Gå til innhold
Hundesonen.no

Forebygging av stress på unghund.

Midas

Recommended Posts

Midas har til nå vært en ukomplisert sak på alle måter. Nå begynner han å bli en fjortis med sterke meninger om diverse ting.

Den siste uken har han slitt mer med å roe seg ned. Han vandrer litt rundt, og er mer bjeffete og urolig. En dag ser slik ut: Morgen, rusletur på mellom 10-20 min. På dagen går vi som regel i marka 1-2 timer. Hundene er løse, og vi trener litt innkalling, sitt/bli osv. På kvelden bruker jeg å ta med han ut alene og trene litt lydighet og gå pent i bånd.

Er dette for mye eller for lite? Han er litt over 7mnd. Bør jeg ha noen dager med flere korte rusleturer og se om han finner roen mer? Jeg trenger virkelig tips her, for jeg vil ikke at han skal utvikle stress. De siste dagene har jeg måttet ha han i bånd inne tilslutt for at han skal legge seg ned og sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er for mye eller for lite er det jo hunden din som kan svare på...

Det jeg kan si er at du bør ihvertfall trene mer på "legg deg ned og ligg der!" Få hunden til å legge seg,og der skal den ligge. Jeg har en kompis som har en hund som er superstressa,og maser og gnåler hele tiden omtrent.Merkelig at den ikke gjør det her,jeg sier pell deg og legg deg,og gjør den ikke det så går jeg og understreker hva jeg sa med å knipse og peke i bakken.Hunden legger seg og er avventende en liten stund og gir opp siden den vet at jeg faktisk ikke finner meg i stress.

Har funket på flere hunder,har og har hatt mange venner som har hunder med plagsom adferd.Jeg er ganske kynisk og skal ha ro.

Så det enkleste er å lære hunden å legge seg ned ,og være konsekvent med det at du mener den skal ligge.

Det er du som bestemmer når det skal være trening eller action.Det er like unaturlig at en hund skal gå rastløs rundt og mase som at et menneske skal gå i sirkler på gulvet.

Du sier du trener innkalling og sitt,men det som hunden må lære er at du bestemmer at dens kal ligge still.Om den vil ligge å demonstrere litt og vrenge seg,og snappe med kjeften og "diskutere" som noen gjør som jeg har opplevd så gjør du bare som ingenting og kommanderer i ligg.

Jeg passet en Schæfer da jeg var liten som var en sånn "traver" som gikk mora mi på nervene og hun lurte på om den hunden aldri kunne legge seg...

Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på enda,så det resulterte selvsagt i det åpenbare...Jeg kommanderte han stadig til å ligge still...

Er ikke noe bedre rotrening enn kommandoen ligg.Om man da er konsekvent.Hunden vil mest sannsynlig tilslutt finne ut at mor er steinhard og at sånne travernykker er bare å gi opp.Jeg kan ikke se hvorfor det skal kompliseres mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan være flinkere til å kontrollere oppførselen hans inne, og be han om å legge seg og bli der. Jeg er bare usikker på om han får for lite stimuli og for mye fysisk mosjon... Jeg trener jo med han hver dag og gir han oppgaver, men det er varierende hvor mye tid jeg bruker på det. Så er jeg redd for at den fysiske mosjonen bare gjør han mer stressa. Det er ikke et problem nå, men jeg vil gjerne ha tips til hvordan jeg kan legge opp treningen for å unngå å få en hund som stresser inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på det inustaff sier også, men samtidig ville jeg hatt noen rolige dager dere ikke gjør stort, så han ikke forventer at hver dag er det like mye aktivitet. Det kommer vel dager der du er syk og ikke orker å gjøre så mye også :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hvileløse vandringa kan ikke ha noe med at han har skrudd på nesa for gode tispedufter da? Det er veeeldig digg for en ung herremann, og kan føre til piping, hvining og traving urolig rundt... :innocent:

Jo det kan nok også komme litt av det. Han er virkelig hormonell for tiden, og har i det siste begynt å markere og "oppdage" tisper. Jeg tror ikke noen av hundene har vondt av å roe ned litt på aktiviteten. Det er vel heller jeg som sliter med vond samvittighet hvis de bare får noen tusleturer en dag..

