Gå til innhold
Hundesonen.no

Blodspor eller ikke?


meika

Recommended Posts

Jeg har lyst å begynne å gå lit tspor med Laika for gøy, vi skal ikke konkurrere (for dette er vel ikke lulig med blandingshunder om jeg ikke tar helt feil?) men bare gjørde det for aktivisering og kos.

Og spørsmålet mitt er da, er det lurt å starte med blodspor?

Jeg tror hun vil være mye mer motivert til å følge et blodspor en et annet spor men vil det da igjen bli vanskeligere å få henne til å søke på annet spor etter det?

Jeg har allerede kjøpt inn alt som trengs til blodspor men så kom jeg til å tenke på at det kanskje ikke var så lurt å begynne der?

Jeg har ingen erfaring med spor overhodet men har lest endel om det. Jeg tar imot ALLE tips med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

Jeg er heller ikke spesielt dreven på spor, men trener vanlig spor jevnlig, har gått noen kurs og skal starte både blodspor og NBF-spor til våren. De som kan det, sier at med mindre man utelukkende skal drive med blodspor, så bør man ikke begynne med det. Blodet lukter så mye og er så sterkt at det blir vanskeligere for hundene å følge lukta av knust vegetasjon etterpå, som jo er det de følger på "vanlig" spor.

Trur forøvrig ikke at hunden din vil ha noe problemer med motivasjonen når det gjelder sistnevtne heller. De aller fleste hunder, uansett rase eller blanding, kicker noe helt vanvittig på sportrening. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

Jeg er heller ikke spesielt dreven på spor, men trener vanlig spor jevnlig, har gått noen kurs og skal starte både blodspor og NBF-spor til våren. De som kan det, sier at med mindre man utelukkende skal drive med blodspor, så bør man ikke begynne med det. Blodet lukter så mye og er så sterkt at det blir vanskeligere for hundene å følge lukta av knust vegetasjon etterpå, som jo er det de følger på "vanlig" spor.

Trur forøvrig ikke at hunden din vil ha noe problemer med motivasjonen når det gjelder sistnevtne heller. De aller fleste hunder, uansett rase eller blanding, kicker noe helt vanvittig på sportrening. :ahappy:

Det var akkurat det jeg kom på og!

Men huff, jeg hadde jo så lyst å prøve dette med blodspor (har låst meg fast litt på at det hørtes utolig kult ut av en eller annen grunn..) men jeg vil ikke ødelegge for avt. andre sportyper, for hvem vet. kanskje jeg kicker på "vanlig"spor om et halvt år?

Men da lar jeg blodet bli liggende i frysern jeg da! :wub:

Er det lurt å ha bein i enden av sporet? Jeg tenker om hun etterhvert lærer seg at det er noe knallgodti enden og løper seg gjennom? Hun er en VELDIG energisk voffs som somregel tar litt av om noe er kult eller det er mat involvert..

Har jo lest at det er lurt å legge inn godbiter i starten (for å motivere?) og også for å holde tempoet nede etterhvert (har jeg misforstått noe her?)..

Har veldig lyst å gå på kurs men har desverre ikke råd, bikkjen var ikke akkurat planlagt så er ingen penger satt av til kurs osv.. Selv ikke grunnkurs har vi fått kommet oss på enda, hadde det vært opp til meg så hadde vi gått grunnkurs, sporkurs, lydighet, agility ++ Håper på å få en sikkelig allroundbikkje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i allefall ikke noe problem for Jubi og hoppe mellom.

Hun var med på blodsporkurs når hun var ni uker gammel, og så gikk vi noen blodspor kort tid etterpå. Så gikk jeg et pølsespor med henne, med sporoppsøk og rett på. Ikke noe problem. Så kom vinteren og sporstopp for oss. I vår startet vi på med blodsporkurs igjen, og har trent ganske mye på det i sommer. Nå har vi startet rett på menneskespor/pinnespor, og hun har da null problem med det!

Husk at det er ikke bare blodet en hund går på når han går blodspor, men noen går vel like så mye menneskespor i starten. Jubi synes begge deler er like morsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i allefall ikke noe problem for Jubi og hoppe mellom.

Hun var med på blodsporkurs når hun var ni uker gammel, og så gikk vi noen blodspor kort tid etterpå. Så gikk jeg et pølsespor med henne, med sporoppsøk og rett på. Ikke noe problem. Så kom vinteren og sporstopp for oss. I vår startet vi på med blodsporkurs igjen, og har trent ganske mye på det i sommer. Nå har vi startet rett på menneskespor/pinnespor, og hun har da null problem med det!

Husk at det er ikke bare blodet en hund går på når han går blodspor, men noen går vel like så mye menneskespor i starten. Jubi synes begge deler er like morsomt!

