Gå til innhold
Hundesonen.no

Blodspor eller ikke?

meika

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har lyst å begynne å gå lit tspor med Laika for gøy, vi skal ikke konkurrere (for dette er vel ikke lulig med blandingshunder om jeg ikke tar helt feil?) men bare gjørde det for aktivisering og kos.

Og spørsmålet mitt er da, er det lurt å starte med blodspor?

Jeg tror hun vil være mye mer motivert til å følge et blodspor en et annet spor men vil det da igjen bli vanskeligere å få henne til å søke på annet spor etter det?

Jeg har allerede kjøpt inn alt som trengs til blodspor men så kom jeg til å tenke på at det kanskje ikke var så lurt å begynne der?

Jeg har ingen erfaring med spor overhodet men har lest endel om det. Jeg tar imot ALLE tips med stor takk!

Skrevet

Hei hei!

Jeg er heller ikke spesielt dreven på spor, men trener vanlig spor jevnlig, har gått noen kurs og skal starte både blodspor og NBF-spor til våren. De som kan det, sier at med mindre man utelukkende skal drive med blodspor, så bør man ikke begynne med det. Blodet lukter så mye og er så sterkt at det blir vanskeligere for hundene å følge lukta av knust vegetasjon etterpå, som jo er det de følger på "vanlig" spor.

Trur forøvrig ikke at hunden din vil ha noe problemer med motivasjonen når det gjelder sistnevtne heller. De aller fleste hunder, uansett rase eller blanding, kicker noe helt vanvittig på sportrening. :ahappy:

Skrevet

Hei hei!

Jeg er heller ikke spesielt dreven på spor, men trener vanlig spor jevnlig, har gått noen kurs og skal starte både blodspor og NBF-spor til våren. De som kan det, sier at med mindre man utelukkende skal drive med blodspor, så bør man ikke begynne med det. Blodet lukter så mye og er så sterkt at det blir vanskeligere for hundene å følge lukta av knust vegetasjon etterpå, som jo er det de følger på "vanlig" spor.

Trur forøvrig ikke at hunden din vil ha noe problemer med motivasjonen når det gjelder sistnevtne heller. De aller fleste hunder, uansett rase eller blanding, kicker noe helt vanvittig på sportrening. :ahappy:

Det var akkurat det jeg kom på og!

Men huff, jeg hadde jo så lyst å prøve dette med blodspor (har låst meg fast litt på at det hørtes utolig kult ut av en eller annen grunn..) men jeg vil ikke ødelegge for avt. andre sportyper, for hvem vet. kanskje jeg kicker på "vanlig"spor om et halvt år?

Men da lar jeg blodet bli liggende i frysern jeg da! :wub:

Er det lurt å ha bein i enden av sporet? Jeg tenker om hun etterhvert lærer seg at det er noe knallgodti enden og løper seg gjennom? Hun er en VELDIG energisk voffs som somregel tar litt av om noe er kult eller det er mat involvert..

Har jo lest at det er lurt å legge inn godbiter i starten (for å motivere?) og også for å holde tempoet nede etterhvert (har jeg misforstått noe her?)..

Har veldig lyst å gå på kurs men har desverre ikke råd, bikkjen var ikke akkurat planlagt så er ingen penger satt av til kurs osv.. Selv ikke grunnkurs har vi fått kommet oss på enda, hadde det vært opp til meg så hadde vi gått grunnkurs, sporkurs, lydighet, agility ++ Håper på å få en sikkelig allroundbikkje :)

Skrevet

Det var i allefall ikke noe problem for Jubi og hoppe mellom.

Hun var med på blodsporkurs når hun var ni uker gammel, og så gikk vi noen blodspor kort tid etterpå. Så gikk jeg et pølsespor med henne, med sporoppsøk og rett på. Ikke noe problem. Så kom vinteren og sporstopp for oss. I vår startet vi på med blodsporkurs igjen, og har trent ganske mye på det i sommer. Nå har vi startet rett på menneskespor/pinnespor, og hun har da null problem med det!

Husk at det er ikke bare blodet en hund går på når han går blodspor, men noen går vel like så mye menneskespor i starten. Jubi synes begge deler er like morsomt!

Skrevet

Det var i allefall ikke noe problem for Jubi og hoppe mellom.

