Gå til innhold
Hundesonen.no

Sportrening med valp


mokken

Recommended Posts

Når du går ut et spor til en nybegynnerhund, så gå alltid alene. Det blir fort veldig forvirrende for hunden om den kjenner lukta av et annet menneske i tillegg til ditt spor og den vet kanskje ikke helt hvilket av sporene den egentlig skal følge. Jeg ville også droppet godbiter i sporet. Det blir ofte mer kaotisk enn til nytte dersom man ikke helt vet hva man gjør.

Skal man gå et skikkelig godbitspor må man går nøye og og legge en godbit i hvert fotavtrykk, og følge på hunden nøye sånn at den får plukket en og en godbit, ikke la den gå tilbake for å hente godbiter den har gått over etc. Dette er fortrinnsvis en måte å lære inn spor for IPO (som er et mer lydighetsspor som skal gås veldig nøyaktig og i slakt bånd). Jeg har brukt godbiter kun for å korrigere adferd i sporet (dempe tempo, evt øke nøyaktigheten men da må man følge hunden tett tett og ikke la dem vime avgårde).

Vi var vell begge så og si like nybegynnere, venninnen min kunne litt mer enn meg, ettersom at hun hadde gått blodspor med en venninne før. Hun sa at de hadde gått sammen når de la ut sporet, så jeg tenkte det kanskje var greit da. Men jeg stusset litt.

Jeg tror jeg skal vente med flere spor til jeg har tatt et kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg skal vente med flere spor til jeg har tatt et kurs.

Har du funnet noen som arrangerer kurs med NBF spor i Bergensområdet? :)

Har leitet litt for en stund siden, men har ikke funnet noe enda.

Og, til dere kloke hoder.... :D

Er gressspor et alternativ når jyplingen tror at alt som finnes av kongler, pinner, lyng og busker er belønning i skogssporet? :icon_redface:

Forrige spor gikk relativt bra, i dag derimot var vi tilbake på 0. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du funnet noen som arrangerer kurs med NBF spor i Bergensområdet? :)

Har leitet litt for en stund siden, men har ikke funnet noe enda.

Nei, det har jeg ikke. Men jeg har sendt mail til BSBK i håp om at de vil gi meg noe info om det :ahappy: Sotra Brukshundklubb skal visst ha et sporkurs i mai, men jeg vil gå innføringskurs i spor og rundering, da rundering er det som frister mest foreløpig :)

http://www.sotrabrukshundklubb.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg ikke. Men jeg har sendt mail til BSBK i håp om at de vil gi meg noe info om det :ahappy: Sotra Brukshundklubb skal visst ha et sporkurs i mai, men jeg vil gå innføringskurs i spor og rundering, da rundering er det som frister mest foreløpig :)

http://www.sotrabrukshundklubb.com/

Oki, det passer dessverre dårlig den helgen.

Selv foretrekker jeg også rundering, men det er jo dessverre ingen miljø for det her med mindre man trener i NRH (sånn som jeg har skjønt det ihvertfall.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, til dere kloke hoder.... :D

Er gressspor et alternativ når jyplingen tror at alt som finnes av kongler, pinner, lyng og busker er belønning i skogssporet? :icon_redface:

Forrige spor gikk relativt bra, i dag derimot var vi tilbake på 0. :icon_confused:

Ikke klokt hode, men svarer likevel - ja det kan du prøve :)

Ellers er det bare å fortsette å krangle i skogen, så går det tilslutt! :ahappy:

Legger til et spørsmål jeg. (Oh kloke hoder hvor er dere?)

Balrog gikk over en pinne idag. Faktisk fordi han har skjønt mer og fått større fart så han dura rett forbi.

(Viljen til å finne pinnene er der så det var ikke 'meningen').

Hvordan løser man det der og da? Jeg lot som ingeting og gikk bare videre.

Er det egentlig noe å gjøre noe med overhodet? For man skal vel ikke holde igjen i lina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, det passer dessverre dårlig den helgen.

