Gå til innhold
Hundesonen.no

Elghund drept av Ulv

Zoey

Recommended Posts

http://www.glomdalen.no/nyheter/article5340030.ece

Elghund på jakt ble drept av ulv kun 250 meter fra jegeren's post..

hva synes vi om ulven? Bør den få lov å herje, eller bør man la jegerne utrydde de slik de gjerne vil?

Personlig har er jeg for ulv, og jeg har akkurat flyttet til en del av hedemark hvor nettopp Kynnaflokken lever. Jeg håper en dag på å få se en av de, men jeg tørr ikke slippe bikkja løs på tunet eller i skogen etter mørkets fremmbrudd.

Så få høre, er spent på hva dere mener om ulven?

Og tror dere "byfolk" og "bønder" har forskjellig syn på ulven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for ulv, men jeg kan se begge siders synspunkt. Akkurat elgjakt synes jeg er tåpelig å drive med løs hund i områder med mye ulv, det er fullt mulig å drive jakt uten hund, eller med båndhund. Dette er en slik sak hvor tilpasning ikke er så komplisert og vanskelig, og da bør man gjøre det man kan for at det skal gå ann å sameksistere med ulv i området. Så får man ta de forholdsregler man må når det gjelder hund på tunet og sånt. Sau på beite og ulvefaren er en helt annen sak, men den har vi jo diskutert noen ganger før!

Forøvrig må jeg innrømme at jeg er en kjempehykler, for ulv vil jeg gjerne ha rundt husene, men får vi BJØRN i området, så må en av oss forsvinne. Jeg er livredd bjørn jeg ... Men ulv er trivelige dyr! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Ulv skal få leve, det er "mennesker" som entrer skogen og skal da ta hensyn til rovdyr som kan være i nærheten, det er mitt syn på det. Skal man utrydde haier fordi de dreper folk som surfer? Jeg synes det er latterlig. Det er så klart synd at denne hunden måtte bøte med livet i møte med ulv, men nå er dette ulven sitt hjem så da syns jeg vi skal respektere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tv sa de at de kom over et elgkadaver nær der hunden ble drept, så jeg ser på det ganske naturlig at ulven vil forsvare maten sin mot et annet rovdyr.

De vet vel at ulven ferdes i området, og at det da vil være en risiko for møte. I skogen kan man møte alle slags dyr, det må man bare tåle når man er i skogen. Det er ikke alle plasser i landet ulven ferdes heller, så i de områdene man vet de finns, bør man ikke ta det som noen svær overraskelse at ulven kan ta hund hvis man er riktig uheldig. Det er jo ikke vanlig at dette skjer, og ulven er heller ingen trussel for folk, så i mine øyne skal ikke ulven lide for denne episoden.

Skjønner at eieren tar dette tungt, helt klart, men hadde det skjedd meg hadde jeg ikke tenkt tanken på å skulle begynne å jakte etter ulven.

Det blir annerledes hvis ulven herjer omkring i boligfelt og tasser i bakgårdene og leter søppel og tar husdyr titt og ofte, da blir det jo en trussel og den bør flyttes. Vi har så få ulv i landet at jeg syns de bør vernes for det det er verdt.

Jeg tror noen bønder ser på ulv/rovdyr på en annen måte enn andre gjør. De vil verne om sitt, og unngå trussel mot det. Det er sikkert lettere for oss som ikke driver med sau eller rein å tenke slik at de må vernes. Personlig tror jeg at jeg ikke ville satsa på sau i områder med rovdyr og ofte tilfeller av angrep. Her jeg bor er det ikke store rovdyr, så sånn sett er det ikke noe problem her hos oss. Jeg prøver å se saken fra begges synsvinkel, men det er ikke alltid jeg klarer å være enig i det folk sier. Det kan fort blir en lettvindtløsning. (drep dyret)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært for ulv, og har syntes bønder og jegere bare kan holde snævla på seg som klager på den. Jeg synes dette til dels ennå, og jeg mener man må ta hensyn når man bor i områder det er ulv.

