Gå til innhold
Hundesonen.no

Dominant valp

Guest Michellus

Recommended Posts

Guest Michellus

Hei! Håper noen kan hjelpe mor mi her.

Mamma og kjæresten hennes fikk seg en lab/bc valp for ca to uker siden. Han er nå litt over 8 uker. I begynnelsen var han veldig rolig og sov veldig mye, nå er han mer leken, som er bra, men han nipper og biter uansett hva de driver med. Hadde han på besøk her hos meg denne helgen, og nå ser jeg hvor stort problemet er for dem.

- Han er veldig voldlig når han leker

- Han (leke)biter utrolig hardt

- Han aksepterer ikke disiplin fra verken mamma eller kjæresten hennes

Den eneste han ser ut til å respektere er meg når jeg forteller han hva jeg ikke liker. Nå er det ikke sånn at jeg slenger han i bakken og kjefter på han, prøver å bruke så lite ord som mulig. Hopper han opp på meg og biter, dytter jeg han ned viser han pekefingeren min og sier "EY" eller "NEI" veldig skarpt og strengt, og ignorerer han etterpå. Men det virker som om når mor mi og kjæresten hennes prøver samme metode, så virker det ikke. Han fortsetter å bite enda hardere og blir enda mer voldlig.

Så jeg lurer på om dere med erfaring med dominante valper har noen tips om hva de kan gjøre for at de kan få respekten hans? Jeg har ikke så mye erfaring med hund, så jeg vet ikke hvordan jeg kan forklare dem åssen de skal oppføre seg når han er pøbel. Han overkjører dem helt (hvert fall som jeg kan se) og jeg håper de gjør noe sånn at de ikke får en mulig problemhund senere.

Så, hjelp? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tid til å svare langt fordi jeg er på vei ut døren. Det er sikkert noen andre som kommer til å gi deg lange svar. Men dette er ikke er dominant valp, dette her er helt vanlig valpeoppførsel. Det bekymrer meg litt at de fikk valpen bare 6 uker gammel også, uten at det har noe med saken å gjøre, for dette er helt normal valpeoppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første valpen er ikke dominant, den er en valp. Og dem fikk valpen alt for tidlig så den har ikke lært bitehemming godt nok av mor og søsken.

Når han får biteraptusser så ignorer,ignorer,ignorer. Det kan være vanskelig for de har skarpe tenner disse små, men begynner man å veive med armer og bein og itilegg har høyt toneleie så oppmuntrer det valpen til å fortsette. hvis han blir altfor voldsom så gi han time out, bind han et sted i huset (hvor dere er, f.eks stua) og ignorer han helt til han er rolig. ikke prat til han i det hele tatt før han roer seg, når han da er rolig så kan dere slippe han løs igjen. dette må man gjøre konsekvent.

Som regel så går valpebiting alltid over, man må bare være litt tålmodige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Okok, fått alt for meg helt feil.

Ja, det bekymret meg selv at han bare var 6 uker gammel, egentlig mer at "oppdretterne" solgte dem når de bare var 6 uker gamle.

Men uansett, takk for svar! Skal dele dette med moren min og kjæresten hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det du beskriver er ikke en dominant valp. Det er en valp som er tatt i fra moren sin fpr tidlig, slik at han ikke har lært seg de grunnleggende spillereglene. Det enkleste å gjøre er å sørge for at han for noen oppgaver så han blir litt sliten i hodet. Eks lete etter maten sin ute på gresset, gjemme leksaken hans og han må lete etter den. Enkle lydighetsøvelser som kontakt, sitt, kom etc. Og det aller viktigste; hver gang han biter, gå ut av rommet. Jeg ser folk anbefaler timeout med å binde hunden, min erfaring er at da kjaser de seg ofte mer opp pga bånd, håndtering etc. Mye enklere er at menneskene bare går ut av rommet for et par sek.

Det kan faktisk ha en sammenheng med hundens adferd og at den ble tatt fra moren for tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bc valpen vår hadde seg en sånn periode fra hun vår 3 mnd'er til hun var 4 mnd'er. Vi fikk et tips om å si tydelig NEI/ØYH en gang og hvis det ikke funket så skulle du ta valpen inn i buret sitt og lukke døren. Så skulle du snu ryggen til og vente i 30 sek. Så slipper du valpen ut. Dette gjør du til valpen har skjønt poenget. Det var mye arbeid først, men det tok ikke mange dagene før hun ble betydelig bedre. Vi syns det var en grei måte å disiplinere på. Fast og bestemt måte..uten å måtte slenge valpen veggimellom (noe skremmende mange anbefalte).

