Gå til innhold
Hundesonen.no

Slutte å røyke....* iiik *


MiO

Recommended Posts

Hei

Først kort om meg selv: Jeg er relativt ny her på Hundesonen. Er 43 år, gift, et barn på 10. Pr dags dato hundeløs, men det er det planer om å forandre på :icon_confused:

Jeg meldte meg inn her på forumet da jeg skal anskaffe meg hund til neste år (vi venter på løpetid hos tispen-e) . Ville lese meg godt opp og være forberedt god tid i forveien. Rasevalget er Shetland Sheepdog, og jeg har kontakt med et par oppdrettere som har satt meg på venteliste.

Så til saken....

Etter en samtale med legen i dag er vi blitt enige om at jeg BØR slutte å røyke. Det vet jeg jo fra før egentlig.... men jeg greier ikke helt å opparbeide den jernviljen som trengs for å slutte og røyke! :icon_redface: Ingen ved sine fulle fem ØNSKER jo å røyke, ikke jeg heller, men jeg greier bare ikke slutte!

Dette tilsto jeg for legen, og han tilbød meg da et medikament som skal hjelpe folk å få avsky for røyk. Han mente det var veldig effektivt, iflg hans erfaring hos tidligere pasienter.

Bra. For jeg vil trenge det. Jeg kjøpte en gang i tiden en bok som heter "Endelig ikke-røyker" av Allen Carr, som flere på jobben anbefalte. Jeg åpnet den aldri.... :no: Og nå vet jeg ikke hvor den er lenger heller. Pakket vekk et sted.

Jeg skal altså på apoteket og kjøpe disse røykeslutt-tablettgreiene, og ca 1-2 uker etter medikament-start skal man så slutte tvert å røyke. Jeg fant ut at jeg ville sette en dato, og valgte en superlett dato å huske: 10/10-10.

Kjenner allerede nå her jeg sitter røykesuget og "panikken" melder seg.... :)

Andre som sysler med planer om røykeslutt, eller noen som har sluttet (vellykket?) og har gode råd å gi underveis?

PS! Jeg vet at mange røykesluttere "ryker" ved første fest, da de bare skal ha en "festrøyk". Men jeg drikker aldri alkohol, så "fest-røyking" i fremtiden vil ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri røyket selv, men mamma sluttet å røyke for en del år siden :no: Hun gjør som du hadde tenkt, slutte tvert :) Hun trappet ned til slutt 3-2-1, dagen etter 0 røyk og slik er det blitt :)

Hun spiste en del frukt isteden for å ta seg en røyk osv, hun gjorde ting for å ikke røyke, for da tenkte man ikke så mye på det.

Hun prøvde en røyk på julebord og syntes det smakte SKIKKELIG dritt :icon_confused: Så Her er det forblitt røykfritt :)

Velkommen hit forresten :D Søt rase du har funnet deg :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i familien brukte de medikamentene, og det fungerte veldig bra. Hn valgte å slutte med dem etter kort tid da, og fortsatte røykeslutten uten hjelpemidler. Røykfri i over ett år nå! Hn hadde prøvd før, men ikke lykkes før nå. Boken av Alan Carr var visst også veldig bra, men hn begynte å røyke igjen litt etter. Men virker som den ikke er så dum altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at i allefall disse tabelettene som du ska få er svært effektive. Faren min bruke de, mest bare for å prøve om det gikk.. Og plutselig så røyket han ikke mer. Så vil iallefall si at ved hjelp av disse tabelettene så tror jeg at det kommer til å gå veldig bra :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noe preparat som gir deg avsky for røyk, dessverre.. Det medikamentene funker for er å dempe røyksuget og/eller følelsen av velvære når man får nikotin.

Jeg har prøvd begge røyketablettene - begge funket helt fint, men etter første røykekutt (Zyban) VILLE jeg fortsette å røyke, så da finnes det ikke noe i verden som kan gjøre at man slutter, liksom..

