Gå til innhold
Hundesonen.no

Dagens oppgulp

SandyEyeCandy

Recommended Posts

• Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Ok da :) Men jeg må presisere at det her gjelder sikkert ikke alle, men "alle" jeg har møtt. dette gjelder da Basenji eiere. Hvis jeg hører en gang til at den ikke kan trenes fordi det er en urhund så skriker jeg høyt! Når bikkja løper på stuebordet, klatrer i gardiner og rett og slett er byting, så er forklaringa at dem må jo få lov, vi kan jo ikke gjøre noe med det fordi det er en urhund ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[*]De som står med kastearm og pælmer baller til hundene sine på et frislippsområde.

Denne er jeg enig med deg i. På et frislipp område så er all lek med leker en uting. Man vet aldri når en av hundene som ankommer kan ha eieforsvar, og plutselig har man virkelig lagt opp til krig. Noe annet er det selvsagt om hundene på plassen består av kjente hunder og der eiere syns dette er ok.

[*]De som sier "åh, det har aldri skjedd før, altså!" idet staffen deres for ørtende gang står over en mindre hund og røsker og river i magen på den.

Enig! Bortsett fra at det gjelder alle potensielle "rive i magen" hunder, ikke bare staffer :P

[*]De som sier "nei, han liker ikke valper han", og bare drar lett i båndet når shibaen deres har tenna på tørk og hyler fordi han så gjerne vil drepe valpen som går forbi.

Hmmm, delvis enig. Men fjern rase delen. Når hunder hyler med tenna på tørk, så hadde det vel vært fint om eier PRØVDE å jobbe med det, istedet for å bare si "nei, han liker ikke valper han"

[*]De som lar schæferen sin krype langs bakken med full ståpels idet de møter en annen hund, fordi "han vil bare hilse".

Tja, om de ikke får schæfern til å gjøre noe annet, så får de nå bare la den krype med ståpels da, men slipp den for pokker ikke bort til min hund "fordi den bare vil hilse"

[*]De som driver og serverer godbiter til hunden sin i nærheten av mange andre hunder, bare fordi den er så flink og står og glor.

Her skal jeg si meg både skyldig og enig... (oi, går det ann??) Jeg HATER at folk skal stå som en godbit automat og bevisst eller ubevisst belønne bikkja mi for å ikke høre på meg. Jeg roper, bikkja forblir hos den med godbiter, og får belønning! POKKER ALTSÅ! Ellers har jeg en vane for å ha lomma full av godbiter på fellesslipp selv, og da er det vel ikke bare min som får.... Men jeg gir heller ikke om jeg vet eier prøver å oppnå kontakt med hunden ;)

[*]De som slipper hunden sin på friområder, for deretter å legge den rett i bakkken så den skal "lære seg underkastelse".

Dette er vel en uting uansett hvor man gjør det. I og for seg....

[*]De som synes det er greit at en hel mobb får gå løs på 4 mnd gamle valper, "for da lærer de hundespråk".

Enig

[*]De som synes at det å ha border collie i by er dyreplageri, mens det å ha samojed i by som sofahund er helt urpoblematisk.

Enig, forsåvidt.

[*]De som unnlater å trene med shibaen sin fordi den er en urhund som jo må få beholde det "opprinnelige" i seg.

Enig! Hilsen ei som har lyst på shiba, men er usikker på om hun orker jobben med å trene en hund som ikke nødvendigvis er enkel å belønne :P

[*]De som kjøper seg chihuahua og finner ut at sjøl om hunden er liten, så får man fortsatt ikke ha den med seg overalt, og ender dermed opp med å plassere valpen hos alle andre fordi man lever et så "spennende og aktivt" liv sjøl.

Aldri opplevd

[*]De som synes det er "kult med selvstendige hunder", og derfor lar jaktbikkja si reke rundt aleine i skauen i timesvis før den forhåpentligvis kommer hjem igjen.

Enig!!

[*]De som riktignok er flinke fordi de klarer å gjenkjenne graverende feil og mangler ved egen hund, men som likevel velger å avle på den ved å finne en partner som "veier opp for feilene".

Også absolutt veldig enig!!

[*]De som synes det er helt greit at bikkja deres bæsjer 8 ganger om dagen uten å vurdere å bytte fôr, "fordi hun har så blank pels".

ehhhh, jeg driter i om andre syns det er ok at bikkja driter 8 ganger om dagen.... :P

[*]Voksne menn som kan alt som alle raser de møter over alt til enhver tid.

