har en hund det er visket nesten helt ut på(dekk,kom igjen,LEGG DEG NED, nåååååå er ca en sekvens jeg har med Foxi... :ahappy:), så jeg ønsker mest mulig frivillig atferd. Om hun ikke skjønner ordet går jeg tilbake til frivillig.

f.ex så brukte ikke treneren min noen kommandoer på sin hund unntatt liksom vanlig prat og kom, frem til den var ett år. Amiga har jeg satt på kommandoen på dekk, utover det lar jeg det meste være frivillig helt til jeg er nødt. Men hittil så gjør hun jo alt jeg vil, uten at jeg sier noe. Og det er vanvittig gøy, over jul blir det nok mer stå,sitt, apport etc. foreløpig får hun være flinkeste lille og lese mor på hva hun vil, og finner hu det ikke ut prøver hun hele reportoaret :icon_confused:

Klikkertrening er rågøy når du kommer på et skikkelig hyggelig kurs med superengasjerte trenere :blink:

(vår spretter opp og ned i glede når vi gjør alt riktig og bare står der sprekkeferdig og er kjempestolt av oss, det gir en selvtillit boost gitt :lol: )

Hvor har du gått kurs??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...