Men jeg må si at jeg forstår frustrasjonen til menneskene som bor her, for det er svært få i regjeringen som forstår fryktene deres. Men jeg mener også at om de vil bli hørt på en seriøs måte må de også snart ta seriøse tak som gjør at det vises for utenforstående at ulven er et problem. Tar man hensyn og holder hunden i bånd på jakt i ulveområder, følger med på vargweb.no, og passer på sauene sine, så vil ikke ulven være noe stort problem. Hadde den fremdeles vært et problem under slike omstendigheter hadde jeg forstått at det hadde vært store problemer..!

Men man kan altså ikke slippe hunden inn i ulveområde, la den løpe rundt og så bli overasket når den blir drept.. Grusomt for hunden, men jeg synes ikke det er ulven sin skyld..

Men jeg må jo få si at jeg synes det er litt skummelt å gå ute i mørket nå, og jeg hadde nok ikke vært tøff i trynet om jeg hadde møtt ulven uti skogen til fots, men alikevell er jeg altså for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er "for ulv" men trist når hunder må bøte med livet uansett.

Kjenner jeg gruer meg litt til vinteren, her kan det dukke opp ulver på tunet. Hestene er trygge, men høns og bikkjer kan være i faresonen, kanskje også kattene? Det er en sjanse jeg tar med å bo her, men kommer nok til å bli mye mer restriktiv med å sette Snusern ute i bånd alene etterhvert som vinteren kommer. Hun er riktignok bundet så hun er borti utgangsdøra, men om jeg er opptatt så er jeg jo ikke garantert å høre om noe skjer ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte et rykte i dag fra noen som bor og kjenner personen som eide hunden og har høret at det var me vilje å slippe hunden ut der hvor ulven ferdes pga hunden var syk og han ville ikke fått noe erstattning om hunden ikke døde uventet... om dette stemmer har jeg ingen formening om.. og det er leit sånne rykter går om det ikke ernoe sannhet i det.. men er det sammhet i det så er det for jævelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen ulven er utryddet, kan våre etterkommere riste på hodet og tenke med skam på sine forgjengere, som tenkte så egoistisk og kortsiktig at de utryddet en dyreart for godt...

Ulven har rett til å være i norsk natur. Folk som ønsker den utryddet mangler visse ting i hjernen. IQ for eksempel. De tenker ikke lenger enn nesa rekker og ikke lenger enn morgendagen.

Å utrydde en art er ugjenkallelig og for evig og alltid. Det kan ikke omgjøres, vi kan ikke angre. Vi er pliktig å bevare de få rovdyrene som er igjen i norsk natur, for vi har ingen som helst rett til å utrydde etter eget forgodtbefinnende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for både ulv og jakt, men jegerne må starte å lære litt av hva som skjer med andre hunder som slippes i ulveområdet. For enten er de utrolig egoistiske eller så må de være utrolig dumme. Og kanskje staten skulle heller starte å bøtelegge de kraftig for dyremishandling når de slipper hunder i ulveområder. Elg kan man jakte med bandhund også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for ulv... Av grunner som er tidligere nevnt her. Trist at hunden måtte bøte med livet, men de kan nesten takke seg selv når de slipper hund løs i områder med mye ulv. Synes det er på tide at mennesker respekterer ville dyrs områder, og tar hensyn eller holder seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også er for ulv.. Enig i de grunnene som står nevnt over her.. Og ikke minst, skal man liksom begynne å drepe alle dyr i "sitt hjem" fordi de vokter der og beskytter seg selv.. Det er jo som lene sa det samme som å si at man skal drepe haier pga de som surfer.. Evt også ørner og slikt fordi de dreper og spiser mindre fugler? :wub:

Det er desverre sånn naturen er bygget opp. Trist for de som har mistet en hund e.l på denne måten, men det er dessverre slikt som skjer.. :)

Så.. ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har ingen betenkeligheter med å være for rovdyr, men mot norsk rovdyr politikk. Jeg er for å slippe beitedyr på utmarksbeite, uten at man skal gamble med liv unødig. Jeg er for jakt både med og uten hund og ser ingen motsetninger i å jakte i rovdyrområde, så lenge man bruker bandhund. I grunnen så er jeg litt "Ole Brum" jeg, ja takk til alt og det er faktisk praktisk gjenomførbart :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen betenkeligheter med å være for rovdyr, men mot norsk rovdyr politikk. Jeg er for å slippe beitedyr på utmarksbeite, uten at man skal gamble med liv unødig. Jeg er for jakt både med og uten hund og ser ingen motsetninger i å jakte i rovdyrområde, så lenge man bruker bandhund. I grunnen så er jeg litt "Ole Brum" jeg, ja takk til alt og det er faktisk praktisk gjenomførbart :wub:

Enig med deg..!

Jeg s

synes også rovdyrpolitikken er noe skakk.. Man kan ikke sitt nede i byen og bestemme at all ulven i norge kun skal holde seg på et område.. Jeg mener de bør få vandre fritt. Blir de spredt vil belastningen på hvert område også bli mindre..

Og rovdyrgjerdet skal jeg ikke gå inn på engang.. Hehe.. Ser bare for meg den happy bjørnen som gikk i hi midt i skauen, og våknet i en godtebutikk med sau :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes trangsynte jegere som slipper bikkja si i ulveterritorium kan skylde seg sjøl.. Makan da gitt..! De har vel hørt om andre episoder der hunden blir drept av ulv. Ulven gjør jo bare det som er naturlig for den selv. Den lever da bare! Er så lei av alt maset om at man bør utrydde ulven så man slipper å tenke seg om... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de som bor på steder det kan være ulv som i Hedmark kan ALDRI slippe hunden sin i skogen, den må alltid gå i bånd? For man kan jo bare skylde seg selv om den blir drept?

Eh ja, om det er kjent at ulven vandrer der, så må man holde hunden i bånd om man vil sikre livet dens. Det er det samme som å være forsiktig i jaktområder nå på høsten, bikkja mi kan fort bli tatt for å være elgkalv/hjortehind for de som er litt for lette på avtrekkeren. Ergo har hun bjelle eller jaktdekken på når vi ferdes i visse deler av skogen.

Bestefar fortalte at ulven var verst for reinsdyra, hundene luktet bål og menneske så de fikk som oftest gå ifred, men jerven, se det var f*nden selv, for den tok hunden selv om den sto i bånd med menneske i andre enden av båndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de som bor på steder det kan være ulv som i Hedmark kan ALDRI slippe hunden sin i skogen, den må alltid gå i bånd? For man kan jo bare skylde seg selv om den blir drept?

De KAN jo slippe hunden men da må de ikke bli forbannet på ulven som så på den som et bytte/inntrenger. De VET at det er en viss risiko og vil de ta den så vær så god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte et rykte i dag fra noen som bor og kjenner personen som eide hunden og har høret at det var me vilje å slippe hunden ut der hvor ulven ferdes pga hunden var syk og han ville ikke fått noe erstattning om hunden ikke døde uventet... om dette stemmer har jeg ingen formening om.. og det er leit sånne rykter går om det ikke ernoe sannhet i det.. men er det sammhet i det så er det for jævelig!

Dette er bare et dumt rykte! Denne hunden er fra min oppdretter og var ikke syk slik det blir hevdet. En syk hund ville jo heller ikke fungert på jakt og denne hunden hadde jo los da den ble tatt av ulven. Det var en flott hannhund som fungerte supert på jakt, men som dessverre ble mat for ulven. Trist men sant, sånn går det når hundene slippes i områder med ulv.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...