Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan flette sammen lærkobbel?


Recommended Posts

Slike lærbånd som på bildet er jo svært vanlig. Men hvordan fletter man det egentlig sammen?

Man lager jo minst et snitt i enden, og et snitt der man ønsker koblingen (flere om man vil ha flere fletter) men hva gjør man så?

HK609_var_v5f8n8_medium.jpg

PS: Grunnen til at jeg spørr er at dumme meg åpnet opp det ene kobbelet jeg hadde for å bytte ut kroken, og nå sitter jeg her med et kobbel uten håndtak :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo samme poenget, og ikke dumt å prøve å finne noe på YouTube, jeg har bare googlet til nå.

Jeg har jo hatt litt lyst til å kunne lage eget etterhvert, kanskje et litt tynt til utstilling.

Hvis ikke får jeg bare pent vente til pappa kommer hjem i helgen (pendler for tiden) for han holdt på med det der når han var ung. Da skal jeg ihvertfall få laget en liten guide :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har jo i grunnen laget sanne hundeband men søren å forklare uten å ha læret ehr er vanskelig. Tenker så det knaker. men kommer ikke på noe vettugt å skrive så du kan skjønne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo i grunnen laget sanne hundeband men søren å forklare uten å ha læret ehr er vanskelig. Tenker så det knaker. men kommer ikke på noe vettugt å skrive så du kan skjønne det.

Skjønner deg godt.. har gjort det før selv også.. bare at nå husker jeg rett og slett ikke. Også er det så smale snitt at jeg ikke kan tulle så mye frem og tilbake (i tillegg til at jeg tror det kommer til å revne om jeg prøver mer :S).

Jeg stusser også over at jeg ikke finner noe guide på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget et tynt og fint et til utstilling, men det røyk rett av! Tror man må bruke spesiallær så det blir sterkt nok. Det finnes mange bøker med greie instruksjoner og bilder, kanskje de har dem på biblioteket? Ellers har de dem sikkert på hobbybutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget et tynt og fint et til utstilling, men det røyk rett av! Tror man må bruke spesiallær så det blir sterkt nok. Det finnes mange bøker med greie instruksjoner og bilder, kanskje de har dem på biblioteket? Ellers har de dem sikkert på hobbybutikker.

Takk for godt råd :wub: (litt kjipt med løs hund i ringen!) Og tips om bøker, kanskje jeg skal ta nytte av det lokale biblioteket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm

Trer man ikke den lengste delen gjennom hullene ( f.eks enden med håndtaket), med start i den nærmeste hullet. Også jobber man seg ut mot enden av læret?

Ikke helt enkelt å forklare nei :wub:

Men om det er håndtak enden du mangler så må du tre enden med kroken gjennom alle hullene på samme måte.

Håper dette ble rett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm

Trer man ikke den lengste delen gjennom hullene ( f.eks enden med håndtaket), med start i den nærmeste hullet. Også jobber man seg ut mot enden av læret?

Ikke helt enkelt å forklare nei :wub:

Men om det er håndtak enden du mangler så må du tre enden med kroken gjennom alle hullene på samme måte.

Håper dette ble rett :)

Det er håndtak jeg mangler ja, men det er umulig å tre kroken og endefletten der gjennom de smale hullene.

Men jeg får se på det i ettermiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange kreative sjeler det er her på sonen :whistle: Flettingen er nok ikke lett nei. Skulle ønske noen ville lage bånd til meg *s* Får ikke tak i tynt nok og kort nok regulerbart i lær. Bare nylon fra norsk hundutstyr jeg får nesten det jeg vil ha. Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette kan jeg egentlig (om jeg husker det så godt er en annen sak..) men jeg er litt usikker på hvilken type flette du vil ha? Kan du ta bilde av kobbelet du skal flette sammen igjen å legge ut her?

Jeg skjønte det slik at det har vært flettet før og at du bare må flette det sammen igjen? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette kan jeg egentlig (om jeg husker det så godt er en annen sak..) men jeg er litt usikker på hvilken type flette du vil ha? Kan du ta bilde av kobbelet du skal flette sammen igjen å legge ut her?

Jeg skjønte det slik at det har vært flettet før og at du bare må flette det sammen igjen? :whistle:

Det ligger et bilde øverst i tråden, men klart skal jeg nok få tatt bilde av kobbelet.. har jo flettet det sammen nederst (der kroken sitter) men nå får jeg jo ikke den enden igjennom, som hadde gjort ting myyyye enklere :ahappy:

Skulle jo bare hatt det med meg igår da :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger et bilde øverst i tråden, men klart skal jeg nok få tatt bilde av kobbelet.. har jo flettet det sammen nederst (der kroken sitter) men nå får jeg jo ikke den enden igjennom, som hadde gjort ting myyyye enklere :whistle:

Skulle jo bare hatt det med meg igår da :ahappy:

Det er så lenge siden jeg har gjort dette så det spørs om jeg er til stor hjelp :wub: men jeg skal høre meg litt rundt med de kreative vennene mine om de husker hvordan det var vi gjorde det.. Jeg var med i ungdomsbedrift da jeg gikk på VGS og vi lagde hundekobbel som var flettet så er rart om vi alle sammen har glemt det!

Men det må jo vrenges og hvis ikke den enden går igjennom så kanskje prøv å ta opp ved kroken og lag håndtaket først også feste kroken? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så lenge siden jeg har gjort dette så det spørs om jeg er til stor hjelp :whistle: men jeg skal høre meg litt rundt med de kreative vennene mine om de husker hvordan det var vi gjorde det.. Jeg var med i ungdomsbedrift da jeg gikk på VGS og vi lagde hundekobbel som var flettet så er rart om vi alle sammen har glemt det!

Men det må jo vrenges og hvis ikke den enden går igjennom så kanskje prøv å ta opp ved kroken og lag håndtaket først også feste kroken? :ahappy:

Får jo uansett ikke håndtaket gjennom krokenden... og tok jo opp håndtaket uten å tre noe gjennom noe sted.. men får se på det til helgen når pappa kommer :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Om det er flere som har innspill med erfaringer eller fremgangsmåte er det bare å dele 🙂
    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...