Hun var med på blodsporkurs når hun var ni uker gammel, og så gikk vi noen blodspor kort tid etterpå. Så gikk jeg et pølsespor med henne, med sporoppsøk og rett på. Ikke noe problem. Så kom vinteren og sporstopp for oss. I vår startet vi på med blodsporkurs igjen, og har trent ganske mye på det i sommer. Nå har vi startet rett på menneskespor/pinnespor, og hun har da null problem med det!

Husk at det er ikke bare blodet en hund går på når han går blodspor, men noen går vel like så mye menneskespor i starten. Jubi synes begge deler er like morsomt!

Så du tror ikke det vil ha noen negativ effekt om jeg begynner med blodspor? Jeg tror nemlig hun skjønner det mer om vi starter der men er så red dfor å ødelegge for andre typer spor..

Skrevet

Jeg er i allefall ikke redd for å starte med blodspor :ahappy:

Hunden går jo spor med nesa si på begge deler. Noen hunder kan synes blodlukta er litt skummel, så jeg bruker og la de leke litt med en skank med blod på først, da bygger de opp litt forventninger til skanken. Mi er så glad i skanken at hun gjør alt for å finne den :wub:

Svigerfar kom med en fersk elgskank for et par dager siden, og da ble hun heeelt tussete. Fikk bære litt på den før vi la den i fryseren, og jeg tror ikke jeg har sett stoltere hund :)

Skrevet

Har ikke peiling på blodspor, men det er mulig å konkurrere i nbf med blandingshunder. Hva som må til er jeg dog usikker på.

Fyller videre på denne jeg :ahappy:

Informasjonen er hentet herfra.

Følgende aktiviteter er fra 1/1-09 tilgjengelig for NOX-registrerte hunder:

* Agility (krav om NOX fra 1/4-09)

* Lydighet (krav om NOX fra 1/4-09)

* Blodspor

* Ferskspor

* Funksjonsanalyse

* Karaktertest

* Brukshundprøve - (nordisk program)

Deltakerbegrensninger:

NOX registrerte hunder som deltar på prøven skal bedømmes på lik linje med øvrige deltakere, det skal skrives kritikker og resultatet skal føres i resultatlistene.

NOX registrerte hunder har ikke rett til å motta CERT/CACIT, delta på Norgesmesterskap eller representere Norge på et landslag, og dersom prøven er overtegnet eller ved dommermangel har renrasede hunder som er stambokført i NKK fortrinnsrett.

Krav for registrering:

Skal du registrere hunden i NOX-registeret må den på forhånd være ID merket.

Ved registrering blir hunden tildelt et eget registreringsnr med betegnelsen NOX foran eks NOX12345/09, og opplysningene om hundene finnes i NKKs hundedatabase DogWeb.

Eier mottar et bevis som bekrefter at hunden er registrert i NOX-registeret.

• 2 weeks later...
Skrevet

Jeg er ikke enig i at hunden ikke klarer å gå fotspor om den har gått blodspor først. Blodet svekker ikke luktesansen til hunden fordi om det lukter sterkt. Her må man huske på at det er faktisk fotspor i et blodspor og. Jeg går blodspor med Midas nå, men kommer også til å gå fotspor med han når vi har kommet forbi innlæringsfasen, og han har blitt mer rutinert i sporet. Det som kan være lurt er å lære inn en ting i gangen, ikke lær inn fotspor og blodspor samtidig.

Skrevet

Jeg er ikke enig i at hunden ikke klarer å gå fotspor om den har gått blodspor først. Blodet svekker ikke luktesansen til hunden fordi om det lukter sterkt. Her må man huske på at det er faktisk fotspor i et blodspor og. Jeg går blodspor med Midas nå, men kommer også til å gå fotspor med han når vi har kommet forbi innlæringsfasen, og han har blitt mer rutinert i sporet. Det som kan være lurt er å lære inn en ting i gangen, ikke lær inn fotspor og blodspor samtidig.

Nei, det var det jeg tenkte først, men siden jeg ikke har noe erfaring med dette ble jeg usikker. Da begynner vi med blodspor, jeg tror at det blir lettere å få dem til å følge sporet i starten dersom det lukter litt spennende!