Andre gangen (2,5 år siden) var jeg motivert, leste Carrs bok som faktisk er veldig bra, og startet på Champix. Jeg vil si at det var faktisk verken spesielt vanskelig eller ille å droppe røyken. Og jeg røyket MYE (30-40 om dagen i en 20års periode).

Og det er sikkert individuelle forskjeller her, men jeg synes fremdeles ikke det er "ekkelt" med røyklukt, og røyk plager meg heller ikke på noen måte. Folk får røyke hjemme hos meg, men jeg har faktisk sagt nei i bilen (er ikke helt sikker på hvorfor...) min, men plages ikke når jeg kjører andres biler med folk som røyker.

Jeg har røkt 3 ganger siden jeg slutta - en cigar på fest, en halv røyk 2 år etter røykeslutt bare for å se om man fortsatt "kunne" røyke, og noen røyk en kveld i et meget fuktig lag nå i sommer... Hadde på ingen måte noen lyst å fortsette å røyke dagen etter fordet.

Men det var godt, ja.... VELDIG godt.

Det er DEILIG å slippe å røyke, og når man vel har sluttet innser man plutselig hvor mye "mas" det var med all den røykingen. Man må rekke en røyk før man skal... og passe på å få i seg noen drag etter at man har vært innom .... også ikke minst hvis man skal .... må man jo passe på.

Mas og stress å rekke alle disse sigarettene hele tiden! Og ikke mist - huske på å kjøpe dem!

Som eks. storrøyker betaler jeg nå faktisk billånet til en relativt ny 4WD Hiace for omtrent samme sum penger i mnd. (2.500,-). Så hver gang jeg har veeeldig lyst på en røyk tenker jeg på bilen min!

Så nei, jeg har ikke blitt rikere av å slutte å røyke - men fått en myyyye finere og mer driftsikker bil enn jeg hadde!

Susanne

(Og - leste nettopp: 40 årig kvinne som røyker mister statistisk ca 20 år av sitt liv pga dette - Det er 5-6 hundegenerasjoner, det...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere røyker, nå ikke-røyker vil jeg bare si lykke til først.

Jeg har nå vært røykfri siden slutten av februar 2010 etter å ha vært røyker siden jeg var 13. :no:

Har prøvd å slutte tidligere, flere ganger... men har sprukket hver gang. Har vært innom nikotintygegummi, plaster, alle mulige slags hjelp til selvhjelp-bøker osv, men ingenting hjalp. Røyksuget dukket opp etterhvert uansett. Tror nok i bunn og grunn det skortet på motivasjon. For ikke å snakke om at jeg syns det var dritskummelt å skulle tenke på meg selv som ikke-røyker. :icon_confused: For jeg følte helt ærlig at røyken var en del av meg og min personlighet... og hva skulle jeg nå gjøre mens jeg ventet på bussen, satt på kafé osv.

Men i vinter bestemte vi oss (både jeg og mannen min). Vi skulle kjøpe rekkehus, og mtp at vi kom til å spare ca 70000,- pr år på å kutte ut røykinga så var det en god motivasjon.

Fikk Champix av legen min, var veldig skeptisk og tvilte i grunnen på at de kom til å funke... og jeg var bombesikker på at jeg kom til å få tilbake røyksuget kun kort tid etter at jeg kuttet tablettene (det var det jeg tenkte før jeg starta på dem)

Første dagene på tablettene så merket jeg ikke stort. Da skal man jo røyke som normalt. Det er først mellom dag 10 og 20 at man skal sette dato for å slutte (om jeg ikke husker helt feil). Jeg satte dato rundt dag 15. og tenkte at dette kommer aldri i verden til å funke.