For det første, så fins det en mellomting mellom å slenge valpen veggimellom og å stenge den inne. Skal man bruke bur, så bør det aldri brukes som straff. Og jeg tviler veldig på at valpen er særlig trygg på bur enda, så ung som den er, og da syns jeg det å stadig putte den inn der er ganske ille. Hva om valpen begynner å skrike og gjør det i 5 minutter? Skal "straffen" vare i 5 minutter? Hva trener du egentlig på da? At valpen ikke skal bite, eller at den skal holde kjeft i bur?

Jeg syns denne valpen høres ut som en helt vanlig valp, jeg, med mindre den er ekstremt voldelig (noe jeg ikke tror den er). Biter den, så rop AU og snu dere vekk. Biter den enda mer, så hold den unna i halsbåndet etc. Funker ikke det heller, så kan dere ha på hunden et lite slips/bånd innendørs, slik at dere kan holde den vekk når den biter og prøver å fortsette å bite. Med en gang valpen gir opp biteforsøkene slippes den løs igjen, men dere kan også prøve å roe den litt ned ved å klø den på brystet o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Det å roe han ned ved å klø på brystet, er ikke en god ide for han, rett og slett fordi han biter. Holder dem (foreldrene mine) han i halsbåndet, biter han og om han blir ignorert, biter han. Han biter hele tiden, med mindre han sover :P Er rett og slett derfor det er så vanskelig for dem å vite hva dem skal gjøre.

Men tar i mot alle tips med takknemmelighet og skal formidle dem videre til foreldrene mine! :lol:

Edit: Prøvde ut den "pipe som en valp og ignorere" og han stoppet å bite, for å slikke oss. Men nå har han begynt å jukke på oss! Kjæresten min tok han ordentlig (ikke noe voldlig) når han jukka på han, og da stoppet han.

Viser seg altså at den metoden jeg ikke trodde ville virke ordentlig som fungerer faktisk.. Som sagt, så har jeg så og si ingen praktisk erfaring med hunder, men er jo derfor vi skaffer oss dem ;)

Et annet problem er jo også at selv om de går mye tur med han, så blir han aldri helt rolig.. Akkurat som om han har mark i ræva rett og slett! Er han kanskje rastløs pga at det klør i tenna? De leker jo med han og han leker selv også, men noen ganger så piper han og går rundt rastløs, ja, dere skjønner kanskje hva jeg mener :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Prøvde ut den "pipe som en valp og ignorere" og han stoppet å bite, for å slikke oss. Men nå har han begynt å jukke på oss! Kjæresten min tok han ordentlig (ikke noe voldlig) når han jukka på han, og da stoppet han.

Viser seg altså at den metoden jeg ikke trodde ville virke ordentlig som fungerer faktisk.. Som sagt, så har jeg så og si ingen praktisk erfaring med hunder, men er jo derfor vi skaffer oss dem

Et annet problem er jo også at selv om de går mye tur med han, så blir han aldri helt rolig.. Akkurat som om han har mark i ræva rett og slett! Er han kanskje rastløs pga at det klør i tenna? De leker jo med han og han leker selv også, men noen ganger så piper han og går rundt rastløs, ja, dere skjønner kanskje hva jeg mener :ahappy:

Okay, hvordan tar man en valp ordentlig uten å være voldelig?

Jukkinga er pga stress. Rastløshet er pga stress. Han har flytta fra mor og søsken for tidlig og kan ikke spillereglene, og blir møtt av dere, som heller ikke kan spillereglene, han veit ikke åssen han skal takle det - han er en baby. Å straffe han for å ikke kunne regler ingen har lært han er blodig urettferdig.

Han klør ikke i tennene enda, han blir overtrøtt og/eller stressa klarer ikke å roe seg ned. Den beste måten å håndtere sånt på, er å være rolig sjøl, håndter hunden bestemt, men rolig og snillt. Det går helt fint an å holde en valp uten å bli bitt (en voksen og, stort sett), det er snakk om teknikk. Sett han på fanget og hold såvidt over skuldrene hans, da er hendene utenfor rekkevidde - og hvis han klarer å bite dere allikevel, så holder dere ikke han riktig. Hold fast uten å klemme, og vær rolig (jepp, jeg presiserer). Må de holde i halsbåndet, så hold rett under haka, da er det ikke fysisk mulig for han å bite dere - jeg regner med at han er korrekt leddet, nemlig.

Hvis han har et generelt problem med å roe seg ned, så må dere lære han hvordan han skal gjøre det. Gjør rolige ting med han, ikke lek og herje og gir han opp, men gi han f.eks et godbitsøk, en dorullkjerne fylt med mat eller lignende, sånn at han har noe å gjøre uten å løpe rundt og være bajas. Ros han for å være rolig og beherska, ignorer han når han maser.