Enig

[*]Folk som lar hundene sine sove i bur hele natta og hele dagen, for at de ikke skal tisse inne.

Enig

[*]Folk som har hundene sine løse, og som idet hunden oppdager en potensiell kompis og stikker for å hilse, kjefter og røsker i nakken idet hunden faktisk kommer på innkalling.

Guilty! (forklaring gidder jeg ikke :P)

[*]Folk som pælmer kobbelet etter hunden som ikke vil komme når eier roper.

Guilty, nesten.. Eller... Jeg kunne gjort det, hadde bikkja vært innenfor rekkevidde når den ikke vil komme... Men det er sjelden gitt.

[*]Folk som tar fra valper maten deres, for at de skal "lære seg at det kan skje", og på den måten liksom forhindre utvikling av matforsvar.

Tja, enig. Men jobbe med bytte kan absolutt være en fordel. Om enn kanskje ikke med MATEN.

Syns det var morsomt, jeg :P Greit å samle det i ei liste, fremfor å lage den ene sure oppgulp-tråden etter den andre her, kanskje? :);)

ENIG! ;)

Ok da ;) Men jeg må presisere at det her gjelder sikkert ikke alle, men "alle" jeg har møtt. dette gjelder da Basenji eiere. Hvis jeg hører en gang til at den ikke kan trenes fordi det er en urhund så skriker jeg høyt! Når bikkja løper på stuebordet, klatrer i gardiner og rett og slett er byting, så er forklaringa at dem må jo få lov, vi kan jo ikke gjøre noe med det fordi det er en urhund ;)

Denne må jeg også kommentere... Jeg har ikke irritert meg over dette, ei heller frustrert meg eller lignende, men heller blitt nysgjerrig på hvordan folk orker å ha en hund som klatrer i gardiner, løper på bord osv. Men kun konkludert med at det ikke er min hund, og ikke min sak. De trives sikkert med det og fint for dem.

Og skal vel ikke se bort fra at jeg hadde endt opp med det samme om det hadde havnet en basenji i hus. Nå hender det jaggu meg at Gry tusler på hjørnebordet innimellom også, og hun er jo en gjeterhund = enkel å trene. Men jeg ler så jeg nesten triller ut av sofaen de få gangene hun prøver på det stuntet, og da er det umulig å si NEI i et sint tonefall gitt... . :P

Og vips, der hadde salgsoppgaven endelig blitt skrevet ut uten forstyrrelser fra katter (på bordet) eller hunder som napper ut ledningen, så nå kan jeg pakke ned pc'n og reise til Dokka. :P >TIDSFORDRIV!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg var på besøk hos noen som hadde tre velvoksne schäfere som spaserte både over salongbord og brukte stua som velodrom jeg. De var forsåvidt meget godt trente hunder i konkurrnsedisipliner.. Men det var tydeligvis ikke et problem for eiere at hunden sto på stuebordet og spiste av chipsbollen. Så da var det ikke et problem for meg heller, bortsettfra at jeg ikke spiste mer chips der.

Jeg syns tråden og lista var god jeg. Mange gode og velkjente scenarioer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da ;) Men jeg må presisere at det her gjelder sikkert ikke alle, men "alle" jeg har møtt. dette gjelder da Basenji eiere. Hvis jeg hører en gang til at den ikke kan trenes fordi det er en urhund så skriker jeg høyt! Når bikkja løper på stuebordet, klatrer i gardiner og rett og slett er byting, så er forklaringa at dem må jo få lov, vi kan jo ikke gjøre noe med det fordi det er en urhund ;)

"Det er sånn de er". Brukt litt mye på forumet også ja ;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par punkter å legge til, om folk jeg har lyst å smacke litt i bakhue...

• Folk som bytter ut den ene friske hunden etter den andre for de får den ikke til. Hva med å starte å se om det egentlig er noe med en selv det er noe galt med, og ikke de 10 hundene du har hatt på 5 år?
  • Folk som avliver hunder for filleting, i stede for å kjøpe de medisinene de trenger.
  • Folk som må iherdig og ustanselig opplyse deg om alle feil og mangler ved din hund. Som om man ikke er klar over det selv?
  • Folk som ikke klarer å se en klikker en gang, uten å måtte lage lange diskusjoner om Morten Egtvedt sine resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Folk som klarer å irritere seg på en "oppgulp tråd, som helt garantert ikke er ment som et alvorlig debattinnlegg.