Men... etter noen dager, da jeg startet på de tablettene som var litt sterkere så merket jeg forskjell. Jeg begynte å bli kvalm av å røyke. Hadde plutselig ikke lyst til å ta røykepauser og utsatte hele tiden de faste sigarettene (f eks etter lunch, middag ol). Jeg hadde ikke gått mange dagene på tablettene før jeg virkelig følte en skikkelig avresjon mot røyk (kanskje 7-8 dager).

Jeg fant på unnskyldninger for å slippe å røyke. :) Jeg som tidligere benyttet enhver anledning til å ta ne røyk eller to.

Jeg gledet meg til den dagen jeg hadde satt som slutte-dato... og jeg stumpet faktisk røyken dagen før. Fortsatte på tablettene ut kuren.

Dro opp til trøndelag en langhelg... og der hadde jeg en sprekk. Det var mens jeg holdt på med siste uka av tablettene... jeg hadde vært røykfri i litt over en uke. Røyka en 20-pakning i løpet av en helg av gammel vane og tenkte at nå har jeg driti skikkelig på draget... men da jeg kom hjem igjen så hadde jeg ikke lyst på røyk.

Og etter den helga så har jeg ikke tatt et eneste trekk av en sigarett igjen.

For meg så gav Champix definitivt avresjon mot røyk. Og jeg har fortsatt avresjon mot røyk. Syns helt ærlig at det stinker grusomt. Folk som nettopp har røyka lukter helt forjævlig... og jeg merker med en gang om naboen tenner en røyk på balkongen om jeg sitter i stua og vinduet står litt på gløtt. Jeg orker ikke stå tett oppi folk som røyker lenger fordi jeg blir skikkelig kvalm av lukta... og selve røyken plager meg faktisk veldig.

Og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri i verden vil begynne å røyke igjen. Jeg har fått igjen luktesansen, og fyttirakkern som det stinker av folk som nettopp har røyka. Jeg har dritdårlig samvitighet overfor datteren min som har måttet leve med at jeg har lukta sånn i 11 år. :icon_redface:

I sommer har jeg vært på uteserveringer osv, gjort det samme som da jeg var røyker, jeg grudde meg nemlig litt til å sitte og ta utepils uten å kunne ta en røyk, men det er faktisk befriende deilig å slippe å røyke.

Suget er fullstendig borte (det forsvant mens jeg gikk på tablettene) og jeg tenker på meg selv som ikke-røyker.

I begynnelsen kunne jeg tenke "lurer på hvordan det hadde smakt med røyk nå?" men jeg hadde aldri lyst til å ta en røyk for å finne det ut. Altså, det var bare nysgjerrighet siden jeg har vært røyker i så mange år, det var ikke et sug etter røyk.

Krysser fingre og tær for at du klarer å stumpe røyken for godt.

Jeg trodde ikke jeg skulle klare det og var absolutt ikke motivert sånn innerst inne... men med Champix gikk det overraskende lett.

(mannen min har også vært røykfri like lenge som meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, tusen takk for alle svar! Jeg føler en stor lettelse, herlig å lese at det faktisk er folk som har greid å slutte før vha de tablettene - oppløftende å lese! :-) Så det var ikke bare "prat" fra legens side :icon_redface:

Helt ærlig så er jeg veldig spent nå - tenk å kunne omtale seg selv som "ikkerøyker"! Kjenner at jeg faktisk gleder meg litt til det. Jeg har røyket siden jeg var 19-20 år (jeg begynte sent ifht andre jeg kjenner... gjør egentlig saken enda verre, hehe) Det vil si at jeg har røyket over halve livet... skremmende tanke egentlig.

Jeg har alltid hatt dårlig samvittighet for at sønnen vår kjenner at det lukter røyk av mor lang vei :-/ Det er totalt røykeforbud inne i huset altså, ingen av oss har røyket noengang inne etter at barnet ble født. Men det ooooser jo røyk av en person som nettopp har vært ute på terrassen og røyka...