Selv foretrekker jeg også rundering, men det er jo dessverre ingen miljø for det her med mindre man trener i NRH (sånn som jeg har skjønt det ihvertfall.)

Hmm, jeg vet ikke så mye om det. Vi får starte et godt miljø med det :lol: Jeg har ikke akkurat den beste runderingshunden :P Men jeg har kjempe lyst til å få prøvd det. BSBK har innføringskurs med spor, rundering og blodspor på en helg ser det ut som :ahappy: Spennende å få prøve litt forskjellig. Regner med jeg ikke får svar før etter påsken. Sendte mailen for litt siden. Skal holde deg oppdatert!

Edit: Eller kanskje jeg har missforstått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også prøve rundering!

Lise Mordal, som driver Klikkerkult, skal ha et sporkurs i september, med besøk fra Anniken Svensson fra Hundcampus. Er kun én ledig plass med hund. Jeg tenker litt på å melde meg på som observatør.

Jeg vet Lise har drevet litt med rundering før, med whippeten hennes. Kan jo være hun er interessert i å arrangere et kurs for oss om vi melder interesse. Vi har gått valpekurs hos henne, og var veldig fornøyd med det.

Hva er de forskjellige sporene egentlig? Finnes det en enkel oversikt et sted med forklaringer? NBF-spor? Rundering har jeg skjønt hva er, og blodspor har jeg lest litt om, men ikke kommet i gang med. Men NBF? IPO?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balrog gikk over en pinne idag. Faktisk fordi han har skjønt mer og fått større fart så han dura rett forbi.

(Viljen til å finne pinnene er der så det var ikke 'meningen').

Hvordan løser man det der og da? Jeg lot som ingeting og gikk bare videre.

Er det egentlig noe å gjøre noe med overhodet? For man skal vel ikke holde igjen i lina?

Ikke klokt hode her heller, men kan jo svare hvordan jeg tenker i det minste.

Jeg ville ha latt hunden gå over og heller ha tenkt på hvordan du kan fikse problemet når du er ferdig med sporet. MEN hvis jeg tydelig ser på hundene mine at de kjenner pinnen i nesen og starter å lete, men ikke "gidder" å lete ferdig og prøver å gå videre, da holder jeg som oftest igjen. Jeg har hvertfall hatt stort hell med det, for da leter de ferdig når de finner noe, samtidig som jeg ikke hjalp de med selve markeringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke klokt hode, men svarer likevel - ja det kan du prøve :)

Ellers er det bare å fortsette å krangle i skogen, så går det tilslutt! :ahappy:

Legger til et spørsmål jeg. (Oh kloke hoder hvor er dere?)

Balrog gikk over en pinne idag. Faktisk fordi han har skjønt mer og fått større fart så han dura rett forbi.

(Viljen til å finne pinnene er der så det var ikke 'meningen').

Hvordan løser man det der og da? Jeg lot som ingeting og gikk bare videre.

Er det egentlig noe å gjøre noe med overhodet? For man skal vel ikke holde igjen i lina?

Om du er sikker på at hunden egentlig plukker pinner, så kan du neste gang henge et merkebånd over der pinnen ligger og brems farten på hunden når dere nærmer dere pinnen.

Om du lar hunden bare "dure" over vil muligens dette bli en forsterkning for å gå sporet, og hunden lærer seg at den kan gi f...i pinnen og bare gå sporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ikke klokt hode her heller, men kan jo svare hvordan jeg tenker i det minste.

Jeg ville ha latt hunden gå over og heller ha tenkt på hvordan du kan fikse problemet når du er ferdig med sporet. MEN hvis jeg tydelig ser på hundene mine at de kjenner pinnen i nesen og starter å lete, men ikke "gidder" å lete ferdig og prøver å gå videre, da holder jeg som oftest igjen. Jeg har hvertfall hatt stort hell med det, for da leter de ferdig når de finner noe, samtidig som jeg ikke hjalp de med selve markeringen.