• Selvhøytidelige mennesker uten noen som helst form for selvironi, og som tar alle "oppgulp" personlig, og må lage en stor sak av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer aldri til å slutte å irritere meg over folk som er mer opptatt av rase enn individ, slik som trådstarter her tydeligvis er.

Gjør en hund noe jeg ikke liker holder det for meg å poengtere at det er en hund, jeg har null behov for å få frem rasen..

Og jeg kommer aldri til å slutte å irritere meg over folk som absolutt ikke skal bry seg om rasen om det er negativ omtale.

Hadde ikke rase hatt noen betydning, kunne man valgt etter utseendet. Noe de fleste hundefolk er enig i at er idiotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg kommer aldri til å slutte å irritere meg over folk som absolutt ikke skal bry seg om rasen om det er negativ omtale.

Hadde ikke rase hatt noen betydning, kunne man valgt etter utseendet. Noe de fleste hundefolk er enig i at er idiotisk.

Da får "de fleste hundefolk", som du kaller og teller dem, være de største idiotene selv. Ingen i verden velger en hund fordi den passer den personen mest i følge hva andre sier men ser ut som en stygg ape maltraktert av en traktor fire ganger (i personens syn). Utseende er minst like viktig som resten for "de fleste hundefolk".

Selv velger jeg shiba BÅDE fordi den passer meg personlighetsmessig OG utseendemessig. Er eneste hund jeg kan virkelig si er skjønn og kul. Kunne ikke falle meg å eie f.eks en doberman fordi den passer meg aller best og ville vært perfekt for meg.

Alle har smak, og utseende vil alltid være en faktor. Akkurat som i forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får "de fleste hundefolk", som du kaller og teller dem, være de største idiotene selv. Ingen i verden velger en hund fordi den passer den personen mest i følge hva andre sier men ser ut som en stygg ape maltraktert av en traktor fire ganger (i personens syn). Utseende er minst like viktig som resten for "de fleste hundefolk".

Selv velger jeg shiba BÅDE fordi den passer meg personlighetsmessig OG utseendemessig. Er eneste hund jeg kan virkelig si er skjønn og kul. Kunne ikke falle meg å eie f.eks en doberman fordi den passer meg aller best og ville vært perfekt for meg.

Alle har smak, og utseende vil alltid være en faktor. Akkurat som i forhold.

Så klart man ikke bare skal velge etter gemytt. Man skal da glo på dyret i mange år? Det var ikke det jeg mente?

Det som irriterer meg er at om det blir diskutert noe negativt, som en slosskamp, ett barn blir bitt eller lignende, så blir folk provosert, om rasen blir nevnt og det ikke er en golden eller annet med godt rykte.

Om noe negativt skjer, er folk kjappe med å si at "rasen ikke teller" osv.

Men en rase teller.

Mine huskyer hadde vært en større trussel for naboens utekanin enn en Golden Retriver? Å prøve dysse ned negative episoder, tror jeg ikke gagner noen.

Burde være plass til alle raser i ett samfunn, hadde bare hundeeiere vist mer ansvar :D

På ett hundeforum burde man klare å diskutere raser på alle måter.

Media er noe annet, de burde skjerpe seg litt.... (Og ja, jeg har kjent det på kroppen ,da jeg eide flere polarhunder under Torpa-drapet, da en gutt ble drept av noen utsulta polarhundblandinger...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Må flire litt av at folk irriterer seg over at jeg forer min hund med godbiter når det er DE som har et problem med SIN hund.. :whistle:

Vet ikke om denne var myntet på denne delen "De som driver og serverer godbiter til hunden sin i nærheten av mange andre hunder, bare fordi den er så flink og står og glor." Men for å forklare hvorfor jeg var enig i denne...:

Ser faktisk først nå at jeg leste feil sist, jeg forstod det som at en person delte ut godbiter til alle hundene bare for at de står og glor, og slik irriterer meg fordi da er sjansen stor for at MIN hund får belønning hos andre for å ikke høre på meg....