Han er jo ung, og jo mer aktivitet han får, jo mer aktiv blir han. Jeg er bare redd for at han skal bli understimulert og ikke få nok mental stimuli, men samtidig så tror jeg ikke han har det så værst. Det er kanskje nå den kritiske fasen er. Hvis jeg gir etter for denne sutringen hans, så vil det bli værre og han kan forbli stresset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det kan nok også komme litt av det. Han er virkelig hormonell for tiden, og har i det siste begynt å markere og "oppdage" tisper. Jeg tror ikke noen av hundene har vondt av å roe ned litt på aktiviteten. Det er vel heller jeg som sliter med vond samvittighet hvis de bare får noen tusleturer en dag..

Han er jo ung, og jo mer aktivitet han får, jo mer aktiv blir han. Jeg er bare redd for at han skal bli understimulert og ikke få nok mental stimuli, men samtidig så tror jeg ikke han har det så værst. Det er kanskje nå den kritiske fasen er. Hvis jeg gir etter for denne sutringen hans, så vil det bli værre og han kan forbli stresset...

Har du ikke litt av svaret der selv? Prøv å gi han litt mindre! Jeg synes det hørtes ut som MYE for en 7 mnd gammel unghund jeg, i alle fall hvis dette er hver dag. Nenya er jo litt eldre, og hun får ikke fullt så mye. Likevel er hun urolig, og jeg tror det henger litt sammen med at det bobler litt over for henne, at det rett og slett er litt for mye for henne. Jeg gjør endel feil selv, så det skal ikke stå på dèt! :innocent: Jeg tenker at det er vel og bra med tur, men ikke overdriv der (det gjør jeg; 1-1,5 mil løs eller i trekk er ikke helt riktig for en unghund), og heller satse på mer mental trening (det skal vi begynne mer med, hehe).

I tillegg - kommandèr han til å ligge i ro (det gjør vi), bruk gjerne bånd dersom det trengs. Det hender seg et par ganger om dagen at jeg må ha Nenya i bånd rundt foten min mens jeg sitter i sofaen, og jeg kommanderer henne til å legge seg. Da er det ingen kjære mor, og ingen dulling! Da er det knips og pek på gulvet - legger hun seg ikke blir hun regelrett presset ned i dekk. Forsøker hun å reise seg, dytter jeg henne ned. Roser kanskje stille når hun ligger i ro, evt stryker litt på henne når hun er flink. Jeg bruker et gammelt bånd, for hun har tendens til å ville tygge på det i ren frustrasjon; da slipper jeg å irritere meg over båndet og passe på at det ikke blir ødelagt. Dette med å kommandere henne til å ligge, er noe vi har begynt med i det siste; siste mnd kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke litt av svaret der selv? Prøv å gi han litt mindre! Jeg synes det hørtes ut som MYE for en 7 mnd gammel unghund jeg, i alle fall hvis dette er hver dag. Nenya er jo litt eldre, og hun får ikke fullt så mye. Likevel er hun urolig, og jeg tror det henger litt sammen med at det bobler litt over for henne, at det rett og slett er litt for mye for henne. Jeg gjør endel feil selv, så det skal ikke stå på dèt! :innocent: Jeg tenker at det er vel og bra med tur, men ikke overdriv der (det gjør jeg; 1-1,5 mil løs eller i trekk er ikke helt riktig for en unghund), og heller satse på mer mental trening (det skal vi begynne mer med, hehe).

I tillegg - kommandèr han til å ligge i ro (det gjør vi), bruk gjerne bånd dersom det trengs. Det hender seg et par ganger om dagen at jeg må ha Nenya i bånd rundt foten min mens jeg sitter i sofaen, og jeg kommanderer henne til å legge seg. Da er det ingen kjære mor, og ingen dulling! Da er det knips og pek på gulvet - legger hun seg ikke blir hun regelrett presset ned i dekk. Forsøker hun å reise seg, dytter jeg henne ned. Roser kanskje stille når hun ligger i ro, evt stryker litt på henne når hun er flink. Jeg bruker et gammelt bånd, for hun har tendens til å ville tygge på det i ren frustrasjon; da slipper jeg å irritere meg over båndet og passe på at det ikke blir ødelagt. Dette med å kommandere henne til å ligge, er noe vi har begynt med i det siste; siste mnd kanskje.