Aha. Det syntes jeg høres smart ut!

Om du er sikker på at hunden egentlig plukker pinner, så kan du neste gang henge et merkebånd over der pinnen ligger og brems farten på hunden når dere nærmer dere pinnen.

Om du lar hunden bare "dure" over vil muligens dette bli en forsterkning for å gå sporet, og hunden lærer seg at den kan gi f...i pinnen og bare gå sporet.

Jeg vet ikke helt. På welshen min er jeg helt klart enig med deg. Men Balrog vil finne pinnene han, de er enda kulere enn sporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig vil jeg ikke bremse ned mine hunder når jeg vet at vi nærmer oss pinnen. Jeg har sett nok av hunder som tydelig først begynner å lete etter pinner når fører holder igjen. Når du da får et fremmedspor og ikke vet hvor pinnene er, så kan hunden lett lure deg.

JEG ville heller ha fokusert på å lære hunden at den virkelig vil finne pinnene, og ikke bare plukke opp fordi vi holder igjen hvis den durer over. Så jeg ville ha latt hunden gå over om den absolutt ikke bryr seg om de, og heller sørget for å legge opp treningen slik at hunden finner de neste gang uten hjelp i linen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva gjør man når hunden ikke snuser men SER godbitene og spiser de, og ser neste og spiser de?

samme med pinner, leker osv :P

Ja vi skal på kurs, men greit å få hun til å snuse å ikke se kanskje?

Har prøvd å "gjemme" (legge bak noe osv) men hun går bare å leter uten å snuse :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva gjør man når hunden ikke snuser men SER godbitene og spiser de, og ser neste og spiser de?

samme med pinner, leker osv :P

Ja vi skal på kurs, men greit å få hun til å snuse å ikke se kanskje?

Har prøvd å "gjemme" (legge bak noe osv) men hun går bare å leter uten å snuse :P

Du får hjelp til (bør få hjelp til) å "skru på hundenesen" på kurset.

Men om du vil prøve selv er det mange muligheter for å få henne til å bruke nesen, så lenge hun er fysisk frisk.

Bare husk at enkelte ganger trenger hunder litt tid på å oppdage at nesen faktisk fungerer. Det blir litt sånn som med at de faktisk har bakben og at de kan beveges uavhengig av forbenene. De er ikke bare et vedheng baki der :lol:

En metode:

Du har to hunder så gjør foringen til en konkurranse. Så lenge ingen av de er mataggressive!

Om du forer med tørrfor så la vær å klippe plenen ett par dager og for ute. Ikke fra skål men sleng tørrforkulene utover plenen, slipp hundene ut og la de lete selv etter maten. Det bruker ikke å ta så lang tid før den som ikke bruker nesen ser hva den andre hunden gjør og kopierer atferden.

Om du forer med våtfor så ta med deg foret ut(uten hunder) og bruk skje og legg en liten desj her og en liten desj der osv. Slipp ut hundene og la de lete selv.

Om du gjør dette på ett par foringer så bruker det å gå opp et lys for hunden som velger synet framfor nesen. Og det er like morsomt hver gang en ser at poletten ramler ned :)

En annen metode:

Få med deg noen ut i skogen. Lek litt med hunden og stikk av innover i skogen, mens den andre personen står og holder hunden igjen i line. Gjem deg slik at du ikke ser hunden og pass på at vindretningen står fra hunden mot deg. Personen som står igjen med hunden skal nå gi hunden litt line og følge med hunden mot skogen og dit du er.

Hunden kan bli ganske "kaotisk" i begynnelsen, det er da viktig at personen som går med hunden forholder seg rolig og ikke lar hunden stresse frem uten mål og mening, men greier å vente til h*n ser at hunden faktisk skrur på nesen.

Ulempen med denne metoden er at du kan få en hund som raser avgårde i sporet, og dermed kan bli unøyaktig ang gjenstander, og du er muligens nødt til å invistere i hansker for ikke å få brannsår i hendene av lina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...