Pipinga når han biter dere, og det at dere blir passive/ignorerer han, lærer han å kontrollere hvor hardt han kan bite dere før dere ikke gidder å leke med han mer. Det å ignorere han når han maser, lærer han at om han skal få dere til å gjøre noe sammen med han, så må han være rolig. Dere hverken kan eller bør slite han ut fysisk - hunder kan gå til de stuper de, de har ikke sånne begrensninger som voksne folk har. En oversliten hund kan bli masete og stressa, og igjen - da trenger han hjelp til å roe seg ned.

Og jeg håper inderlig at dere legger av dere tåplige ideer som at han er dominant og trenger disiplin, han er en 8 uker gammel valp! Så små valper er ikke dominante, og de trenger like mye disiplin som en 1 år gammel menneskebaby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en vanlig valp ja ;) Jeg så ut som en selvskader frem til hun ble 4måneder å tennene begynte å dette ut :ahappy:

MEN hvis det er sånn at denne valpen er mer hardhendt en "normalt",så kan det ha med alderen han ble tatt fra moren. Jeg synes å ha lest i en hundebok at fra valpen er 6-9uker så lærer de bitehemning av moren sin. Så derfor venter noen med å selge valpene til de er 9 uker,slik at de har lært det skikkelig.

(Kan godt være feil,men som sagt leste jeg det i en eller annen hundebok ihvertfall :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare signere 2ne sitt innlegg.

Han er bare en liten baby, og dere gjør han bare usikker. Han kan ikke reglene, han vet ikke hva som er rett og galt. Dere får lese litt om valper og hjelp han å lære reglene på en snill måte. Håper virkelig dere slutter å "ta" han for alt mulig. Det kan bare føre til at han blir usikker og ikke vet hvordan han skal oppføre seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt sett ville jeg anbefalt dere å ringe de som solgte dere valpen når dere åpenbart ikke har verktøyene til å håndtere denne situasjoen, men idet de faktisk har sendt avgårde 6 uker gamle babyer, er de etter min mening fullstendig diskvalifiserte i denne sammenhengen.

Jeg er helt enig med 2ne og Dina&Midas, en valp skal ha det morsomt, trygt og godt hos menneskene sine, ikke måtte finne ut av verden på egenhånd og bli møtt av harde hender, sinna pekefingre og morske stemmer. Jeg har en hund som hang i taklampa fram til første løpetid, men med tålmodighet, kjærlighet og klare spilleregler har hun blitt riktig så fin å ha i hus nå. Jeg gjentar det som har blitt sagt tidligere om at valper ikke skal "tas skikkelig", men vises hvordan vi ønsker at de skal oppføre seg på en tydlig og real måte.

Valper er himla irriterende til tider, og det følger med pakka idet man kjøper en liten knert. Å forvente noe annet er i beste fall naivt. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ene ble oppdratt feil som valp, hun ble "tatt" for alt mulig og ble på ingen måte rett håndtert, hun ble bare mer og mer usikker og ble destruktiv fordi hun var frustrert og tilslutt ville eierne avlive. Da ble den min og jeg har brukt mye tid på å pusle tilbake brikkene for å få en ilnærmet normal hund igjen.

Så jeg anbefaler dere å lese nøye (og mye), ta imot råd og bruke sunn fornuft, det vil spare dere for mye i fremmtiden å gjøre ting riktig nå! :)

Jeg har desverre ingen råd å komme med da jeg har mer erfaring med unghunder en valper og ikke tørr uttale meg om noe jeg ikke er helt sikker på.

Også slenger jeg meg på resten og signerer 2ne sitt innlegg! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt vil jeg bare si at dere gjør lurt i å høre på 2ne! Eller det vil si, dere gjør en tabbe ved ikke å høre på henne. Hun har gitt meg råd om gamlehunden min en gang i tiden innpå her, den gang ble jeg sur og vrang, men i dag ser jeg hvor lurt de tipsene hennes var og hvor mye kunnskap, erfaringer det lå bak, og ikke minst hvor dum og "barnslig" jeg var! Så all cred til 2ne for kloke ord :lol:

Så over til noen ord fra meg, egentlig ikke så mange tips, da du har fått nok av det. Men jeg vil egentlig bare si at dere må nyte valpetiden mens den er der. Ja den fører til tider med seg frustrasjon, men du verden som man savner alle valpenykkene når den lille vokser til...

Har selv hatt 3 valper og 2 av 3 har vært pirayaer på høyt nivå. Han ene (som er referert til tidligere i innlegget) sluttet faktisk aldri med biteraptuser. My bad da jeg digga lekinga med han der han hang i genseren min, knurra og hadde en hale som gikk.

