Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til god trekksele?


potifa

Recommended Posts

Jeg håper å få flaten min med på ski og trekke litt i vinter, og vil derfor handle inn en god og trekksele som holder godt gjennom flere sesonger og som ikke gnager på henne.

Jeg har lest bra om nonstop selen, men ser at noen har problemer med justeringene og hvor det skal trekkes ifra i forhold til aktivitet? Vil jo gjerne ha den beste selen til billigst mulig pris :icon_redface:

Sleng gjerne med tips om rimelig magebelte i samme slengen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennel har mange magebelter :whistle: du kan velge mellom flere forskjellige bakstykker også. Ellers syntes jeg jo personlig at Baggenbelte er fantastisk, spesielt til sånne hobbyskigåing hvor du ønsker 100% kontroll.

I snørekjøring (mer konkurranserettet) er det jo dog kjekt med disse hurtigkrokene.

Ellers bruker jeg selv Non-Stop selen på Chico, kleiner munsterlanderen til mamma, og jeg er kjempefornøyd, den passer han godt og han trekker bra i den.

Nomesele er jo også et alternativ, og da er Seleverkstedet også en mulighet som syr etter mål.

Du må nesten bare dra og prøve og la han trekke litt for å se hva som passer best :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baggenbelte er helt supert!

Hadde Kennel tidligere, var ikke fornøyd med det. Satt ihverfall ikke godt på min kropp, slengte rundt omkring til stadighet. :icon_redface:

Ang sele så vurdere jeg denne, skal visst være veldig bra til mitt bruk ihverfall.

Har ihverfall fått gode tilbakemeldinger fra flere kjente, hvorav en driver med hundekjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler sele fra Seleverkstedet. Der får du en sele som er 100% tilpasset din hund. Jeg har hatt min sele derfra i 5 år og er strålende fornøyd med den fortsatt. Anbefales på det varmeste.

Jeg prøvde Non-stop selen men den passet ikke optimalt til mine hunder.

Henger meg på de andre som anbefaler Baggen belte.

Kennel belte med krok har jeg ingenting til overs for. Om hunden stopper og snuser litt, er det fort gjort at båndet håper av kroken og vips har du en løs hund. Med baggen sitter koblet ordentlig fast og du har en hurtigutløser som du skulle trenge det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å klargjøre, så nevnte jeg blant annet Kennel belte grunnet at det er litt rimeligere hvis det var veldig viktig for TS. Selvom jeg uansett vill betalt de ekstra lappene for Baggen.

Nå har forresten Hooks samme beltet omtrent, men jeg er usikker på kvaliteten

HER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Non Stop selen syns jeg er helt grei :icon_redface:

Sykkel, jogging, ski o.l krever bare en sele. Med mindre du bruker springer på sykkelen, da er vanlig "sykkelsele/mosjonssele" greiest.

Når det kommer til belter, er jeg bare fornøyd med MR sitt. Ingen klipslåser som kan ryke, og gode metallspenner som gjør at innstillingen sitter fast. Altså null plast på beltet. Billig er det derimot ikke, men noe mer solid får du ikke :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertlig takk for svar!

Pris er selvsagt ikke det jeg er mest opptatt av , vil heller investere i noe som kan brukes i flere år og som er bra for både hund og eier. Men tenkte mer på at dette er til hobby bruk, og derfor ønsker jeg ikke å legge flere tusen i profesjonelt utstyr :whistle: Men ser ut som det ble oppfattet riktig! :icon_redface:

Jeg skal se nærmere på Baggenbelte.

Flyfilla: Du bruker altså Non-stop selen til sykling også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sele skal ikke hindre hundens bevegelser, i forhold til hvordan selen ligger når hunden legger press i den. Dvs at vanlig sykkel/mosjonsseler som går tvers over brystet hindrer overarmsbevegelser, og er derfor i all hovedsak ubrukelige. Nomeseler som er for lange og ligger over hofta er feil, nomeseler som er for store i halsen vil hindre skulderbevegelsene, osv osv. Selen skal helst ikke presse for mye på brystkassen heller; den skal gi rom for lunger. I tillegg skal hunden få god støtte i den, sånn at den tør å legge seg i selen og gi av seg selv under arbeid. En ustødig og ikke harmonisk sele vil ikke gi hunden mot til å tørre å trekke skikkelig, evt vil den feilbelaste og trekke feil.

