Gå til innhold
Hundesonen.no

MH (og andre ferdelserprøver..)


Kristiin

Recommended Posts

Amerikansk bulldog har ikke så gamle stamtavler, det er en forholdsvis ny rase. Men amerikansk pit bull terrier derimot har en svært lang historie som er stambokført, mye lengre enn mange av de eldre FCI rasene. NKK fortalte meg rett i fleisen at den er en blandingshund da jeg pratet med de en gang. Ikke "vi anser den som en blandingshund", men "den er en blandingshund". Punktum. Det tyder på både uvitenhet og arroganse.

Poenget mitt er at FCI har ikke definisjonsrett på hva en rase er, eller hvilke hunder som kan defineres som rasehunder. Jeg blir innimellom litt lei av at de løftes fram som det ene store avgjørende organ, nettopp fordi man automatisk devaluerer helt legitime rasers gyldighet, historie og tradisjon. Verden er ikke så liten. Det er en arroganse der som jeg personlig ikke setter pris på. Men det betyr slevsagt ikke at jeg ikke ser verdien av NKK, FCI og deres formaliteter av den grunn.

Igjen, det er på siden av diskusjonen. Ikke relatert til hverken NOX eller NKKs prøver og reglement. Det bør helt sikkert tas i en egen tråd.

NKK fortalte deg? Jeg antar du ikke har fått en offisiell uttalelse av NKK, men har snakket med en ansatt i NKK? Flisespikkeri, sikkert, men allikevel..

Og jeg mener ikke å være arrogant eller nedlatende eller hvordan man enn måtte finne på å ta det jeg sier nå, men igjen - MH og RIK, som var det vi startet å diskutere med, er prøveprogram som tilhører NKK/FCI, ment å være avlsverktøy - selvsagt for FCI-registrerte raser, da dette er FCI-programmer. Da må man nesten bare godta at ikke-annerkjente raser - samme hvor gamle stamtavler de har - ikke får delta i disse prøveprogrammene. Derav min kommentar om at livet er urettferdig.

Da har du glemt uregistrerte rasehunder.

Tipper jeg kan lete et stykke bakover i Tinka sin stamtavle, jeg kan bare ikke gjøre det via hennes profil på Dogweb;)

Nei, jeg glemte ikke de, for de er også pr definisjon blandingshunder for NKK/FCI. Jeg har stamtavla til AH'en jeg hadde jeg også, jeg kan gå inn på stamtavla.no og leite et stykke bakover i hans stamtavle også, han blir ikke noen rasehund av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 108
  • Created
  • Siste svar

NKK fortalte deg? Jeg antar du ikke har fått en offisiell uttalelse av NKK, men har snakket med en ansatt i NKK? Flisespikkeri, sikkert, men allikevel..

Ja, det var en ansatt. Som i arbeidstiden uttalte seg på en henvendelse til organisasjonen fra meg, ergo er det en uttalelse fra NKK. At det helt sikkert finnes ansatte i NKK som ser ting annerledes, så blir det alikevel NKKs standpunkt når det er det sman blir fortalt når man henvender seg til organisasjonen.

I tillegg gjorde vel NKK sitt offisielle standpunkt ganske klart i forbindelse med raseforbudene i 1991. Heldigvis har det vært et lite dogmeskifte i NKK siden den gang, men noe spesifikk holdningsendring utad i forhold til amerikansk pit bull terrier har de ikke kommet med.

Og jeg mener ikke å være arrogant eller nedlatende eller hvordan man enn måtte finne på å ta det jeg sier nå, men igjen - MH og RIK, som var det vi startet å diskutere med, er prøveprogram som tilhører NKK/FCI, ment å være avlsverktøy - selvsagt for FCI-registrerte raser, da dette er FCI-programmer. Da må man nesten bare godta at ikke-annerkjente raser - samme hvor gamle stamtavler de har - ikke får delta i disse prøveprogrammene. Derav min kommentar om at livet er urettferdig.

Jeg har ikke noe problem med denne argumentasjonsrekken. Det er ikke det jeg finner arrogant. Jeg synes det er synd på mange måter, men ikke arrogant. Det var heller ikke det jeg hang meg opp i. Jeg var vill og gærn og gikk off topic jeg... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKK fortalte deg? Jeg antar du ikke har fått en offisiell uttalelse av NKK, men har snakket med en ansatt i NKK? Flisespikkeri, sikkert, men allikevel..

Og jeg mener ikke å være arrogant eller nedlatende eller hvordan man enn måtte finne på å ta det jeg sier nå, men igjen - MH og RIK, som var det vi startet å diskutere med, er prøveprogram som tilhører NKK/FCI, ment å være avlsverktøy - selvsagt for FCI-registrerte raser, da dette er FCI-programmer. Da må man nesten bare godta at ikke-annerkjente raser - samme hvor gamle stamtavler de har - ikke får delta i disse prøveprogrammene. Derav min kommentar om at livet er urettferdig.

Nei, jeg glemte ikke de, for de er også pr definisjon blandingshunder for NKK/FCI. Jeg har stamtavla til AH'en jeg hadde jeg også, jeg kan gå inn på stamtavla.no og leite et stykke bakover i hans stamtavle også, han blir ikke noen rasehund av den grunn.

Niks, de regnes som uregistrerte :D Du ser det om du går inn på NKK, der står det Uregistrerte og blandingshunder :D

Min er faktisk rasehund :P Den informasjonen finner du også på NKK, under Selskapshunder, der har du Phalene.. så derfor heter det uregistrert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var en ansatt. Som i arbeidstiden uttalte seg på en henvendelse til organisasjonen fra meg, ergo er det en uttalelse fra NKK. At det helt sikkert finnes ansatte i NKK som ser ting annerledes, så blir det alikevel NKKs standpunkt når det er det sman blir fortalt når man henvender seg til organisasjonen.