Og så hadde han mye frustrasjon, så det gikk til tider utover meg det også i overslagshandlinger, og "vilikke"-handlinger, så jeg gikk støtt og stadig med sår, vel fortjent! så det var greit. Det var nok min feil mye av det. Min første ordentlige Valp med stor V. Han var noe for seg selv og et sant mareritt til tider og enkelte ting ble nok gjort grundig feil fra min side! Tok han også, og var hard mot han da det var dette jeg hadde lært. Tok han ikke som valp da, ikke en eneste gang faktisk, for som 2ne sier, de er bare små babyer som trenger ømhet og omsorg! Men ja ikke gå i fella med å ta hunden, vi mennesker gjør det som regel bare grundig feil og bommer også som regel totalt på tidspunkt, så det blir bare dumt for hunden sin del!

Si til mora og kjæresten hennes at det går over! Men med en valp må man være tålmodig! Det er en prøvelse til tider, men man må bare holde ut. Får man til en riktig start blir hunden som regel flott! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg har sikkert ordlagt meg feil, men det var ikke sånn at vi "tok han" for alt mulig. Jeg forsår selv at det ikke er normalt å gjøre det heller!

Så er det jo ikke jeg som har hunden heller, så jeg skal formidle det som ble sagt her videre :whistle:

Ble overrasket selv når de hadde kjøpt en 6 uker gammel valp, og mer overrasket over at de som hadde solgt han, solgte han så tidlig. Jeg visste ikke at 6-9 ukers perioden var den tiden valpen lærte bitehemninger av moren, men nå vet jeg hvorfor han biter mye, og at det bare er en vanlig valpeting!

Man lever jo for å lære, og er takknemlig for alt jeg kan få med meg når jeg selv anskaffer valp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har sikkert ordlagt meg feil, men det var ikke sånn at vi "tok han" for alt mulig. Jeg forsår selv at det ikke er normalt å gjøre det heller!

Så er det jo ikke jeg som har hunden heller, så jeg skal formidle det som ble sagt her videre :ahappy:

Ble overrasket selv når de hadde kjøpt en 6 uker gammel valp, og mer overrasket over at de som hadde solgt han, solgte han så tidlig. Jeg visste ikke at 6-9 ukers perioden var den tiden valpen lærte bitehemninger av moren, men nå vet jeg hvorfor han biter mye, og at det bare er en vanlig valpeting!

Man lever jo for å lære, og er takknemlig for alt jeg kan få med meg når jeg selv anskaffer valp!

Tja, det kan selvfølgelig ha bidratt at han har blitt tatt for tidlig fra moren og søsknene sine. Men jeg vil presisere at de aller, aller fleste valper biter. En del biter ganske ekstremt også uten at det er noe unormalt med det. De må bare lære hvordan man skal oppføre seg. Det er rett og slett noe man må forberede seg på når man får valp. Noe man bør ha tenkt gjennom hvordan man skal håndtere før valpen kommer i hus, så alle i familien er enige i hvordan de skal håndtere det (som alt annet i valpeoppdragelsen).

Og om valper drar seg opp i stress vil de stort sett bli værre i bitinga, både med tanke på hvor mye de biter og hvor hardt de biter. De koker rett og slett litt over i hodet sitt og klarer ikke å beherske seg. Og når du beskriver at valpen tasser rundt og piper, så syns jeg det høres ut som han trenger å lære seg å slappe av inne. Å skulle slite ut valpen med lek eller lange turer er helt feil tankegang. Han blir kanskje sliten av det der og da, men i det store og hele er det antagelig for mye og/eller feil type aktivitet for en liten valp. Og det gjør at han drar seg opp i stress, som gir værre biting, som gjøre moren din og kjærsten hennes irriterte og frustrerte, de prøver å ta han for å bite, valpen drar seg bare mere opp, og dere har en lite heldig sirkel.

La han få ut energi ute med å rusle turer og utforske verden. Kanskje leke litt kontrollert med han, men ingen voldsom herjing. Sørg for at alle er enige i hvordan dere skal håndtere bitingen (dere har fått noen tips i denne tråden, men søk også her på forumet, så får du mange tips). Jeg syns all leking inne er en uting, men folk er forskjellig der. Lær valpen å slappe av inne. La han få bruke hodet sitt på rolige oppgaver som krever konsentrasjon istedenfor all lekeherjinga som bare drar han opp. Jeg mener ikke dere aldri skal leke med valpen, lek er viktig det også, men vær bevisst på hvor mye dere leker og hvordan dere leker og se på hvordan valpen reagerer.

Foreldrene dine har en helt normal valp :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...