Gå til innhold
Hundesonen.no

Stor & Liten


Vimsan

Recommended Posts

Jag har tittat runt lite här för att se vilka hundar som egentligen är på sonen och jag har lagt märke till att det är endel som har en stor hund och en liten hund. :whistle:

Det verkar väldigt bra om man vill ha fler än 1 hund, för då får man det bästa av båda världar liksom. :blink:

Men frågan är egentligen, hur fungerar det för er med en stor och en liten hund? Tänker då på lek och allt annat, blir det mycket pass på att den stora inte är för våldsam med den lilla osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en middels og en liten og de leker så fint sammen. Med berner vennen og golden vennen og slikt herjer de vilt og Amiga sier ifra om de blir for røffe, ellers så går ting veldig fint. Amiga leker vel nesten "aldri" med hunder på sin egen størrelse :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har 1X50 kg og 9X6-10 kg. Null problem det. 50kg eksemplaret tror hun er en småttis. Men alikevel har hun en utrolig fintfølelse og motorikk som gjør at hun omgås selv de minste valper på den mest forsiktige måte-...

9 stk?!? Nå snakker vi :whistle:

Hvilke(n) rase® er det, både stort og smått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intressant att läsa svar :whistle: hoppas på fler svar.

Ett par funderingar jag fick nu i tillägg till de första jag skrev är: vad anser ni är den största skillnaden mellan stor och liten hund förutom storleken?

Vad är för/nackdelarna med en liten och en stor hund tillsammans? Och varför har ni valt att ha en liten och en stor hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg har i grunne lurt på en liten hund som hund nr to. (BC*n er sønnen sin) Men jeg har da noe spørsmål og det er blandt annet hvordan tar de små seg fram i lyngen. Hvordan er det å ta med en liten når jeg skal på ski med vorsteh. Hvor utholdene er de små når det gjelder å løpe i skogen fra en time og oppover? Hjemme regner jeg da med at det vil gå grei og de dagene som det ikke er for krevende/lange turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i grunne lurt på en liten hund som hund nr to. (BC*n er sønnen sin) Men jeg har da noe spørsmål og det er blandt annet hvordan tar de små seg fram i lyngen. Hvordan er det å ta med en liten når jeg skal på ski med vorsteh. Hvor utholdene er de små når det gjelder å løpe i skogen fra en time og oppover? Hjemme regner jeg da med at det vil gå grei og de dagene som det ikke er for krevende/lange turer.

Jag tänker väl att det beror på vilken ras av liten hund du tänker på. En liten hund har som regel inga problem att springa i skogen på längre turer. Men jag tänker det kommer an på vilken liten hund du tänkt, tror inte en chihuahua vill trivas så gott att springa i snön i flera timmar på vintern eftersom de hatar att frysa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Nå snakker vi :whistle:

Gjør vi det? Synes de kakler mest :blink:

Nei da - en grei gjeng det:) Store droget er nok faktisk den greieste :) (selv om hun er av en rase som oppfattes som hundeagressiv og det som værre er....)

Og til TS: Har i grunn hatt smått og stort i alle år, av ulike store raser. Det som nok skiller smått og stort er at de store er mye enklere sosialt og i forhold til oppdragelse. Det blir vel litt som med hester: om en Shire hadde lynne som en shettis, hadde den vært livsfarlig - og du måtte bare ha skutt den... Man kan tillate seg langt mer temperament av et lite dyr - nettop fordi det er lite, og kan håndteres.

Nettop derfor vil smått og stort oftest gå bra. De store har vett som tar over der de små faller ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jag tänker väl att det beror på vilken ras av liten hund du tänker på. En liten hund har som regel inga problem att springa i skogen på längre turer. Men jag tänker det kommer an på vilken liten hund du tänkt, tror inte en chihuahua vill trivas så gott att springa i snön i flera timmar på vintern eftersom de hatar att frysa.

