Gå til innhold
Hundesonen.no

Royal Canin Calm


Midas

Recommended Posts

Royal Canin har et fór for hunder som lider av angst, har angstbetinget fordøyelses problemer osv. Dette inneholder det hormonet som mamman gir fra seg når valpene dier, som gjør hunden rolig. Samme prinsippet som DAP produktene. Jeg tenker på å kanskje prøve dette på Dina. Hun har før reagert med litt kløe og skurver i huden av tørrfór. Hvis det oppstår må jeg gå tilbake til V&H, men jeg tenker at det kan være verdt et forsøk å gi henne dette? Det står at det kan gies til hunden en periode på ca tre mnd. men at det kan gis hele hundens levetid om nødvendig.

Link til info om fóret. Hva tenker dere? Noen som har prøvd det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke... Det er vel fordi at de skal ha så og så mange mg av virkestoffet i fóret. Jeg ville trodd at det bare var å gi litt større mengder til store hunder, men kanskje det blir for mye da. Jeg skal kjøre innom veterinæren i dag, og spørre om dette kan være en løsning for Dina. Jeg regner ikke med at hun vil bli 100% fri for angsten sin, men kanskje dette kan dempe det litt. Det ville isåfall virkelig være verdt det for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gry Løberg gjorde oppmerksom på Calm for et kurs om hunder/angst.. Bakdelen med Calm er at det også inneholder kalium - eller var det kalsium? - gå. surr i det der, se på pakka. Never mind: Bakdelen med dette, var at kalium/kalsium svekker hukommelsen. Engstelige hunder husker/lærer jo dårlig/blokkerer fra før pga angsten, så.....

Men man prøver,- kanskje ikke det påvirker hukommelsen så mye i ditt tilfelle, eller at effekten på engstelse er så viktig og bra, som i ditt tilfelle, at hukommelsen bare får "ha det så godt" de mnd.-man vurderer selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og er skeptisk til det. Likevel synes jeg det er verdt et forsøk. For det kan hjelpe henne, om ikke det tar vekk angsten, så kan det dempe angsten, og det er det verdt. Jeg har vært å snakket med veterinæren, og de hadde fått gode tilbakemeldinger på fóret av eiere til små hunder. Dvs at det virket ikke som det var så velfungerende på større hunder. Jeg føler at jeg skylder henne å prøve å gjøre noe for å hjelpe henne til å slappe mer av. Derfor skal jeg prøve dette nå, jeg må gi det et par uker før jeg kan se effekt. Kommer til å gi det maks tre mnd. og vurdere det fortløpende. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal merke om hun får hukommelsestap?

Jeg synes det er litt skummelt, men vi får bare prøve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke ukjent at kosthold og riktige kostholds endringer har god effekt på mennesker både fysisk og psykisk. Så hvorfor ikke hunder :ahappy:

Hadde jeg hatt en hund som virkelig har "angst" så hadde nok dette vært ett alternativ jeg haddr prøvd før medisinering o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke ukjent at kosthold og riktige kostholds endringer har god effekt på mennesker både fysisk og psykisk. Så hvorfor ikke hunder :ahappy:

Hadde jeg hatt en hund som virkelig har "angst" så hadde nok dette vært ett alternativ jeg haddr prøvd før medisinering o.l.

Ja, det tenker jeg og. Og hunden dør jo ikke av det, så det kan ikke være så farlig å prøve. Jeg har diskutert medisinering med veterinæren, og det er ikke aktuelt. De beroligende medisinene som hundene får som angstdempende inneholder valium og et middel til som gjør at hukommelsen blir svekket. Dette gjør at hunden går rundt og ikke husker, og er sløv. Valium er sløvende, og jeg vil ikke medisinere henne med dette på sikt. Det vi ble enige om var at jeg eventuelt kunne ha noen av disse tablettene hjemme, og gi henne det når hun var helt fra seg.

Jeg vil mye heller prøve dette fóret enn å gi henne valium. Det blir jo nesten som DAP, og det har fungert på mange hunder. Jeg er veldig spent, og hvis det ikke funker eller hun ikke tåler det skal jeg være den første til å kaste inn håndkleet. Jeg synes likevel det er verdt det. Dette er nok bare enda et triks fra produsenten for å selge mer, og få folk til å tro at understimulerte hunder kan gis hjelp av dette. Hunden min er ikke understimulert, hun har alt hun trenger og mere til, og da synes jeg ikke det er drøyt å prøve dette på henne. Å prøve dette eller medisinering på hunder som er understimulert blir en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er på utkikk etter beroligende midler generelt, så slenger jeg på rådet til Anders Hallgren : "Valerina". Det fins 2 typer: "Natt" og "Forte". (Natt inneholder sitronmellisse i tillegg og har mindre vendelrot) Naturlegemiddel basert på vendelrot reseptfritt på apotek. Man doserer etter hundens vekt, og går ut fra en tablett som er beregnet på 70 kilo. Man tar det derfra og prøver seg frem med både type og dosering til hva som virker for din hund. Virker etter ca 40 min - 1 time. .

Hallgren anbefaler også etterbehandling med Valerina i 14 dager dersom hundens nervesystem er blitt "grillet" på noe vis.prinsippet blir som ved smertebehandling, det er om å gjøre å "slukke brannen" i nervesystemet så bra som mulig, så får ikke "sjokket" eller hva det nå var, så stor effekt senere.

Har skrevet noe mer utfyllende om valerina i en annen tråd her . Du sjekker med søk om du er interessert.

