Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp fra utlandet


Benedicte

Recommended Posts

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Hvorfor er det SÅÅÅ gale at Benedicte importerer når hun setter seg inn i det hun gjør?

Er det en kriminell handling å vite hva en vil ha og gå for det? Er det farlig om det kommer nytt blod til Norge?

Skjønner ikke helt problemet :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære, har dere ikke skjønt det nå da, at om Benedicte skulle importert en malle eller rottis eller labbe eller tyrkisk teppepisser så hadde det ikke vært noe problem (for vicky)

Tilgi meg, men jeg har ennå ikke funnet ut hva som er så ekstremt enestående med en aussie, vil påstå en rottis/belger/malle/schæfer hadde vært et "verre" prosjekt i så henseende. En aussie er en aussie? OMG. Det er en gjeterhund, uten den ekstreme voktingen å ta hensyn til, ikke så mye nervøsitet og dårlige nerver, ikke voldtsom utadsøkingen etter ting som kan skje, som kan være skummelt, som må jaktes på og drepes?! Vennlig og åpen, sosial og kontaktsøkende, hva er det egentlig som kan gå gale????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære, har dere ikke skjønt det nå da, at om Benedicte skulle importert en malle eller rottis eller labbe eller tyrkisk teppepisser så hadde det ikke vært noe problem (for vicky)

Tilgi meg, men jeg har ennå ikke funnet ut hva som er så ekstremt enestående med en aussie, vil påstå en rottis/belger/malle/schæfer hadde vært et "verre" prosjekt i så henseende. En aussie er en aussie? OMG. Det er en gjeterhund, uten den ekstreme voktingen å ta hensyn til, ikke så mye nervøsitet og dårlige nerver, ikke voldtsom utadsøkingen etter ting som kan skje, som kan være skummelt, som må jaktes på og drepes?! Vennlig og åpen, sosial og kontaktsøkende, hva er det egentlig som kan gå gale????

ikke alle aussier som er som du beskriver. man kan gå skikkelig på snørra der. og med tanke på at mange aussier er mutasjoner ville jeg studert nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke alle aussier som er som du beskriver. man kan gå skikkelig på snørra der. og med tanke på at mange aussier er mutasjoner ville jeg studert nøye.

Du er klar over at mutasjon egentlig er en (gen)feil? Om det er så mye mer av det i aussie enn i andre raser burde den gjerne ikke avles på i det hele tatt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at mutasjon egentlig er en (gen)feil? Om det er så mye mer av det i aussie enn i andre raser burde den gjerne ikke avles på i det hele tatt da?

avles det ansvarlig er det ikke farlig. Og ja, jeg vet det er en genfeil. det er akkurat som med linje avl, man må vite hva man gjør. I usa er det veldig mye homozygen merles, og det må man se opp for. Det er ikke vanskelig å skjule for en oppdretter at det ligger slike aussies i linjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

USA har jo de beste aussie oppdretterne, er helt sikker på at du finner en sykt fin aussie der. Skjønner også godt at du ønsker og importere. Jeg også har kjempe lyst til importere, og det er mange grunner til at jeg ønsker det. Selvom det er mange gode oppdrettere i Norge.

Vet om noen som skal importere boxer fra USA, det kommer på totalt 30.000

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

USA har jo de beste aussie oppdretterne, er helt sikker på at du finner en sykt fin aussie der. Skjønner også godt at du ønsker og importere. Jeg også har kjempe lyst til importere, og det er mange grunner til at jeg ønsker det. Selvom det er mange gode oppdrettere i Norge.

Vet om noen som skal importere boxer fra USA, det kommer på totalt 30.000

Lykke til

det kommer ann på øyet som ser. jeg syns de har tenkt veldig lite på hjernen der. kun utstilling, utstilling og utstilling. Men så er mottoet mitt: "brains before beauty". Jeg vil ha en gjeterhund når jeg kjøper en hund med gjeter i navnet sitt. Men utstillingsdyr har de mye bra av. Kommer som sagt ann på øyet som ser :) men det er spesiellt mye usikkert med aussien. så jeg ville snakket personlig face to face med oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du så absolutt vil det - hvorfor bruker du ikke gjeterhunden til gjeting (ikke nødvendigvis fordi du trenger det, men for å bruke gjeterhundens egenskaper) da?

jeg har jo brukt vicky en del på sau da :) det er kjempe morro. Men det er langt ifra konkuranse nivå. Vi gjør det for morro skyld meg og Vicky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...