Gå til innhold
Hundesonen.no

Lav forbrenning hos valp...


Midas

Recommended Posts

Midas har veldig lav forbrenning. Han løper mye fritt, og er i ganske mye aktivitet hver dag. Han legger veldig lett på seg. I starten var det sånn at jeg lot han være litt lubben, for da var det valpefett, men nå må jeg passe på så han ikke blir tykk. Han veier 19kg og får V&H valpefór. Jeg kan ikke gi han mer enn litt i underkant av 500g per dag. Han skal egentlig ha 760g.

Kjenner det er litt vondt å gi han så mye mindre, og jeg er redd for at han ikke blir ordentlig mett, men jeg vil heller ikke at han skal bli tykk. Midas har vokst i muskulatur og "satt" seg mer i kroppen enn søsknene sine, men han har ikke vokst så mye på høyden som de har. Han er ca 46cm høy nå. Hva skal jeg gjøre for å sikre meg at han får nok mat uten og bli tykk?

Nå er han sånn at jeg kjenner ribbeina godt under huden, likevel ser han ut som en plugg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke slik at han SKAL ha så og så mye, du må jo fôre etter hold. Og min gutt på 29-31 kg og 48 cm fikk 500g dagen, så da skal det holde i massevis til din lille også :) Så lenge du kjenner ribben og han har grei underlinje, så er han i fint hold, selv om han virker bred og pluggete. Nok mat er ikke at han blir mett, men at han er i god form og godt hold. Skulle f.eks Valpis få nok mat til å bli mett, hadde det nok gått 2-3 kg rått om dagen, men da hadde hun fort trillet avgårde :) (hun får 800-1000g dagen, er 60 kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matmengde tilpasses forbrenning, ikke omvendt.

Pan får ca 750g om dagen for det meste, han veier ca 16,7kg og er en voksen hund..

Men jeg vet også om andre av samme rase med ca samme vekt og høyde som går på ned i 250g om dagen..

Det varierer veldig hva hunder faktisk forbrenner, så tilpass mengden ut fra din hund du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han gammel nå? Jeg hadde litt av samme problemet med My da hun var mindre. Jeg løste det ved å gå over på voksen-fôr, og når de gikk på NP så blandet jeg i litt vann eller andre ikke-fetende greier som kunne gi inntrykk av større matmengde. Og jeg ga henne mat flere ganger om dagen også (det øker forbrenningen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han veier 19kg og får V&H valpefór. Jeg kan ikke gi han mer enn litt i underkant av 500g per dag. Han skal egentlig ha 760g.

500 gr V&H er mye mat til en hund på 19 kilo! 760gr? Hvor får du det tallet fra? Fyda veier ca 30 og får tilsvarende om dagen liksom (+/- 500gr). Min forrige amerikansk bulldog tispe fikk ikke i nærheten av så mye da hun var liten, og hun var en veldig aktiv valp som endte på 35 kilo ca.

Underskriver tulip og Pan; fôr etter hold. Hunder er generelt sultne dyr uansett hvor mye mat de får, du kan liksom ikke fôre etter samvittigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet jo at jeg skal fóre etter hold. Jeg gir jo det rådet til andre som er i tvil om hvor mye de skal gi :) Det er bare ikke så lett når det gjelder min egen lille valp... :) Da skal jeg fortsette og gi han det. Han får 2ggr daglig. Jeg fórer med valpefór en stund til og ser an holdet, og eventuelt kutter ned litt :) Han er en kraftig type, men har fin underlinje og er ikke tykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo si at om jeg skulle fóret Chico, en Kleiner Münsterländer på 19-20kg så gir jeg rundt 500g

Men så har vi jo Tinka, som veier 6kg (altså mindre enn en tredjedel) og hun har til tider fått 250g. Nå gir jeg derimot 125g :)

Litt nysgjerrig på hva slags regnestykke du har brukt da..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Vom og hundemat har en retledning på at valper skal få ca 4% av vekten sin og voksen ca 2%.

Her har jeg en vorsteh på 8 måneder som får ca 4% av vekten sin og er i fint hold. Hun veier 26 og får ca 1 kilo om dagen. Så har vi Border Collien som kunne godt lagt på seg en kilo. Hun er ca 2,5 år og veier 15,5kg og får ca125 gram tørrfor og ca200 gram med vom og hundemat. Anbefalingen her er ca 310 gram vom og hundemat om dagen.

Så en må faktisk se ann hunden en har om hvor mye den trenger av mat og så klart fore på er for som er bra for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo si at om jeg skulle fóret Chico, en Kleiner Münsterländer på 19-20kg så gir jeg rundt 500g

Men så har vi jo Tinka, som veier 6kg (altså mindre enn en tredjedel) og hun har til tider fått 250g. Nå gir jeg derimot 125g :)

Litt nysgjerrig på hva slags regnestykke du har brukt da..?