Så du tror ikke det vil ha noen negativ effekt om jeg begynner med blodspor? Jeg tror nemlig hun skjønner det mer om vi starter der men er så red dfor å ødelegge for andre typer spor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i allefall ikke redd for å starte med blodspor :ahappy:

Hunden går jo spor med nesa si på begge deler. Noen hunder kan synes blodlukta er litt skummel, så jeg bruker og la de leke litt med en skank med blod på først, da bygger de opp litt forventninger til skanken. Mi er så glad i skanken at hun gjør alt for å finne den :wub:

Svigerfar kom med en fersk elgskank for et par dager siden, og da ble hun heeelt tussete. Fikk bære litt på den før vi la den i fryseren, og jeg tror ikke jeg har sett stoltere hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke peiling på blodspor, men det er mulig å konkurrere i nbf med blandingshunder. Hva som må til er jeg dog usikker på.

Fyller videre på denne jeg :ahappy:

Informasjonen er hentet herfra.

Følgende aktiviteter er fra 1/1-09 tilgjengelig for NOX-registrerte hunder:

* Agility (krav om NOX fra 1/4-09)

* Lydighet (krav om NOX fra 1/4-09)

* Blodspor

* Ferskspor

* Funksjonsanalyse

* Karaktertest

* Brukshundprøve - (nordisk program)

Deltakerbegrensninger:

NOX registrerte hunder som deltar på prøven skal bedømmes på lik linje med øvrige deltakere, det skal skrives kritikker og resultatet skal føres i resultatlistene.

NOX registrerte hunder har ikke rett til å motta CERT/CACIT, delta på Norgesmesterskap eller representere Norge på et landslag, og dersom prøven er overtegnet eller ved dommermangel har renrasede hunder som er stambokført i NKK fortrinnsrett.

Krav for registrering:

Skal du registrere hunden i NOX-registeret må den på forhånd være ID merket.

Ved registrering blir hunden tildelt et eget registreringsnr med betegnelsen NOX foran eks NOX12345/09, og opplysningene om hundene finnes i NKKs hundedatabase DogWeb.

Eier mottar et bevis som bekrefter at hunden er registrert i NOX-registeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg er ikke enig i at hunden ikke klarer å gå fotspor om den har gått blodspor først. Blodet svekker ikke luktesansen til hunden fordi om det lukter sterkt. Her må man huske på at det er faktisk fotspor i et blodspor og. Jeg går blodspor med Midas nå, men kommer også til å gå fotspor med han når vi har kommet forbi innlæringsfasen, og han har blitt mer rutinert i sporet. Det som kan være lurt er å lære inn en ting i gangen, ikke lær inn fotspor og blodspor samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i at hunden ikke klarer å gå fotspor om den har gått blodspor først. Blodet svekker ikke luktesansen til hunden fordi om det lukter sterkt. Her må man huske på at det er faktisk fotspor i et blodspor og. Jeg går blodspor med Midas nå, men kommer også til å gå fotspor med han når vi har kommet forbi innlæringsfasen, og han har blitt mer rutinert i sporet. Det som kan være lurt er å lære inn en ting i gangen, ikke lær inn fotspor og blodspor samtidig.

Nei, det var det jeg tenkte først, men siden jeg ikke har noe erfaring med dette ble jeg usikker. Da begynner vi med blodspor, jeg tror at det blir lettere å få dem til å følge sporet i starten dersom det lukter litt spennende!

Også har jeg et til spørsmål og det er kanskje litt dumt ( ;);) ) men er det en ulempe å ha et bein (med sener og litt snacks på) i enden av sporet? Så de får en sikkelig bra permie iallfall i starten?

Her i huset har ikke hundene noe særlig leker fordi Laika ødelegger alt av leker hun får så det eneste de får er sikkelige bein som de bruker en uke på, derfor er det ingen favoritt leke å legge i enden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger alltid skank i sporslutt. I tillegg får han en liten jackpot med godbiter som belønning for strevet. Hun treneren vi hadde på blodsporkurs i helgen har en hund på 8 år og en på 3 som har gått spor hele livet. Begge går MYE spor, og hun de er ettersøkshunder. Hun legger enda skank i enden av sporet, og mener at uansett hvor rutinert hunden er bør de få en belønning i sporslutt, så jeg kommer nok til å fortsette å legge skank og godis i sporslutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hva er NBF spor? :lol:

Det er sporkonkurranser arrangert av Norsk Brukshundsports Forbund. Det er kun menneskespor, og hunden skal finne trepinner som er lagt i sporet av sporlegger (som et bevis på at hunden har fulgt sporet). I laveste klasse (D) er sporet 300 m og 20 min gammelt m 2 pinner + sluttpinne - og hundefører har gått sporet selv. I neste klasse © er sporet 1000 m med 7 pinner + slutt og er 1 time gammelt. Kl B har 1500 m spor og er 1,5 t gammelt, mens A-spor er 2000 m langt og 2 timer gammelt.

... sånn kort fortalt. I tillegg har man med en lydighetsdel, samt enten budføring (i klasse D og C) eller feltsøk (i klasse B og A).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...