Nei fy,presser du hunden din i dekk,hahaha!

Du må jo forstå at det er klikk og godbit når hunden er rolig :-P hehe,

Nei fra spøk til alvor,det er bare å tvinge hunden rolig og være konsekvent som sagt.Jeg har også tvunget hunder på samme flekken gang på gang til de tilslutt legger seg sideslengs og sukker,da de gir opp.Ingen av mine hunder er sånn,heldigvis,det er mastiff ,hehe.

Jeg tror hunden din får for mye aktivitet og blir bortskjemt,den forteller deg "mer mer mer"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke litt av svaret der selv? Prøv å gi han litt mindre! Jeg synes det hørtes ut som MYE for en 7 mnd gammel unghund jeg, i alle fall hvis dette er hver dag. Nenya er jo litt eldre, og hun får ikke fullt så mye. Likevel er hun urolig, og jeg tror det henger litt sammen med at det bobler litt over for henne, at det rett og slett er litt for mye for henne. Jeg gjør endel feil selv, så det skal ikke stå på dèt! :lol: Jeg tenker at det er vel og bra med tur, men ikke overdriv der (det gjør jeg; 1-1,5 mil løs eller i trekk er ikke helt riktig for en unghund), og heller satse på mer mental trening (det skal vi begynne mer med, hehe).

Takk for svar :lol: Det er godt å høre at ikke alle soniser er fullstendig feilfri :lol: Jeg kjenner meg veldig igjen i det du sier. Jada, her trener vi og løper i skogen og holder på... Så sover han en time, og så er det full fart igjen. Hvis jeg går et spor med han, så er han sliten resten av dagen. Nå går jeg ikke spor pga snø da, så da får jeg finne andre ting å bruke opp overskuddsenergien i hodet på. Forslag mottas med stor takk!

Nei fy,presser du hunden din i dekk,hahaha!

Du må jo forstå at det er klikk og godbit når hunden er rolig :-P hehe,

Nei fra spøk til alvor,det er bare å tvinge hunden rolig og være konsekvent som sagt.Jeg har også tvunget hunder på samme flekken gang på gang til de tilslutt legger seg sideslengs og sukker,da de gir opp.Ingen av mine hunder er sånn,heldigvis,det er mastiff ,hehe.

Jeg tror hunden din får for mye aktivitet og blir bortskjemt,den forteller deg "mer mer mer"

Hunden min ER bortskjemt... :innocent: Begge hundene er det.. Jeg skal bli flinkere til å være bestemt. Jeg synes ikke synd på bikkja for at den får beskjed om å ligge altså... DET er å overdrive.. Det er vel mer det at jeg ikke gidder å ta den kampen og høre syting og bersel og at han tror han døøøør om han må ligge iro.

Jeg tror at jeg har stresset og tenkt at han er en aktiv gutt, og han trenger både mental og fysisk stimuli hver eneste dag. Og egentlig er det mental trening for han å må ligge stille. Jeg vil virkelig ikke ha en stressa pipete hund som går bananas om den ikke får noe en dag, så her må jeg skjerpe meg! Godt å høre at dere synes jeg holder nok på med han og at jeg kan roe ned. Jeg kan jo heller bruke litt tid på å trene lydighet inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. jeg synes hunden din får allt for mye trim, burde heller venne den til 10 min lufting mårra , 20 min på dagen 10 min ettermiddag og 10 min kveld.. da har unghunden gjort mer enn nok. Inne ville jeg gitt han en snuse oppgave, tenke leke eller bare bedt den om å legge seg i kurven.. Noen hunder må lære seg å slappe av fordi de forventer at mye skjer. vVet ikke om hunden din har vært me på mye når den var yngre, sosialisering, by trening osv noen ganger lesser man hunden ned me oppgaver og ting som den egentlig ikke har godt av., selv om man selv mener godt ved å gjøre det.