Det beste er å prøve seg frem; få enten en sele sydd etter mål, eller så drar du i butikken og prøver. Ta på selen på hunden, og trekk i der du fester båndet. Kjenn med hånden din om overarmen går klar av selen, om selen presser for langt opp på strupen (den skal ligge på brystbeinsspissen); sånt endrer seg i forhold til hvor trekkpunktet er, så det er ekstremt viktig at du trekker i selen; og at du trekker den i riktig retning i forhold til hvor tauet vil være festet (langt ned som feks på en pulk/vogn/slede, eller lenger opp, som feks på en sykkel, i magebelte osv).

Det finnes et utall forskjellige typer seler, og det finnes ikke noe fasitsvar på hvilken som er best; det handler om å finne riktig sele til riktig hund, og ergo er du ganske enkelt nødt å prøve deg frem. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sele skal ikke hindre hundens bevegelser, i forhold til hvordan selen ligger når hunden legger press i den. Dvs at vanlig sykkel/mosjonsseler som går tvers over brystet hindrer overarmsbevegelser, og er derfor i all hovedsak ubrukelige. Nomeseler som er for lange og ligger over hofta er feil, nomeseler som er for store i halsen vil hindre skulderbevegelsene, osv osv. Selen skal helst ikke presse for mye på brystkassen heller; den skal gi rom for lunger. I tillegg skal hunden få god støtte i den, sånn at den tør å legge seg i selen og gi av seg selv under arbeid. En ustødig og ikke harmonisk sele vil ikke gi hunden mot til å tørre å trekke skikkelig, evt vil den feilbelaste og trekke feil.

Det beste er å prøve seg frem; få enten en sele sydd etter mål, eller så drar du i butikken og prøver. Ta på selen på hunden, og trekk i der du fester båndet. Kjenn med hånden din om overarmen går klar av selen, om selen presser for langt opp på strupen (den skal ligge på brystbeinsspissen); sånt endrer seg i forhold til hvor trekkpunktet er, så det er ekstremt viktig at du trekker i selen; og at du trekker den i riktig retning i forhold til hvor tauet vil være festet (langt ned som feks på en pulk/vogn/slede, eller lenger opp, som feks på en sykkel, i magebelte osv).

Det finnes et utall forskjellige typer seler, og det finnes ikke noe fasitsvar på hvilken som er best; det handler om å finne riktig sele til riktig hund, og ergo er du ganske enkelt nødt å prøve deg frem. :icon_redface:

Og hvis man er usikker på hvordan en sele skal sitte på så synes jeg denne siden er bra:-) Man kan helt fint se etter de samme tingene når man prøver non-stop selen også.

Her går det i nomer og halvnomer fra Manmat, de passer mine hunder bra, trass i at det er en del forskjell på de. Manmat har mange seler å velge mellom for å tilpasse til alt fra større polarhunder til mer vorsteh/pointerraser. Jeg har også en sele fra Topdog i Sverige (topdog.se ) som jeg er veldig fornøyd med, hun syr etter mål og syr til sine egne hunder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis man er usikker på hvordan en sele skal sitte på så synes jeg denne siden er bra:-) Man kan helt fint se etter de samme tingene når man prøver non-stop selen også.

Her går det i nomer og halvnomer fra Manmat, de passer mine hunder bra, trass i at det er en del forskjell på de. Manmat har mange seler å velge mellom for å tilpasse til alt fra større polarhunder til mer vorsteh/pointerraser. Jeg har også en sele fra Topdog i Sverige (topdog.se ) som jeg er veldig fornøyd med, hun syr etter mål og syr til sine egne hunder også.

Veldig bra side! :icon_redface: Litt mer forståelig enn pjattet mitt kanskje, haha! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...