Gå til innhold
Hundesonen.no

Frøken & Ida


Papillon

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle lage en ny tråd til begge to :frantics: Først litt info om begge.

097.JPG

The Curse of The Black Pearl "Frøken"

froeken_in_the_forest_by_wyine-d2zwk9m.jpg

Rase: Papillon

Farge: Trefarget

Født: 4.1.07

Helse: Patella UA, spondylose UA. Blodprøver UA. Ikke sjekket hofter/øyne. Kastrert.

Mor: Tinctorias Shanita

Far: Nuch Such Plch NV-07 Menines Improved Image

Utstilling: 4 CK og 4 HP. Ikke stilt mye pga gemyttet, så nå er hun pensjonert fra ringen.

Agility/lydighet: Startet klasse 1. Pensjonert fra konkurranser av samme grunn som på utstilling.

Frøken trener agility, hobbytriks og litt lydighet hjemme. Hun kan mange triks og elsker å vise de frem ;) Jeg kan ikke ha henne med på treninger da gemyttet hennes er blitt mye verre spesielt på treninger, desverre.. Nå er hun nedgradert til kosehund, turhund og triksehund som hun trives veldig godt med ;) Hun er en utrolig morsom og spesiell hund som jeg (på tross av alle problemene og særheten hennes) samarbeider veldig bra sammen med! Hun er også en utrolig klok hund og noen ganger lurer jeg på om hun faktisk skjønner det meste jeg sier :whistle: Hun har lært meg masse, spessielt når det gjelder å holde hodet kaldt og finne på nye og kreative løsninger med treningen hennes ;) Hun kan gå fra å være supertent på leka og kampe, knurre og henge i ballen i lufta til neste sekund å bare se dumt på leka og meg og gå sin vei. Hun trives også veldig godt med å tusle rundt i sin helt egen verden :) Litt spesiell med andre ord, men det er liksom Frøken ;) Men på skiturer og sykkelturer våkner hun virkelig og løper allt hun har! Utrolig gøy! ;)

Akersborg Ida

856.JPG

Rase: Border collie

Farge: Trefarget

Født: 6.6.10

Helse: For ung.

Mor: Akersborg Maddie

Far: That Will Do Eddie

Agility/lydighet: For ung.

Ida er en utrolig kul liten pøbel/djevelvalp ;) Hun elsker å ødelegge ting, blant annet tastaturet til dataen, internettledningen, mobilen og selvfølgelig mange sko og møbler, så hun ble en dyr valp ;) Hun er mitt nye håp i agility/lydighet og skal også gjetes med. Så langt ser det veldig lovende ut, hun er en herlig valp som elsker å trene og leke, spessielt tunellen på agilitybanen er utrolig kul :D Hun har utrolig mye energi og liker godt å plage Frøken som helst vil sove... Hun bare elsker mennesker, ser hun et menneske på langt hold begynner hun å logre med hele kroppen og noen ganger kommer det også en liten tisseflekk ;) Andre hunder er også kule, men blir de for dominerende bare setter hun seg ned på rompa og smisker. Hun har et forbilde, nemlig WKen Tiki (som er veldig tøff og brysk) som hun henger med hele tiden når de er sammen :D

185.JPG

177.JPG

The Gremlins attack! ;)

Flere bilder kommer nok etterhvert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi! Bra de liker hverandres selskap! :frantics:

Ida var veeldig pen da.. :whistle:

Jaa, de koser seg sammen nå, selvom det ikke så sånn ut i begynnelsen. Frøken ville bare at den dustete valpen skulle forsvinne :)

Takk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine hunder du har ;) ;)

Gleder meg til fler bilder ;)

Takk ;) Kommer nok noen nye bilder snart ;)

For noen flotte hunder du har ;)

Blir spennende å følge Ida videre! Og man blir jo nesten ekstra glad i de litt 'sære' hundene ;)

Takk :P Ja, man blir jo det, er liksom Frøken som er "hjertebarnet" selvom jeg selvfølgelig er kjempeglad i Ida også ;)

Fine er de begge to. ;)

Når fikk du Ida? Tok det lang tid før Frøken godtok henne?