Har selv vært borti en hund vi var på nære nippen å gi bort fordi hun var hyper stressa, det vi gjore galt var at vi rett å slett leket for mye me hun, hun fikk aldri tiden til å slappe av og en liten hundekropp som er stressa er slitsomt for deg og for hunden.

Ville heller oversett den litt(prøve ihvertfall at den ikke får oppmerksomhet for mas, stress, vimsing rundt)

Lykke til, har mye erfaring me det og vet godt hvor slitsomt det der er når det pågår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. jeg synes hunden din får allt for mye trim, burde heller venne den til 10 min lufting mårra , 20 min på dagen 10 min ettermiddag og 10 min kveld.. da har unghunden gjort mer enn nok. Inne ville jeg gitt han en snuse oppgave, tenke leke eller bare bedt den om å legge seg i kurven.. Noen hunder må lære seg å slappe av fordi de forventer at mye skjer. vVet ikke om hunden din har vært me på mye når den var yngre, sosialisering, by trening osv noen ganger lesser man hunden ned me oppgaver og ting som den egentlig ikke har godt av., selv om man selv mener godt ved å gjøre det.

Har selv vært borti en hund vi var på nære nippen å gi bort fordi hun var hyper stressa, det vi gjore galt var at vi rett å slett leket for mye me hun, hun fikk aldri tiden til å slappe av og en liten hundekropp som er stressa er slitsomt for deg og for hunden.

Ville heller oversett den litt(prøve ihvertfall at den ikke får oppmerksomhet for mas, stress, vimsing rundt)

Lykke til, har mye erfaring me det og vet godt hvor slitsomt det der er når det pågår.

Og det der synes jeg hørtes alt for lite ut for en aktiv rase.. Kanskje en mellomting hadde fungert bedre. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greitnok at 2 timer i marka pluss lydighetstrening på kvelden er for mye, men det du foreslår synes jeg er alt for lite.

Jeg leker aldri med de inne. Leking er kun ute, jeg kaster aldri ball eller leker på en stressende måte for han. Ingen andre får leke sånn med han heller. Jeg er en veldig rolig person, og til nå har min ro smittet over på han, men i det siste har han vist mer tendenser til stress.

Når han var liten valpis var det normal sosialisering, og han tuslet litt rundt i hagen og tok buss osv. Han ble ikke utsatt for noen ekstreme hendelser i miljøtreningen. Jeg tror jeg skal roe ned på treningen og være mer streng inne.

Vi har startet i dag. Lufteturer og en tur på en times tid, pluss triks her på kvelden. Når han ble i tullehumør til kvelden nå, tok jeg på han kobbelet. Da tok det vel tre minutter før han roet seg, og har sovet siden :innocent: Jeeeey! Det hjelper å være litt strengemamman innimellom :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greitnok at 2 timer i marka pluss lydighetstrening på kvelden er for mye, men det du foreslår synes jeg er alt for lite.

Jeg leker aldri med de inne. Leking er kun ute, jeg kaster aldri ball eller leker på en stressende måte for han. Ingen andre får leke sånn med han heller. Jeg er en veldig rolig person, og til nå har min ro smittet over på han, men i det siste har han vist mer tendenser til stress.

Når han var liten valpis var det normal sosialisering, og han tuslet litt rundt i hagen og tok buss osv. Han ble ikke utsatt for noen ekstreme hendelser i miljøtreningen. Jeg tror jeg skal roe ned på treningen og være mer streng inne.

Vi har startet i dag. Lufteturer og en tur på en times tid, pluss triks her på kvelden. Når han ble i tullehumør til kvelden nå, tok jeg på han kobbelet. Da tok det vel tre minutter før han roet seg, og har sovet siden :innocent: Jeeeey! Det hjelper å være litt strengemamman innimellom :lol:

Tommel opp! :lol: Høres fornuftig ut det du gjør nå ja. Jeg tror at noen hunder blir verre i denne alderen enn andre, og at noen har så mye energi at det ganske enkelt bobler over. De må selvsagt få den ut på et vis (fortrinnsvis via hode/nesebry, men også mosjon), samtidig som de trenger litt grenser, hovedsaklig innendørs kanskje. Jeg kan jo nevne at cairn terriern min fikk nøyaktig det samme som Nenya gjør nå, i samme alder, men det "klikket" aldri for terriern. Hunder er forskjellige. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommel opp! :innocent: Høres fornuftig ut det du gjør nå ja. Jeg tror at noen hunder blir verre i denne alderen enn andre, og at noen har så mye energi at det ganske enkelt bobler over. De må selvsagt få den ut på et vis (fortrinnsvis via hode/nesebry, men også mosjon), samtidig som de trenger litt grenser, hovedsaklig innendørs kanskje. Jeg kan jo nevne at cairn terriern min fikk nøyaktig det samme som Nenya gjør nå, i samme alder, men det "klikket" aldri for terriern. Hunder er forskjellige. :lol:

Ja, noen er nok værre enn andre. Jeg føler at jeg kan unngå at det klikker for Midas hvis jeg har en stram linje nå :lol: Herje har aldri vært lov inne, og det er nå jeg virkelig må håndheve den regelen. Sånn er det å ha tenåringer i hus :lol: (gudhjelpesmeg dette er god prevansjon... tror ikke menneske tenåringer er noe bedre... :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det fungerer, jeg har måtte begynne samme med Amiga, hun passerte 7,5 mnd og har pokker meg tatt av som en propell. Hun får ikke noe stort mer tur enn før, får løpe fritt og herje på skog eller på jorde og småturer ellers i døgnet. Og hun har blitt helt rabiat og bare stresser rundt. Så tok jeg henne i bånd og bare nektet å kose, bare satt helt rolig og pustet helt til hun slappet av. Akkurat som hun bare fant AV knappen :innocent:

Ene dagen fikk hun skogtur ooooooog jorde tur og da var hun iallefall rabiat. Hun har også begynt å være rabiat når vi skal sove,men da bare koser jeg litt med henne til hun slapper av,slukker lyset og legger meg. maser hu blir hu kasta ut på gangen for jeg orker ikke sutring når jeg har migrene og vil sove :lol: Neste natt var hun knyst idet lyset slukket, så hun lærte da det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det høres ut som hunden din får for mye trim. Veksle heller på litt hver dag. Veldig dumt å skape en vane om 2 timers tur hver dag ..Variasjon er viktig. Samme med hvor man går og hva man gjør.

Gå en kortere tur dager du trenger spor, lydighet etc

Sånn gjør jeg det og jeg har en veldig aktiv herremann på 2 år.

Som de andre sier, inne må han nok lære seg å ligge i ro. Men det høres det ut som du er godt igang med allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv aktiv rase, men en hund gjør det den blir opplært til.. har den mye den gjør i løpet av dagen forventer den at det skal gjøres.. og hvem bestemmer dagen tin hunden? nemmelig vi som eier.. Grunnen til at jeg satte så lite trim var pga å få roet hunden.. er tross allt en unghund og de fleste vet vel at hunder under 1 år ikke skal gå ordentlig tur før de er over året? pga den er i vekst.

Men som sagt det er mitt forslag og jeg har sett det virke.. ville bare gi et forslag jeg vet virker selv om d for mange vil virke som for lite trim...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv aktiv rase, men en hund gjør det den blir opplært til.. har den mye den gjør i løpet av dagen forventer den at det skal gjøres.. og hvem bestemmer dagen tin hunden? nemmelig vi som eier.. Grunnen til at jeg satte så lite trim var pga å få roet hunden.. er tross allt en unghund og de fleste vet vel at hunder under 1 år ikke skal gå ordentlig tur før de er over året? pga den er i vekst.

Men som sagt det er mitt forslag og jeg har sett det virke.. ville bare gi et forslag jeg vet virker selv om d for mange vil virke som for lite trim...