Jeg har ikke tenkt rase enda for det er langt fram men sysler med ktanken. Det jeg ser på som et problem er gjerne farten. Så på den forige vorsteh og en lundehund og han holdt ikke lenge i samme fart som henne altså en liten hund blir nok sliten lenge før og da må den opp i sekken. Har litt i tankene med en shiperke men vet ikke om det blir noe foreløpig så ser det ut til å bli noen ting som hemmer. Utenom farten så har jeg hørt mye om de som gjør at de vil holde på mangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippeklipp*

Nettop derfor vil smått og stort oftest gå bra. De store har vett som tar over der de små faller ut :whistle:

Ja jag tror att liten och stor är en fin kombination :) meeeen det med att de stora har mer vett deeeet vet jag inte helt :blink:

Jeg har ikke tenkt rase enda for det er langt fram men sysler med ktanken. Det jeg ser på som et problem er gjerne farten. Så på den forige vorsteh og en lundehund og han holdt ikke lenge i samme fart som henne altså en liten hund blir nok sliten lenge før og da må den opp i sekken. Har litt i tankene med en shiperke men vet ikke om det blir noe foreløpig så ser det ut til å bli noen ting som hemmer. Utenom farten så har jeg hørt mye om de som gjør at de vil holde på mangt.

Okej, ja jag förstår vad du tänker på. Nu har jag ingen erfarenhet alls med shiperke så jag vågar inte uttala mig om någonting angående det. Men ja om du ska ha en liten hund som ska kunna hålla följe med en vorsteh som är såpass aktiv och outtröttlig så tror jag kanske en jrt eller parson hade passat om du vill ha en liten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ja jeg ser i hvertfall at dem har glede av å løpe sammen når det er flere hunder og da er det greit med en som er utholdene siden det er bare meg og hunden. Hadde det vært flere om hu7ndene hadde jeg ikke vært redd for å kjøpe en liten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en på 8 kg og en som kan bli opptil 60 kg (25 kg som 4,5 mnd gammel). Den største forskjellen er utgifter, og hvor praktisk det er å ha ham med. Det er mye vanskeligere å kontrollere ham i forhold til omgivelsene, både å stenge ham inne/skjerme ham fra steder, og få plass til ham. Vi kan ikke låne svigermors bil lengre om vi skal ha med hund...

Det krever også at vi legger myyye mer arbeid i lydigheten, siden en ulydig hund på 50 kg er en del farligere enn en ulydig hund på 8. Til tross for gode forsetter merker jeg at vi har slurvet litt og belaget oss på fysisk kontroll på den lille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at det skal være noe problem med lek mellom stor og liten hund? Min hund er liten hund på ca 7 kg, og han leker fint med store hunder. Feks med rottisen til venninna mi, eller GD`ene til søstrene fra Skiptvet :whistle: Nå er vet ikke jeg hvordan det er med chi og pom osv da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intressant att läsa svar :whistle: hoppas på fler svar.

Ett par funderingar jag fick nu i tillägg till de första jag skrev är: vad anser ni är den största skillnaden mellan stor och liten hund förutom storleken?

Vad är för/nackdelarna med en liten och en stor hund tillsammans? Och varför har ni valt att ha en liten och en stor hund?

Den større hunden er utrolig mye enklere å håndtere, kanskje en del pga størrelsen (mer å ta i :blink:) mens den lille kan være veldig vanskelig på noen slike områder. Det er også milesvis i forskjell dem imellom når vi går tur - de har liksom helt forskjellige ideer om hva en tur burde gå ut på *ler* Den lille vil bare gå og snuse, men den større er på oppdagelsesferd..

Fordeler og ulemper.. Vel, jeg tror det kommer veldig ann på øyet som ser og hvilke raser det gjelder.

Jeg endte opp med en av hvr siden jeg fikk meg en liten hund som min første hund, og interessen for hundetrening vokste over hodet på den lille, og jeg endte opp med å kjøpe meg en aussievalp. Vips hadde jeg en stor og en liten hund. I ettertid kommer jeg nok ikke til å få meg flere hunder som er under 7-10kg fordi jeg ser så mange fordeler med å ha hunder som har litt størrelse på kroppen.