Så jeg vet at sønnen min blir glad iallefall, han er bare 10, men er godt opplyst på skolen om helsefarene ved røyking allerede :icon_confused:

Pengene jeg sparer på å ikke røyke kan jeg jo sette til side til hund og "hunde-konto" (for uforutsette utgifter f.eks. til veterinær osv).

Hehe :- )

Pussig nok gjør ikke tanken på at mannen min røyker meg noe. Han må gjerne fortsette om han vil. Men han pleier å være litt bråkjekk og påstår at han kan slutte akkurat når han har lyst.... Han røyker riktignok mye mindre enn meg pr dag, men han har sagt han slutter før også, og bare begynt igjen etter noen uker. Da sier han bare "bestemte seg for det fordi jeg hadde lyst". Ikke fordi han "ikke makta presset" liksom :no:

Skal nevne dette for han etterpå, og spørre om vi skal slutte samtidig, men om han ikke vil er det greit også. Jeg skal ikke mobbe han for det (ikke enda iallefall :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sluttet å røyke for litt over et år siden og selv om jeg ikke hadde vært røyker såå lenge (7år) så kan jeg jo fortelle om min røykeslutt allikevel. Min hovedmotivasjon var ikke penger,men sykdom. Jeg hadde sånn halvveis bestemt meg for å slutte da mannen til min tante fikk kreft(aldri rørt en sigarett),og dagen etter han døde så sluttet jeg å røyke og har ikke rørt det siden. Motivasjon for å ikke begynne jeg igjen lå jo fremdeles i frykten for sykdom,men pengene var jo også selvfølgelig en stor bonus.

Jeg brukte røykeplaster i to uker for å dempe det verste nikotinsuget og etter det gikk det helt fint.

Røyklukt går bra sålenge det er noen som står med en røyk ute,men inne synes jeg det setter seg i alt som er og da lukter det jo rett og slett høgg av klær og hår etterpå.

Alt i alt er jeg sjeleglad for at jeg er kvitt faenskapet og håper jeg nå har spart meg for KOLS,lungekreft osv.

Masse lykke til med røykeslutt til alle sammen,dette greier dere! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tablettene er faktisk ganske effektive. Min mor brukte disse da hun skulle slutte. Hun har røyket i over tredve år, og røyket sikkert over en tjuepakning for dagen. Hun synes det var litt rart da hun kom på tablettene da hun kunne røyke litt og litt, men plutselig bød røyken imot henne totalt.

De er dyre, men jammen hjelper de også! Og man sparer hardt inn på de allikevel. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, tusen takk for alle svar! Jeg føler en stor lettelse, herlig å lese at det faktisk er folk som har greid å slutte før vha de tablettene - oppløftende å lese! :-) Så det var ikke bare "prat" fra legens side :no:

Helt ærlig så er jeg veldig spent nå - tenk å kunne omtale seg selv som "ikkerøyker"! Kjenner at jeg faktisk gleder meg litt til det. Jeg har røyket siden jeg var 19-20 år (jeg begynte sent ifht andre jeg kjenner... gjør egentlig saken enda verre, hehe) Det vil si at jeg har røyket over halve livet... skremmende tanke egentlig.

Jeg har alltid hatt dårlig samvittighet for at sønnen vår kjenner at det lukter røyk av mor lang vei :-/ Det er totalt røykeforbud inne i huset altså, ingen av oss har røyket noengang inne etter at barnet ble født. Men det ooooser jo røyk av en person som nettopp har vært ute på terrassen og røyka...

Så jeg vet at sønnen min blir glad iallefall, han er bare 10, men er godt opplyst på skolen om helsefarene ved røyking allerede :icon_confused:

Dette var noe jeg hadde veldig dårlig samvittighet for også.