Takk :P Fikk Ida når hun var 2 mnd ;) Tok vel en uke før hun godtok henne skikkelig. De første dagene omtrent hatet Frøken Ida og ville ha henne på lang avstand fra henne, men nå er de venner og løper etter hverandre og leker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere bilder skal bli ;) Litt forskjellig rekkefølge på de da, men fra september - oktober090.JPG

Ida og helten hennes Tiki som det er viktig å smiske med, her 3 mnd.

123.JPG

Synkroniserte gjeterhunder!

143.JPG

142.JPG

Frøken tigger godbiter ;)

523.JPG

716.JPG

860.JPG

960.JPG

Så sjarmerende er Frøken ;)

1062.JPG

Litt nyere:

075.JPG

078.JPG

Ida ser litt dum ut noen ganger ;)

089.JPG

109.JPG

107.JPG

Ball er kult ;)

187.JPG

Gale musen!

*dele opp*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for å oppdatere på treningsfronten trener vi litt på fri ved fot, sitt, dekk, targettrening og nå prøver vi oss på utgangsstilling med kassemetoden. I agilityen gjør vi litt enkel handling og fremadsending noe hun digger ;) Føler at jeg kanskje burde trent mere med henne når jeg ser filmer av valper på hennes alder og yngre på youtube som kan ørten forskjellige triks ;) Bare jeg som får "prestasjonsangst" av sånne filmer? ;)

358.JPG

390.JPG

Hvite, langhårede hunder blir fort møkkete ;)

391.JPG

Hopper på Ida!

396.JPG

Frøken er mye raskere enn Ida, selvom Ida er dobbelt så stor. Frøken er 25 cm og Ida er 43 cm høy for øyeblikket ;)

Litt bilder fra i dag. ;) Flest bilder av Ida, Frøken var ikke så veldig fotogen i dag. Det var så ekkelt og vått på jordet ;)

471.JPG

516.JPG

Frøken er ikke glad i å bli våt..

518.JPG

Rister seg! Såå vakker.

549.JPG

;)

555.JPG

561.JPG

Gjeter litt!

576.JPG

Her ser hun sykt kraftig ut! Men hun er egentlig mere pipestilk for øyeblikket ;)

594.JPG

Ida i profil

607.JPG

Pena ;)

609.JPG

635.JPG

641.JPG

Spytter ut leka!

653.JPG

669.JPG

To gode venner ;) Selvom Frøken ser litt sur ut :P

674.JPG

712.JPG

Et siste bilde av Ida :P

Bestefaren hennes Maico ble forresten norgesmester i gjeting helga. Han ble også nordisk mester for noen uker siden. Her er et bilde av han :P

44971_501880635760_533825760_7329311_1232512_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Litt oppdateringer :P

Ida har idag fylt 5 mnd og er nå 46 cm høy. Vekten hennes er jeg ikke sikker på enda. Hun er blitt ganske langbent og rar, men det er jo bare søtt :banana: Frøken er seg selv, bare med nedklipt hale :wub: Gikk litt løs på henne med saksa kan man si, skulle bare stusse halen litt, men endte vist opp med å ta allt :P Kommentaren fra pappa var "nei, så stygg du er blitt" men jeg synes hun er blitt ganske kul jeg!

Her er bilder fra idag! Frøken var ikke så veldig fotogen i dag, så ble ikke så mange bilder av henne..

020.JPG

Typisk Ida

033.JPG

043.JPG

051.JPG

Liker å løøpe!

056.JPG

063.JPG

Jeg høørte noe??

121.JPG

Pena!

126.JPG

Måtte selvsagt ha den høyt elskede ballen i kjeften..

132.JPG

173.JPG

229.JPG

Fine halen!

257.JPG

Typisk Ida igjen!

299.JPG

:P

301.JPG

:)

312.JPG

336.JPG

Det var det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen flotte hunder du har! Jeg har aldri lagt så mye merke til papillon før, men Frøken virker skikkelig tøff. Og Ida synes jeg var et vakkert navn til en BC. Jeg er veldig glad i menneskenavn på hunder. Og Ida er jo et kjempefint navn uannsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så fiiiiiine de er begge to :P

Jeg elsker tricolor BC, det er såååå nydelig!

Takk :lol: Jaa, de er fine! Tenkte ikke noe over at jeg ville ha trefarget egentlig, det bare ble sånn :lol: Moren og noen av søsknene har enda mere brunt på seg, noe ala schäferfarge faktisk!