Ellers bryr jeg meg filla om folk forer SIN hund med godbiter :ahappy: Bare ikke belønn MIN hund for å ikke høre på meg :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guilty! Bortsett fra at jeg har basenji og ikke shiba. Og grunnen til at jeg ikke gidder å trene dem, er at jeg synes det er møkkjedelig. Men jeg skylder på at de er de som synes det er kjedelig fordi de er urhunder :whistle:

Guilty! Jeg gidder IKKE å prøve å trene noe lydighet med en hund som synes du er teit uansett hva du gjør og som glatt overser kylling hvis det er et blad som beveger seg på en busk. Jeg har trent inn noen triks, og jeg har en relativt grei innkalling når vi er på steder med lite distraksjoner. Vi jobber forsåvidt med innkallingen fortsatt, når vi er ute og går tur, men.

Å trene aktivt hjemme med en basenji som synes mat er uinteressant, uansett hva det er, og lek er enda kjedeligere, er rett og slett umotiverende. Og å trene med en hund når både hund og eier er sterkt umotivert, vil jeg si er på grensen til både menneske- og dyreplaging. :ahappy:

Ok da :wub: Men jeg må presisere at det her gjelder sikkert ikke alle, men "alle" jeg har møtt. dette gjelder da Basenji eiere. Hvis jeg hører en gang til at den ikke kan trenes fordi det er en urhund så skriker jeg høyt! Når bikkja løper på stuebordet, klatrer i gardiner og rett og slett er byting, så er forklaringa at dem må jo få lov, vi kan jo ikke gjøre noe med det fordi det er en urhund :lol:

Pffft. Hunden min fikk da ikke løpe på stuebordet ditt eller henge i gardinene dine? Hun ble behørig lempet vekk, tenk. :) Men hun stakk jo av, da. :)

Men de KAN faktisk ikke trenes til å gjøre noe de ikke vil, da. At de derimot kan nektes å gjøre noe de VIL, bare man får tak i dem, er en helt annen sak. :)

*folk som uttaler seg om hvordan det er å trene en rase de aldri har hatt selv.

*hundeeiere som er bekymret for om hunden kommer til å nekte å spise fordi den mistrives, som bare kikker uforstående på meg når jeg sier pent "ja, det gjør jo ikke noe om hun ikke spiser første dagen hun er her, hun har jo litt å gå på", og bikkja er smellfeit og drit bortskjemt. (når den kommer hit jeg jobber, altså, på pensjonat).

*hundeeiere som er hellig overbevist om at hunden deres er verdens snilleste og ALDRI gjør noe galt, når den er så bortskjemt at den ikke kan være med andre fordi den flyr på dem fordi den vil ha oss mennesker for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk et punkt å tilføye

*folk som ikke har trent nok innkalling på hunden sin og alikevel har de løs slik at når de møter andre hunder hører de ikke på eieren og følger etter den andre hunden + eier

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger dette har skjedd bare de siste 3 dagene. Meg, veninna mi og hennes jack russel har vært på tur i skog. Vi møter eier + xxxxx, xxxxx og jack hilser litt, vi går videre, jack kommer, xxxxx kommer, eier til xxxxx roper, xxxxx ignorerer. Flere ganger må vi GÅ bort til eier igjen med xxxxx så han/hun kan ta den i bånd og komme seg avgårde. Det er utrolig irriterende for dem som HAR innkalling på hunden sin! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slenger meg på her..

det som irriterer meg er at så mange lar hundene gå løse rundt i byparker og rundt om i byen forsåvidt også. det er ikke alle hunder som av forskjellige grunner er så glad i andre bikkjer, kan være mangel på sosialisering, bitt osv. En ting er at de løper løse på frislippområder, men ikke rundt i vanlige parker.

og så har vi de som går i bånd også, som eierne styrer dem i rett i retning andre hunder, uten å snakke med eieren til den andre hunden først. hva tenker dem med? de vet da ikke åssen den andre hunden vil reagere.

og så blir de sure på de andre eierne om hunden bjeffer..

DET irriterer meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyldig i denne :ahappy: har hendt noen ganger at jeg har blitt rimelig rasende og frustrert :lol:

Situasjonene jeg her sikter til er dem som kalkulert kaster kobbelet etter hunden sin og ganske ofte treffer også... Du har jo hørt at jeg også blir rimlig frustrert til tider, hehe, men å smerte Aiko ville jeg aldri gjort uansett, og det tviler jeg på at du gjør også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...