Datteren min ble 11 i sommer, og det skar i meg da hun for ett års tid siden begynte å gråte en kveld... da jeg spurte hvorfor så svarte hun at hun var så redd for at jeg skulle dø av kreft fordi jeg røyka. :)

Ja, jeg hadde også vært røyker i mer enn halvparten av livet mitt (fra jeg var 13 til jeg ble 30)... og det er så utrolig deilig å si at jeg nå er ikke-røyker. :)

Jeg må ærlig innrømme at jeg nok ikke hadde orket hvis mannen min hadde fortsatt... men det er mest fordi jeg blir fysisk kvalm av lukta av røyk nå. Kjipt å brekke seg hver gang gubben har tatt en røyk. :)

I tillegg er det deilig å vite at jeg nå har minsket sjansene for å få hjerteproblemer.

Pappa fikk sitt første infarkt da han var 37, og han har hatt 3 stk etter det. Nå er han hjerteoperert og i følge legene har han gode sjanser til å slippe flere infarkt. Han var røyker fram til sitt første infarkt.

De fleste på pappa sin side i slekta har dødd av hjerteproblemer, slag, drypp ol, så det har jo vært helt idiotisk av meg å røyke.

Men når man er ung er man jo udødelig. :icon_redface:

Jeg har dessuten merket at sykdommen har blitt bedre. Jeg har slitt med Bekhterevs siden jeg var 19 og det gjør jo at jeg stivner sakte men sikkert i ryggraden. Det verste har vært at ribbeina ikke er like fleksible lenger, noe som jo fører til at lungene ikke får like god plass... og det at jeg har røyket har jo ikke akkurat gjort det bedre. :D Merker stor forskjell på lungekapasiteten min nå i forhold til tidligere. Og jeg har mindre leddsmerter enn det jeg hadde mens jeg røyka, selv om jeg ikke kan tilskrive alt det til røykeslutten. (noe er nok pga mer aktivitet generelt etter at vi fikk rekkehus med hage, og nå bikkje)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Det er motiverende og oppløftende å lese - og motivasjon er jo en stor faktor. Jeg ser nesten frem til røykeslutt datoen akkurat nå...men det kan det jo hende jeg føler annerledes om senere, hehe :icon_confused:

Jeg skal absolutt skrive oppdateringer her i tråden utover i oktober, spesielt fra den 10.10.10....

Kan hende jeg blir gretten og utrivelig i oktobermåned da, huff, men det vil jo gå over - etterhvert :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært røykfri nå i snart 4 år, tror jeg, noe sånt iallefall :icon_redface:

Jeg leste Allen Carr sin bok, den var flott, men hjalp ikke for meg med en bok.

Det som hjalp for meg var heller ikke å sette en dato, klokkeslett eller siste røyk som en suger til seg for harde livet og tenker "DETTE ER MIN SISTE RØYK!! :icon_confused: "

Jeg ville slutte å røyke, men ikke nok til at jeg faktisk bare kastet pakka og var ferdig. - Det som hjalp for meg var at noen uker før jeg sluttet så begynte jeg å finne grunner med den dumme røyken som gjorde meg sint! Som hvor lei jeg var av å la røyken være med på å bestemme dagen min, hvor dårlig kondisjon jeg hadde og hvor mye dårligere den fortsatte å bli, hvor mye penger jeg brukte, hvordan det påvirket dem rundt meg, helse...

Jeg spilte en mantra i hodet mitt hele dagen og ble til slutt sint nok på røyken som kom her og ødela så mye for meg at jeg skulle slutte i løpet av påsken.

En dag midt i påsken stod jeg opp og hadde ikke lyst på røyk.

Og jeg har ikke tatt en siden heller.

Det kan godt hende tyggis, piller, plaster osv hjelper kjempe bra!

Men for meg måtte jeg virkelig ville slutte for ikke å gå tilbake til røyken. Jeg måtte vite at jeg faktisk var ferdig.