Også har jeg et til spørsmål og det er kanskje litt dumt ( ;);) ) men er det en ulempe å ha et bein (med sener og litt snacks på) i enden av sporet? Så de får en sikkelig bra permie iallfall i starten?

Her i huset har ikke hundene noe særlig leker fordi Laika ødelegger alt av leker hun får så det eneste de får er sikkelige bein som de bruker en uke på, derfor er det ingen favoritt leke å legge i enden ;)

Skrevet

Jeg legger alltid skank i sporslutt. I tillegg får han en liten jackpot med godbiter som belønning for strevet. Hun treneren vi hadde på blodsporkurs i helgen har en hund på 8 år og en på 3 som har gått spor hele livet. Begge går MYE spor, og hun de er ettersøkshunder. Hun legger enda skank i enden av sporet, og mener at uansett hvor rutinert hunden er bør de få en belønning i sporslutt, så jeg kommer nok til å fortsette å legge skank og godis i sporslutt.

• 4 weeks later...
Skrevet

Hva er NBF spor? :lol:

Det er sporkonkurranser arrangert av Norsk Brukshundsports Forbund. Det er kun menneskespor, og hunden skal finne trepinner som er lagt i sporet av sporlegger (som et bevis på at hunden har fulgt sporet). I laveste klasse (D) er sporet 300 m og 20 min gammelt m 2 pinner + sluttpinne - og hundefører har gått sporet selv. I neste klasse © er sporet 1000 m med 7 pinner + slutt og er 1 time gammelt. Kl B har 1500 m spor og er 1,5 t gammelt, mens A-spor er 2000 m langt og 2 timer gammelt.

... sånn kort fortalt. I tillegg har man med en lydighetsdel, samt enten budføring (i klasse D og C) eller feltsøk (i klasse B og A).