Lille-hunden her "må" bli igjen på mange turer når det er regn/snø og stygt vær. Rett og slett fordi hun fryser så fort, og de korte beina ikke kan gå der hvor det ikke er oppkjørte stier på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem med stor og liten her i gården,men de leker ikke noe særlig lengre for den lille hater den store sitt kløneri og ønsker kun å bruke han som sovekrok...ahahah

Sånn er det her også :blink: Men den lille (Emma) får noen kick iblant fordiom, hvor hun terger på seg My også leker de en stund til Emma blir forbanna fordi My er klønete og river henne i pelsen eller dasker henne i hodet med labben :) ... også går det en god stund (les: opptil flere uker) også leker de igjen, og samme regla er igang :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den større hunden er utrolig mye enklere å håndtere, kanskje en del pga størrelsen (mer å ta i :)) mens den lille kan være veldig vanskelig på noen slike områder. Det er også milesvis i forskjell dem imellom når vi går tur - de har liksom helt forskjellige ideer om hva en tur burde gå ut på *ler* Den lille vil bare gå og snuse, men den større er på oppdagelsesferd..

Fordeler og ulemper.. Vel, jeg tror det kommer veldig ann på øyet som ser og hvilke raser det gjelder.

Jeg endte opp med en av hvr siden jeg fikk meg en liten hund som min første hund, og interessen for hundetrening vokste over hodet på den lille, og jeg endte opp med å kjøpe meg en aussievalp. Vips hadde jeg en stor og en liten hund. I ettertid kommer jeg nok ikke til å få meg flere hunder som er under 7-10kg fordi jeg ser så mange fordeler med å ha hunder som har litt størrelse på kroppen.

Lille-hunden her "må" bli igjen på mange turer når det er regn/snø og stygt vær. Rett og slett fordi hun fryser så fort, og de korte beina ikke kan gå der hvor det ikke er oppkjørte stier på vinteren.

Väldigt intressant att läsa vad du skriver :)

Ikke noe problem med stor og liten her i gården,men de leker ikke noe særlig lengre for den lille hater den store sitt kløneri og ønsker kun å bruke han som sovekrok...ahahah

:lol: härlig!

Sånn er det her også :) Men den lille (Emma) får noen kick iblant fordiom, hvor hun terger på seg My også leker de en stund til Emma blir forbanna fordi My er klønete og river henne i pelsen eller dasker henne i hodet med labben :D ... også går det en god stund (les: opptil flere uker) også leker de igjen, og samme regla er igang :ahappy:

Hahaha...ser det framför mig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en middels og en liten og de leker så fint sammen. Med berner vennen og golden vennen og slikt herjer de vilt og Amiga sier ifra om de blir for røffe, ellers så går ting veldig fint. Amiga leker vel nesten "aldri" med hunder på sin egen størrelse :)

Off topic, men jeg så deg og Amiga i siste hundebladet fra NKK :lol: Meget fin Corgie :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigerinnen min hadde en skotsk hjortehund, en briard og en chi samtidig. Gjett hvem som var sjefen :ahappy: Det eneste problemet var at chi'en ikke hadde den fysiske kapasiteten som de andre på tur. Hun endte som regel opp i sekken til svigerinnen min. Ellers så fungerte dette helt supert. Da hadde hun store hunder, som likte å jobbe og å ta seg ut fysisk og en liten kose hund som likte å ligge på fanget. Litt OT, men hjortehunden ville også gjerne ligge på fanget da. Stakkars hun skjønte ikke hvor stor hun var hun :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigerinnen min hadde en skotsk hjortehund, en briard og en chi samtidig. Gjett hvem som var sjefen :ahappy: Det eneste problemet var at chi'en ikke hadde den fysiske kapasiteten som de andre på tur. Hun endte som regel opp i sekken til svigerinnen min. Ellers så fungerte dette helt supert. Da hadde hun store hunder, som likte å jobbe og å ta seg ut fysisk og en liten kose hund som likte å ligge på fanget. Litt OT, men hjortehunden ville også gjerne ligge på fanget da. Stakkars hun skjønte ikke hvor stor hun var hun :)