De fleste kan slutte for en periode (foreks. under graviditet, har flere venninner som kun har holdt opp under svangerskapet og telt månedene til de er ferdige, fordi de sluttet for barnet, ikke for seg selv) men å bli ordentlig ferdig med det, nok til ikke å begynne igjen, krevde for meg å mislike røyken nok til ikke å ville det.

Jeg tror det viktigste steget ditt allerede er tatt, du har begynt å sette i gang prosessen på å slutte ved å snakke med legen, finne ut om medikamenter osv.

Lykke til , håper du holder oss oppdatert!

Forresten: de tor første dagene kommer til å være helt grusomme og du kommer til å lete etter hver eneste unnskyldning for å kunne ta en igjen, men det er ei kneik å komme over der og hvis du kommer over den, så er faktisk gresset grønnene på den andre siden :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du skal forvente det så "grusomme" dager - det er akkurat dèt Campix'en sørger for at du skal slippe. Det du skal forvente er sånne pluselige "Åh - NÅ vil jeg ha en røyk!" . Hvis du da tenker deg om litt - puster dypt ut og inn 5 ganger så garanterer jeg deg at den følelsen går over for en liten stund.

De første dagene fikk jeg sånne kanskje 8-10 ganger, så avtok de drastisk og et to/tre uker skjer det kanskje bare en gang i uka..

JEG tenkte: Javel, nå har jeg lyst på RØYK. Men det er jo bare èn av maaaaange ting jeg egentlig har lyst på - som jeg heller ikke kan få/gjøre akkurat nå.... Så da får det vente, helt enkelt.

Lakristyggegummi sies også å hjelpe mot røyksug - men hvis du bare er motivert så er det faktisk ikke så ille som mange tror. Men Carrr-boka ER fin å bruke som motivasjon sammen med pillene, synes jeg.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare fortelle at nå har jeg akkurat kommet inn døra igjen hjemme etter å ha vært på apoteket og kjøpt røykeslutt-hjelpen Champix! :icon_confused:

Kostet 750 kr for de første fire ukene. Det er det absolutt verdt om de bare virker, for jeg røyker jo vanligvis for langt mer enn det beløpet på fire uker ja...! :- )

Første tablett tas i morgen, 1. oktober. Jeg er spent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakristyggegummi sies også å hjelpe mot røyksug - men hvis du bare er motivert så er det faktisk ikke så ille som mange tror. Susanne

Jeg prøvde tyggis en gang, det hadde null effekt på meg :icon_confused:

Men takk for råd og vink - jeg burde kanskje lete etter den A. Carr boka. Litt ekstra påvirkning er jo ikke å forakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikotintyggis, plaster eller inhalator funket ikke ett sekund på meg... Men min mor sluttet ved hjelp av sånn inhalatorgreie etter sikkert 40 år som røyker.

Lakris skal iflg mange smake så vondt sammen med røyk, at man ikke ønsker å røyke når man smaker lakris.. Derfor forslag om laktristyggis. (Jeg skjønner ikke dèt - kunne spise lakris og røyke samtidig, jeg.. Kunne forsåvidt røyke sammen med ALT annet, bortsett fra kanskje melk... Det var ikke noe særlig)

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første tablett svelget ned i dag. Så nå er kuren er i gang!

Følte meg skikkelig uggen i magen et par timers tid, begynte ca 30 min. etter at tabletten var svelget. Sannsynligvis en reaksjon på den. Men nå er det gått noen timer og det har heldigvis gått over :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Oppdatering fra meg kommer her! ;)

Da jeg begynte med tablettene, kjente jeg ingen forskjell de første dagene og ble litt engstelig. "Tenk om de ikke virker på meg!?" Men så skjedde det plutselig noe etter 7-8 dager. Røykesuget stupte, og fra 20 om dagen bare dalte jeg rett ned til 4 - 5 om dagen! Det beste var at jeg ikke anstrengte meg en gang for å røyke så lite, det ble bare sånn. Røykesuget og hele tanken på å ta seg en røyk ble liksom litt "glemt" :- )

Men røykesuget var der jo noen ganger om dagen enda.... Jeg fant ut, etter å ha begynt med tabletten, at jeg ville utsette røykeslutten litt. Nedtrappingen til 5 om dagen gikk nærmest av seg selv, null problem, men jeg ville venne kroppen til et så lavt nikotin-nivå, slik at total røykeslutt-sjokket ikke ville bli så stort. Jeg følte at det ville rett og slett øke sjansene mine for å lykkes! Jeg hatet tanken på å mislykkes.