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kan også si at det er mellomstor hund i størrelse. Men man skal unngå helt hopp eller generelle store bevegelser uansett i starten vet jeg godt. Så da sperrer jeg av for sikkerhetsskyld heller enn så være for mye hauk så jeg også får beholdt roen samtidig som gitt ho omsorgen også roen ho trenger er planen da. Samtidig kan jeg si at ho er veldig sterk hund generelt psykisk også fysisk for så kun være mellomstor hund. Bevarer roen når trengs og når ikke trengs vet ho hva ho skal. Bare håper ho forstår legge seg bra for kroppen som nevnt og det er en av de siste tingene jeg er usikker på rundt dette etter operasjon. Ho har nok noen år til igjen asså, frisk som en fisk og aller første ting som noen gang skjedd ho som trengt oppmerksomhet fra veterinær dette mtp fysiske ting eller psykiske ting. Kun vaksiner ellers ho trengt.  
    • Snakket med veterinæren og fikk beskjed om så kun ha valpen bortreist i 7 dager i hvertfall var nok. Utenom det har jeg fått lite informasjon egentlig. De skal informere meg mere i morgen når jeg leverer ho der for operasjonen tidlig på morgenen. Jeg kommer sperre av inngang til sofaen også området foran sofaen helt ærlig bare uansett er planen også legge dyne så pledd i hunde sengene vi har rundt her så ho får komfort også kan lage sin egen om føler for det tenkte jeg. Men er usikker på om dyr generelt etter operasjon legger seg bra mtp der dem sydd bare og der er jeg litt usikker. Ho får body selvfølgelig. Og hvis ho så får en liten tisse ulykke eller gjør fra seg inne bryr ikke jeg meg noe om helt ærlig etter operasjon, da kan uhell skje tenker jeg sånn sett for det er trossalt fjerne livmor også fjerne svulst i 1 jur hvis ikke det er spredt mer enn de funnet da. De håpet det gikk over av seg selv men sist time for sjekk etter innbilt svangerskap fikk jeg time for operasjon temmelig fort så det har blitt noe bedre samtidig ikke borte så de tok avgjørelsen for operere. De tok ultralyd første gang også når sjekket så de er nok veldig nøye her tenker jeg og jeg har tillit til dem på dette også tillit til at hunden klarer seg nok bra. Men mer nervøs rundt dette med gode ligge plasser også gi ho riktig komfort så jeg driver på lager områder avsperret rundt eksempel sofaen og tenker jeg bare sover i sofaen med ho i hundesengen sin første natten eller nettene om så jeg asså for det gjør meg null så lenge jeg har oversikt også får fulgt med på at ho har komfortabelt litt når første døgnene. 
    • Hei! Høres lurt ut det du tenker synes jeg.Jeg har kastert 2 tisper (lukket livmorbetennelse til ei og veldig til innbildtnsvangerskap som gjorde at det ikke var noe særlig livskvalitet til nåhverenden hund.   Det er jo aldri noe moro når en hund må opereres men,heldigvis går det stort sett bra selv om det jo alltid er en risiko med det.   Til begge mine gikk operasjonen veldig fint. Selv med mye smertestillende er første døgnet etter operasjonen ikke noe særlig for hunden.    Etter det kom begge seg fint og vi slapp heldigvis noen komplikasjoner.Tok det med ro i 10 dager her.Selv om de var fryktelig fin form før 10 dager er det jo en stor operasjon så viktig med ro så såret gror. Mine er eller ikke vant til bur og vant til ligge hvor vil. Av seg selv så prøvde de ikke opp i sofa/seng den første dagen,dagene etterpå gikk det nå bra. Størrelse på hund spiller nok inn  om er lurt  hoppe opp i sofa/ seng jeg har gordon setter. Minder hund som hopper opp i sofa og seng er ikke nå lurt da. Dyrlegen har sikkert forklart at inkontinens er en mulig bivirkning av operasjonen?    Tenkte bare si at begge mine ble det kort  tid etter ( var 3 & 5 år da ble operert)    Jeg vet av mange kastrerte tisper ingen har blitt inkontinente så tror nok ikke det er så vanlig tenkte bare nevne det. Går på medisin mot det (Rinexin) som fungerer strålende nå er det faktisk 1.5 år siden siste uhell. Man vet selvsagt aldri når det skjer. Er under søvn/ hvile de tømmer seg helt ikke noe særlig for hunden oppleve det når de er så renslige.   Før startet på medisin for det gikk det så langt at var uhell flere ganger pr dag så det sier litt om hvor bra medisinen virker her. Masse lykke til hunden din med operasjonen & tiden etterpå så får vi håpe hun har mange gode år gjenn❤️
    • Tispen er ekstremt rolig av seg generelt og lydig heldigvis ja. Men er jo vandt til opp i sofaen på dagtid også sengen min for soving om natten. Og ja tenker selv lurt valpen er borte i det minste i kritiske fasen de første 3-5 dagene som er veldig avgjørende for at tispen skal få kommet seg litt først også at man får sett at stingene ikke får komplikasjoner. Første gang jeg også må igjennom slikt med tispen eller operasjon på hund i hele tatt sånn her så litt hjertet i halsen samtidig som tillit til både veterinæren også vennen som skal passe valpen er der heldigvis da så. Jeg har barnegrind jeg kan plassere da også tørkestativ eksempel for så sperre av slik at ho ikke prøver hoppe opp i ting, og tenker jo bur kan være en idé som er smart om natten jeg bare har ved siden av der jeg sover for så kunne ha litt ekstra kontroll over at ho ikke går rundt for mye. Stort bur så heldigvis også så ho kan snu seg inni det hvis behov også plass til god seng i buret pluss vann/mat. Problemet er at jeg er usikker på om ho anser bur som trygg "sone" når ho aldri vært i behov av bruke bur noen gang utenom når ho kom fra gaten i russland til norge så det er jo en liten faktor også tanke jeg sitter med rundt bur. Tenker også litt på at det er vinter nå pluss glatt ute for luftingen men samtidig må jo det etter hva jeg vet begrenses mye med tur gåing etter operasjon også begrenses kun til ut tisse så gjøre sitt benødne. Men ja skal kontakte veterinæren så høre mer også med dem. En ting er sikkert og det er at jeg vil ha beste løsningen for begge hunder sin velferd og valpen har jo vært med oss siden var 8 uker også så føles på dette.
    • Det høres veldig lurt ut om valpen kan være et annet sted en stund den første tiden ihvertfall. Dette er spørsmål du kan stille dyrlegen. Om hun er relvativt rolig av seg trenger hun kanskje ikke noen inngjerding eller bur for begrensning. Kan du evt. bruke kompostgriner for å begrense plassen litt?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...