Ja, er jeg helt ute da liksom? Hunden skal få 4% av kroppsvekten sin som valp (voksne hunder skal få 2%), jeg regnet 19x4/100 og fikk 0,76. Dvs 760 gram.... Men for all del! Det er godt mulig at det regnestykket er helt ute altså... Dina er 7kg og hun får ca 130g per dag. Henne fórer jeg kun etter hold og treningsmengde... Midas er liksom valp og vokser masse, så jeg vil ikke gi han altfor lite heller...

Vom og hundemat har en retledning på at valper skal få ca 4% av vekten sin og voksen ca 2%.

Her har jeg en vorsteh på 8 måneder som får ca 4% av vekten sin og er i fint hold. Hun veier 26 og får ca 1 kilo om dagen. Så har vi Border Collien som kunne godt lagt på seg en kilo. Hun er ca 2,5 år og veier 15,5kg og får ca125 gram tørrfor og ca200 gram med vom og hundemat. Anbefalingen her er ca 310 gram vom og hundemat om dagen.

Så en må faktisk se ann hunden en har om hvor mye den trenger av mat og så klart fore på er for som er bra for hunden.

Jeg må jo bare si at han får ikke så han er fornøyd den matglade retriveren min liksom... Jeg har jo litt oversikt over hva som er bra for hunden :) Det er bare det at jeg er redd for å gi han for lite mat i forhold til at han er i vekst... Jeg vil overhodet ikke at han skal bli tykk, så jeg ser jo på holdet hans når jeg vurderer mengden fór. Det var vel mer det at jeg er bekymret for at han skal få for lite ift at han vokser, siden han (o følge mitt regnestykke) skal ha endel mer enn det han får....

Det er litt enklere å fóre en voksen hund ut ifra hold, men en valp trenger jo mat for og vokse liksom... Kanskje jeg bare burde gå over til den 2% regelen da, men fortsatt fóre valpefór?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

hehe en retriever er vanligvis alltid sulten. Det fikk i hvertfall jeg oppleve da jeg hadde flat og han spiste tre kg bedervet kylling han ville gjerne ha mer den fyren.

Men det jeg gjør med valpen er å kjenne på hunden når den står om jeg kjenner ribbeina for godt eller ikke også stikker jeg innom veten og veier dyret med ujevne mellomrom. Det kan også gjøres på vekta hjemme. Prøver å holde det gjevnt med vekt/fett på hunden men en som vokser kan det gå i rykk og napp.Da blir i hvertfall ikke rykkene og nappene så store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midas kunne spist et kilo V&H han om han fikk. Det er ikke det jeg lurer på... Det jeg lurer på er om det er negativt for hans voksemønster om jeg gir han mindre enn hva om er anbefalt på valp. Jeg har aldri gitt han det han egentlig skal ha, fordi da vil jeg tro han blir smellfeit... Jeg skulle ønske han var slankere, men samtidig kjenner jeg ribbeina godt. Kan ikke sulte han heller når han faktisk vokser mye enda... Det siste jeg vil er å ha tykke hunder, og er derfor ekstra påpasselig med han som er så glad i mat... Er det skadelig for han om jeg minker til 400-450g per dag? Siden han er i vekst? Når Dina var i vekst så var det ikke noe stress. Hun var slank og fin, og nå som hun er voksen kan jeg regulere veldig greit ift hold og aktivitet, men med Midas er det vanskelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Det er en retningslinje med 2% for voksne og 4% for valp. Og nærmer ikke Midas seg halvåret nå? Da er han nesten ferdig med veksten sin, og trenger derfor ikke ekstra energi til det. Så lenge han går på et godt fôr (noe han gjør :) ) og fôres etter hold, så får han nok, ikke tvil på det. Tom Valpis som hadde en sinnsyk vekst innimellom fikk aldri 4% av vekta si. Og nå som voksen får hun jo knappe 1,3% av vekta si, og denne jenta er aktiv hun i massevis, hun :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Det er en retningslinje med 2% for voksne og 4% for valp. Og nærmer ikke Midas seg halvåret nå? Da er han nesten ferdig med veksten sin, og trenger derfor ikke ekstra energi til det. Så lenge han går på et godt fôr (noe han gjør :) ) og fôres etter hold, så får han nok, ikke tvil på det. Tom Valpis som hadde en sinnsyk vekst innimellom fikk aldri 4% av vekta si. Og nå som voksen får hun jo knappe 1,3% av vekta si, og denne jenta er aktiv hun i massevis, hun :)

Vær nå litt sympatisk og ikke si at tollerpluggen min på 46cm har sluttet og vokse da!! Hahaha, hadde jo liksom håpet at han skulle bli høyere enn 50cm! :)

Nei, nå blir det strammere rammer her! Jeg skal gi han litt mindre enn det han får nå. Jeg vil ikke at han skal være smålubben, og nå kan vi ikke skylde på valpefettet lenger. Får fóre mer på hold på han og som jeg gjør med Dina. Har liksom vært litt usikker på hvor streng jeg skal være på det, siden han er i vekst, men nå har jeg jo fått medhold fra dere så da kan jeg redusere matinntaket hans litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke problemet jeg. Om du kjenner ribbeina hans godt, så er han vel ikke for tjukk? Da er han vel egentlig litt tynn? Samme hvor mye han veier, det har jo noe med kroppsbygning å gjøre også.. Eller? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som de andre - fôr etter hundens behov, ikke bekymre deg.