Såå nydelig... Ida var hel skjønn! :P

Takk :)

Kjempe fint bilde av Frøken der med høstbladene bak henne :lol: Jeg syns halen hennes var søt jeg! Ikke at jeg vurderer å klippe Blondie slik :P Hun skal få være utstillingspen en god stund til.

Takk for det :P Hehe, nei du burde ha Blondie utstillingspen! De er jo egentlig mye finere da, men så upraktisk med greiner og buskevekster som henger seg fast i pelsen da :lol:

Det var flotte, skarpe bilder alle sammen av et par nydelige hunder! :P Spesielt og utrolig flott var dette bildet av Frøken - det må vel være innrammings-materiale? :P

Tusen takk! :P Jaa, kanskje jeg skal ramme det inn? Har dette her bildet på lerrett som jeg er veldig fornøyd med:

066.JPG

For noen flotte hunder du har! Jeg har aldri lagt så mye merke til papillon før, men Frøken virker skikkelig tøff. Og Ida synes jeg var et vakkert navn til en BC. Jeg er veldig glad i menneskenavn på hunder. Og Ida er jo et kjempefint navn uannsett.

Takk :P Hun er ganske tøff ja, utrolig personlighet! Ja menneskenavn er fine på hunder, men ikke absolutt alle da. Kunne ikke kallt en hund for Åge for eksempel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Så utrolig fine hunder og minst like fine bilder! :)

Takk! ;)

---

Ida er blitt litt mere voksen og har roa seg bittelitt :wub: Ikke fullt så mye lekebiting i bukseben osv. Er veldig fornøyd med henne så langt og ser endelig ut til at hun begynner å bli mere klikkerklok :P Folk sa til meg at det kom til å bli en så stor overgang for jeg som hadde papillon fra før av å få border collie og at border collie var en annen verden å trene, men ærlig talt må jeg si at den største forskjellen er at Frøken virker både mere intens når vi trener og smartere :) Men Ida VIL så mye hele hele tiden (hun vil alltid ha belønning hun og synes ballen er like kul hver gang, Frøken er mere sånn: Hmm, skal jeg gidde å leke med ballen i dag da tro. Njaaa, tror jeg heller vil lukte litt her jeg :wub: eller BALL BALL! GI meg den fordømte ballen da! Så Frøken er veldig PÅ hvis hun vil og veldig AV hvis hun ikke har så lyst til å trene.. ) Men hun begynner å bli flink og tilbyr en hel del forskjellige ting når vi trener så det er veldig gøy å trene med henne :P

Jeg innbiller jeg meg at hun har vokst, for jeg målte henne til 48 cm i dag! Tipper at hun blir rundt 50 cm :) Hun er UTROLIG kosete og legger gjerne framlabbene rundt skuldrene mine og koser :) Elsker andre folk også! Eneste hun er skeptisk til er hester og andre gårdsdyr som sau. De vil hun helst ikke bort til. Hun er fra veldig tøffe og sterke gjeterlinjer så det er jo litt rart at hun ikke vil bort til sauer som hun i utgangspunktet skal være veldig tent på :P

Jeg kan også gjøre allt med henne, hun godtar allt! Når vi klipper klør ligger hun på ryggen på fanget mitt og slapper av og det å bli børstet er bare deilig. "Litt" overgang fra Frøken som skal ha full kontroll absolutt hele tiden og "klikker" hvis hun ikke har det..

Snøen er kommet, så her er noen nye bilder :) Hundene er veldig glade i snøen, men blir nok noe herk å gå når det kommer masse snø, så da må vi ta fram skia :) Var veeldig skyet/tåkete så ble ikke de beste bildene.. Og jeg ønsker meg et lysterkt fastobjektiv! :D

043.JPG

Ida og ballen (som jeg ikke finner igjen.. :wub: )

045.JPG

135.JPG

Sånn ser hun ut i kroppen nå!

149.JPG

Veldig søt da!

206.JPG

231.JPG

Frøken :P

294.JPG

302.JPG

322.JPG

331.JPG

334.JPG

Det var alle jeg orka å legge ut :P For å se resten, gå inn HER

Edit: Lagt til litt tekst og laget avsnitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...