Nåååh det låter ju bara mega koselig :) undrar om en chihuahua hade överlevt med Casper som bror? Det hade vart super nusselig då, en jobbhund och en kosehund som hänger med på släpet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåååh det låter ju bara mega koselig :lol: undrar om en chihuahua hade överlevt med Casper som bror? Det hade vart super nusselig då, en jobbhund och en kosehund som hänger med på släpet :ahappy:

Ikke for å være gledersdreper, men jeg tror jeg hadde sjekka jaktlysta på den sorte tingen din først. Selv Norrisen, som i teorien ikke har noe jakt, går i jaktmodus når det løper små hunder rundt.. Godt for dvergpuddelen at hun er såpass lydig som hun er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være gledersdreper, men jeg tror jeg hadde sjekka jaktlysta på den sorte tingen din først. Selv Norrisen, som i teorien ikke har noe jakt, går i jaktmodus når det løper små hunder rundt.. Godt for dvergpuddelen at hun er såpass lydig som hun er :)

Haha nejdå det går bra, oavsett så hade jag nog inte vågat mig på att skaffa en chihuahua. Skulle jag någon gång skaffat en liten hund så skulle det behöva bli en som är lite mer robust än en chihuahua :lol: men det är klart, det hade vart nusselig med en så liten tass då :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det her også :lol: Men den lille (Emma) får noen kick iblant fordiom, hvor hun terger på seg My også leker de en stund til Emma blir forbanna fordi My er klønete og river henne i pelsen eller dasker henne i hodet med labben :) ... også går det en god stund (les: opptil flere uker) også leker de igjen, og samme regla er igang :ahappy:

hehehe ja det er akkurat som barn vettu! De store har det med å klaske litt,og di små blir litt fornerma da ja!

Er ikke alle store hunder som har helt "gefylen" på hvordan leke med de små,og da lar de ofte være..sånn 10 tomler hunder!

Bøgvald er slaven til Ottar,hvis Bøgvald og Ottar ligger sammen og Bøgvald prøver å flytte på seg så begynner Ottar å snerre skikkelig intenst,sånn der "VÅÅÅÅG deg å flytt deg nå som jeg ligger godt inntil deg"

Bøgvald får det der "ååhr fader og akkurat nå som jeg skulle flytte meg" blikket,men legger seg pent ned igjen slik som Ottar sier.

De lekte veldig som små,de er jo like gamle,men Bøgvald har gjort et par utilgivelige ting (kløneri og valpetull) med Ottar som gjør at Ottar hopper rett i Bøgvald hvis han feks tror han har lov å løpe på gårdsplassen eller noe..Det får han ikke lov til sålenge Ottar er der.

Det er den lille som er sjef ja,ingen tvil!

Men de er ikke uvenner på noen måte,de er bare ikke lekekompiser!Det er som Aussieglis sier de lever på hver sin planet både på tur og ellers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe ja det er akkurat som barn vettu! De store har det med å klaske litt,og di små blir litt fornerma da ja!

Er ikke alle store hunder som har helt "gefylen" på hvordan leke med de små,og da lar de ofte være..sånn 10 tomler hunder!

Bøgvald er slaven til Ottar,hvis Bøgvald og Ottar ligger sammen og Bøgvald prøver å flytte på seg så begynner Ottar å snerre skikkelig intenst,sånn der "VÅÅÅÅG deg å flytt deg nå som jeg ligger godt inntil deg"

Bøgvald får det der "ååhr fader og akkurat nå som jeg skulle flytte meg" blikket,men legger seg pent ned igjen slik som Ottar sier.

De lekte veldig som små,de er jo like gamle,men Bøgvald har gjort et par utilgivelige ting (kløneri og valpetull) med Ottar som gjør at Ottar hopper rett i Bøgvald hvis han feks tror han har lov å løpe på gårdsplassen eller noe..Det får han ikke lov til sålenge Ottar er der.

Det er den lille som er sjef ja,ingen tvil!

Men de er ikke uvenner på noen måte,de er bare ikke lekekompiser!

:ahappy: Ottar verkar som en riktigt bestämd liten tass, vilken ras är han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...