I tillegg gjorde vel NKK sitt offisielle standpunkt ganske klart i forbindelse med raseforbudene i 1991. Heldigvis har det vært et lite dogmeskifte i NKK siden den gang, men noe spesifikk holdningsendring utad i forhold til amerikansk pit bull terrier har de ikke kommet med.

Det er vel ganske mye som har skjedd i verden generelt siden 1991, og alle store bedrifter (små og, for den saks skyld) har minst en idiotisk ansatt som uttaler seg om ting de strengt tatt ikke har belegg for å uttale seg om, jeg er ikke helt sikker på om vi kan beskylde NKK som organisasjon for å ha nedlatende og trangsynte meninger om raser utenfor deres system allikevel?

Jeg har ikke noe problem med denne argumentasjonsrekken. Det er ikke det jeg finner arrogant. Jeg synes det er synd på mange måter, men ikke arrogant. Det var heller ikke det jeg hang meg opp i. Jeg var vill og gærn og gikk off topic jeg... :D

Åh, nå ødela du, Mari! Nå har jeg scrollet meg gjennom regelverk for ymse prøver for å se om det sto presisert noe sted at min rase ikke får delta *sukk* Så vidt jeg har sett (og jeg skal innrømme at jeg ikke har leita altfor grundig), så er det bare i reglene for lurecoursing og trekkhundprøver at dette er konkurranser for hhv mynder og polarhunder. Jeg tror dog ikke at jeg får delta på spanielprøver med min belger av den grunn.. :D

Niks, de regnes som uregistrerte :D Du ser det om du går inn på NKK, der står det Uregistrerte og blandingshunder :D

Min er faktisk rasehund :P Den informasjonen finner du også på NKK, under Selskapshunder, der har du Phalene.. så derfor heter det uregistrert :D

Ja, men da syns jeg du skal registrere rasehunden din i NKK og få en offisiell stamtavle, da får du jo lov til å delta på alle de prøver og konkurranser i NKK du ønsker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ganske mye som har skjedd i verden generelt siden 1991, og alle store bedrifter (små og, for den saks skyld) har minst en idiotisk ansatt som uttaler seg om ting de strengt tatt ikke har belegg for å uttale seg om, jeg er ikke helt sikker på om vi kan beskylde NKK som organisasjon for å ha nedlatende og trangsynte meninger om raser utenfor deres system allikevel?

Jeg er ikke den eneste som har fått denne holdningen forfektet av NKK altså, dette er kke noe nytt. :D Jeg kan henvise deg til folk som satt i en viss komité underlagt Norsk Terrier Klub (og dermed også NKK) som fikk servert dette flere ganger fra høyere hold.

Men som jeg skrev så har det vært et generasjonsskifte i NKK, spesielt de siste par årene har det skjedd mye synes jeg. Så får vi se om det vil ha noen betydning for de sakene som engasjerer meg mest, først og fremst rasepolitikk og farlig hund problematikk. :D

Åh, nå ødela du, Mari! Nå har jeg scrollet meg gjennom regelverk for ymse prøver for å se om det sto presisert noe sted at min rase ikke får delta *sukk* Så vidt jeg har sett (og jeg skal innrømme at jeg ikke har leita altfor grundig), så er det bare i reglene for lurecoursing og trekkhundprøver at dette er konkurranser for hhv mynder og polarhunder. Jeg tror dog ikke at jeg får delta på spanielprøver med min belger av den grunn.. :D

Hehe! Sorry for bortkastet arbeid. :P Du fikk i det minste skrevet litt om det læll. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da syns jeg du skal registrere rasehunden din i NKK og få en offisiell stamtavle, da får du jo lov til å delta på alle de prøver og konkurranser i NKK du ønsker..

Hvordan gjør jeg det?

Jeg trodde oppdretter måtte gjøre slikt jeg, eller at man i det minste måtte ha tillatelse derifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, nå ødela du, Mari! Nå har jeg scrollet meg gjennom regelverk for ymse prøver for å se om det sto presisert noe sted at min rase ikke får delta *sukk* Så vidt jeg har sett (og jeg skal innrømme at jeg ikke har leita altfor grundig), så er det bare i reglene for lurecoursing og trekkhundprøver at dette er konkurranser for hhv mynder og polarhunder. Jeg tror dog ikke at jeg får delta på spanielprøver med min belger av den grunn.. :D

Hehe, dette hadde da ingenting med topic og gjøre, ganske off topic kan man si da ja.... :D Ingenting med MH, ferdelseprøve og NOXhunder. Tror ikke noen bryr seg om at du ikke kan delta på spanielprøve med belgeren din :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
Guest Dratini

Jeg drar litt i denne tråden igjen. Er reglene for MH på NOX hunder endret nå? Var nettopp innom en blogg med ei som hadde tatt mentaltest på sin NOX-hund.. :aww:

Ifølge NKK er det ingen reglendringer siden i fjor, så om hunden er NOX-registrert er det nok ikke en MH (eller en offisiell MH) hunden har deltatt ved. Og slike endringer er det jo strengt tatt bare å gå inn på NKK for å sjekke da ;) Står t.o.m. hvilket år det sist var endinger ved de forskjellige prøvene, testene og beskrivelsene.

Og det er forskjell på MH og mentaltest, hva deltok hunden ved da? MH eller en mentaltest? :icon_confused:

Og enda en gang: MH er en beskrivelse, mens K-test/FA er test!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...