Skal barn vente med å gå timesturer til de er ferdig utvokst i 17-18 årsalderen også da? Hmm.. Det er jo bare sundt å gå skikkelige turer sålenge turene foregår i skikkelig terreng! Timeslange turer på asfalt kan jeg forstå at sliter på kroppen (har mange venninder som spiller håndball og jogger ofte på asfalt og de får sene og muskelbetennelser sånn ca hele tiden..) MEN turer i skog og mark er jo bare bra :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal barn vente med å gå timesturer til de er ferdig utvokst i 17-18 årsalderen også da? Hmm.. Det er jo bare sundt å gå skikkelige turer sålenge turene foregår i skikkelig terreng! Timeslange turer på asfalt kan jeg forstå at sliter på kroppen (har mange venninder som spiller håndball og jogger ofte på asfalt og de får sene og muskelbetennelser sånn ca hele tiden..) MEN turer i skog og mark er jo bare bra :wub:

Absolutt enig! En hund i vekst trenger å røre seg, den trenger å bygge muskler, trene balanse, lære seg koordinering. Den skal også bygge opp en viss kondis.

Kan jo også tilføye at jeg kjøpte en aktiv rase nettopp fordi den var aktiv. Og jeg vil ha den aktiv. Nå er det litt spesielt med min hund, siden hun kommer fra et kull hvor jeg har moren, men noe av det jeg ville ha i dette kullet, var nettopp energi, aktivitet. Og jeg var klar over at jeg kunne få mye, at noen mente jeg burde ha satset på en roligere hannhund, osv. Men jeg ville ha mer futt og fart, mer energi. Så jo og jatakk - jeg ønsker det hjertelig velkommen - så får jeg heller ta jobben med å lære unghunden å slappe av innendørs. Det er altså et meget bevisst valg fra min side, kanskje enda mer enn hos noen andre. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(min utheving)

Seriøst? Vettu meg hva, MIN hund skal være i god kondisjon, ha god balanse og være sterk når han er et år. Jeg gir han ingen belastninger i form av kløv eller trekk eller noe, men turer det er vi på. Hvordan gjør du det da? Tusler på ti minutters turer i nabolaget til bikkja er 1 år, og da er det plutselig full aktivitet?

Nei... Han er sterk og aktiv og skal få være det, men jeg er selvfølgelig enig i at jeg kan redusere litt på treningen for å roe han ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det ser ut til virke med litt mindre trening en stund :wub: Ellers må jeg si at det er jo ikke alle hunder som forventer samme mengde turer hver dag selv om har fått det fra er små eller da.

Jeg har alltid gått masse turer men,blir jeg syk noen dager er det ingen problem og jeg har nå en aktiv rase også.Som alltid har vært veldig rolig inne.Går vel kanskje endel over gjenomsnittet turer hver dag men,det er jo defor det er moro ha hund synes jeg :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig lurt på det mange ganger om eiere av de såkalt aktive rasene gjør dem slik selv,fordi dem er opplært til at "den og den rasen behøver så så mye hjernetrim,og fysisk trim for å trives blabla"

Så da venner de hunden til det i valpestadie/unghundstadiet og vips,senere snur livet seg gjerne med barn og mere gjøremål som ikke gjelder hund og tata så har man en masekopp av en hund.

Jeg kjenner til/har vært kjent med igjennom tidene flere mennesker med hunder- såkalt aktive raser og de er som en hvilken som helst normal hund.Rolig når den skal,ingen nykker.Ofte har eierne ikke hatt så veldig inngående kunnskap om rasen annet enn navnet på rasen...feks...

Kanskje det er fordi eierne flest "ikke visste hva de kjøpte" og derfor ikke visste hvor mye de måtte gjøre med hunden for at den skulle bli fornøyd med livet,og endte opp med en rolig hund?

Just thinking.Føler mange med aktive raser hauser det forferdelig opp hvor mye de trenger.jeg tror hunder blir stressa av hva mennesker mener de trenger.

Det er jo endel hunder av aktive raser som sliter med stress,så derfor vil jo det faktisk være det beste bevis på at det eierne må lære hundene er IKKE hvor mye hjernetrim og styr de skal ha,men hvordan de skal være rolige...

Det blir litt som med Basenjii diskusjonen der det blir sagt at folk med Basenjii sier "de er bare sånn",men hva med aktivehund eierne da? Virker som hundene får være stressa og aktive fordi "de er jo sånn og de trenger mental stimuli" NEI de trenger å lære seg ro,tydeligvis..Altså de trenger ikke så mye stimuli som det er trodd,men omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...