Gå til innhold
Hundesonen.no

Elghund drept av Ulv


Zoey

Recommended Posts

http://www.glomdalen.no/nyheter/article5340030.ece

Elghund på jakt ble drept av ulv kun 250 meter fra jegeren's post..

hva synes vi om ulven? Bør den få lov å herje, eller bør man la jegerne utrydde de slik de gjerne vil?

Personlig har er jeg for ulv, og jeg har akkurat flyttet til en del av hedemark hvor nettopp Kynnaflokken lever. Jeg håper en dag på å få se en av de, men jeg tørr ikke slippe bikkja løs på tunet eller i skogen etter mørkets fremmbrudd.

Så få høre, er spent på hva dere mener om ulven?

Og tror dere "byfolk" og "bønder" har forskjellig syn på ulven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for ulv, men jeg kan se begge siders synspunkt. Akkurat elgjakt synes jeg er tåpelig å drive med løs hund i områder med mye ulv, det er fullt mulig å drive jakt uten hund, eller med båndhund. Dette er en slik sak hvor tilpasning ikke er så komplisert og vanskelig, og da bør man gjøre det man kan for at det skal gå ann å sameksistere med ulv i området. Så får man ta de forholdsregler man må når det gjelder hund på tunet og sånt. Sau på beite og ulvefaren er en helt annen sak, men den har vi jo diskutert noen ganger før!

Forøvrig må jeg innrømme at jeg er en kjempehykler, for ulv vil jeg gjerne ha rundt husene, men får vi BJØRN i området, så må en av oss forsvinne. Jeg er livredd bjørn jeg ... Men ulv er trivelige dyr! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Ulv skal få leve, det er "mennesker" som entrer skogen og skal da ta hensyn til rovdyr som kan være i nærheten, det er mitt syn på det. Skal man utrydde haier fordi de dreper folk som surfer? Jeg synes det er latterlig. Det er så klart synd at denne hunden måtte bøte med livet i møte med ulv, men nå er dette ulven sitt hjem så da syns jeg vi skal respektere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tv sa de at de kom over et elgkadaver nær der hunden ble drept, så jeg ser på det ganske naturlig at ulven vil forsvare maten sin mot et annet rovdyr.

De vet vel at ulven ferdes i området, og at det da vil være en risiko for møte. I skogen kan man møte alle slags dyr, det må man bare tåle når man er i skogen. Det er ikke alle plasser i landet ulven ferdes heller, så i de områdene man vet de finns, bør man ikke ta det som noen svær overraskelse at ulven kan ta hund hvis man er riktig uheldig. Det er jo ikke vanlig at dette skjer, og ulven er heller ingen trussel for folk, så i mine øyne skal ikke ulven lide for denne episoden.

Skjønner at eieren tar dette tungt, helt klart, men hadde det skjedd meg hadde jeg ikke tenkt tanken på å skulle begynne å jakte etter ulven.

Det blir annerledes hvis ulven herjer omkring i boligfelt og tasser i bakgårdene og leter søppel og tar husdyr titt og ofte, da blir det jo en trussel og den bør flyttes. Vi har så få ulv i landet at jeg syns de bør vernes for det det er verdt.

Jeg tror noen bønder ser på ulv/rovdyr på en annen måte enn andre gjør. De vil verne om sitt, og unngå trussel mot det. Det er sikkert lettere for oss som ikke driver med sau eller rein å tenke slik at de må vernes. Personlig tror jeg at jeg ikke ville satsa på sau i områder med rovdyr og ofte tilfeller av angrep. Her jeg bor er det ikke store rovdyr, så sånn sett er det ikke noe problem her hos oss. Jeg prøver å se saken fra begges synsvinkel, men det er ikke alltid jeg klarer å være enig i det folk sier. Det kan fort blir en lettvindtløsning. (drep dyret)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært for ulv, og har syntes bønder og jegere bare kan holde snævla på seg som klager på den. Jeg synes dette til dels ennå, og jeg mener man må ta hensyn når man bor i områder det er ulv.