Dermed røyket jeg fra 3 til 5-6 sigaretter om dagen i noen uker.

Så en morgen mens jeg satt med kaffekoppen oppdaget jeg at det hadde gått nesten to timer, uten at jeg engang hadde tenkt på å styrte ut og ta den vanlige morgen-røyken. Jeg ble overrasket. Og rett ut av det blå slo viljestyrken ned i meg der og da som en "åpenbaring" nærmest;

'I DAG SLUTTER JEG!" ;)

Dette er en uke siden i dag, og det går aldeles strålende! :blink: Kjenner et røyksug nå og da fremdeles, men det er bagateller i forhold til hvordan det var FØR jeg prøvde Champix. Det er liksom bare å ta et par dype åndedrag og tenke på noe annet, så er det over :- ) Det er LETT :lol:! Dag to var litt kjip, men det gikk overraskende bra. De øvrige dagene har det gått kjempebra, overgangen fra 5 til 0 røyk om dagen var såpass liten at jeg takler det helt fint :- )

Jeg er endelig røykfri - og det skal jeg fortsette med! Yippi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De champrix eller hva de het hjalp og på min stor røyker av en far - han røykte så mye som 30 røyk pr DAG på sitt værste

Etter ei uke på disse tablettene kutta han det helt og han har ikke hatt lyst på siden.

Jeg hadde vondt for å tro det den første tiden - dette er 5 mnd siden nå og han har fortsatt ikke røyka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer :lol: Jeg vil også slutte, har bare røyka i 2 1/2 år ca... men får litt panikk bare jeg tenker på det :blink: Kanskje jeg får komme meg til apoteket ;)

Til legen først for å få resept på Champix'en ;- ) Det er reseptbelagt legemiddel.

Og jeg hadde røyket i 24 år før jeg sluttet nå... så du med bare 2½ år burde klare det! ;)

Jeg er i hvert fall utrolig positivt overrasket over virkningen! Det eneste som er ergelig og som jeg angrer sånn for i alt dette, er at jeg ikke har gitt det legemiddelet en sjanse FØR! (jeg hadde jo hørt om det)

Kan ikke få sagt hvor lettet jeg er over å endelig være offisiell ikke-røyker! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til legen først for å få resept på Champix'en ;- ) Det er reseptbelagt legemiddel.

Og jeg hadde røyket i 24 år før jeg sluttet nå... så du med bare 2½ år burde klare det! ;)

Jeg er i hvert fall utrolig positivt overrasket over virkningen! Det eneste som er ergelig og som jeg angrer sånn for i alt dette, er at jeg ikke har gitt det legemiddelet en sjanse FØR! (jeg hadde jo hørt om det)

Kan ikke få sagt hvor lettet jeg er over å endelig være offisiell ikke-røyker! :blink:

Ah, da får jeg gjøre det :lol: Ja, jeg skal klare det, har virkelig ikke råd eller helse til å røyke.

Kjempe glad på dine vegne, dette gir motivasjon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer :lol: Jeg vil også slutte, har bare røyka i 2 1/2 år ca... men får litt panikk bare jeg tenker på det :blink: Kanskje jeg får komme meg til apoteket ;)

:D

Jeg sa jo for 2 & 1/2 aar siden at du ikke maatte begynne!

Kontakt legen, og tenk paa helsen og oeknonomien! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...