Jeg har brukt Valerina selv med god erfaring. En ingrediens i "verktøykassa". For eks. å dempe blokkering og gjøre hunden mer tilgjengelig for læring, stress/angst i spesifikke situasjoner som f.eks biltur, for å slokke "grilling" , i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er på utkikk etter beroligende midler generelt, så slenger jeg på rådet til Anders Hallgren : "Valerina". Det fins 2 typer: "Natt" og "Forte". (Natt inneholder sitronmellisse i tillegg og har mindre vendelrot) Naturlegemiddel basert på vendelrot reseptfritt på apotek. Man doserer etter hundens vekt, og går ut fra en tablett som er beregnet på 70 kilo. Man tar det derfra og prøver seg frem med både type og dosering til hva som virker for din hund. Virker etter ca 40 min - 1 time. .

Hallgren anbefaler også etterbehandling med Valerina i 14 dager dersom hundens nervesystem er blitt "grillet" på noe vis.prinsippet blir som ved smertebehandling, det er om å gjøre å "slukke brannen" i nervesystemet så bra som mulig, så får ikke "sjokket" eller hva det nå var, så stor effekt senere.

Har skrevet noe mer utfyllende om valerina i en annen tråd her . Du sjekker med søk om du er interessert.

Jeg har brukt Valerina selv med god erfaring. En ingrediens i "verktøykassa". For eks. å dempe blokkering og gjøre hunden mer tilgjengelig for læring, stress/angst i spesifikke situasjoner som f.eks biltur, for å slokke "grilling" , i det hele tatt...

Takk for tips. Jeg må bare spørre, er dette noe man bruker permanent eller i forkant av forutsigbare hendelser man vet skaper stress og angst hos hunden?

Enkelte hendelser kan jeg forutse og vite på forhånd at Dina blir redd av, men de fleste ganger, så reagerer hun på ting som jeg ikke har registrert, eller ting jeg ikke kan gjøre noe med. For eksempel vind, dør som beveger seg, lyder jeg lager (som hun plutselig blir livredd for) osv. Jeg VET at hun er redd støvsuger og bilkjøring og sånn, og det hjelper ikke å kjøre til morsomme ting... Jeg har prøvd det meste på de tingene jeg kan kontrollere, men det hun virkelig sliter med, og som gjør at hun sikler og peser i tre fire timer, kan være et lite blaff i persiennene pga vind...

Jeg kunne hatt legemidler og gitt henne, hvis jeg visste at vi skulle utsette henne for en stor påkjenning i ny og ne, problemet er at hun er redd helt snåle ting. Raketter og sånn driter hun i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Jeg må bare spørre, er dette noe man bruker permanent eller i forkant av forutsigbare hendelser man vet skaper stress og angst hos hunden?

.... problemet er at hun er redd helt snåle ting. Raketter og sånn driter hun i...

Har sitert meg selv fra den andre tråden for lettvinthets skyld.:

Valerina har i humanstudier vist seg å muligens kunne gi hjerteproblemer ved bruk over tid. Derfor anbefaler Hallgren antageligvis høydose i 14 dager ved akutt sjokktilstand, og ellers vanlig dose i maks 2 mndr. - for sikkerhets skyld.

For egen del har jeg ikke vært nødt til å bruke middelet så lenge så lenge som 2 mndr. noen gang.

Sånn omtrentlig - min hund nå, som er høyt reaktiv - ville f.eks eksponering for stimuli av typen "tørkestativsammenramling" - la oss si max tre ganger i uka - med motbetinging mens hunden var dempet på Valerina - være "glemt"/overvunnet i løpet av omtrent 3 uker.)

.

Sånn helt praktisk har jeg gitt Valerina både før forutsigbare hendelser den garantert har reagert på, etter eventuelt "grilling", OG særlig før turer, siden det forekommer mer uventede og sterkere stimuli ute enn inne. Men også i perioder med start på nye treningsmomenter, som f.eks å desensitivisere ifht reaksjon på støvsuger.

Men altså, en dose virker vel 4 timer. Hvis man gir morgen og ettermiddag - 8 timer - skulle man vel dekke de fleste situasjoner som kan oppstå?

Mye godt kan skje på 2 mndr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tenkte å prøve dette neste forsekk. Hva er prisen på det?

Jeg husker ikke helt, men tror det var rundt 300,- for 4 kg? Eller er det helt på jordet??

Har du sjekket thyroxin på Dina?

Ja, den ble sjekket før hun ble kastrert, fordi jeg var sikker på at det var problemet... Ingenting galt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VI har noe hjemme, er på jobb nå så kan sjekke når vi kommer hjem!

Det er for å dempe angst på utstilling, bilturer, stressende situasjoner generelt.

Det er noe hundene kan gå på en dag, eller hver dag om nødvendig. Rent naturpreparat og helt lovlig selvfølgelig!

Har prøvd det på Cosmo i en periode han var ganske nervøs etter en mindre heldi episode. Jeg merket lite forskjell på hundens personlighet om jeg kan si det sånn, men han var merkbart roligere og ikke like stressa, selvom han fortsatt lekte og herjet som før.

vanskelig og forklare men regner med at dere forstår.

Preparatet kan kjøpes på nett og hos vet.

Skal som sakt finne ut hva det er i morgen når jeg kommer hjem =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Jeg har ikke brukt RC Calm selv på mine hunder men kjenner 2 som har det. Det er to hannhunder, en JRT 4år og en Pomme på 1,5år. De bruker det når tispene i nabolaget har løpetid og de er kjempe fornøyde med fôret.

Uten Calm står de å ulen døgnet rundt, er super stressa ute, klarer ikke spise mat, + jrt får i tilleg diarê. Med Calm har de rolige avbalanserte hunder som takler løpetiden fint. De sover med og er mer kosete enn vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...