Men jeg må si at jeg forstår frustrasjonen til menneskene som bor her, for det er svært få i regjeringen som forstår fryktene deres. Men jeg mener også at om de vil bli hørt på en seriøs måte må de også snart ta seriøse tak som gjør at det vises for utenforstående at ulven er et problem. Tar man hensyn og holder hunden i bånd på jakt i ulveområder, følger med på vargweb.no, og passer på sauene sine, så vil ikke ulven være noe stort problem. Hadde den fremdeles vært et problem under slike omstendigheter hadde jeg forstått at det hadde vært store problemer..!

Men man kan altså ikke slippe hunden inn i ulveområde, la den løpe rundt og så bli overasket når den blir drept.. Grusomt for hunden, men jeg synes ikke det er ulven sin skyld..

Men jeg må jo få si at jeg synes det er litt skummelt å gå ute i mørket nå, og jeg hadde nok ikke vært tøff i trynet om jeg hadde møtt ulven uti skogen til fots, men alikevell er jeg altså for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er "for ulv" men trist når hunder må bøte med livet uansett.

Kjenner jeg gruer meg litt til vinteren, her kan det dukke opp ulver på tunet. Hestene er trygge, men høns og bikkjer kan være i faresonen, kanskje også kattene? Det er en sjanse jeg tar med å bo her, men kommer nok til å bli mye mer restriktiv med å sette Snusern ute i bånd alene etterhvert som vinteren kommer. Hun er riktignok bundet så hun er borti utgangsdøra, men om jeg er opptatt så er jeg jo ikke garantert å høre om noe skjer ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte et rykte i dag fra noen som bor og kjenner personen som eide hunden og har høret at det var me vilje å slippe hunden ut der hvor ulven ferdes pga hunden var syk og han ville ikke fått noe erstattning om hunden ikke døde uventet... om dette stemmer har jeg ingen formening om.. og det er leit sånne rykter går om det ikke ernoe sannhet i det.. men er det sammhet i det så er det for jævelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen ulven er utryddet, kan våre etterkommere riste på hodet og tenke med skam på sine forgjengere, som tenkte så egoistisk og kortsiktig at de utryddet en dyreart for godt...

Ulven har rett til å være i norsk natur. Folk som ønsker den utryddet mangler visse ting i hjernen. IQ for eksempel. De tenker ikke lenger enn nesa rekker og ikke lenger enn morgendagen.

Å utrydde en art er ugjenkallelig og for evig og alltid. Det kan ikke omgjøres, vi kan ikke angre. Vi er pliktig å bevare de få rovdyrene som er igjen i norsk natur, for vi har ingen som helst rett til å utrydde etter eget forgodtbefinnende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for både ulv og jakt, men jegerne må starte å lære litt av hva som skjer med andre hunder som slippes i ulveområdet. For enten er de utrolig egoistiske eller så må de være utrolig dumme. Og kanskje staten skulle heller starte å bøtelegge de kraftig for dyremishandling når de slipper hunder i ulveområder. Elg kan man jakte med bandhund også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for ulv... Av grunner som er tidligere nevnt her. Trist at hunden måtte bøte med livet, men de kan nesten takke seg selv når de slipper hund løs i områder med mye ulv. Synes det er på tide at mennesker respekterer ville dyrs områder, og tar hensyn eller holder seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også er for ulv.. Enig i de grunnene som står nevnt over her.. Og ikke minst, skal man liksom begynne å drepe alle dyr i "sitt hjem" fordi de vokter der og beskytter seg selv.. Det er jo som lene sa det samme som å si at man skal drepe haier pga de som surfer.. Evt også ørner og slikt fordi de dreper og spiser mindre fugler? :wub:

Det er desverre sånn naturen er bygget opp. Trist for de som har mistet en hund e.l på denne måten, men det er dessverre slikt som skjer.. :)

Så.. ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har ingen betenkeligheter med å være for rovdyr, men mot norsk rovdyr politikk. Jeg er for å slippe beitedyr på utmarksbeite, uten at man skal gamble med liv unødig. Jeg er for jakt både med og uten hund og ser ingen motsetninger i å jakte i rovdyrområde, så lenge man bruker bandhund. I grunnen så er jeg litt "Ole Brum" jeg, ja takk til alt og det er faktisk praktisk gjenomførbart :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen betenkeligheter med å være for rovdyr, men mot norsk rovdyr politikk. Jeg er for å slippe beitedyr på utmarksbeite, uten at man skal gamble med liv unødig. Jeg er for jakt både med og uten hund og ser ingen motsetninger i å jakte i rovdyrområde, så lenge man bruker bandhund. I grunnen så er jeg litt "Ole Brum" jeg, ja takk til alt og det er faktisk praktisk gjenomførbart :wub:

Enig med deg..!

Jeg s

synes også rovdyrpolitikken er noe skakk.. Man kan ikke sitt nede i byen og bestemme at all ulven i norge kun skal holde seg på et område.. Jeg mener de bør få vandre fritt. Blir de spredt vil belastningen på hvert område også bli mindre..

Og rovdyrgjerdet skal jeg ikke gå inn på engang.. Hehe.. Ser bare for meg den happy bjørnen som gikk i hi midt i skauen, og våknet i en godtebutikk med sau :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes trangsynte jegere som slipper bikkja si i ulveterritorium kan skylde seg sjøl.. Makan da gitt..! De har vel hørt om andre episoder der hunden blir drept av ulv. Ulven gjør jo bare det som er naturlig for den selv. Den lever da bare! Er så lei av alt maset om at man bør utrydde ulven så man slipper å tenke seg om... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de som bor på steder det kan være ulv som i Hedmark kan ALDRI slippe hunden sin i skogen, den må alltid gå i bånd? For man kan jo bare skylde seg selv om den blir drept?

Eh ja, om det er kjent at ulven vandrer der, så må man holde hunden i bånd om man vil sikre livet dens. Det er det samme som å være forsiktig i jaktområder nå på høsten, bikkja mi kan fort bli tatt for å være elgkalv/hjortehind for de som er litt for lette på avtrekkeren. Ergo har hun bjelle eller jaktdekken på når vi ferdes i visse deler av skogen.

Bestefar fortalte at ulven var verst for reinsdyra, hundene luktet bål og menneske så de fikk som oftest gå ifred, men jerven, se det var f*nden selv, for den tok hunden selv om den sto i bånd med menneske i andre enden av båndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de som bor på steder det kan være ulv som i Hedmark kan ALDRI slippe hunden sin i skogen, den må alltid gå i bånd? For man kan jo bare skylde seg selv om den blir drept?

De KAN jo slippe hunden men da må de ikke bli forbannet på ulven som så på den som et bytte/inntrenger. De VET at det er en viss risiko og vil de ta den så vær så god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte et rykte i dag fra noen som bor og kjenner personen som eide hunden og har høret at det var me vilje å slippe hunden ut der hvor ulven ferdes pga hunden var syk og han ville ikke fått noe erstattning om hunden ikke døde uventet... om dette stemmer har jeg ingen formening om.. og det er leit sånne rykter går om det ikke ernoe sannhet i det.. men er det sammhet i det så er det for jævelig!

Dette er bare et dumt rykte! Denne hunden er fra min oppdretter og var ikke syk slik det blir hevdet. En syk hund ville jo heller ikke fungert på jakt og denne hunden hadde jo los da den ble tatt av ulven. Det var en flott hannhund som fungerte supert på jakt, men som dessverre ble mat for ulven. Trist men sant, sånn går det når hundene slippes i områder med ulv.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...