Anbefalt mengde er veiledende - ser du bakpå en tørrfôrsekk står det også der hvor mye en hund skal ha, og det kan også være feil for din hund.

Om en følger toprosentregelen skal for eksempel tispa mi ha over et kilo vom om dagen. Nå fôres hun fifty-fifty, men hun får ikke mer enn 250 gram vom til kvelds, og hun får også mindre tørrfôr til frokost enn det er anbefalt på tørrfôrsekken. Men jeg vet også om bernerhanner som får 2.5 kilo vom om dagen - og de veier ikke 125 kilo.

Forbrenning varierer, aktivitet varierer, sånn er det bare.

Mennesker er også forskjellige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke problemet jeg. Om du kjenner ribbeina hans godt, så er han vel ikke for tjukk? Da er han vel egentlig litt tynn? Samme hvor mye han veier, det har jo noe med kroppsbygning å gjøre også.. Eller? :)

Jau. Det ække hjernekirurgi selv om det er valp altså. Same rules apply. Er de for tjukke får de for mye mat, er de for tynne får de for lite. Er de passe er det ganske sannsynlig at de får passe med mat også.

Det er stor forskjell på dyra. Moshi på 35 kilo spiste ca 500 gr om dagen, Töddel på 33 kilo spiste 1,5 kg om dagen. Samme rase, samme alder, veldig forskjellig aktivitetsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau. Det ække hjernekirurgi selv om det er valp altså. Same rules apply. Er de for tjukke får de for mye mat, er de for tynne får de for lite. Er de passe er det ganske sannsynlig at de får passe med mat også.

Så enkelt er det faktisk... og bikkjedyret blir ikke noe mindre i høyde fordi om han er slank i oppveksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Så enkelt er det faktisk... og bikkjedyret blir ikke noe mindre i høyde fordi om han er slank i oppveksten.

Enkelt og greit. Hadde det vært sånn skulle jeg hatt en liten terv... det er det vel få som vil påstå at jeg har :ahappy: Han har vært hobbyanorektiker hele oppveksten. Spist langt unner anbefalt mengde, noen dager ikke spist i det hele tatt og i perioder vært for tynn. Men høy, det er han blitt.Han har nok blitt akkurat så høy som hans kombinasjon av gener har bestemt, til tross for at han har vært fryktelig tynn. Først nå som han har bikka to år begynner det å bli kjøtt på dyret.

Det skal nok ganske alvorlig underernæring til for at en hund skal bli mindre enn genene dens bestemmer. Og det tror jeg er ganske uaktuelt i denne sammenheng.

Er han for tjukk gi mindre, er han for tynn gir du mer. Det er også en glidende overgang mellom valp og voksen i denne sammenhengen. Det er ikke sånn at han skal ha 4% helt til han er ett år, da skal han ha 2 %. Det er rett og slett bare veiledende tall til hjelp for eiere som ikke vet hvordan mengde de skal begynne med når de går over til å fore rått istedenfor tørrfor. Når du kjenner din hunds behov kan du drite i hva produsenten anbefaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå føler jeg meg som en litt slem hundemamma, men nå får han bare max 300g per dag. Hvis vi har trent og gitt feite godbiter som pølse og sånn, så får han mindre. Har kuttet ned mengden gradvis. Han har endret fasong litt, men enda synes jeg han kunne gått ned litt, eller vært litt tynnere. Han får jo mye mosjon og, så jeg fatter ikke at det går an! Har regnet ut ifra 2% nå, og da skal han ha litt i underkant av 400g per dag. Kan jeg gi han så lite til jeg ser at han er i det holdet jeg ønsker, eller vil han få for lite næring da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på vekst o.l. får han nok så lenge han har ekstra på kroppen, får han for lite energi til vekst vil han også bli tynn, enkelt og greit. Det som kanskje kan bli feil(uten at jeg vet da jeg ikke forer på vogh) er vitamin/mineral mengde.. Ville nok skjekket ut det og evt sped på med litt ekstra av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på vekst o.l. får han nok så lenge han har ekstra på kroppen, får han for lite energi til vekst vil han også bli tynn, enkelt og greit. Det som kanskje kan bli feil(uten at jeg vet da jeg ikke forer på vogh) er vitamin/mineral mengde.. Ville nok skjekket ut det og evt sped på med litt ekstra av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahah, NÅ skal jeg slutte og mase om t-skjéen, og bare innfinne meg med at er han rund, så får han mindre, er han tynn så får han mer. Er han mr. perfect skal jeg gi så mye som jeg gir :aww: Jeg har endelig skjønt det, tro det eller ei :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahah, NÅ skal jeg slutte og mase om t-skjéen, og bare innfinne meg med at er han rund, så får han mindre, er han tynn så får han mer. Er han mr. perfect skal jeg gi så mye som jeg gir :blink: Jeg har endelig skjønt det, tro det eller ei :aww:

Stort sett er det faktisk ikke vanskeligere enn det :console: Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...