Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva kan hunder ikke få?


ka9n4ever

Recommended Posts

I følge den lenken kan ikke hunder spise fisk i noen form eller rått kjøtt. Det var rart.

Pga e.coli o.l. Tror det gjelder mer i andre land enn Norge, og at man ikke bør kjøpe kjøtt hvor som helst.

Jeg lurer litt på det med rått egg. Har det effekt for pels eller ikke?

Raw eggs Contain an enzyme called avidin, which decreases the absorption of biotin (a B vitamin). This can lead to skin and hair coat problems.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga e.coli o.l. Tror det gjelder mer i andre land enn Norge, og at man ikke bør kjøpe kjøtt hvor som helst.

Jeg lurer litt på det med rått egg. Har det effekt for pels eller ikke?

Oi :lol: Har gitt Tassen rått egg over maten mange ganger. Har hørt at dette skulle være bra for pelsen jeg.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga e.coli o.l. Tror det gjelder mer i andre land enn Norge, og at man ikke bør kjøpe kjøtt hvor som helst.

Jeg lurer litt på det med rått egg. Har det effekt for pels eller ikke?

Det stemmer. Man bør gi tillegg av vit B hvis man gir mye egg. Men SÅ mye egg tror jeg ikke du gir hunden din (mener det var snakk om 6 egg pr dag). Det samme gjelder for oss; vi bør heller ikke spise 12 egg om dagen, da får vi Bvitamin-mangel. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte finne frem biokjemiboken, og ja, der stod at man måtte opp i 20 egg per dag for at det skulle føre til et problem. Men at å spise rå egg allikevel ble frarådet pga muligheten for salmonella infeksjon.

Jeg har egentlig aldri skjønt hvorfor folk gir hundene sine, og seg selv, rå egg i stedet for kokte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte finne frem biokjemiboken, og ja, der stod at man måtte opp i 20 egg per dag for at det skulle føre til et problem. Men at å spise rå egg allikevel ble frarådet pga muligheten for salmonella infeksjon.

Jeg har egentlig aldri skjønt hvorfor folk gir hundene sine, og seg selv, rå egg i stedet for kokte.

Jeg koker eggene til meg selv, det er jo det som smaker best. Men jeg orker rett og slett ikke å koke eggene til hundene, de får det litt mer spontant, og dessuten ser det ut som om de liker rå egg veldig godt. Salmonella bør de ha immunforsvar til å tåle. :lol: Og både dèt og e-coli vil jeg tro de tåler i moderate mengder, så lenge de fôres rått. Hadde de fått tørrfôr hadde kanskje saken stilt seg annerledes. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggehviten kan man jo bare droppe å gi hunden. Den er uansett ikke så næringsrik.

Eggeplommen derimot er meget næringsrik. Sitat fra en av ernæringsbøkene mine:

Proteiners kvalitet måles ved deres Biologiske Verdi. Et protein som forsyner katten eller hunden med de essensielle aminosyrene (EA'er) i en mengde som nøye oppfyller deres behov, og hvor en stor del absorberes og bevares, sies å ha en høy biologisk verdi. Da EA-profilen i egg er nær ved å imøtekomme disse kravene fullstendig, er den biologiske verdien for egg fastsatt til 100.

Men man bør jo ikke overdrive... det gjelder jo alt.

Syns at 2-3 eggeplommer i uka høres mer enn nok ut.

Hvis man fôrer hunden med et fullverdig fôr av god kvalitet så er det ingen ernæringsmessige grunner til å gi eggeplomme/egg i tillegg. Det er i så fall bare som en ekstra "godbit" en gang i blandt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt hundene temmelig mye egg i perioder, opp til tre pr måltid. Valpene fikk også rå egg da de var her, de digget å lepje det i seg. Jeg har gitt hundene mine mye rart, og det har aldri ført til problemer. Ikke noe har gitt de varige mèn, og det er faktisk kun grisehale og griseknoke som har ført til løsere avføring, mistenker at de var røkt.. Skal innrømme jeg er særdeles lite kritisk til hva jeg gir hundene mine, men det viktigste jeg tenker er vel "alt med måte". Ikke noe skal gis i store mengder og over lengre tid, bortsett fra fullfôr. For å illustrere hvor lite kritisk jeg er, så kan jeg jo nevne at jeg gjerne gir Tulla full skål av hennes desiderte all time-favorittmat; nemlig ertestuing. :P:hmm: Hun fiser ikke en fjert mer når hun får det i motsetning til når hun ikke får det, så hvorfor ikke? :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...